اخبار و مقالات, اخبار دوربین دیجیتال

شاتر جهانی چیست: 3 تاثیر مهم آن روی عکاسی

what is global shutter 3

دوربین Sony a9 III اولین دوربین بدون آینه فول فریم است که با یک سنسور CMOS شاتر جهانی ساخته شده است، و ما شک داریم که آخرین دوربین باشد. پس شاتر جهانی چیست و برای عکاسان چه معنایی دارد؟

what is global shutter 4
شاتر جهانی امکان استفاده از فلاش را در طیف وسیع‌تری از سرعت‌های شاتر فراهم می‌کند. به این ترتیب، می‌توانید از نوردهی کوتاه برای جلوگیری از تار شدن غروب خورشید استفاده کنید، و همچنان سوژه خود را با یک استروب روشن کنید.
Sony FE 135mm F1.8 | 1/4000 sec | F2.8 | ISO 400
عکس: Richard Butler

شاترهای تدریجی

شاتر جهانی شاتری است که در یک لحظه واحد تمام پیکسل های خود را ثبت می کند. برای درک مزایای این نوع شاتر، لازم است در مورد شاتر تدریجی که در اکثر دوربین های با سنسور بزرگ استفاده می شود، صحبت کنیم.

اکثر دوربین‌ها از شاتر مکانیکی برای کنترل نوردهی استفاده می‌کنند. شاتر مکانیکی معمولاً مجموعه‌ای از تیغه‌های نازک است که سنسور را در زمان‌های مشخص باز و بسته می‌کند. با این حال، تیغه‌های شاتر مکانیکی فوری نیستند و ممکن است کسری از ثانیه طول بکشد تا باز یا بسته شوند. این می‌تواند باعث شود که بالای عکس قبل از پایان نوردهی ثبت شود. در اکثر موارد، این تفاوت قابل توجه نیست، اما در شرایطی مانند عکاسی از اجسام متحرک یا نورهای سریع، می‌تواند تأثیر قابل توجهی داشته باشد. در این شرایط، شاترهای جهانی می‌توانند مزیت داشته باشند.

شاترهای جهانی

what is global shutter 3
اولین دوربین ILC با سنسور CMOS انباشته و شاتر جهانی سونی آلفا ۹ III اولین دوربین ILC است که از سنسور CMOS انباشته با شاتر جهانی استفاده می کند.

شاترهای جهانی مزایای اصلی دارند که همگی به شرایطی مرتبط هستند که صحنه به سرعت تغییر می کند.

اولین مزیت شاترهای جهانی، عکاسی با فلاش است. فلاش صحنه را فقط برای کسری از ثانیه روشن می کند. حتی سریعترین شاتر مکانیکی نیز حدود 1/250 ثانیه طول می کشد تا باز و بسته شود. بنابراین، برای نوردهی های کوتاهتر از این مقدار، باید از همگام سازی پرسرعت فلاش استفاده کنید. در این حالت، پرده دوم شاتر قبل از اینکه پرده اول کاملاً باز شود، بسته می شود. این بدان معناست که کل سنسور در معرض نور فلاش قرار نمی گیرد و ممکن است خطوط یا حاشیه هایی در تصویر دیده شوند.

با شاتر جهانی، مشکل همگام سازی فلاش وجود ندارد. کل سنسور به طور همزمان ثبت می شود، بنابراین حتی با کوتاهترین نوردهی، کل تصویر توسط فلاش روشن می شود. این بدان معناست که می توانید از فلاش در قدرتمندترین حالت آن استفاده کنید، بدون اینکه نگران ایجاد خطوط یا حاشیه ها باشید.

در عمل، شاترهای جهانی به عکاسان این امکان را می‌دهند که از سرعت شاتر برای کنترل روشنایی پس‌زمینه در تصاویر فلاش استفاده کنند، حتی با نوردهی کوتاه. سطح فلاش و دیافراگم نوردهی پیش‌زمینه را کنترل می‌کنند، اما سرعت شاتر می‌تواند برای تیره کردن کل تصویر یا جلوگیری از بیرون زدن پس‌زمینه استفاده شود.

با این حال، نکته جالب اینجاست که در نوردهی‌های بسیار کوتاه، مشکل شاترهای تدریجی به شکل دیگری بروز می‌کند. در شاترهای تدریجی، ممکن است مجبور شوید مدت زمان فلاش را افزایش دهید تا با شاتر آهسته هماهنگ شود. اما در شاترهای جهانی، خطر این وجود دارد که نوردهی حتی برای ثبت تمام خروجی فلاش نیز کوتاه باشد.

Banding

what is global shutter 2
حتی با سریع‌ترین شاترها، خط در صورت عکاسی از یک تصویر با پنل LED چشمک‌زن ممکن است ایجاد شود. این خط‌ها با شاترهای الکترونیکی، مانند شاتر Nikon Z9، واضح‌تر و برجسته‌تر است. با این حال، مارک پین، عکاس ورزشی حرفه‌ای، می‌گوید که “99٪ بینندگان متوجه این خط نمی‌شوند.”

دومین موقعیتی که یک شاتر جهانی در آن مفید است، موقعیت دیگری است که در آن پالس‌های نوری کوتاه مانند نورپردازی و نمایشگرهای LED وجود دارد. چراغ‌های LED اغلب برای کنترل روشنایی درک شده خود بسیار سریع روشن و خاموش می‌شوند، در حالی که نمایشگرهای LED برای نشان دادن رنگ‌ها یا درخشندگی‌های مختلف یا تازه کردن برای نمایش یک تصویر متفاوت چشمک می‌زنند. با یک شاتر تدریجی، ممکن است به طور تصادفی این الگوی چشمک زدن را ثبت کنید زیرا هر قسمت از تصویر یک برش زمانی کمی متفاوت را ثبت می‌کند. این با شاتر جهانی اتفاق نمی‌افتد زیرا یک لحظه واحد را ثبت می‌کند. هنوز خطر تغییر نوردهی وجود دارد، از شات به شات، زیرا LED‌ها روشن و خاموش می‌شوند، اما نوارهای آزاردهنده در تصاویر خود نخواهید داشت.

دومین مزیت شاتر جهانی، زمانی است که با پالس‌های نوری کوتاه مانند نورپردازی و نمایشگرهای LED سر و کار دارید. چراغ‌های LED اغلب برای کنترل روشنایی درک شده خود بسیار سریع روشن و خاموش می‌شوند، در حالی که نمایشگرهای LED برای نشان دادن رنگ‌ها یا درخشندگی‌های مختلف یا تازه کردن برای نمایش یک تصویر متفاوت چشمک می‌زنند.

با یک شاتر تدریجی، ممکن است به طور تصادفی الگوی چشمک زدن را در تصویر خود ثبت کنید. این به این دلیل است که هر قسمت از تصویر یک برش زمانی کمی متفاوت را ثبت می‌کند. با یک شاتر جهانی، این اتفاق نمی‌افتد زیرا کل تصویر در یک لحظه واحد ثبت می‌شود.

با این حال، هنوز خطر تغییر نوردهی از شات به شات وجود دارد زیرا LED‌ها روشن و خاموش می‌شوند. برای جلوگیری از این مشکل، می‌توانید از سرعت شاتری استفاده کنید که سریعتر از سرعت چشمک زدن LED‌ها باشد.

با نوردهی‌های بسیار کوتاه، احتمال دارد پنل‌های نمایشگر LED رنگ‌های اشتباهی را نشان دهند. این به این دلیل است که نمایشگرهای LED با ایجاد سوسو زدن عناصر رنگی مختلف خود با سرعت‌های مختلف، رنگ ظاهری خود را کنترل می‌کنند. بنابراین، احتمال دارد تصویر را در لحظه‌ای ثبت کنید که برخی از عناصر روشن نباشند یا فقط بخشی از الگوی سوسو زدن آنها را ثبت کرده باشید.

اعوجاج شاتر متحرک

اعوجاج شاتر متحرک در عکاسی ثابت معمولاً مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما اگر سوژه‌ها خیلی سریع حرکت کنند، ممکن است کمی کج به نظر برسند. این مشکل بیشتر در فیلم‌برداری دیده می‌شود، جایی که اعوجاج حرکتی می‌تواند حواس‌پرت‌کننده باشد.

مزیت سوم شاتر جهانی

شاتر جهانی مزیت دیگری هم دارد: از اعوجاج شاتر متحرک جلوگیری می‌کند. این بدان معناست که حتی اگر سوژه خیلی سریع حرکت کند، تصویر شما تحریف نمی‌شود. البته اگر نوردهی شما خیلی طولانی باشد، همچنان تاری حرکت خواهید داشت، اما هیچ خطری برای حرکت در هنگام شروع و پایان نوردهی وجود ندارد.

اعوجاج شاتر متحرک معمولاً با شاترهای مکانیکی مشکل‌ساز نیست. در اصل، شاتر جهانی حتی با سریع‌ترین سوژه‌های متحرک مانند تیغه‌های روتور متحرک یا ضربه گلف از اعوجاج جلوگیری می‌کند. با این حال، دیدن حرکت قابل توجهی با شاتر مکانیکی در عکس غیر معمول است.

اهمیت شاتر جهانی در فیلمبرداری

اعوجاج شاتر متحرک در فیلم‌برداری شایع‌تر است، زیرا دوربین‌های فیلم‌برداری معمولاً از شاترهای الکترونیکی استفاده می‌کنند. این شاترها به تدریج باز و بسته می‌شوند، بنابراین سوژه‌ها در طول نوردهی فرصت بیشتری برای حرکت دارند. این امر می‌تواند باعث ایجاد اعوجاج در تصویر شود.

فیلمبرداران از اینکه شاتر جهانی فوری از اعوجاج شاتر متحرک جلوگیری می‌کند، بسیار خوشحال هستند. این امر به ویژه برای فیلم‌برداری از سوژه‌های سریع‌الحرکت مانند ورزشکاران یا حیوانات بسیار مهم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *