از آنجایی که دیدن تن در عکاسی بدون حواسپرتی رنگ آسانتر است، بیشتر نمونههایی از تصاویری که برای توضیح اینکه تن در عکاسی چیست، سیاه و سفید هستند. فرقی نمی کند با نور طبیعی عکس بگیرید یا نور مصنوعی، شرایط تونال یکسانی اعمال می شود.
آنچه باعث تفاوت در لحن یا تن در عکاسی می شود این است:
- کیفیت نور – چه منبع نور، نور سخت مانند نور خورشید روشن باشد یا نور ملایم مانند یک روز ابری
- کمیت نور – مقدار نور
- جهت نور – به عنوان مثال نور پس زمینه در مقابل نور جانبی
- نوردهی صحیح (از لحاظ فنی) – همه تن ها به درستی و بدون هیچ هایلایت یا جزئیات از دست رفته در تاریک ترین ناحیه تصویر نوردهی می شوند.
تن در عکاسی به چه معناست؟
تن در عکاسی به روشنی و تاریکی در یک تصویر و هر چیزی در بین آن اشاره دارد. یک تصویر با طیف رنگی کامل، همه رنگها از سفید خالص تا هایلایت، میانی، تاریکی و سایهها تا سیاه خالص را پوشش میدهد.
اگرچه برخی از عکاسان ممکن است مخالف باشند و بگویند که هیچ عکسی نباید حاوی سفید خالص یا سیاه خالص باشد زیرا با هر یک از این تن های شدید در جزئیات، عکس از بین می رود. اینکه آیا فکر می کنید تمام جزئیات یک صحنه باید در یک تصویر حفظ شود یا خیر، یک انتخاب خلاقانه است.
همه دوربین ها نمی توانند محدوده تونال کامل را ثبت کنند. دوربینهای دیجیتال گرانتر دارای محدوده دینامیکی بالایی هستند، بنابراین منطقه میتواند بیشترین طیف رنگها را از روشن تا تاریک ثبت کند.
تن و کنتراست در عکاسی چیست؟
تن اغلب با کنتراست اشتباه گرفته می شود، زیرا هر دو به داشتن مناطق روشن و تاریک در تصویر اشاره دارند. با این حال، تفاوت این است که با کنتراست تونال در عکاسی، ما به انتقال از روشن به تاریکی و قرار دادن مناطق روشن در کنار تاریک ترین مناطق یک تصویر اشاره می کنیم. به عبارت دیگر:
- آیا مناطق برجسته درست در کنار مناطق بسیار تاریک هستند؟ این یک تصویر با کنتراست بالا خواهد بود.
- آیا یک انتقال تدریجی از مناطق روشن تر به مناطق سایه وجود دارد، یا عمدتاً میانی یا عمدتاً نورها و سایه ها در تصویر وجود دارد؟ اینها نمونه هایی از عکاسی با کنتراست کم هستند.

تصویری از کنتراست تونال بالا که از نظر فنی به درستی در معرض دید قرار گرفته است. در هیستوگرام زیر می بینید که محدوده تونال کامل بدون اینکه آن را خیلی تاریک یا خیلی روشن کند، استفاده شده است.
کنتراست تونال یکی از عناصر طراحی در ترکیب عکاسی است. هر یک از تون های موجود در محدوده تونال یک تصویر را می توان در پس از تولید تنظیم کرد تا کنتراست تونال را افزایش یا کاهش دهد، به خصوص اگر تصویر شما در فرمت RAW باشد.
چرا تن در عکاسی مهم است؟
ما بیشتر تن در موسیقی را میشناسم، بنابراین فکر کردن به تن در عکاسی هم به همین شکل ممکن است کمک کند. بهجای اینکه صداها قابل شنیدن باشند، یک عکس دارای طیف بصری از رنگها از بالا به پایین یا برعکس است که بر حال و هوای عکس تأثیر میگذارد.
به عنوان مثال یک موسیقی مهد کودکی (صداهای پایین) موسیقی تشییع جنازه (صداهای پایین) مقایسه کنید.
از نظر عکاسی:
- موسیقی مهد کودکی یک عکس سبک و مطبوع از تن های روشن، شاد و پرنشاط است – که به آن تصویر کلید بالا نیز میگویند.
- موسیقی تشییع جنازه یک عکس تیره و بد خلق است از رنگ های تیره، موقر و عمیق – که به آن تصویر کم کلید نیز می گویند.
- عکسی که شامل طیفی از تنهای روشن گرفته تا میانتنها و زنگهای تیره است، بیشتر آهنگهای پاپ با فراز و نشیبهایی است که آن را جالب میکند و ما را به رقص وامی دارد.
بنابراین تن در عکاسی برای تنظیم حال و هوای یک تصویر مهم است و باعث ایجاد علاقه بصری برای جذب بیننده می شود. انتظاری برای پیام عکس متناسب با موضوع ایجاد می کند.

در این عکسها، نواحی آبی، سیاههای اشباح شده را بدون جزئیات نشان میدهند و نواحی قرمز، سفیدهای منفجر شده را بدون جزئیات نشان میدهند. تصویر میانی یک تصویر با کنتراست بالا است که هم سیاهی اشباح شده و هم سفیدهای منفجر شده دارد. در زیر هیستوگرام های مربوطه آمده است.
تن های مختلف در عکاسی چیست؟
اگر به هر هیستوگرام نگاه کنید – چه هیستوگرام دوربین دیجیتال خود، یا یک هیستوگرام لایت روم (یا برنامه ویرایش معادل)، نموداری از تن ها را در عکس خواهید دید. از چپ به راست عبارتند از:
- Blacks
- Shadows
- Midtones (به نام Exposure در لایت روم، که وقتی ماوس را روی آن قرار میدهید، خواهید دید)
- Highlights
- Whites
همچنین این نواحی مختلف تونال را در ابزار منحنی تن در لایت روم خواهید دید، که shadows, darks, lights, highlights نامگذاری شدهاند.
حال بیایید با کمک نمونه های عکاسی با تن مناسب به هر یک از این تن های عکاسی نگاهی بیندازیم.

این تصویر عمدتا از سایه ها و رنگ های تیره استفاده می کند. تقریباً هیچ هایلایت و سفیدی وجود ندارد (هیستوگرام عکس را ببینید).
Shadows در عکس ها
سایه ها تاریک ترین ناحیه یک تصویر هستند، به طوری که حتی ممکن است بدون هیچ جزئیاتی کاملاً سیاه باشند. تصاویر با سایه های زیاد و رنگ های تیره تر اغلب کاملاً احساسی هستند.
Blacks در عکس ها
رنگهای تیره در عکسها در ناحیه بین سایههای تیره و میانی قرار میگیرند، بنابراین همیشه جزئیات را در رنگهای تیره میبینید. رنگهای تیره برای نشان دادن شکل یک شی عالی هستند، زیرا افت نور از مناطق روشنتر به مناطق تیرهتر باعث ایجاد ابعاد میشود.

تصویری که تا حد زیادی با نورپردازی ملایم و یکنواخت همراه شده است. (هیستوگرام عکس را ببینید).
Midtones در عکس ها
Midtones که به آنها تن میانی نیز گفته میشود، کمترین کنتراست در محدوده تونال است. رنگها خنثی هستند و در عکسها به رنگ خاکستری متوسط نشان داده میشوند و همان چیزی هستند که دوربین شما میخواهد که نوردهی شما باشد. هنگامی که نور در یک تصویر مسطح است، تن های تصویر عمدتاً میانی خواهند بود.

پسزمینه این تصویر بیش از حد نوردهی شده، زیرا به نور پسزمینه اجازه دادهام از بین برود و جزئیات را از دست بدهند. (هیستوگرام عکس را ببینید).
Highlights در عکس ها
هایلایت ها برخی از درخشان ترین قسمت های یک تصویر هستند، اما نه آنقدر روشن که سفید خالص باشند. آنها همچنان جزئیات را حفظ می کنند و مانند رنگ های تیره به نشان دادن فرم و ایجاد درام در تصویر کمک می کنند.
رنگ های سفید در عکس ها
هنگامی که منبع نوری مانند خورشید، نور خیابان یا فلاش در عکس وجود دارد، به صورت رنگهای سفید خالص نشان داده میشوند و جزئیات در آن مناطق با نقاط برجسته بسیار روشن قابل مشاهده نیستند.
چگونه از تن ها در عکاسی استفاده می کنید؟
تصاویر با کنتراست بالا نیاز دارند، بنابراین فوراً چشم بیننده را به سمت تصویر بکشید و هنگامی که در آنجا چشم ها در اطراف تصویر حرکت می کنند توسط کنتراست نور و تاریکی هدایت می شوند. چشمان ما نه تنها به سمت روشنترین قسمت تصویر کشیده میشوند، بلکه به ناحیهای که بیشترین کنتراست را دارد نیز کشیده میشوند.
تصاویر با کنتراست پایین بسیار ملایم تر هستند و برای چشم کمتر نیاز دارند. با این حال، هنگامی که متوجه شدند آنها توجه را به شیوه ای آرام و طولانی به خود جلب می کنند و به تدریج بیننده را برای بررسی عمیق تر به سمت خود می کشانند.
تن های رنگی در عکاسی
آخرین نکته من در مورد تن ها این است که چگونه از آن در رابطه با رنگ در عکاسی استفاده می کنیم. اصطلاح تن به روشهای مختلفی برای توصیف کیفیتهای مختلف یک عکس استفاده میشود که به محدوده تن صدا مربوط نمیشود، که ممکن است برای عکاسان مبتدی کمی گیجکننده باشد، مانند:
1. تن رنگ گرم یا سرد
لحن یک تصویر می تواند گرم یا سرد باشد و از آن به عنوان رنگ های گرم یا سرد یاد می کنیم.
- یک تصویر با رنگ گرم، مانند تصویری که در ساعت طلایی و تصویر تیتر گرفته شده است، دارای رنگهای گرم است – قرمز، نارنجی و زرد.
- یک تصویر با رنگ سرد، که در یک روز ابری در زمستان گرفته شده است، دارای رنگ های سرد است – آبی و بنفش.
2. تغییر تن رنگ در پس تولید
هنگام ویرایش عکس، میتوانید تن رنگهای اصلی را با نوار لغزنده تعادل رنگ سفید، ابزار منحنی تن یا با درجهبندی رنگ تنظیم کنید. برای مثال تغییر رنگ سبز به قهوه ای، برای ویرایش گرم و خاکی که در حال حاضر محبوب است.
بسیاری از تنظیمات پیشتنظیم لایتروم بهمنظور کاهش اشباع رنگها، تغییر تن کلی، گرم کردن تصاویر، سرد کردن تصاویر، عمیقتر کردن نواحی تیرهتر، روشنتر کردن نور کلی و غیره ایجاد میشوند. فهرست تنظیمات تن که میتوانید انجام دهید بیپایان است. بنابراین اصطلاح لحن را در ویرایش زیاد خواهید شنید.
3. رنگ پوست
در عکاسی پرتره، رنگ پوست اغلب به صورت گرم یا سرد مورد بحث قرار می گیرد. اگر از تراز سفیدی اشتباه استفاده شده باشد، ممکن است لازم باشد تصویر را در پس از تولید کمی گرم کنید تا رنگ پوست کمتر آبی و گرمتر شود یا برعکس.
گاهی اوقات آنها بیش از حد اشباع هستند و باید با نوار لغزنده ویبرانس اصلاح شوند (این بهتر از نوار لغزنده اشباع برای رنگ پوست است).