آموزش, آموزش عکاسی دیجیتال, آموزش نرم‌افزار عکاسی

نویز در عکاسی چیست و چگونه از آن اجتناب کنیم

noisy picture with denoise 1024x508 1

انواع مختلف عکاسی تحمل متفاوتی برای نویز در تصاویر دارند. برای مثال، نویز در عکاسی پرتره، به اندازه عکاسی منظره مهم نیست. گفته می شود، اکثر عکاسان ترجیح می دهند از نویز در عکس ها جلوگیری کنند.

اولین قدم برای کاهش میزان نویز ضبط شده این است که در وهله اول تا حد امکان از آن اجتناب کنید. بنابراین برای کیفیت تصویر بهتر با نویز کمتر باید بدانید:

  • نویز تصویر چیست
  • چه چیزی باعث نویز دیجیتال می شود
  • چگونه از نویز دیجیتال جلوگیری کنیم
  • نحوه کاهش نویز تصویر دیجیتال

حالا بیایید به جزئیات اینکه نویز در عکاسی چیست بپردازیم …

 

what is noise in photography 1024x684 1 1

سرعت شاتر سریعی را تنظیم کردم تا رنگ های غروب خورشید را ثبت کنم و برای جلوگیری از نویز تصویر، او را با فلاش خاموش دوربین روشن کردم.

تنظیمات دوربین: 1/1600، f3.2، ISO 200

نویز تصویر چیست؟

اگر در عکاسی تازه کار هستید، مفهوم نویز در تصاویر ممکن است عجیب به نظر برسد. به هر حال، چگونه یک عکس می تواند نویز داشته باشد؟

در عکاسی دیجیتال نویز همانند دانه در عکاسی فیلم است. بنابراین در عکاسی فیلم ما در مورد تصاویر دانه دار صحبت می کنیم و در عکاسی دیجیتال در مورد تصاویر نویز صحبت می کنیم.

دو نوع نویز تصویر در عکاسی عبارتند از:

  • نویز شات (معروف به نویز شات فوتون) – ناشی از الگوی تصادفی نور منعکس کننده اشیا
  • نویز دیجیتال (که نویز الکترونیکی نیز نامیده می شود) – ناشی از دوربین شما

نویز دیجیتال در عکس ها لکه دار شدن پیکسل ها است که باعث می شود یک عکس کمی خشن به نظر برسد، نه چندان صاف و شفاف. این امر به ویژه در قسمت های تاریک یک تصویر پر سر و صدا و مناطق خارج از فوکوس آشکار است.

وقتی روی رایانه از نزدیک زوم می کنید، نویز تصویر دیجیتال در عکس ها بسیار واضح تر می شود.

luminance noise 1024x683 1

این یک بخش بسیار بزرگنمایی شده از یک تصویر کم نور است که نویز درخشندگی را نشان می دهد. من روشنایی را در لایت روم افزایش دادم که نویز تصویر را قابل مشاهده کرد.

انواع نویز دیجیتال در عکاسی

دو نوع نویز دیجیتال در عکاسی دیجیتال وجود دارد:

  • نویز درخشندگی
  • نویز کروماتیک (معروف به نویز رنگی)

photo noise 1024x508 1

یکی در سمت چپ نمای نزدیک از یک تصویر کم نوردهی شده است. در سمت راست همان بخش تصویر روشن شده در لایت روم است تا نشان دهد که نویز عکس چقدر واضح تر می شود.

نویز درخشندگی در تصاویر دیجیتال

نویز درخشندگی به صورت لکه‌های تیره در نواحی روشن‌تر عکس و لکه‌های روشن‌تر در نواحی روشن‌تر ظاهر می‌شود. هنگامی که یک تصویر کم نور را در پست تولید روشن می کنید، آشکارتر می شود.

color noise in digital photos 1024x683 1

نمای نزدیک از لباس در یک تصویر کم نور که در لایت روم روشن شده است. لکه های قرمز و سبز نویز رنگی هستند.

نویز کروماتیک در تصاویر دیجیتال

نویز کروماتیک که به آن نویز رنگ نیز گفته می شود، نسبت به نویز درخشندگی کمتر آشکار و رایج است. به صورت لکه های ریز رنگ در نواحی تاریک تصویر ظاهر می شود.

علت نویز دیجیتال در عکس چیست؟

من در مورد نویز در تصاویر خیلی فنی نمی‌شوم، جز اینکه بگویم حقیقت این است که شما نمی‌توانید کاملاً از نویز در عکس‌ها خلاص شوید، حتی اگر نتوانید آن را ببینید. هر چه چشم شما با تجربه تر باشد، نویز تصویر واضح تر خواهد بود. اما بیایید این را ساده نگه داریم.

سطح نویز تصویر که بیشتر ما را نگران می کند جایی است که در یک عکس آشکار می شود و شروع به از بین بردن کیفیت تصویر می کند.

علت ایجاد نویز در عکس ها:

  • تنظیم ISO بالا (کاملاً درست نیست – چیزهای بیشتری در آن وجود دارد)
  • کم نوردهی تصاویر
  • سنسور دوربین

1. تنظیم ISO بالا

اگر به بحثی در مورد نویز تصویر برخورد کرده اید، بدون شک شنیده اید که استفاده از تنظیمات ISO بالا باعث ایجاد آن شده است.

خوب، این تمام داستان نیست.

این یک سوء تفاهم رایج است که تنظیم ISO بالا باعث ایجاد نویز دیجیتال می شود. در حالی که تنظیمات ISO بالاتر برای ایجاد تصاویر پر سر و صدا استفاده می شود، دوربین های دیجیتال آنقدر پیشرفت کرده اند که همیشه دلیل نویز در عکاسی نیست.

اگر به جای باز کردن دیافراگم یا استفاده از سرعت شاتر آهسته‌تر برای افزایش میزان نوری که به سنسور برخورد می‌کند، ISO را برای روشن‌تر کردن نوردهی افزایش دهید، به نویز دیجیتال اضافه خواهید کرد.

به این دلیل که فقط دیافراگم و سرعت شاتر میزان نور ثبت شده را کنترل می کنند. ISO فقط تصویر را روشن می کند و برای جلوگیری از نویز به نور نیاز دارید.

picture noise 1024x508 1

هنگامی که یک تصویر با نرم افزار ویرایش روشن می شود، نویز آشکارتر می شود. (این عکسی است که من بخش های نزدیک را از آن گرفته ام که قبلا نشان داده شده است)

2. نوردهی کم عکس ها

نویز در تصاویر کم نوردهی با تنظیمات ISO پایین بسیار واضح تر از تصاویر با نوردهی صحیح با تنظیمات ISO بالاتر است.

دلیل این امر به این واقعیت برمی گردد که همیشه در تصاویر نویز وجود دارد. راه مبارزه با آن نور است. هر چه نور بیشتری در یک تصویر ثبت شود، نویز کمتری خواهید دید.

3. سنسور دوربین

اندازه سنسور دوربین شما نیز بر میزان نویز گرفته شده در شرایط کم نور تأثیر می گذارد.

دوربین های فول فریم در مقابل دوربین های کراپ فریم

هرچه سنسور دوربین بزرگتر باشد، نور بیشتری می تواند بگیرد و نویز تصویر کمتری خواهد داشت. به همین دلیل دوربین های فول فریم برای عکاسی در شرایط کم نور بهتر از دوربین های کراپ فریم هستند.

همچنین، ممکن است این امر بدیهی باشد، اما یک سنسور کوچکتر به اندازه یک سنسور بزرگتر جزئیات را ثبت نمی کند.

what is image noise 1024x683 1

وقتی این عکس را در لایت روم روشن کردم، نویز رنگ آشکار شد (همانطور که قبلاً در نمای نزدیک شورت او می بینید)

چگونه از نویز در عکس های دیجیتال جلوگیری کنیم

همیشه نمی‌توان از نویز دیجیتال در تصاویر جلوگیری کرد، اما در اینجا کاری است که می‌توانید برای جلوگیری و کاهش آن تا حد امکان انجام دهید:

  • از تنظیمات نوردهی صحیح استفاده کنید
  • نور اضافه کنید
  • کاهش نویز در دوربین را روشن کنید
  • عکس با فرمت RAW

1. تنظیمات دوربین برای جلوگیری از نوردهی کم

من نمی گویم که باید تمام عکس های خود را بیش از حد نوردهی کنید تا از نویز تصویر از طریق کم نوردهی تصادفی جلوگیری کنید. این دیوانه کننده خواهد بود، زیرا در این صورت هرگز نمی توانید از صحنه های کنتراست بالا عکس بگیرید.

من عاشق سایه ها در عکاسی هستم، بنابراین ایجاد تصاویر بدون هیچ سایه برای من بسیار کسل کننده است.

آنچه من می گویم این است که اگر کیفیت تصویر برای شما مهم است، باید مطمئن شوید که تصویر شما به درستی در معرض یکی از موارد زیر قرار می گیرد:

  • سرعت شاتر بیشتر
  • دیافراگم بازتر

فقط در صورتی ایزو را افزایش می‌دهم که نتوانم زمان نوردهی را طولانی‌تر کنم یا دیافراگم را باز کنم. با این حال، من این کار را به جای گرفتن یک تصویر کم نور انجام می دهم.

هنگامی که یک تصویر کم نور را در پست تولید روشن می کنید، نویز آشکارتر می شود، به خصوص اگر از تنظیم ISO بالا استفاده کرده باشید.

نوردهی کم در مقابل نوردهی بیش از حد در مقابل SOOC

به همین دلیل است که بحث بزرگی پیرامون عکاسی ETTR در مقابل ETTL وجود دارد.

  • ETTR مخفف Expose To The Right است و بر این ایده استوار است که اگر برای نقاط برجسته، که در سمت راست هیستوگرام قرار دارند، نوردهی کنید، جزئیات را در هایلایت از دست نخواهید داد. سپس سایه ها را در پست تولید روشن می کنید.
  • از طرف دیگر عکاسی ETTL مخفف Expose To The Left است و به این معنی است که شما برای مناطق سایه (در سمت چپ هیستوگرام) نوردهی می کنید. سپس نکات برجسته در پست تولید را کاهش می دهید.

مواقعی وجود دارد که هر دوی این تکنیک ها کارساز نیستند. با ETTR خطر نویز زیادی در نواحی تاریک تصویر وجود دارد زیرا ممکن است نوردهی کمتری داشته باشند. با ETTL ممکن است نکات برجسته را از بین ببرید.

توصیه من این است که به جای برنامه ریزی برای تصحیح تصاویر در پست، تمام تلاش خود را برای گرفتن نوردهی دقیق در دوربین انجام دهید. من ترجیح می‌دهم تصویری با نوردهی خوب مستقیماً خارج از دوربین داشته باشم.

با این حال، همه چیز به ترجیحات شخصی بستگی دارد.

picture noise 1024x508 1

بهترین راه برای جلوگیری از نویز عکس در شرایط کم نور، افزودن نور به صحنه است. اینجا از فلاش دوربین استفاده کردم.

2. برای جلوگیری از نویز دیجیتال قابل مشاهده، نور اضافه کنید

اگر نور کافی در دسترس نیست، و نمی‌توانید تنظیمات دوربین خود را به اندازه‌ای تغییر دهید که شرایط نور کم را مدیریت کنید، برای یک تصویر با نوردهی خوب باید نور را با این موارد اضافه کنید:

  • نور مصنوعی – فلاش یا نور ثابت
  • یا یک بازتابنده برای بازگرداندن نور به سوژه شما

نسبت سیگنال به نویز

کمی با من همراه باشید تا کمی فنی شویم… باید به نسبت سیگنال به نویز یا SNR (یا نسبت سیگنال به نویز) اشاره کنم.

به زبان ساده، سیگنال، نور ثبت شده توسط حسگر تصویر است که یک تصویر را تشکیل می دهد. به عبارت دیگر، چیزی که از آن عکس می گیرید.

نسبت سیگنال به نویز پایین

اگر نمی‌توانید سیگنال (تصویر) را به وضوح ببینید، زیرا نوردهی کمتری دارد، هنگامی که روشنایی تصویر را در پس از تولید افزایش می‌دهید، نویز بالاتری وجود خواهد داشت. در این صورت شما می گویید که نسبت سیگنال به نویز کم است.

نسبت سیگنال به نویز بالا

اگر تصویر شما به درستی نورهای هایلایت و سایه های عمیق داشته باشد، نویز در نواحی تاریک آشکار نخواهد بود. به خصوص که نیازی به افزایش روشنایی سایه ها با نرم افزار ویرایش نخواهید داشت، زیرا نور کافی را ثبت کرده اید.

بنابراین، از آنجایی که نور بسیار بیشتر از نویز وجود دارد – می توانید بگویید که نسبت سیگنال به نویز بالا است. به همین دلیل، تصاویر با کنتراست بالا زمانی که به درستی در معرض دید قرار می گیرند، نویز به نظر نمی رسند.

نسبت سیگنال به نویز به طور خلاصه…

آیا تفاوت را میبینید؟ همه چیز به میزان نور در دسترس و میزان نوردهی تصویر در دوربین بستگی دارد:

سیگنال واضح قابل مشاهده (تصویر با نوردهی خوب)، نسبت سیگنال به نویز بالا، حداقل نویز تصویر
سیگنال نه چندان واضح (تصویر کم نور)، نسبت سیگنال به نویز کم، نویز بیشتر تصویر

3. کاهش نویز در دوربین را تنظیم کنید

هنگام استفاده از تنظیمات ISO بالا، کاهش نویز دوربین به طور خودکار به کاهش نویز در شرایط نور کم کمک می کند.

باید بررسی کنید که آیا مدل دوربین شما کاهش نویز داخل دوربین دارد یا خیر. به عنوان یک قاعده کلی، دوربین های سطح بالاتر آن را خواهند داشت، و اگر چنین است، می توانید آن را از طریق منوی تنظیمات تنظیم کنید.

در نیکون من آن را High ISO NR می‌نامند و می‌توانم آن را خاموش یا روی Low، Normal (پیش‌فرض) یا High تنظیم کنم.

4. عکس در فرمت RAW

از آنجایی که یک فایل RAW حاوی داده های بسیار بیشتری نسبت به یک فایل JPEG است، اگر با فرمت RAW عکس می گیرید، می توانید به راحتی نویز را در پست تولید کاهش دهید.

صحبت از اینکه…

نحوه کاهش نویز تصویر دیجیتال

بنابراین، اکنون که به این موضوع پرداختیم که نویز در تصاویر چیست و چگونه از آن اجتناب کنیم، یا حداقل چگونه نویز کمتری ضبط کنیم، اجازه دهید نگاهی گذرا به کاهش نویز در لایت روم داشته باشیم.

البته لازم نیست از لایت روم استفاده کنید. Topaz DeNoise AI یک نرم افزار کاهش نویز تصویر است که بسیار توصیه می شود. با این حال، منجر به فایل های واقعا بزرگ می شود.

کاهش نویز Adobe Lightroom

لایت روم در کاهش نویز در تصاویر بسیار خوب است. با این حال، اگر نویز تصویر زیاد باشد، کارهای زیادی وجود دارد که می توانید قبل از از دست دادن کیفیت زیاد، آن را کاهش دهید.

برای دسترسی به لغزنده های کاهش نویز در Lightroom Classic به پنل جزئیات Develop Module بروید. لغزنده هایی را برای دو نوع نویز که در ابتدای این آموزش ذکر کردم (نویز روشنایی و نویز رنگی) مشاهده خواهید کرد:

noise reduction software 1024x341 1در سمت چپ تنظیمات پیش‌فرض کاهش نویز لایت روم با لغزنده‌های کنتراست و جزئیات در دسترس نیست. در سمت راست می‌توانید ببینید که وقتی نوار لغزنده روشنایی را حرکت دهید، لغزنده‌های جزئیات و کنتراست در دسترس هستند.

نوار لغزنده درخشندگی

به طور پیش‌فرض، لغزنده روشنایی روی صفر تنظیم شده است و لغزنده‌های جزئیات و کنتراست خاکستری می‌شوند تا زمانی که کاهش نویز روشنایی را اضافه کنید.

تنظیمات پیش‌فرض لغزنده نویز روشنایی عبارتند از:

  • درخشندگی: 0
  • جزئیات: 50
  • کنتراست: 0

هشدار… هنگام اعمال کاهش نویز روشنایی مراقب باشید، زیرا کاهش نویز در یک تصویر باعث از دست رفتن جزئیات می شود. اگر از کاهش بیش از حد نویز استفاده کنید، تصویر شما به طرز عجیبی پلاستیکی به نظر می رسد.

noisy picture with denoise 1024x508 1

در سمت چپ یک عکس پر نویز کم نوردهی شده در لایت روم روشن شده است. در سمت راست اثر کاهش بیش از حد نویز. من نوار لغزنده روشنایی را تا 80 گرفتم تا به این ظاهر پلاستیکی وحشتناک دست پیدا کنم.

لغزنده رنگ

لایت روم به طور خودکار سطحی از کاهش نویز رنگ را هنگام واردات اعمال می کند، بنابراین ممکن است هرگز نیازی به استفاده از این تنظیم نداشته باشید. تنظیمات پیش‌فرض لغزنده نویز رنگ عبارتند از:

  • رنگ: 25
  • جزئیات: 50
  • صافی: 50

با این حال، اگر از آن استفاده می‌کنید، می‌توانید لغزنده جزئیات و لغزنده صافی را نیز برای کاهش نویز رنگ بهتر تنظیم کنید.

AI Denoise در لایت روم کلاسیک

لایت روم کلاسیک نسخه 12.3 اکنون دارای هوش مصنوعی برای کاهش نویز تنها با یک کلیک است و واقعاً خوب است! به عنوان بخشی از فرآیند، یک فایل DNG جداگانه از تصویر شما ایجاد می‌کند، بنابراین کاهش نویز را تا پایان پردازش خود بگذارید.

ابزار Denoise نیز در قسمت Detail Panel، درست بالای لغزنده های Luminance و Color قرار دارد.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *