آموزش, آموزش عکاسی دیجیتال

تقارن در عکاسی: راهنمای جامع

focus center composition

تقارن یک دستگاه ترکیبی قدرتمند است، اما چگونه کار می کند؟ چه زمانی باید از آن استفاده کرد؟ و مهمتر از همه، چگونه می توانید از تقارن در عکاسی برای نتایج شگفت انگیز استفاده کنید؟ در این مقاله، همه آنچه را که برای شروع عکاسی متقارن نیاز دارید به اشتراک می‌گذارم. من همچنین چند نکته عملی را ارائه می‌دهم – بنابراین می‌توانید تصاویر خود را سریع به سطح بعدی ببرید. برای تبدیل شدن به یک استاد تقارن آماده هستید؟ پس بیایید مستقیماً وارد اصل موضوع شویم و با اصول اولیه شروع کنیم:

تقارن در عکاسی چیست؟

تقارن یک وسیله ترکیبی است که یک موضوع را در یک محور خیالی منعکس می کند. به طور کلی، سوژه اصلی در مرکز کادر قرار می‌گیرد، مانند زیر:

center composed photo

با این حال، همانطور که در ادامه این مقاله بحث می کنم، یک موضوع متمرکز همیشه ضروری نیست (و می توانید از موضوعات متقارن خارج از مرکز برای نتایج قانع کننده استفاده کنید).

توجه داشته باشید که عکاسان، به ویژه عکاسانی که برای اولین بار با ترکیب بندی درگیر می شوند، از ترکیب بندی متقارن اجتناب می کنند. قانون همیشه محبوب یک سوم بر ارزش عدم تقارن تأکید می کند، بنابراین مبتدیان جدی سعی می کنند با قانون خطوط شبکه یک سوم کار کنند تا بتوانند عکس هایی پویا و متعادل ایجاد کنند.

اما موضوع اینجاست:

در حالی که استفاده نادرست از تقارن می‌تواند منجر به ترکیب‌بندی‌های ایستا و خسته‌کننده شود، تقارن وقتی به درستی اعمال شود تصاویری متعادل، ایجاد می‌کند.

تقارن در مقابل قانون یک سوم

همانطور که در بخش قبل اشاره کردم، عکاسان مبتدی به شدت بر قانون یک سوم تکیه می‌کنند، یک تکنیک ترکیب‌بندی که اغلب تکرار می‌شود و از یک پوشش شبکه مفید استفاده می‌کند:

rule of thirds

ایده این است که عناصر کلیدی را در یک سوم مسیر در کادر قرار دهید، که به ترکیب بندی کلی حس تعادل می دهد، در حالی که از ثابت شدن بیش از حد عکس جلوگیری می کند. اما در حالی که قانون یک سوم عالی است، و اغلب بسیار موثر است، ممکن است کمی تکراری شود. از این گذشته، استفاده مکرر از چارچوب ترکیبی یکسان، تصاویر مشابهی ایجاد می کند. به علاوه، قانون یک سوم به ندرت باعث ایجاد تصاویر شدید می شود. با قرار دادن سوژه خارج از مرکز، اغلب جلوه‌ها را از بین می‌برید.

تقارن را وارد کنید، که جایگزین محکمی برای قانون یک سوم است. (علی رغم نامش، قانون یک سوم در واقع یک قانون نیست، فقط یک دستورالعمل است!) البته، شما نباید همیشه از تاکتیک های ترکیب متقارن استفاده کنید همانطور که با قانون یک سوم، در نهایت شروع به تولید تکراری خواهید کرد. تصاویر اما با استفاده از تقارن گهگاهی، می توانید شوک و هیبت جدیدی را به مجموعه خود وارد کنید.

مطلب پیشنهادی:  عکاسی روایی چیست؟ تسلط بر تکنیک‌ها، نمونه‌ها و ایده‌ها

example straight lines

نحوه استفاده از تقارن در عکس های خود

وقتی با عکاسی متقارن شروع می‌کنید، توصیه می‌کنم به دنبال دو چیز باشید:

  1. موضوعات متقارن منظور من موضوعاتی است که در سراسر یک محور منعکس می شوند، مانند مردم، درختان و ساختمان ها.
  2. اشیاء انعکاسی من در مورد آب، فلز، شیشه و هر چیز دیگری که می توانید پیدا کنید که منعکس کننده صحنه است صحبت می کنم.

این دو عنصر – موضوعات متقارن و اشیاء بازتابنده : نان و کره متقارن شما هستند. تا زمانی که یکی یا دیگری را دارید، می توانید یک ترکیب متقارن ایجاد کنید. بنابراین وقتی با دوربین خود بیرون هستید و قصد دارید عکسی قدرتمند بگیرید، توقف کنید، نفس عمیقی بکشید و به اطراف نگاه کنید. اگر می توانید یک سوژه متقارن، مانند یک ساختمان جالب پیدا کنید، هر کاری که می توانید انجام دهید تا آن را در مرکز مرده کادر قرار دهید. برای بهترین نتیجه، عکس خود را طوری ردیف کنید که حسگر شما با جلوی سوژه موازی باشد و (به طور کلی) بخواهید قسمت بزرگی از کادر را با جرم سوژه پر کنید. انسان‌ها متقارن هستند، بنابراین وقتی به دنبال یک اثر قوی هستم، از سوژه‌ام می‌خواهم مستقیماً رو به دوربین یا دور از آن باشد، مانند این:

center composed forest walk

توجه کنید که چگونه پشت سوژه کاملاً با سنسور دوربین من هماهنگ است و چگونه حتی خطوط پیراهن او به تقارن می‌افزایند. (نه، سر او برای تقارن دقیق زاویه ندارد، اما این عمدی بود؛ با کمی واژگون کردن اثر متقارن، از ایستایی بیش از حد ترکیب جلوگیری کردم.)

حتی اگر سوژه متقارن ندارید (یا نمی توانید پیدا کنید)، باز هم گزینه دوم دارید:

می توانید یک شی انعکاسی خوب پیدا کنید، سپس دوربین خود را طوری قرار دهید که نیمی از صحنه واقعی باشد و نیمی دیگر منعکس شود. قرار دادن خط انعکاس در مرکز عکس اغلب مفید است، اگرچه همیشه می‌توانید آن را در امتداد خط شبکه یک سوم قرار دهید تا نتیجه کمی غیر متعارف‌تر داشته باشید. این روزها، تقارن انعکاسی در میان عکاسان جدی بسیار محبوب است، که برای جلوه‌های خیره‌کننده به انواع اجسام بازتابنده تکیه می‌کنند، مانند:

  • شیشه ماشین
  • کاپوت ماشین
  • ساختمان های فلزی
  • دریاچه های آرام
  • گودال های شهری
  • آینه ماشین
  • صفحه نمایش گوشی های هوشمند

در واقع، وقتی صحبت از عکاسی انعکاسی به میان می آید، تنها محدودیت، تخیل و تدبیر شماست. (در واقع، برخی از عکاسان حتی بطری های آب را برای ایجاد گودال در صورت نیاز حمل می کنند!)

4 نکته برای تصاویر متقارن خیره کننده

اکنون که با اصول تقارن آشنا شدید، نکات مورد علاقه خود را برای بهبود ترکیبات متقارن به اشتراک خواهم گذاشت:

مطلب پیشنهادی:  رازهای عکاسی پرتره‌های ماندگار

1. از نزدیک شدن نترسید

هنگامی که ترکیبات متقارن ایجاد می کنید، هر چه به موضوع متقارن یا شی انعکاسی نزدیکتر می شوید، تقارن آشکارتر می شود و تقارن آشکارتر باعث ایجاد یک اثر تشدید شده می شود. می بینید، اگر از یک لنز زاویه باز استفاده می کنید یا از فاصله دور عکس می گیرید، به راحتی می توانید نمونه هایی از تقارن را در ترکیب بندی کلی از دست بدهید. به علاوه، هرچه تعداد بیشتری را در کادر بگنجانید، احتمال شکسته شدن تقارن توسط عناصری بیشتر می شود که به نوبه خود باعث تضعیف اثر می شود. بنابراین، اگر هدف شما گرفتن یک عکس از چهره است، نزدیک‌تر شوید یا با نزدیک‌تر شدن به سوژه خود یا با استفاده از لنز تله فوتو. در واقع، اگر می توانید، سعی کنید قاب را با تقارن آشکار پر کنید.

به این تصویر نگاه کنید که دارای یک سوژه متقارن (انجام یک ژست نسبتا متقارن) و همچنین یک پس زمینه نیمه متقارن است:

portrait center composition

اما در حالی که تقارن خوب است، چشم انداز وسیع تر جلوه را از بین می برد. نتیجه با فاصله کانونی تله فوتو بسیار بهبود یافته است:

portrait image center composition

2. مینیمالیسم دوست شماست

مینیمالیسم یک سبک عکاسی است که دارای پس‌زمینه‌های تمیز حتی خالی، سوژه‌های ساده و محیط‌های نامرتب است. و هنگام انجام عکاسی متقارن، هرچه بتوانید عکس خود را ساده تر کنید (یعنی هرچه بیشتر بتوانید مینیمالیستی کنید)، نتیجه بهتری خواهد داشت. از این گذشته، یک ترکیب ساده سوژه شما را در مرکز توجه قرار می دهد، که تقریباً همیشه چیز خوبی است.

اما چگونه می توان نماهای مینیمالیستی خلق کرد؟

با نگاه کردن به اطراف صحنه و انجام هر کاری که می توانید برای از بین بردن عوامل حواس پرتی، یا با حذف فیزیکی آنها از ترکیب بندی یا با تنظیم زاویه دوربین خود، شروع کنید. (به عنوان مثال، سعی کنید دوربین خود را کمی به چپ، راست، بالا و پایین حرکت دهید؛ از اینکه چقدر این حرکات کوچک می توانند مفید باشند، شگفت زده خواهید شد!)

همچنین ممکن است به دنبال بخش های بزرگی از فضای منفی بگردید و ببینید چگونه می توانید آنها را در صحنه ترکیب کنید. به عنوان مثال، با پایین آمدن، اغلب می توانید یک آسمان سفید یا آبی را به کادر بیاورید. من شخصاً دوست دارم دیافراگم را به f/4، f/2.8 یا بیشتر باز کنم. به این ترتیب، می‌توانم جلوه‌ای با فوکوس نرم ایجاد کنم که پس‌زمینه را به بوکه‌ای نرم و کرمی تبدیل کند. هنگام عکاسی از این فانوس، پس‌زمینه باعث تضعیف اثر تقارن می‌شود:

background focus center composition

بنابراین من از یک دیافراگم باز استفاده کردم تا آن را در حالت فراموشی محو کنم. نتیجه نهایی بسیار خوشایندتر است و تقارن فانوس بسیار واضح تر است:

focus center composition

3. با ترکیبات خارج از مرکز آزمایش کنید

در طول این مقاله، من بر ارزش ترکیبات متقارن متمرکز تأکید کردم. و درست است: اگر سوژه های متقارن را در وسط عکس های خود قرار دهید، نتایج چشمگیر و جالبی خواهید داشت. اما گاهی اوقات بهتر است ترکیبات متقارن خود را در جهتی متفاوت ببرید، به خصوص اگر می خواهید قدرت تقارن داشته باشید و در عین حال پویایی ساختاری خارج از مرکز را نیز به دست آورید. اگر به دنبال تقارن غیرمتمرکز هستید، توصیه می‌کنم از کار با موضوعات متقارن خودداری کنید و در عوض با صحنه‌های متقارن بنویسید (مثلاً درختی که در آب منعکس شده یا خیابانی که در نمای ساختمان منعکس شده است). (طبق تجربه من، وقتی سوژه‌های متقارن را از مرکز می‌گیرید، تقارن در پس‌زمینه محو می‌شود و بیشتر یا تمام  قدرت آن را از دست می‌دهید.)

مطلب پیشنهادی:  زبان گویای دست‌ها: روایت تصویری از احساسات

بنابراین به سادگی یک صحنه منعکس شده را پیدا کنید، سپس به جای قرار دادن خط تقارن در مرکز عکس، آن را کمی بالاتر، پایین تر، راست یا چپ قرار دهید. در اینجا، قانون یک سوم می‌تواند کمک بزرگی باشد در واقع، می‌توانید از یک ترکیب غیرمرکز استفاده کنید تا هم قانون یک سوم و هم تکنیک متقارن را برآورده کنید.

4. برای نتایج عالی، برش بزنید

پیشنهاد نهایی من یک پیشنهاد سریع است، اما اگر می خواهید تصاویر متقارن صیقلی و حرفه ای ایجاد کنید، بسیار مهم است: همیشه، همیشه، همیشه عکس های خود را در برنامه ای مانند لایت روم وارد کنید. سپس یک بررسی نهایی تقارن انجام دهید و اگر تقارن کامل نیست، کمی برش سریع اعمال کنید.

(آیا تقارن کامل همیشه ضروری است؟ اگر به دنبال یک افکت غیرمتعارف تر هستید، همانطور که در بخش قبل توضیح دادم، نه. با این حال، اگر هدف شما گرفتن یک عکس متقارن خیره کننده است، یک سوژه کمی نامتقارن به طور قابل توجهی جلوه را کاهش می دهد. ) من برای این کار از لایت روم استفاده می‌کنم که یک قانون کاربردی از شبکه یک سوم ارائه می‌دهد. همانطور که در مثال زیر می بینید، من سعی می کنم عناصر سوژه خود را با قانون خطوط شبکه یک سوم ردیف کنم:

editing center composition

با این حال، لازم نیست این کراپ نهایی را حتما در لایت روم انجام دهید. برنامه هایی مانند Capture One، Luminar Neo و Photoshop همگی کاملاً قابل قبول هستند. شما حتی می توانید این مرحله را در یک برنامه تلفن هوشمند رایگان انجام دهید. نکته این است که وقت خود را صرف بررسی دقیق تصویر برای تقارن کامل کنید، سپس هر کاری که می توانید برای رفع هر گونه اشتباه انجام دهید!

تقارن در عکاسی: کلمات پایانی

اکنون که این مقاله را به پایان رساندید، باید بدانید که تقارن چیست و چگونه می توانید برای نتایج خیره کننده، تقارن را در عکس های خود بگنجانید. بنابراین مکان یابی اشیاء و صحنه های متقارن را تمرین کنید. کار با ترکیب های مختلف را تمرین کنید. و بالاتر از همه، از آن لذت ببرید!

center composed dark dramatic

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *