آموزش, آموزش عکاسی دیجیتال

نوردهی بیش از حد و نوردهی کم در عکاسی

in camera exposure settings

وقتی صحبت از نوردهی بیش از حد و نوردهی کم در عکاسی به میان می آید، چند روش متفاوت برای تفکر وجود دارد. نسخه دقیق فنی یک تصویر با نوردهی خوب وجود دارد که جزئیات آن هم در سایه ها و هم در نقاط برجسته حفظ می شود.

دیدگاه دیگر در مورد نوردهی بیش از حد و نوردهی کم این ایده است که چنین چیزی وجود ندارد، فقط قصد عکاس است. به عبارت دیگر، اگر عکاس تصمیم بگیرد که یک عکس را از نظر تکنیکی نوردهی بیش از حد یا کم نوردهی کند، در این صورت آن عکس نه بیش از حد نوردهی می‌شود و نه نوردهی کم، صرفاً همانطور که در نظر گرفته شده است ثبت میشود.

سپس این نکته نیز وجود دارد که اگر تا حد امکان جزئیات را ثبت کنید، با قرار گرفتن در معرض نمایش خود در زمان پردازش، آزادی عمل بیشتری برای بیان هنری خواهید داشت.

هر چه جزئیات بیشتری ثبت کنید، با جزئیات بیشتری باید در تصویر بازی کنید.

overexposure vs underexposure in photos

آیا نوردهی بیش از حد و نوردهی کم اهمیت دارد؟

صرف نظر از اینکه چه احساسی نسبت به تصاویر با نوردهی بیش از حد یا کم نور دارید، اگر ندانید که چگونه یک عکس با نوردهی دقیق فنی بگیرید، نمی‌توانید عمدا تصمیم بگیرید.

در تئوری، عکسی که در دوربین بیش از حد نوردهی شده است، می تواند شبیه عکسی باشد که به درستی در دوربین نوردهی شده و سپس در بخش پردازش بیش از حد نوردهی شده است. یا برعکس. نتیجه نهایی یکسان به نظر می رسد.

اما آیا در نظر گرفته شده بود؟ و آیا واقعاً دقیقاً یکسان است؟

in camera exposure settings

برای درک بهتر، ما به مسائل نوردهی بیش از حد و کم نور نگاه می کنیم:

  • محدوده دینامیکی
  • نوردهی دقیق از نظر فنی
  • قرارگیری بیش از حد در معرض نور
  • چگونه عکس های با نوردهی بیش از حد را در لایت روم رفع کنیم
  • نوردهی کم
  • چگونه عکس های کم نور را در لایت روم رفع کنیم
  • چگونه در دوربین نوردهی متعادلی داشته باشیم
  • استفاده از نوردهی به سمت راست – ETTR
  • استفاده از قرار گرفتن در معرض سمت چپ – ETTL
  • نحوه تاثیر سبک شخصی بر تصمیم گیری

قبل از اینکه بیشتر ادامه دهم، باید اشاره کنم که این آموزش را از نقطه نظر عکاسی با فرمت RAW نوشته ام. اگر از JPEG عکاسی می کنید، دوربین شما به اندازه RAW جزئیات برجسته و سایه را نمی گیرد و نمی توانید اطلاعات زیادی را در بخش پردازش دوباره به دست آورید.

محدوده دینامیکی با نوردهی بیش از حد و کم نور

حتی قبل از اینکه بخواهیم تمام تن ها را در یک صحنه ثبت کنیم، باید بدانیم که چشمان ما می توانند تقریباً 20 استاپ محدوده تونال را ببینند، در حالی که دوربین های فول فریم حدود 11 تا 15 استاپ نور را می بینند.

دانستن این موضوع به شما کمک می کند تا درک کنید که در یک صحنه کنتراست بالا، نمی توانید تمام تن هایی را که می توانید در یک تصویر ببینید، ثبت کنید.

می‌توانید از تکنیک HDR (محدوده دینامیکی بالا) برای گرفتن چندین فریم از صحنه در نوردهی متفاوت استفاده کنید تا بتوانید آنها را در یک تصویر در بخش پردازش ترکیب کنید. با این حال، HDR یک انتخاب سبک است و طبیعی به نظر نمی رسد، بنابراین اگر طبیعی چیزی است که شما دنبال آن هستید، گرفتن طیف وسیعی از تن ها از طریق HDR راه حل نیست.

نوردهی دقیق از نظر فنی

کنتراست یک صحنه تاثیر زیادی بر توانایی دوربین شما در ضبط محدوده تون خواهد داشت.

یک صحنه با کنتراست بالا، مانند یک روز آفتابی روشن، دامنه دینامیکی به مراتب بیشتری نسبت به صحنه های کم کنتراست، مانند یک روز ابری دارد. بنابراین اندازه‌گیری برای خاکستری متوسط در یک روز ابری آسان‌تر خواهد بود و عکسی داشته باشید که نه بیش از حد نوردهی شده باشد و نه کم نور. هر دو انتهای محدوده دینامیکی را می توان ثبت کرد.

با این حال، در یک روز آفتابی، اگر خاکستری متوسط را در معرض نور قرار دهید، ممکن است هایلایت ها بیش از حد نوردهی کنند و سایه ها ممکن است کم نوردهی شوند. اگر در صحنه ای با کنتراست بالا، سایه ها را اندازه گیری کنید، درست برعکس هنگام اندازه گیری نقاط برجسته هایلایت های شما بیش از حد نوردهی می شوند.

high contrast sunny day

دانستن محدودیت های خود به این معنی است که می توانید تصمیم بگیرید که چگونه می خواهید صحنه را ضبط کنید. بنابراین، شما به طور بالقوه سه انتخاب دارید:

  • سایه‌های کم نور با هایلایت‌های حفظ شده (محبوب‌ترین انتخاب)
  • هایلایت های بیش از حد با سایه ها حفظ شده است
  • نوردهی برای خاکستری میانی با هایلایت بیش از حد و سایه ها کم نوردهی شده است

اگر به دوربین بسپارید، در یک صحنه با کنتراست بالا، برای نوردهی خاکستری متوسط کمترین گزینه را انتخاب می کند. به همین دلیل است که درک نحوه عملکرد نوردهی، نحوه کنترل آن و عکاسی بسیار مهم است:

پس از آن می توانید انتخاب را به یک روش انجام دهید.

نوردهی بیش از حد در عکس ها

همه نوردهی های بیش از حد افراطی نیست، اما در انتهای افراطی نوردهی بیش از حد، نقاط برجسته آنقدر روشن هستند که حسگر دوربین نمی تواند جزئیات را ثبت کند، بنابراین به صورت سفید خالص نشان داده می شوند.

گاهی اوقات به راحتی می توان دید که یک عکس بیش از حد نوردهی شده است، حتی اگر نقاط برجسته از بین نرود. در کل عکس خیلی روشن به نظر می رسد.

در مواقع دیگر، ممکن است برای تعیین اینکه آیا یک عکس بیش از حد نوردهی شده است یا خیر، به ابزارهای مختلفی تکیه کنید.

ابزارهایی که به دیدن نوردهی بیش از حد در عکس ها کمک می کنند
در دوربین، انتخاب «چشمک‌زنان» کمک می‌کند تا وقتی به صفحه LCD نگاه می‌کنید، قسمت‌هایی از تصویر که بیش از حد نوردهی شده‌اند، سیاه بتابند. سپس می توانید تصمیم بگیرید که آیا نوردهی بیش از حد قابل قبول است یا خیر.

فقط به یاد داشته باشید که تصویری که به آن نگاه می کنید JPEG است، بنابراین 100٪ دقیق نیست. گاهی اوقات، هنگامی که به رایانه شما وارد می شود، مناطقی که در دوربین شما بیش از حد نوردهی شده اند در واقع مشکلی ندارند.

مواقع دیگر ممکن است فکر کنید که قسمت‌های با نوردهی بیش از حد «آنقدر نوردهی نشده» نیستند و می‌توانید جزئیات از دست رفته را در بخش پردازش دوباره به دست آورید، اما نقاط برجسته بیش از حد ممکن است بسیار ناپدید شده باشند. به همین دلیل است که شناخت دوربینتان بسیار مهم است.

همچنین با انتخاب «show highlight clipping» در پانل هیستوگرام، می‌توانید در لایت‌روم، نواحی با نوردهی بیش از حد را ببینید. مناطقی که بیش از حد نوردهی شده به رنگ قرمز نشان داده می شوند.

clipped highlights

چیزی که باید در مورد نوردهی بیش از حد و بازیابی جزئیات در پردازش  مراقب باشید این است که اگر بازیابی هایلایت ها را بیش از حد پیش ببرید، منجر به پوسترسازی می شود. زمانی می توانید آن را ببینید که انتقال بین صداها صاف نیست و واضح است که در پردازش تنظیم شده است.

هایلایت‌هایی که بیش از حد نوردهی می‌کنند، زمانی که می‌خواهید آن‌ها را بازیابی کنید، سفید یا خاکستری به نظر می‌رسند (همانطور که در تی‌شرت بنفش زیر می‌بینید).

در اینجا یک نمونه عالی از پوسترسازی و تصویری که بیش از حد نوردهی شده است، وجود دارد که در پردازش ذخیره نمی شود. من این عکس را قبل از اینکه بفهمم فراموش کرده ام در پایان عکسبرداری قبلی، جبران نوردهی خود را به صفر برگردانم، گرفتم.

fixing overexposed photos in lightroom

histogram too clipped to

عکس بالا در لایت روم ناموفق تنظیم شده است. در زیر می توانید تصویر اصلی را مشاهده کنید.

fixing overexposure in lightroom

histogram showing

چگونه عکس های با نوردهی بیش از حد را در لایت روم رفع کنیم

نکته مهم در مورد عکاسی با فرمت RAW این است که می‌توانید جزئیات زیادی را در پردازش به دست آورید، البته تا زمانی که عکس‌ها را بیش از حد نوردهی نکنید، مانند مثال بالا.

در لایت روم می‌توانید با استفاده از لغزنده‌های موجود در پانل اصلی و/یا ابزار منحنی تون، نوردهی بیش از حد را که از بین نمی‌رود، رفع کنید.

برای کاهش نوردهی کلی در یک تصویر، فقط نوار لغزنده نوردهی را در پانل اصلی به سمت چپ بکشید تا زمانی که:

  • احساس کنید نوردهی درست است، یا
  • اگر ترجیح می‌دهید، تا زمانی که داده‌های هیستوگرام دیگر لبه سمت راست را لمس نکنند، که نشان می‌دهد نقاط برجسته دیگر قطع نمی‌شوند، یا
  • با برش برجسته انتخاب شده، تا زمانی که نواحی قرمز از بین بروند

برای کاهش فقط نقاط برجسته، بدون کاهش نوردهی کلی تصویر، این نوار لغزنده را به سمت چپ بکشید:

  • نکات برجسته
  • سفیدها

در پانل منحنی تون، با کشیدن خط به پایین یا این نوار لغزنده به سمت چپ، نواحی دارای نوردهی بیش از حد را بازیابی کنید:

  • نکات برجسته
  • چراغ ها

نوردهی کم در عکس ها

از سوی دیگر، نوردهی کم زمانی است که نوردهی به قدری تاریک است که سنسور دوربین هیچ جزئیاتی را در تاریک ترین قسمت های تصویر ثبت نمی کند، بنابراین آنها کاملا سیاه هستند.

در لایت روم، می‌توانید «show shadow clipping» را در پانل هیستوگرام انتخاب کنید و نواحی کم نور به‌صورت آبی نشان داده می‌شوند.

نوردهی کم نباید اصلا شدید باشد. فقط مقدار کمی نوردهی کم می تواند نقاط برجسته را حفظ کند که در غیر این صورت ممکن است از بین بروند.

برای مثال، نوردهی را در دوربین به میزان 0.3- کاهش دهید و سپس، در پردازش، نوردهی را 0.3+ افزایش دهید تا نوردهی به نوردهی دقیق بازگردد.

رفع عکس های کم نور در لایت روم

مانند یک تصویر با نوردهی بیش از حد، برای یک تصویر کم نوردهی، نوردهی جهانی را تا زمانی که:

  • احساس می کنید نوردهی درست است، یا
  • داده های هیستوگرام دیگر لبه سمت چپ را لمس نمی کنند، که نشان می دهد سایه ها دیگر بریده نمی شوند، یا
  • با برش سایه انتخاب شده، تا زمانی که مناطق آبی از بین بروند در پانل اصلی، فقط نوار لغزنده نوردهی را به سمت راست بکشید تا یک تصویر به صورت سراسری روشن شود.

برای روشن کردن فقط سایه‌ها، بدون تأثیر بر برجسته‌سازی، این لغزنده‌ها را به سمت راست بکشید:

  • سایه ها
  • سیاه پوستان

همچنین می توانید این کار را در پانل منحنی تن با کشیدن خط به بالا یا این لغزنده ها به سمت راست انجام دهید:

  • تاریکی
  • سایه ها

فقط به یاد داشته باشید، مانند نوردهی بیش از حد، اگر تصویر بیش از حد کم نور باشد، هیچ مقدار روشن شدن آن جزئیاتی را که ثبت نشده است را بازگرداند.

و یک چیز دیگر… شما باید هنگام روشن شدن سایه ها مراقب باشید، زیرا نویز واضح تر می شود. مانند نوردهی بیش از حد، پوسترسازی می‌تواند در نواحی کم نوردهی که بیش از حد تحت فشار قرار گرفته‌اند ظاهر شود.

چگونه در دوربین نوردهی متعادلی داشته باشیم

در صورت امکان، من به شدت توصیه می کنم از نوعی نور پرکننده برای بلند کردن سایه ها روی سوژه خود استفاده کنید. این به تعادل نوردهی سوژه با پس‌زمینه کمک می‌کند تا مناطقی با نوردهی کم یا بیش از حد نداشته باشید. شما می توانید این کار را با:

  • یک بازتابنده
  • فلاش

flash to balance subject

من از فلاش دوربین خاموش استفاده کردم تا سوژه را روشن کنم تا نوردهی با نوردهی پس زمینه متعادل شود.

البته با مناظر متفاوت است. در اینجا، از یک فیلتر چگالی خنثی که در جلوی لنز ثابت شده است استفاده می‌کنید تا نواحی روشن را کاهش دهید و بنابراین از نوردهی بیش از حد تصویر جلوگیری کنید.

سپس مواقعی وجود دارد که انتخابی ندارید. در این صورت، افشای صحیح موضوع، به هر طریقی، اولویت دارد.

استفاده از نوردهی به سمت راست – ETTR

راه دیگر برای اطمینان از عدم نوردهی بیش از حد یا کم نوردهی عکس، استفاده از تکنیکی به نام نوردهی به سمت راست (ETTR) هنگام تنظیم نوردهی در دوربین است. قرار گرفتن در معرض سمت راست به نمودار هیستوگرام روی دوربین شما اشاره دارد که به لبه سمت راست هیستوگرام فشار می آورد (اما لمس نمی کند). سمت برجسته.

ایده پشت نوردهی به سمت راست این است که شما تا جایی که ممکن است جزئیات را ثبت کنید، زیرا در عکاسی دیجیتال، بازیابی جزئیات پنهان شده در سایه ها آسان تر از جزئیات گم شده در هایلایت است.

همه دوربین ها به خوبی ETTR را کنترل نمی کنند

برخی از سنسورهای دوربین قادرند محدوده دینامیکی بیشتری نسبت به سایرین ثبت کنند.

دوربین های فول فریم جزئیات بیشتری را نسبت به دوربین های کراپ فریم ثبت می کنند، که یکی از دلایلی است که عکاسان عروسی دوربین های فول فریم را ترجیح می دهند. دو کلمه برای توضیح دلیل کافی است: مکان های تاریک.

علاوه بر این، اگر از سونی یا نیکون استفاده می‌کنید، به‌ویژه یک پیشرفته، می‌توانید جزئیات سایه را بسیار بهتر از زمانی که مثلاً از Canon یا برند دیگری استفاده می‌کنید، بازیابی کنید. این به این دلیل است که سونی و نیکون محدوده دینامیکی بهتری دارند. با دوربین های دیگر، اگر مجبور باشید سایه های پست را به میزان قابل توجهی روشن کنید، هنگام بازیابی آن در پست، رنگ در سایه ها خاموش می شود و نویز می تواند مشکل ساز باشد.

اما بازگشت به نوردهی کم با قرار گرفتن در معرض سمت راست…
بنابراین جزئیات را در هایلایت ها حفظ می کنید که برای نوردهی دقیق از نظر فنی مهم است. سپس در پست پروداکشن می توانید هایلایت ها را به صورت ثبت شده نگه دارید و سایه ها را تیره کنید و دامنه دینامیکی تصویر را افزایش دهید.

بنابراین به نظر می رسد این یک راه حل عالی باشد. فقط در سمت راست قرار بگیرید، در پردازش تنظیم کنید و آماده هستید.

نه خیلی سریع!

معایب ETTR

با ETTR، اگر تنها با یک توقف بیش از حد نوردهی کنید، 50 درصد از جزئیات یک تصویر را از دست داده اید… حتی اگر بلافاصله مشخص نباشد.
مشکل نوردهی به سمت راست این است که شما باید مراقب باشید که خیلی دور نروید و تصادفاً تصاویر را بیش از حد نوردهی نکنید.
اگر نمودار سمت راست هیستوگرام را لمس کند، خیلی جلو رفته اید و شروع به از دست دادن جزئیات در هایلایت کرده اید.
همچنین، به خاطر داشته باشید که نوردهی به سمت راست به این معنی نیست که تصویر شما از نظر فنی به خوبی نوردهی شده است، میانه‌تون‌ها و سایه‌های موجود در تصویر همچنان ممکن است کم نورده باشند، مانند عکس سمت چپ زیر.

fix underexposed photos in lightroom

در تصویر سمت راست فقط سایه ها در پردازش افزایش یافته اند، بنابراین هایلایت ها یکسان است. هیستوگرام زیر نوردهی تنظیم شده و متعادل را نشان می دهد.

balanced exposure histogram

قبلرفتن به موضوع بعد…

اگر از منظره یا معماری یا هر چیزی که در حال حرکت نیست عکس می‌گیرید، در صورت تمایل می‌توانید هیستوگرام را بعد از هر عکس بررسی کنید. عکاسی پرتره از یک بزرگسال نیز خوب خواهد بود زیرا می توانید به عدم حرکت آنها از نقطه ای که انتخاب کرده اید و اندازه گیری کرده اید تکیه کنید. با این حال، کودکان، حیوانات و مردم در هر رویدادی داستان دیگری هستند و استفاده از ETTR را به عنوان یک تکنیک بسیار دشوار می کند.

استفاده از قرار گرفتن در معرض سمت چپ – ETTL

روی دیگر سکه ETTL است. برخی از عکاسان با استفاده از نوردهی به سمت چپ، عمداً تصاویر خود را کم نور می کنند. آنها تصاویر را کم نوردهی می کنند تا سپس نوردهی را در پردازش تنظیم کنند و سایه ها را روشن کنند.

عبارت، در معرض نمایش به سمت چپ، به تصویر هیستوگرام در دوربین اشاره دارد. نمودار در سمت چپ، سمت سایه هیستوگرام دسته بندی شده است.

نمونه بارز این سبک از عکاسی Dani Diamond است. او به دلیل سبک عکاسی خود به خوبی شناخته شده است و روند کار پردازش خود را در طول زمان کامل کرده است. کاری که در ابتدا برای انجام آن زمان بسیار زیادی طول کشید، اکنون زمان بسیار کمی از او می گیرد. همه چیز در مورد عکاسی او با در نظر گرفتن این گردش کار طراحی شده است، از جمله:

  • محل
  • زمان روز
  • موقعیت موضوع
  • سوژه در رابطه با پس زمینه چه رنگ هایی می پوشد
  • تنظیمات نوردهی
  • و سپس پردازش

بنابراین، هر یک از عکس‌های او از نظر فنی در دوربین کم نوردهی می‌شود، اما تصویر نهایی “به درستی نوردهی شده” به نظر می‌رسد.

چه این سبک عکاسی را دوست داشته باشید یا نه، می‌توانم بگویم که تصاویر او در دوربین به درستی برای سبک او در معرض دید قرار می‌گیرند.

معایب ETTL

خطر قرار گرفتن در معرض سمت چپ این است که هنگام روشن کردن سایه ها در پردازش، خطر آشکار شدن نویز در سایه های کم نور وجود دارد.
اگر نمودار سمت چپ هیستوگرام را لمس کند، خیلی جلو رفته اید و شروع به از دست دادن جزئیات در سایه کرده اید.

وجه اشتراک ETTL و ETTR

از آنجایی که کل صحنه با ETTL و ETTR در نظر گرفته می شود، باید از اندازه گیری ماتریسی یا ارزیابی استفاده کنید.
شما باید یک عکاس آزمایشی انجام دهید و سپس هیستوگرام را تجزیه و تحلیل کنید تا ببینید آیا نیاز به انجام تنظیمات است یا خیر
تصویر در دوربین از نظر فنی به درستی نوردهی نشده است
شما باید به شدت به هیستوگرام تکیه کنید، که باعث کاهش سرعت عکسبرداری می شود
با این حال، نمی توانید به تصویر روی صفحه LCD خود تکیه کنید، زیرا این یک JPEG است. برای مثال، وقتی یک فایل RAW را به لایت روم وارد می کنید، آنچه در پشت دوربین خود می بینید، آن چیزی نیست که می بینید. یا هر نرم افزار پردازش دیگری که ممکن است استفاده کنید
با هر دو سبک، عکاس «تصویربرداری برای ویرایش» است. این در مورد گرفتن تصویر نهایی درست در دوربین نیست زیرا این کار در پردازش انجام می شود

تأثیر سبک شخصی بر قرار گرفتن در معرض

نحوه انتخاب شما برای عکاسی از یک صحنه کاملاً به شما به عنوان خلاق بستگی دارد. نکته کلیدی این است که عمداً این کار را انجام دهید و بدانید که به دنبال چه نتیجه ای هستید و چگونه می خواهید تصویر را پردازش کنید. یا تلاش کنید تا بتوانید به طور مداوم این کار را انجام دهید، چه انتخاب کنید:

  • قرارگیری بیش از حد در معرض نور
  • نوردهی کم
  • یا نوردهی متعادل

جایی که من روی نوردهی بیش از حد و کم نور ایستاده ام

برای من بسیار بستگی به چیزی دارد که از آن عکس می‌گیرم، حتی اگر نوردهی متعادل را دوست داشته باشم. همچنین، همانطور که قبلاً اشاره کردم، دوست ندارم زمان اضافی را بیش از آنچه که کاملاً ضروری است صرف رایانه کنم.

من عاشق آسمان آبی هستم، اما مواقعی وجود داشته که مجبور شده‌ام آسمان را منفجر کنم، زیرا انتخاب این بود که لحظه را با یک آسمان بیش از حد نوردهی کنم یا لحظه را به طور کامل از دست بدهم.

هنگام عکاسی در فضای باز، ترجیح می دهم از فلاش دوربین خاموش استفاده کنم تا سوژه یا سوژه هایم را روشن کنم و آنها را با پس زمینه متعادل کنم. به این ترتیب هم سوژه و هم پس‌زمینه با دقت و بدون نوردهی بیش از حد یا هایلایت‌های منفجر شده در معرض دید قرار می‌گیرند.

با این حال، من قصد ندارم نور خود را در یک پیاده روی خانوادگی یا حتی عکاسی خانوادگی برای مشتری کوتاه کنم. خودانگیختگی و سرگرمی را از بین می برد. علاوه بر این، سعی کنید به یک کودک 5 ساله بگویید که در آن جهت ندوید، زیرا نور کار نمی کند. این جهت دقیقاً همان جایی است که آنها قرار است بروند.

در عوض، با انتخاب دقیق مکان های عکاسی، برای بهترین سناریو برنامه ریزی می کنم. اگرچه وقتی حیوانات خانگی و بچه های کوچک درگیر هستند، از یک علم و پروتکل کلی کامل دور است.

برای تمام عکاسی های دیگر، به خصوص تجاری، فلاش بخشی از کیت من است.

من نور کنتراست بالا را برای عکاسی دراماتیک بودوار و بارداری دوست دارم. من عاشق سایه‌های عمیق هستم، مخصوصاً برای بارداری و بودوار، زیرا سایه‌ها هم نواحی بدن را پنهان می‌کنند و هم منحنی‌ها را برجسته می‌کنند. اما، من نکات برجسته نمی خواهم. به همین دلیل است که من از نورپردازی استودیو بسیار لذت می برم – شما کنترل کاملی بر نوردهی دارید.

برای سبکی ملایم و رمانتیک، نورپردازی من در کنتراست کمتر است. انتقال بین سایه و هایلایت کمتر شدید است و سایه ها بسیار روشن تر هستند.

همچنین اگر از سوژه خود در برابر یک پنجره (با پرده های توری) عکاسی می کنم، عمداً هایلایت ها را منفجر می کنم زیرا نمی خواهم جزئیات را در خارج ضبط کنم و از ظاهر آن خوشم می آید.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *