آموزش, آموزش عکاسی دیجیتال

زمان و نحوه استفاده از نورسنجی نقطه ای برای نوردهی دقیق

how to use spot metering

به راحتی می توان گفت از نورسنجی نقطه ای بیشتر اوقات در عکاسی پرتره استفاده کنید، اما این به خصوص مفید نیست. تو باید بدانی:

  • چرا اندازه گیری نقطه ای انتخاب خوبی است
  • چه زمانی تنها حالت اندازه گیری مناسب برای استفاده است
  • چگونه رنگ پوست بر نورسنجی نقطه ای تأثیر می گذارد
  • اندازه گیری نقطه ای در 2 times ایده آل نیست

اندازه گیری نقطه ای چیست؟

اندازه‌گیری نقطه‌ای کوچک‌ترین ناحیه از تمام حالت‌های اندازه‌گیری را پوشش می‌دهد، زیرا شما فقط 2 تا 4 درصد از کادر را اندازه می‌گیرید.

از آنجایی که سایر حالت‌های اندازه‌گیری مناطق بسیار وسیع‌تری را اندازه‌گیری می‌کنند، آنها به اندازه، اندازه‌گیری نقطه‌ای هدفمند نیستند.

portrait metering mode

3 حالت اندازه گیری اصلی در دوربین شما که برای اندازه گیری روشنایی یک صحنه و تنظیم نوردهی استفاده می شود عبارتند از:

  • اندازه گیری نقطه ای
  • اندازه گیری با وزن مرکزی
  • اندازه گیری ارزیابی (Canon) یا اندازه گیری ماتریس (Nikon) یا اندازه گیری منطقه (Sony)

Canon تنها برندی است که اندازه گیری جزئی را نیز ارائه می دهد.

برخلاف سایر حالت‌های اندازه‌گیری، نماد اندازه‌گیری نقطه‌ای در همه برندهای دوربین یکسان است.

spot metering icon 300x200 1

آیا اندازه گیری نقطه ای در حالت دستی کار می کند؟

همه حالت های اندازه گیری در حالت های مختلف عکسبرداری کار می کنند. آنها فقط متفاوت کار می کنند.

در حالت های تصویربرداری نیمه اتوماتیک و خودکار، زمانی که دوربین صحنه را بر اساس حالت نورسنجی انتخابی شما اندازه گیری کرد، تنظیمات نوردهی را تنظیم می کند. که اینها هستند:

  • حالت دیافراگم
  • حالت اولویت شاتر
  • حالت برنامه
  • حالت خودکار

در حالت دستی، دوربین شما دقیق بودن تنظیمات نوردهی شما را نشان می دهد، اما این شما هستید که باید دیافراگم، سرعت شاتر یا ISO را مطابق توصیه نشانگر نوردهی برای نوردهی صحیح تغییر دهید.

اگرچه گاهی اوقات این تنظیم نوردهی درست نیست، زیرا دوربین شما ممکن است در حالت‌های اندازه‌گیری با وزن مرکزی و ارزیابی / ماتریس / منطقه اشتباه گرفته شود.

که مرا به نکته بعدی می رساند…

برگه تقلب حالت های اندازه گیری

vZy9aWYrkcSSogFdWTJprS 1

چرا از اندازه گیری نقطه ای استفاده کنیم؟

اگر صحنه ای با نواحی روشن و تاریک داشته باشید، دوربین شما برای اندازه گیری دقیق صحنه در سایر حالت های نورسنجی دچار مشکل می شود.

این به شما به عنوان عکاس بستگی دارد که تصمیم بگیرید که آیا می خواهید مناطق روشن یا تاریک به درستی نوردهی شوند.

اگر می خواهید یک نوردهی متوسط برای کل صحنه داشته باشید، از حالت اندازه گیری پیش فرض استفاده کنید که ارزیابی / ماتریس / منطقه است.
اگر می خواهید قسمت مرکزی تصویر به درستی نوردهی شود، اندازه گیری با وزن مرکزی را انتخاب کنید.
برای اطمینان از اینکه قسمت بسیار خاصی از تصویر به درستی در معرض دید قرار می گیرد، از نورسنجی نقطه ای استفاده کنید، زیرا به شما امکان می دهد یک منطقه کوچک را انتخاب کنید.

نمونه هایی از زمان استفاده از حالت اندازه گیری نقطه ای:

1. زمانی که سوژه شما دارای نور پس زمینه است

برای جلوگیری از قرار دادن نور روشن در پشت سوژه، که بر روی خواندن نوردهی تأثیر می گذارد، فقط سوژه خود را اندازه گیری کنید تا نوردهی کمتری نداشته باشد.

البته به خاطر داشته باشید که بدون اضافه کردن نور پر یا بازتاب نور به سوژه، پس زمینه بیش از حد نوردهی می شود زیرا از سوژه شما روشن تر است.

spot metering for portraits

2. زمانی که پس زمینه بسیار تاریک است

از طرف دیگر، اگر پس‌زمینه تیره باشد و در اندازه‌گیری نوردهی گنجانده شده باشد، دوربین می‌خواهد پس‌زمینه را به خاکستری روشن کند، در حالی که سوژه شما را بیش از حد نوردهی می‌کند.

بنابراین، برای جلوگیری از درج پس‌زمینه در خوانش نوردهی، از نورسنجی نقطه‌ای برای سوژه‌ای که به‌طور دقیق نوردهی شده است استفاده کنید.

3. زمانی که سوژه شما لباس بسیار روشن یا خیلی تیره به تن دارد

باز هم، چون رنگ لباس سوژه شما بر توانایی دوربین شما برای اندازه گیری دقیق صحنه تاثیر می گذارد، باید از نورسنجی نقطه ای برای اندازه گیری نوردهی صورت سوژه استفاده کنید.

spot metering technique

4. عکاسی در برف یا در ساحل

از آنجایی که دوربین شما می‌خواهد همه چیز خاکستری متوسط باشد، اگر به دوربین اجازه دهید نوردهی را با درج این نواحی اندازه‌گیری کند، می‌خواهد شن‌های سفید درخشان ساحل یا برف را کم‌رنگ کند.

بنابراین با هر حالت اندازه گیری، به غیر از اندازه گیری نقطه ای، در این شرایط نوردهی شما اشتباه خواهد بود.

به طور خلاصه، وقتی از نورسنجی نقطه ای برای پرتره استفاده کنید:
  • وقتی سوژه نور پس زمینه دارد
  • در صحنه های کنتراست بالا

آیا نورسنجی نقطه ای برای پرتره بهترین است؟

در پرتره، سوژه شما مهمترین بخش تصویر است، بنابراین باید به درستی نوردهی شود، به خصوص چهره آنها. بنابراین، از آنجایی که چنین بخش کوچکی از صحنه مهم‌ترین بخش برای نوردهی صحیح است، نورسنجی نقطه‌ای برای عکاسی پرتره ایده‌آل است.

به عنوان یک عکاس پرتره حداقل 90 درصد مواقع از نورسنجی نقطه ای استفاده می کنم. با این حال، گاهی اوقات سایر حالت های اندازه گیری بهتر هستند.

نورسنجی 2 times نقطه ای برای پرتره ایده آل نیست

منطقی است که اگر نورسنجی نقطه‌ای برای هر نوع عکاسی در هر سناریو کار می‌کرد، دیگر حالت‌های نورسنجی را توسعه نمی‌دادند. در عکاسی پرتره، 2 times وجود دارد که سایر حالت های نورسنجی انتخاب بهتری هستند.

این حالت ها عبارتند از:

1. فیلمبرداری به سبک مستند

از آنجایی که اندازه‌گیری نقطه‌ای شامل چنین منطقه کوچکی است، در یک فیلمبرداری به سبک مستند سریع، استفاده از نورسنجی نقطه‌ای در یکی از حالت‌های نیمه خودکار می‌تواند دشوار باشد.

هنگام حرکت از سناریویی به سناریوی دیگر، باید به آنچه اندازه‌گیری می‌شود توجه زیادی داشته باشید، که می‌تواند سرعت شما را کاهش دهد یا منجر به عکس‌هایی با نوردهی بیش از حد یا کم نور شود.

how to use spot metering

2. نمای نزدیک شدید

اگر پرتره یک نمای نزدیک از سوژه شما است، جایی که صورت آنها کادر را پر می کند، نورسنجی نقطه ای ضروری نیست و می توانید برای نوردهی دقیق به جای آن از نورسنجی ماتریسی استفاده کنید.

در واقع، مگر اینکه در حالت دستی عکاسی کنید، اگر نقطه کانونی شما نیز مانند دوربین های نیکون به عنوان منطقه به متر برای اندازه گیری نقطه ای عمل می کند، در واقع بهتر است از نورسنجی ماتریسی استفاده کنید.

در یک نمای نزدیک شدید، باید پوست سوژه خود را اندازه بگیرید، نوردهی خود را تنظیم کنید، سپس فوکوس کنید و عکس بگیرید.

این به این دلیل است که در عکاسی پرتره روی چشم تمرکز می کنیم، اما برای پوست اندازه گیری می کنیم. اگر چشم را که تیره تر است اندازه بگیرید، نوردهی شما درست نخواهد بود، به خصوص اگر سوژه شما پوست روشنی داشته باشد.

چگونه رنگ پوست بر نورسنجی نقطه ای تأثیر می گذارد

دوربین‌ها سیاه و سفید می‌بینند و سیستم نوردهی آنها می‌خواهد همه چیز را خاکستری متوسط کند. بنابراین دوربین شما دوست ندارد سفید را سفید یا سیاه را به سیاهی ضبط کند. همیشه سعی می کند سفید و سیاه را به خاکستری بازگرداند.

معنی این موضوع در عکاسی پرتره این است که دوربین شما می خواهد پوست تیره را تا خاکستری متوسط و پوست روشن را تا خاکستری متوسط روشن کند.

پوست آسیایی، در اصطلاح سیاه و سفید، خاکستری متوسط است، بنابراین دوربین شما این را به درستی نشان می دهد.

بدیهی است که رنگ های پوست بسیار بسیار متفاوتی وجود دارد، بنابراین این یک کار ساده است، اما نقطه شروع خوبی برای قرار گرفتن در معرض دقیق است.

با دانستن این موضوع، اکنون می توانید اقداماتی را برای کمک به دوربین خود در نوردهی صحیح با استفاده از جبران نوردهی انجام دهید. این تنظیماتی در دوربین شما است که به شما امکان می‌دهد نوردهی را بالا یا پایین تنظیم کنید:

پوست سیاه: -1 جبران نوردهی

پوست آسیایی روشن یا سفید برنزه: نیازی به جبران نوردهی نیست
پوست سفید: جبران نوردهی +1

چگونه از اندازه گیری نقطه ای استفاده می کنید؟

نحوه تنظیم حالت نورسنجی بین برندهای دوربین و حتی بین مدل‌های یک برند متفاوت است. با دوربین‌های سطح بالاتر می‌توانید با استفاده از دکمه‌ها و شماره‌گیری‌های روی دوربین خود، نورسنجی نقطه‌ای را انتخاب کنید، اما در دوربین‌های سطح ابتدایی باید از سیستم منوی دوربین خود استفاده کنید.

در هر صورت هر چند انجام آن آسان است.

قبل از شروع، دفترچه راهنما خود را بررسی کنید تا ببینید آیا ناحیه متر دوربین شما در مرکز کادر قرار دارد، مانند نورسنجی نقطه ای کانن، یا اگر مانند نورسنجی نقطه ای نیکون، با نقطه کانونی حرکت می کند.

هنگامی که نورسنجی نقطه ای را انتخاب کردید یک فرآیند سه مرحله ای است – متر، تنظیم تنظیمات دوربین، عکسبرداری.

1. متر

اگر نور روی صورت آنها یکنواخت نیست، مانند زمانی که فقط به یک طرف صورت برخورد می کند، تصمیم بگیرید که کدام طرف را می خواهید در معرض نور قرار دهید.
نقطه‌ای را روی گونه‌ای که می‌خواهید در معرض آن قرار دهید تا اندازه‌گیری کنید انتخاب کنید، به رنگ پوست توجه کنید

2. تنظیمات دوربین را تنظیم کنید

برای پوست مشکی ۱ توقف و برای پوست سفید ۱ توقف بیش از حد نوردهی کنید. پوست آسیایی نیازی به جبران نوردهی ندارد
در حالت دستی، هنگامی که خواندن را انجام دادید و تنظیمات خود را بر اساس آن تنظیم کردید، آماده هستید. تا زمانی که نور روی سوژه شما ثابت بماند، می توانید بدون نیاز به اندازه گیری مجدد به عکاسی ادامه دهید
در برنامه، اولویت دیافراگم یا اولویت شاتر، جبران نوردهی را برای نوع پوست تنظیم می‌کند، سپس نوردهی را با استفاده از دکمه Auto Exposure Lock (AEL یا AE-L) قفل کنید تا تنظیمات شما با کادربندی مجدد عکس تغییر نکند. به همین دلیل، هنگام استفاده از نورسنجی نقطه ای، حالت دستی بهترین است، به خصوص اگر از فوکوس دکمه برگشت نیز استفاده می کنید

3. عکاسی کنید

اگرچه نورسنجی نقطه ای برای زمانی که سوژه شما دارای نور پس زمینه است ایده آل است، مهم نیست که نور از کجا می آید، این فرآیند یکسان است.

which metering mode is best

کدام حالت اندازه گیری بهتر است؟

هر حالت نورسنجی جای خود را دارد، اما برای عکاسی پرتره، حالت نورسنجی نقطه ای در بیشتر مواقع بهترین است، به خصوص اگر در حالت دستی عکاسی کنید.

همانطور که گفته شد، وقتی صحبت از سبک عکاسی به میان می‌آید، عوامل بسیاری بر تصمیم‌گیری‌های مربوط به تنظیمات دوربین تأثیر می‌گذارند، از جمله سوژه، نور، فعالیت و آنچه که به شما احساس راحتی و اعتماد به نفس می‌دهد.

بنابراین، آنچه برای یک عکاس کار می کند ممکن است برای عکاس دیگر کارایی نداشته باشد.

فقط تمرین و زمان به شما کمک می کند تا خودتان تصمیم بگیرید … اما در عین حال، با تمام حالت های اندازه گیری آشنا شوید.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *