آموزش, آموزش عکاسی دیجیتال

پانینگ چیست؟

lazy

برای بسیاری از افراد علاقه مند به عکاسی و عکاسان مبتدی ثبت حرکت در زمان ثبت عکس دشوار است. اینجاست که پانینگ وارد عمل می شود. این تکنیک آنقدرها هم که به نظر می رسد سخت نیست. بسیاری از موارد به انتخاب شما در سرعت شاتر بستگی دارد. ما می توانیم به شما نشان دهیم که چگونه آن را درست انجام دهید.

red camiontruck goes fast on a road panned image m PUSS5ML

Panning در عکاسی چیست؟

روش پانینگ یکی از ساده ترین راه ها برای گرفتن حس حرکت است. با این حال، ممکن است مشکل و زمان بر باشد. تشخیص عکاسی پانینگ بسیار آسان است. اگر عکسی با یک سوژه متحرک که شارپ است و پس‌زمینه‌ای با تاری حرکتی می‌بینید، این یک قطعا یک سوژه متحرک است.

هنگام حرکت به سمت درست، هدف شما این است که از یک شی متحرک در حالی که دوربین خود را همراه با آن حرکت می دهید، ترجیحا با همان سرعت، عکس بگیرید. به عنوان مثال، می‌توانید با حرکت دادن دوربین و گرفتن تصویر در حالت میانی، از دوچرخه‌سواری که در امتداد خیابان سوار است، عکس بگیرید. البته دنبال کردن یک جسم متحرک کافی نیست. همچنین باید از سرعت شاتر آهسته‌تری استفاده کنید تا عکاسی متحرک انجام شود. در روز، 1/30 یا 1/15 باید کافی باشد. اگرچه، اگر در شرایط کم نور عکس می گیرید، می توانید حتی آهسته تر حرکت کنید.

پس چرا باید از سرعت شاتر آهسته تر برای حرکت عکس استفاده کنید؟ خوب، همه اینها به این واقعیت مربوط می شود که چنین تنظیمی باعث تاری حرکت می شود. هنگامی که دوربین خود را حرکت می دهید، می توانید منتظر رگه های مه آلود در جهت حرکت آن باشید. در نتیجه احساس حرکت را ایجاد می کند. نکته جالب در مورد پاننگ این است که اگر با سرعت سوژه متحرک خود مطابقت داشته باشید، سوژه شما تار به نظر نمی رسد. از آنجایی که دوربین در همان صفحه نقطه مورد علاقه شما قرار دارد، در کادر شما ثابت به نظر می رسد.

panning photography runner

چگونه یک عکس اکشن پانینگ بگیرم؟

در بخش اول، تئوری پشت پانینگ را توضیح دادم. حالا بیایید به جزئیات نحوه انجام آن بپردازیم. بیایید با تنظیمات پانینگ که باید در دوربین خود استفاده کنید شروع کنیم.

سرعت شاتر خوب برای پانینگ چیست؟

همانطور که قبلاً اشاره کردم، هنگام حرکت در حالت حرکت باید از سرعت شاتر آهسته استفاده کنید. من معمولاً متوجه می شوم که بین 1/15 و 1/200 ثانیه می تواند کار کند. اما همه چیز بستگی به چیزی دارد که می گیرید. و شرایط شما ممکن است متفاوت باشد پس اگر این عدد جواب نداد با تغییرات شانس خود را امتحان کنید. حرکت پویاتر ممکن است به 1/125 ثانیه نیاز داشته باشد، اگرچه می توانید یک دونده را با 1/30 ثبت کنید.

مراقب باشید که خیلی آهسته پیش نروید، در غیر این صورت اثر را به کلی خراب خواهید کرد. اگر از سرعت شاتر بالا، مانند 1/4000th استفاده می کنید، سوژه و پس زمینه کاملاً واضح خواهند بود.

نحوه تنظیم فوکوس برای پانینگ

دو روش وجود دارد که می توانید روی عکاسی متحرک تمرکز کنید. یکی از AI Servo (AF-C برای نیکون) استفاده می کند که اگر سوژه از نقطه کانونی اصلی خارج شود، به فوکوس مجدد روی سوژه ادامه می دهد. این عالی است زیرا لنز را به طور خودکار تنظیم می کند. با این حال، انجام این کار می تواند مشکل باشد، زیرا سوژه با حرکت سریع باید در ناحیه فوکوس بماند.

روش دیگر استفاده از فوکوس دستی است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که چیزی متحرک پیدا کنید (مثلاً یک ماشین) تا فوکوس را روی جایی که سوژه‌هایتان قرار است قرار بگیرند از قبل تنظیم کنید. استفاده از دیافراگم متوسط ​​تا باریک به خوبی کار می کند، زیرا پس زمینه ها بیش از حد تار هستند که نمی توانند فوکوس شوند.

panning photography image1

برای کمک به جلوگیری از حدس زدن، تنظیمات دوربین خود را روی اولویت سرعت شاتر تغییر دهید. به این ترتیب، فقط باید نگران سرعت شاتر باشید و اجازه دهید دوربین دیافراگم را برای شما تنظیم کند. عکاسی پانینگ به آزمون و خطای زیادی نیاز دارد. بنابراین در ابتدا چند عکس آزمایشی بگیرید. به تنظیم سرعت شاتر خود ادامه دهید تا زمانی که میزان تاری حرکتی مناسبی را که می خواهید پیدا کنید.

نحوه استفاده از فلش برای پانینگ

دلیلی وجود ندارد که نتوانید فلاش را به عکس خود اضافه کنید. فلاش را در ابتدای نوردهی خاموش کنید تا حرکت ثابت شود، و سپس مانند هر عکس متحرک دیگری ادامه دهید. اگر تازه شروع به یادگیری این تکنیک کرده اید، استفاده از فلاش می تواند مفید باشد. اگر دوربین خود را در حالت دستی قرار دهید، تمام مسیر را از 30 ثانیه گذشته و به حالت لامپ خواهید رسید. یعنی تا زمانی که شاتر را پایین نگه دارید، نوردهی ادامه خواهد داشت.

شما به سادگی نوردهی را برای فلاش تنظیم می کنید و می توانید طول سرعت شاتر را بسته به سرعت حرکت سوژه خود تغییر دهید. به یاد داشته باشید که فلاش فقط زمانی کار می کند که فقط چند فوت از سوژه خود فاصله داشته باشید. اگر خیلی دور هستید، نور حتی به نقطه اصلی مورد علاقه شما هم نمی رسد، بنابراین بی فایده است.

چگونه با استفاده از Panning عکس گرفتم

از همان ابتدا می دانستم که می خواهم از سرعت شاتر آهسته استفاده کنم. دوربینم را روی حالت دستی، WB را روی نور روز، ISO را روی 100 و سرعت شاتر را روی 1/15 تنظیم کردم. با انجام این کار، دیافراگم f/8 به من داد، که به نظرم کافی بود. روی ماشینی تمرکز کردم که در جایی بود که قصد عکاسی را داشتم. اگر از فوکوس خودکار استفاده می‌کنید، یا هنوز به فوکوس دکمه پشتی تغییر نداده‌اید، مطمئن شوید که شاتر شما دوباره فوکوس نمی‌کند.

تصویر 1

این اولین تلاش من برای عکاسی دوربین بود.

panning photography cars

همانطور که می بینید، من با تصویر مورد نظر فاصله دارم. من فکر می کردم مشکل از سرعت شاتر است. سرعت شاترم را به 1/30 افزایش دادم، به این معنی که دیافراگم باید به f/5.6 کاهش یابد تا ISO روی 100 بماند.

تصویر 2

این دومین تصویر متحرک دوربین من بود.

panning photography black car

هنوز کامل نیست، اما تصویر کمتر تحت تأثیر بالا و پایین رفتن دوربین قرار می گیرد. فکر می کردم سوژه ای که می خواهم ثبت کنم خیلی به دوربین نزدیک است. حدود دو/سه پله (2 متر) از لبه پیاده رو دور شدم. نوردهی کمی تاریک بود، بنابراین با افزایش f/stop از f/5.6 به f/4.5 آن را جبران کردم.

تصویر 3

این سومین تصویر متحرک دوربین من بود.

panning photography bike

همانطور که می بینید، من نوردهی بیشتری را با افزایش f/stop اضافه کردم. من همچنین از سرعت شاتر آهسته از 1/30 تا 1/40 استفاده کردم تا تاری را به حداقل برسانم. اینجا، احساس می‌کنم که ضربه نهایی را زدم. پس زمینه می توانست بهتر باشد، اما ایده من این بود که ابتدا از دوچرخه عکس بگیرم.

تصویر 4

در زیر چهارمین تلاش من است.

panning photography cars bike

روی دوچرخه سوار کاملاً فوکوس انجام نشده. با این حال، او متمایز می شود زیرا پس زمینه بسیار تار است. دوچرخه‌ها راحت‌تر از ماشین‌ها عکاسی می‌کنند. تطبیق سرعت آنها چندان دشوار نیست.

تصویر 5

من می خواستم خودم را با یک ماشین به چالش بکشم، بنابراین شروع به حرکت با ماشین ها کردم. من متوجه شدم که تطبیق سرعت ماشین ها مشکل است، زیرا آنها می توانند به تدریج سریعتر یا کندتر حرکت کنند. آنها اغلب خیلی سریعتر از چیزی حرکت می کردند تا به من زمان کافی برای مطابقت با سرعت و گرفتن عکس بدهند.

panning photography van

تصویر 6

در اینجا، متوجه شدم که ماشین‌ها را خیلی آهسته ثبت می‌کنم، و به جای نمای جانبی، بیشتر به یک ترکیب زاویه‌دار میرسم.

نکته: از حالت Live View در دوربین خود استفاده کنید تا بتوانید وضعیت روبروی خود را ببینید. من دید زاویه دار را ترجیح می دهم زیرا حس حرکتی قوی تری می دهد.

panning photography cars bp

تصویر 7

این بار می خواستم ببینم می توانم عکس را بهتر قاب کنم یا نه. من یک چالش را دوست دارم. دو درخت دیدم که می توانستند به عنوان یک قاب طبیعی عمل کنند. سرعت و موقعیت ماشین عالی بود. فقط قاب طبیعی با حرکت و تاری کمرنگ می شود.

panning photography car bp

تصویر 8

آخرین چالش متحرک عکاسی از تراموا بود. آنقدر تیز است که می توانید راننده و افراد داخل آن را ببینید. چند عکس آخر همان تنظیمات دوربین را داشتند. دریافتم که اینها بهترین کار را دارند و به استفاده از آنها ادامه دادم زیرا وضعیت نور یکسان بود. گاهی اوقات انجام سوژه هایی که در حرکت موازی با زاویه دوربین شما هستند، مفید است.

panning photography tram

چگونه با آیفون عکس پانینگ می گیریم؟

با چند تنظیمات، ایجاد عکس های متحرک روی یک دوربین DSLR معمولی یا بدون آینه بسیار آسان است.

اما آیا در صورت داشتن گوشب آیفون نیز امکان پذیر است؟

خوب، همه چیز بستگی به شما دارد. ببینید، برنامه دوربین اصلی شما تنظیمات را به طور خودکار برای شما تغییر می دهد. یعنی هیچ راهی برای تنظیم همه چیز ندارید. اما این بدان معنا نیست که اصلاً نمی‌توانید در دستگاه تلفن همراه خود عکاسی متحرک انجام دهید. اگر می خواهید از برنامه دوربین اصلی خود استفاده کنید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که در شرایط کم نور عکاسی کنید.

اگر نور کافی وجود نداشته باشد، تلفن شما به طور خودکار از سرعت شاتر کندتر استفاده می کند. بنابراین وقتی گوشی خود را حرکت می دهید، به ناچار تاری حرکتی مورد نیاز خود را دریافت خواهید کرد. اما می دانیم که همیشه نمی توانید در شرایط کم نور عکاسی کنید.

بنابراین اگر بخواهید در روز روشن عکاسی متحرک انجام دهید، چه کار می کنید؟

ساده ترین پاسخ استفاده از یک برنامه شخص ثالث مانند Camera + 2 است. این به شما امکان می دهد از تنظیمات دستی مانند یک دوربین معمولی استفاده کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که تنظیمات نوردهی لازم را کلید بزنید و حالا آماده هستید تا چند عکس متحرک بگیرید!

panning photography smartphone

نتیجه

پس از کمی تمرین، گرفتن تصاویر از طریق پاننگ آسان بود. می‌توانید با این تکنیک عکس‌های متحرک قانع‌کننده‌ای ایجاد کنید، اما رسیدن به آن ممکن است کمی طول بکشد. چیزی که بیشتر به من کمک کرد دورتر بودن از موضوع بود. نزدیک‌تر ایستادن به این معنی است که ماشین‌ها یا دوچرخه‌ها نسبت به شما سریع‌تر حرکت می‌کنند و ردیابی آن را سخت‌تر می‌کند. ابتدا به پس زمینه خود فکر کنید و منتظر بمانید تا از سوژه های متحرک عکس بگیرید.

لنز دوربین عریض‌تر از هر لنز بالاتر از استاندارد (50 میلی‌متر) بهتر عمل می‌کند. من از زوم 24 تا 70 میلی‌متری خود استفاده کردم، و برای هر عکس آن را 24 میلی‌متر عریض نگه داشتم. یکی دیگر از تغییرات این تکنیک عکاسی از یک جسم متحرک است. حضور در خودرو یا هر نوع وسیله نقلیه عمومی نیز می تواند روش معکوس جالبی ایجاد کند. آن را راه اندازی کنید.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *