آموزش, آموزش عکاسی دیجیتال

10 قدم ابتدایی مهم در راه اندازی دوربین که نمیدانید

fbb17c69f51a5950e05e08cc14599b57

اگر به تازگی دوربینی تهیه کردید و یا قصد خرید دوربین عکاسی جدیدی را دارید قطعا هیجانی که در دل دارید با حس ورود به یک دنیای مبهم توام است از طرفی خوشحالی برای خرید دوربینی جدید و از طرفی استرس نحوه ی صحیح کار با این همراه جدید بعد از قرار دادن باتری، لنز و کارت حافظه، تازه کار اصلی شروع میشود، حالا باید توجه داشت که چه تنظیماتی برای شروع کار لازم است. در این مقاله قصد داریم ده قدم ابتدایی مهم در راه اندازی دوربینتان را مطرح کنیم ده قدمی بسیار مهم و کاربردی است.

1- دیوپتر دوربینتان را تنظیم کنید

bc05ca60f2f0d67d0525f41d1d8f8717

خوب شاید بپرسید دیوپتر چیست؟ دیوپتر یک واحد اندازه گیری برای توان عدسی است، که برابر است با فاصله کانونی عدسی برحسب متر، در کل عیوب انکساری چشم انسان با دیوپتر اندازه گیری میشود. اگر تا امروز بدون تنظیم دیوپتر عکاسی کرده اید خیلی زود به سراغ دوربینتان بروید و دیوپتر را تنظیم کنید حالا میتونید حس کسی و تجربه کنید که سال ها قدرت بینایی خوبی نداشته و با عمل جراحی دید کامل رو به دست آورده است. این یک اغراق نیست وضوح تصاویر بعد از تنظیم دیوپتر شمارو شگفت زده میکند. نزدیک قطعه چشمی دوربین در صورتی که دوربین شما منظره یاب داشته باشد یک شماره گیر کوچک وجود دارد که از همین طریق شما میتوانید دیوپتر را تنظیم کنید.

2- تنظیم حالت های دوربین

دوربینتان را از حالت خودکار خارج کنید و به نگرانی های جدید خوش آمد بگویید. حالا زمان تنظیم Drive Mode بر اساس خواسته شماست. عکس برداری پیوسته را انتخاب کنید، حالا نوبت Metering رسیده در این روش میزان نوردهی مناسب را انتخاب کنید شما برای تعیین روشنایی میتوانید فقط از یک بخش و یا یک بازه ی بزرگ انتخاب داشته باشید.

مطلب پیشنهادی:  بهترین ابزارهای دانلود از اینستاگرام 2024 - راهنمای کامل

اندازه گیری اتوماتیک: Automatic Mode

اندازه گیری نور از نقطه ای خاص: Spot Metering

اندازه گیری نور از قسمت مرکزی صحنه: Partial Metering

شما هر سه این گزینه رو دارید اما پیشنهاد ما به شما Spot Metering است که عملکرد پیشرفته تری دارد. حالا نوبت حالت فوکوس خودکار است به منظور تنظیم نقاط تمرکز، شما دو راه دارید سریع ترین و دقیق ترین راه این است که نقطه فوکوس را نقطه ی مرکزی قرار دهید.

3- تجهیزات جانبی

7d92c08873b4979b544e7fb64fdb1c6c

تهیه برخی لوازم جانبی بسیار مهم و کاربردی است. البته به نگاه شما و هدف شما از عکاسی هم بستگی دارد، اما اگر دوربین حرفه ای دارید و حتی عکاسی تنها برای شما یک سرگرمی است، باز هم مواردی هست که باید تهیه کنید مثل: گریپ باتری، حافظه ی جانبی کمکی ، فیلتر، هود، سه پایه، ریموت و… که به مرور زمان به آنها در شرایط مختلف نیاز پیدا خواهید کرد.

4- ترکیب نمایش تصویر

بعد از اینکه تصاویر را ثبت کردید میتوانید روی ال سی دی آن ها را بررسی کنید و نحوه ی نمایش تصاویر را با توجه به نیاز خود تغییر دهید.

تنظیم مدت زمان: مدت زمان نمایش یک تصویر روی ال سی دی را میتوانید تعیین کنید مثلا روی بالاترین زمان قرار داده و حرکت بین تصاویر را دستی انجام دهید و یا هر زمان دیگری که مد نظر دارید.

چرخش و جهت عکس: گاهی عکس ها به صورت عمودی نمایش داده میشوند در صورتی که عکس ها افقی ثبت شده، در نتیجه تصویری کوچک خواهید داشت برخی دوربین ها این چرخش را به صورت اتوماتیک دارند در صورتی که دوربین شما این حالت را ندارد میتوانید به صورت دستی تنظیم نمایید.

نمودار هیستوگرام (Show Histogram): یکی از ابزار های کنترل کیفیت تصویر است که پیشنهاد میکنیم همیشه روشن باشد تا بتوانید نور، نواحی سیاه، خاکستری یا سفید در تصویر را به خوبی بررسی کنید.

مطلب پیشنهادی:  عکاسی از محصول با موبایل: چگونه با گوشی بهترین عکس‌ها را بگیریم

روشنایی ال سی دی: روشنایی ال سی دی را در بالاترین سطح خود قرار دهید تا در هر شرایط نوری حتی در نور شدید افتاد امکان مشاهده تصاویر را داشته باشید.

نمایش زنده (Live View) هم باید روشن باشد البته بعضی دوربین ها همیشه این گزینه را فعال دارند اما در بعضی مدل ها هم باید به صورت دستی آن را روشن کنید.

5- نوع فرمت

خوب فرمت خام Raw یا JPEG اگر منتظر هستید که من پیشنهاد بدم کدام یک از این دو گزینه را انتخاب کنید سخت در اشتباه هستید. این موضوع 100 درصد انتخاب شماست در فرمت خام امکان ویرایش مواردی را دارید که در فرمت JPEG ندارید و در فرمت JPEG حافظه ی بیشتری خواهید داشت با توجه به شرایط خود بهترین را برای خود انتخاب کنید تنها پیشنهاد من این است هر دو روش را تجربه کنید. برای درک بهتر این موضوع مقاله ی تفاوت فرمت‌ های فایل RAW و JPEG را مطالعه نمایید.

6- منو سفارشی

37cfff3c04f95b22bcf166df586cd7a9

خوشبختانه شما این امکان را دارید که منو سفارشی خاص خود را آماده کنید با توجه به نیاز هایی که دارید و گزینه های پرکاربردی که دارید مثلا Wi-Fi , Mirror Lockup  و… را میتوانید در منوی سفارشی خود داشته باشید تا در مواقع لزوم پیچیدگی منو دوربین برای شما آزار دهنده نباشد.

7- دکمه تنظیم فوکوس

به طور معمول وقتی شما دکمه شاتر را تا نیمه فشار میدهید دوربین عملیات فوکوس را تنظیم میکند این موضوع خوبه اما گزینه ی بهتر اینه که شما دکمه ی فوکوس را که پشت دوربین تعبیه شده است فشار داده و در حالت فعال قرار دهید به این صورت فوکوس با هر تصویر به صورت مجدد انجام نمیشود.

8- محافظت

پیشنهاد ما به شما این است که پس از خرید دوربین برچسبی با نام و تلفن خود روی دوربین نصب کنید تا در صورتی که دوربین یا لنز خود را گم کردید امکان بازگشت آن برای شما باشد هر چند نگاهی خوشبینانه است و نمیدانم چند درصد امکان بازگشت دوربین گم شده ی شما با این روش وجود دارد اما مطمعن هستم که نبود این برچسب برگشت را به صفر درصد میرساند.

مطلب پیشنهادی:  نحوه صحیح نگه داشتن دوربین عکاسی

یک راه دیگر نیز وجود دارد Lenstag سرویسی آنلاین و کاملا رایگان است که به تازگی راه اندازی شده و برای اندروید، ios و وب قابل دسترس است در این سرویس شما میتوانید شماره سریال دوربین، لنز، فلاش، لپ تاپ و یا هر چیز دیگری را به نام خودتان ثبت کنید به این صورت در مواقع سرقت امکان پیگیری و اثبات این امر برای شما راحت تر خواهد شد.

9- WiFi

91a575b38c7c4526decc579655a2a49c

همین حالا برنامه ی لازم برای انتقال اطلاعات از دوربین به گوشی هوشمند خود را آغاز کنید، بدون شک وای فای یکی از آیتم های مثبت دوربین های امروزی است و بسیار برای شما کارامد خواهد بود پس در مرحله ی اول تمام مواد لازم برای راه اندازی وای فای را انجام داده تا در زمانی که خارج از منزل در حال ثبت تصاویر هستید امکان اشتراک تصاویر را داشته باشید.

10- دفترچه راهنما

دفترچه راهنما از نظر من خسته کننده ترین بخش خرید یک کالای جدید، بزارید یک موضوع رو به شما اعتراف کنم من هیچ وقت دفترچه هیچ دستگاهی رو مطالعه نکردم وقتی خاطراتم رو توی این موضوع مرور میکنم پدر مادرم رو کنجکاو در حال کلنجار رفتن با دفترچه دستگاه های مختلف میبینم که بعد از خرید هر دستگاهی قطعا این کار رو انجام میدادن اما من در این مورد بسیار تنبل بودم و درک میکنم بعد از دیدن گزینه ی آخر امکان داره کمی صورتتون در هم فرو بره اما باور کنید بهترین راه شناخت دوربینتان خواندن حداقل یک بار دفترچه راهنما خواهد بود و بعد در ادامه برای تکمیل این امر گوگل یک راهنمای 24 ساعته و در خدمت شماست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *