نقد و بررسی لنز دوربین

چرا لنز 35 میلی متر برای عکاسی منظره عالی است

35mm landscape photography burst

مقاله امروز رو با طرح یک سوال شروع میکنیم: آیا برای عکاسی منظره باید از لنز 35 میلی متری استفاده کرد؟ یا بهتر است از لنز های دیگری مانند زوم با زاویه باز (مثلاً 12-24 میلی متر) یا حتی یک لنز تله فوتو (مثلاً 70-200 میلی متر) استفاده کنید؟ من عاشق عکاسی منظره 35 میلی متری هستم. در این مقاله، توضیح می‌دهم که چرا 35 میلی‌متر چنین فاصله کانونی خاصی است، و چرا همه را تشویق می‌کنم بدون توجه به سطح مهارت‌شان، آن را امتحان کنند. من همچنین تعداد انگشت شماری از نکات عکاسی منظره 35 میلی‌متری را ارائه می‌دهم، به طوری که وقتی لنز 35 میلی‌متری را در دست گرفتید بتوانید معجزه کنید. و البته، من نمونه های زیادی از عکس های منظره 35 میلی متری را در طول مقاله به اشتراک می گذارم!

35mm landscape photography reflection

Nikon D800 | 35mm | f/11 | 1/500s | ISO 400

3 دلیل برای اینکه 35 میلی متر برای عکاسی منظره مناسب است

اگر هرگز از لنز 35 میلی‌متری برای عکاسی منظره استفاده نکرده‌اید، فرصت را از دست داده‌اید! در اینجا فقط چند مورد از دلایل متعددی وجود دارد که 35 میلی متر فاصله کانونی چشم انداز خوبی دارد:

1. میدان دید گسترده و در عین حال طبیعی احساس می شود

هر فاصله کانونی مربوط به یک میدان دید است، یعنی مقدار فضایی که در تصویر ثبت می کنید. امروزه، لنزهای فوق‌واید میدان دید بسیار وسیعی را ارائه می‌دهند، در حالی که برای گرفتن صحنه‌های گسترده عالی است، دنیا را بسیار عریض جلوه می‌دهند. برای مثال، از یک لنز 12 میلی‌متری استفاده کنید و دنیای پیش رویتان از بین خواهد رفت. جزئیات فردی کوچک به نظر می رسند، و شما احساس می کنید که تمام دنیا در مقابل صورت شما قرار گرفته است.

از سوی دیگر، لنزهای تله فوتو میدان دید بسیار باریکی را ارائه می دهند. آنها برای عکاسی از جزئیات خوب هستند، و برای صحنه های منظره دور عالی هستند، اما آنقدر موارد را از کادر حذف می کنند که برای گرفتن ماهیت یک مکان دچار مشکل می شوید.

اما لنزهای 35 میلی متری…

در بدنه دوربین فول فریم، یک لنز 35 میلی‌متری میدان دید معقول گسترده‌ای را ارائه می‌کند. کمی عریض تر از چیزی است که چشم می بیند (بدون در نظر گرفتن دید محیطی)، اما همچنان کاملا طبیعی است، به این معنی که خیلی سریع احساس راحتی خواهید کرد و قادر خواهید بود ترکیبات زیبایی را بدون مقدار زیادی ثبت کنید. ژیمناستیک ذهنی بعلاوه، افکت زاویه باز برای گرفتن کل صحنه های منظره خوب است. برای درک میدان دید 35 میلی متری، این تصویر زیر را بررسی کنید:

35mm landscape photography burst

Nikon D800 | 35mm | f/13 | 1/125s | ISO 100

توجه داشته باشید که برای دستیابی به میدان دید یکسان در دوربین های برش سنسور، به فاصله کانونی کوتاه تری (معمولاً حدود 24 میلی متر) نیاز دارید. اگر از لنز 35 میلی‌متری در دوربین APS-C استفاده می‌کنید، فاصله کانونی مؤثر 50 میلی‌متری را دریافت خواهید کرد که هنوز برای عکس‌های منظره مناسب است، اما گستردگی لنزهای 35 میلی‌متری را ارائه نمی‌کند.

2. لنزهای 35 میلی متری دارای اعوجاج محدود هستند

بسیاری از عکاسان دوست دارند از گسترده ترین لنز خود استفاده کنند و تا حد امکان از مناظر عکس بگیرند. اما لنزهای با فاصله کانونی عریض‌تر با اعوجاج مواجه می‌شوند که منجر به مشکلات مختلفی از جمله درختان کج‌شده و افق‌های منحنی می‌شود. متأسفانه، هنگامی که یک منظره توسط یک لنز تحریف می شود، باید با استفاده از نرم افزار ویرایش اصلاحات را انجام دهید. و اگر اصلاحات انجام نشود، یا به خوبی انجام نشده باشد، عکس ها کمی عجیب به نظر می رسند. (گاهی اوقات بسیار عجیب است.)

در حالی که لنزهای 35 میلی‌متری میدان دید وسیعی را ارائه می‌دهند، آنها آنقدر عریض نیستند که اعوجاج رایج شود. به عبارت دیگر، اگر به افکت زاویه باز نیاز دارید، اما نمی‌خواهید اعوجاج مانعی ایجاد کند، فاصله کانونی 35 میلی‌متر بسیار عالی است.

ممکن است تعجب کنید:

آیا می توانم برای جلوگیری از اعوجاج از عدسی بلندتر از 35 میلی متر استفاده کنم؟ بله، می توانید، اما لنزهایی با فاصله کانونی حدود 70 میلی متر یا بیشتر اغلب منجر به فشرده سازی می شوند. به عبارت دیگر، آنها باعث می شوند عناصر در کادر شما به طور غیر طبیعی نزدیک به هم ظاهر شوند. گاهی اوقات این کار در عکاسی منظره به خوبی جواب می دهد، اما اگر می خواهید عکس های شما تا حد امکان واقعی به نظر برسند، می تواند مشکل ساز باشد. در نهایت یک لنز 35 میلی‌متری زاویه دید کافی را فراهم می‌کند، اما خطر اعوجاج عمده را تهدید نمی‌کند. این یک برد-برد است.

35mm landscape photography shack

Nikon D800 | 35mm | f/14 | 1/125s | ISO 400

3. چشم انداز تنگ تر هنگام ثبت مناظر دور مفید است

بهترین فاصله کانونی برای عکاسی منظره وجود ندارد. هنگام عکاسی، باید فاصله کانونی را با مکان و سوژه مطابقت دهید، به این معنی که با صحنه هایی روبرو خواهید شد که به میدان دید فوق العاده گسترده نیاز دارند. همچنین با صحنه هایی روبرو خواهید شد که به میدان دید تله فوتو فشرده نیاز دارند. اما در تجربه من، 35 میلی متر برای انواع سوژه ها عالی عمل می کند. به ویژه، به خوبی با سبک عکاسی منظره ای که من ترجیح می دهم، مطابقت دارد.

ببینید، در 35 میلی‌متر، می‌توانم به اندازه‌ی کافی از یک صحنه بدون نیاز به برش در پس پردازش عکس بگیرم در حالی که هنگام کار با لنز بازتر، اغلب صحنه را در ترکیب‌بندی‌ام بیش از حد دریافت می‌کنم و بعداً مجبور می‌شوم برش بزنم.

به علاوه، مواقعی وجود دارد که نمی توانید به منظره خود نزدیک شوید. شاید از روی پل یا لبه پرتگاه عکس می‌گیرید و نمی‌توانید نزدیک‌تر شوید. در چنین شرایطی، فاصله کانونی 35 میلی‌متری دوست شماست، زیرا میدان دید گسترده‌ای را به شما می‌دهد، اما نه خیلی وسیع.

35mm landscape photography clouds

Nikon D800 | 35mm | f/11 | 1/800s | ISO 400

نکات عکاسی منظره 35 میلی متری

35mm landscape photography walking 1

Nikon D800 | 35mm | f/7.1 | 1/250s | ISO 200

اگر در مورد عکاسی منظره 35 میلی‌متری جدی هستید و می‌خواهید عکس‌های خود را به سطح بالاتری ببرید، بهترین نکات من را بخوانید:

1. از بازترین دیافراگم خود استفاده نکنید

بیشتر لنزهای 35 میلی‌متری دیافراگم‌های باز ارائه می‌کنند، و زمانی که تازه شروع به کار می‌کنید، ممکن است وسوسه شوید که دیافراگم را درست به سمت بالا باز کنید فقط به این دلیل که می‌توانید. اما در مقابل این وسوسه مقاومت کنید، حتی در نور کم. در حالی که عکاسی با f/1.4 ممکن است سرعت شاتر سریع‌تری برای شما به ارمغان بیاورد، عمق میدان بسیار کم به شما می‌دهد، و عکس‌های منظره معمولاً زمانی بهترین به نظر می‌رسند که بیشتر تصویر به طور قابل قبولی شارپ باشد.

بنابراین به جای استفاده از دیافراگم فوق عریض، لنز خود را تا f/8 یا بیشتر متوقف کنید. و اگر برای گرفتن یک سرعت شاتر به اندازه کافی سریع برای یک عکس شارپ مشکل دارید، دوربین خود را روی سه پایه قرار دهید یا ISO خود را افزایش دهید. به این ترتیب، کل چشم انداز را از پیش زمینه تا پس زمینه واضح نگه می دارید. به هر حال، استثناء این توصیه زمانی است که شما یک عنصر پیش زمینه جالب را در ترکیب خود قرار دهید. با یک سوژه قدرتمند پیش‌زمینه، می‌توانید دیافراگم را باز کنید و اجازه دهید پس‌زمینه تار شود اگرچه هنوز عکس‌برداری در بازترین دیافراگم لنز را توصیه نمی‌کنم.

35mm landscape photography dog

Nikon D800 | 35mm | f/5 | 1/400s | ISO 800

2. عکس های منظره در جهت عمودی بگیرید

عکاسی منظره اغلب به طور قابل درک در جهت گیری منظره گرفته می شود… اما اگر به دنبال عکس های منظره منحصر به فرد 35 میلی متری هستید، پس چرا سعی نکنید کمی آن را با هم ترکیب کنید؟ به جای عکاسی مداوم در حالت افقی، دوربین خود را بچرخانید و چند عکس با جهت پرتره بگیرید.

هدف قرار دادن یک سوژه جالب در پیش زمینه یا حداقل زمانی که آسمان دراماتیک است عکس بگیرید. و به دنبال عناصر بلندی باشید که می توانند کل کادر پرتره را پر کنند!

چشم انداز محلی من دارای درختان نخل بلند و باریک است. من متوجه شدم که عکاسی با دوربینی که به صورت عمودی نگه داشته شده است، نتیجه بسیار جالبی می دهد:

35mm landscape photography palm and chedi

Nikon D800 | 35mm | f/11 | 1/250s | ISO 400

3. هنگام نگاه کردن به منظره یاب، ترکیبات مختلف را در نظر بگیرید

وقتی در یک گردش عکس منظره هستید، اولین صحنه ای را که مبینید و متوجه میشوید که این همان سوژه ی مورد نظر شماست و بلافاصله با فشار دکمه شاتر تصویر را ثبت میکنید، سپس ادامه می‌دهید؟ یا این که به دنبال آن هستید، ترکیب بندی های مختلف منظره را امتحان می کنید، به دنبال زوایای مختلف می گردید و از پنج، ده یا حتی بیست فریم عکس می گیرید؟

توصیه من؟ همیشه از صحنه ها و ترکیب های بیشتر عکاسی کنید کنید. ممکن است فوراً یک چشم‌انداز عالی را ببینید و فکر کنید بهترین ترکیب را پیدا کرده‌اید، اما احتمالاً ترکیب‌های برتر دیگری نیز وجود دارد و شما هنوز آنها را پیدا نکرده‌اید! بنابراین اگر متوجه یک عکس عالی شدید، حتما ادامه دهید: توقف کنید و باز چند عکس بگیرید.

اما پس از آن، در حالی که لنز 35 میلی‌متری هنوز روی دوربینتان است، قدم بزنید و صحنه را از زوایای مختلف در نظر بگیرید. بسیاری از کاربران لنز زوم مستعد ایستادن در یک مکان هستند، چند عکس در فواصل کانونی مختلف می گیرند و سپس ادامه می دهند. آنها به اندازه کافی راه نمی روند و این یک اشتباه است. بنابراین ترکیبات مختلف را آزمایش کنید. بسیاری از گزینه ها را از انواع زوایا کاوش کنید. شما اغلب از اینکه چگونه بسیاری از دیدگاه های عالی دیگر را کشف کرده اید شگفت زده خواهید شد.

35mm landscape photography planting

Nikon D800 | 35mm | f/5.6 |1/250s | ISO 400

4. قوانین ترکیب را آزمایش کنید

هنگامی که منظره ای را پیدا کردید که فکر می کنید با لنز 35 میلی متری شما به خوبی کار می کند، توقف کنید و قوانین ترکیب بندی را در نظر بگیرید. شما نمی خواهید یک عکس فوری معمولی بگیرید. در عوض، شما می خواهید یک تصویر متقاعد کننده ایجاد کنید که بیننده را درگیر کند و او را به سفری در قاب ببرد.

بنابراین به قوانین ترکیب فکر کنید و از هر ابزاری که در اختیار دارید استفاده کنید. آیا خطوط محکمی برای کار کردن با آنها وجود دارد؟ آیا می توانید دوربین خود را طوری قرار دهید که یک یا چند خط به صورت مورب در فریم شما قرار بگیرند؟ زوایای مختلف را امتحان کنید و تا زمانی که ترکیبی را که واقعاً رضایت بخش است پیدا نکنید متوقف نشوید.

قانون یک سوم برای عکاسی از منظره 35 میلی متری نیز مفید است. سعی کنید افق را طوری قرار دهید که دو سوم زمین و یک سوم آسمان داشته باشید. این اغلب یک ترکیب متعادل ایجاد می کند. اما در اینجا متوقف نشوید! به دنبال عنصری باشید که منظره را قاب کند. تکنیک‌های فریم عالی کار می‌کنند و می‌توانند حتی یک منظره بی‌نظیر را جالب جلوه دهند.

35mm landscape photography framed

Nikon D800 | 35mm | f/9 | 1/125s | ISO 400

عکاسی منظره 35 میلی متری: کلمات پایانی

همانطور که اکنون واضح است، من عاشق لنز 35 میلی متری خود برای عکاسی منظره هستم! در واقع، آنقدر همه کاره است که اغلب تنها لنزی است که من حمل می کنم. بنابراین دفعه بعد که در حال عکاسی از مناظر هستید، از یک لنز 35 میلی متری استفاده کنید. شما به سرعت میدان دید طبیعی و پتانسیل باورنکردنی آن را درک خواهید کرد!

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *