آموزش, آموزش عکاسی دیجیتال

عکاسی تعادل نامتقارن چیست؟

asymmetrical balance photography 1

صادقانه بگویم، عدم تقارن در ترکیب عکاسی در ابتدا باعث وحشت من شد. من عاشق تعادل متقارن در همه چیز هستم! وقتی در شهرها قدم می زنم یا پیاده روی می کنم، همیشه به دنبال تقارن هستم. من اغلب از بازتاب‌ها عکس می‌گیرم، زیرا عاشق خلق صحنه‌های متقارن متعادل هستم. یافتن تعادل متقارن و استفاده از آن در عکس‌های خود آسان است. اما عدم تقارن چگونه در عکاسی استفاده می شود؟ مقاله ما را بخوانید تا متوجه شوید.

asymmetrical balance photography

تعادل متقارن در عکاسی چیست؟

یک عکس متقارن است اگر دو ضلع (تقریباً) یکسان با یک نقطه مرکزی از محور داشته باشد. به عبارت دیگر، اگر عکس را از وسط برش دهید، سمت چپ و راست یکدیگر را آینه می کنند. یا نیمه بالا و پایین از هم تقلید می کنند. اگر خیلی سخت گیر باشیم، تقارن به این معناست که دو طرف باید 100% یکسان باشند. اما در عکاسی اغلب اینطور نیست. به عنوان مثال، یافتن یک تعادل متقارن کامل در طبیعت دشوار است. انعکاس در دریاچه ها، برکه ها یا ساختمان های شیشه ای می تواند به شما در ایجاد تقارن در عکاسی کمک کند.

عکس های متقارن همیشه خوشایند و متعادل هستند. آنها همچنین ساختار خوبی دارند و هماهنگی را منتقل می کنند. تقارن توجه بینندگان را به تمام قسمت های تصویر جلب می کند. یک عکس متقارن عناصر بصری را در دو طرف به یک اندازه وزن کرده است. تنها نقطه ضعف تقارن در عکاسی این است که می تواند خسته کننده باشد. آیا تا به حال به عکسی نگاه کرده اید و فکر کرده اید که خیلی کامل و تقریباً استریل به نظر می رسد؟ تعادل متقارن اغلب می تواند نتایج صافی را در تصاویر ایجاد کند.

مطلب پیشنهادی:  بهترین لوکیشن های عکاسی در تهران

asymmetry photography 5

تعادل نامتقارن در عکاسی چیست؟

وقتی یک عکس نامتقارن است، وزن بصری آن در دو طرف نابرابر است. اما این عناصر بصری یکدیگر را متعادل می کنند. این بدان معنی است که یک عکس نامتقارن همچنان از قوانین ترکیب بندی پیروی می کند. این فقط یک تصویر آشفته نیست. به همین دلیل درک تعادل نامتقارن در عکاسی دشوار است. اما چگونه می توانید به عدم تقارن با ترکیب بندی خوب در عکس های خود دست یابید؟ همه چیز در مورد دستکاری وزن بصری عناصر است.

asymmetry juan rojas K7in Hut 90 unsplash

عکس خوان روخاس در Unsplash

نکاتی برای استفاده از تعادل نامتقارن در عکاسی

اکنون که متوجه شدیم تعادل نامتقارن به چه معناست، بیایید ببینیم چگونه می توانید از آن به نفع خود استفاده کنید. هنگامی که یاد بگیرید چگونه آن را در تصاویر خود بگنجانید، قطعاً نتایج منحصر به فردی خواهید داشت.

asymmetrical balance photography 1

1. از قرار دادن عناصر به نفع خود استفاده کنید

قرار دادن می تواند یک راه عالی برای ایجاد تعادل نامتقارن باشد. اندازه را دستکاری می کند که بر وزن بصری اشیاء تأثیر می گذارد. این عکسی را که در وین گرفتم ببینید. کلیسا در پس زمینه بسیار بزرگتر از دوچرخه است. اما دوچرخه در پیش زمینه قرار می گیرد که باعث می شود بزرگتر به نظر برسد.

رنگ ها نیز به تعادل عدم تقارن در این عکس کمک می کنند. دوچرخه و سقف کلیسا رنگ های مشابهی دارند. اگرچه آنها یکسان نیستند، اما هر دو گونه‌ای از فیروزه هستند. بنابراین هر دوی آنها توجه بیننده را به خود جلب می کنند. آخرین اما نه کم اهمیت، شکل این دو جسم نیز تعادل نامتقارن را افزایش می دهد. این را می‌توانید در شکل گرد چرخ‌های دوچرخه و ساختار کلیسا پیدا کنید.

asyymmetry photography bike

عکس از دورا جوکل

2. کادربندی را دستکاری کنید

شما همچنین می توانید یک شی متقارن را با قاب بندی به روشی دیگر به نامتقارن تبدیل کنید. عکس برگ سبز زیر نمونه خوبی است. می توانید آن را قاب کنید تا تقارن رگه های آن را در امتداد محور نشان دهید. در عوض، قسمت میانی به یک طرف قاب نزدیک‌تر است. به این ترتیب تعادل نامتقارن در تصویر ایجاد می شود.

مطلب پیشنهادی:  آموزش عکاسی با آیفون

asymmetry photography1

3. قوانین ترکیبی را اعمال کنید

یکی از اولین چیزهایی که هنگام نوشتن عکس یاد می گیرید قانون یک سوم است. آیا قبلاً متوجه شده اید که این قانون با ویژگی های تقارن نیز مخالف است؟ به جای اینکه سوژه اصلی را در وسط تصویر قرار دهید، آن را نزدیک به خطوط متقاطع قرار دهید. قانون یک سوم یک روش عالی برای ایجاد عدم تقارن در عکاسی است.

asymmetry ruleofthirds

4. برای ایجاد تعادل نامتقارن، اشیاء را با هم گروه کنید

به دنبال اشیایی باشید که در گروه هایی با اندازه های مختلف ظاهر می شوند. هر چه عناصر در یک گروه بیشتر باشد، وزن بصری آنها بیشتر است. یک مثال بسیار کلی از عکاسی منظره را در نظر بگیرید. یک کوه بزرگ همیشه در یک عکس توجه ما را به خود جلب می کند. اما اگر چند شی مانند درخت یا سنگ را در پیش زمینه قرار دهید، وزن بصری آنها از کوه در پس زمینه بیشتر خواهد شد. یا به عکس من که در پاریس گرفتم نگاه کنید. برج لوور بزرگتر از صندلی ها و افراد حاضر در پیش زمینه است. اما دو نفر و شش صندلی هستند. آنها به دلیل تعدادشان وزن بصری پیدا می کنند. به این ترتیب، آنها ساختمان عظیم را در پس زمینه متعادل می کنند.

asymmetry photography paris

عکس از دورا جوکل

5. از پیچیدگی موضوعات خود استفاده کنید

پیچیدگی سوژه های شما نیز می تواند عدم تقارن در عکاسی ایجاد کند. به عکس من از بوداپست در زیر نگاه کنید. ساختمان پارلمان مجارستان بسیار بزرگ است و خود بسیار پیچیده است. به راحتی توجه بیننده را به خود جلب می کند. اما به سمت راست عکس نگاه کنید. متوجه می شوید که در واقع، چیزهای زیادی در جریان است. برای مثال می توانید قلعه ای با پنجره های متعدد پیدا کنید. در زیر قلعه ساختمان ها و درختان وجود دارد. و می توانید چند اسکله را نیز روی رودخانه ببینید. ناگفته نماند تپه گلرت با مجسمه آزادی در بالای آن. این دو پل نیز چشم ما را از یک طرف به طرف دیگر هدایت می کند. این عکس نمونه خوبی از این است که چگونه یک ضلع کوچکتر اما پیچیده تر می تواند وزن بصری در یک عکس به دست آورد.

asymmetry photography budapest

عکس از دورا جوکل

نتیجه

درک تعادل نامتقارن در عکاسی همیشه آسان نیست. و اجرای این نظریه حتی سخت تر است. اما وقتی یاد بگیرید که چگونه این کار را انجام دهید، می توانید عکس های هیجان انگیزتری ایجاد کنید. از نکات ما برای بهبود مهارت های ترکیب بندی خود استفاده کنید!

مطلب پیشنهادی:  آموزش عکاسی منظره با گوشی هوشمند

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *