آموزش

با این 10 نکته ساده، عمر باتری گوشی خود را دو برابر کنید

با این 10 نکته ساده، عمر باتری گوشی خود را دو برابر کنید

آیا به نظر می رسد باتری اندروید یا آیفون شما با گذشت زمان شارژ کمتری نگه می دارد؟ مانند همه باتری های قابل شارژ، باتری های لیتیوم یون (که در اکثر گوشی ها وجود دارند) با گذشت زمان ضعیف می شوند. اگرچه عمر این باتری ها محدود است، اما با پیروی از این نکات می توانید عمر باتری خود را افزایش دهید. ما به شما روش های آسانی برای به حداکثر رساندن عمر باتری گوشی هوشمندتان با تغییر عادات شارژتان نشان خواهیم داد.

1. صبر نکنید تا باتری خالی شود تا آن را شارژ کنید.

در طول روز گوشی خود را شارژ کنید. باتری گوشی شما تعداد چرخه شارژ ثابت (تعداد دفعاتی که باتری را از 0% به 100% شارژ می کنید) دارد. برای مثال، اگر باتری شما دارای طول عمری 400 چرخه شارژ باشد، اجازه دادن به خالی شدن کامل باتری هر روز به این معنی است که باتری شما فقط 400 روز دوام می آورد. اگر قبل از اینکه باتری کاملاً خالی شود آن را شارژ کنید، تعداد کل چرخه های شارژ را کاهش می دهد که باعث می شود باتری شما عمر طولانی تری داشته باشد.

  • نگهداری باتری در شارژ کامل یا خالی کردن آن به 0 می تواند به آن آسیب برساند و ظرفیت آن را کاهش دهد. سعی کنید تا زمانی که می توانید باتری خود را در میانگین شارژ که بین 50% الی 75% است نگه دارید و فقط زمانی که نیاز به زمان اضافی دارید آن را 100% شارژ کنید.

2. از قرار دادن گوشی در معرض دمای شدید خودداری کنید.

قرار دادن گوشی در معرض دمای بسیار بالا یا پایین باعث خالی شدن سریع باتری می شود. باتری ها برای کار در دمای اتاق، که حدود 20 درجه سانتیگراد است، ساخته شده اند. باتری شما، به خصوص زمانی که کاملاً شارژ شده باشد، در دمای شدید بسیار سریعتر خالی می شود. این می تواند به مرور زمان به باتری آسیب برساند. اگر دمای زیر صفر درجه سانتیگراد باشد، از گوشی خود به هیچ وجه استفاده نکنید.

  • اگر در منطقه ای بسیار سرد زندگی می کنید و زمان زیادی را در فضای باز می گذرانید، قاب گوشی عایق خریداری کنید.
  • باتری خود را فقط در دمای بین 5 درجه و 35 درجه سانتیگراد شارژ کنید.
  • اگر گوشی یا شارژر در طول شارژ شدن بیش از حد داغ است، گوشی را از شارژر جدا کنید تا از آسیب رسیدن به باتری جلوگیری شود.

3. همیشه باتری خود را 100% شارژ نکنید.

زمانی که همیشه باتری خود را 100% شارژ می کنید، ولتاژ بالا می تواند فشار زیادی به باتری وارد کند. این توصیه به این دلیل است که باتری های لیتیوم یون، که در اکثر گوشی های هوشمند مدرن استفاده می شوند، نیازی به تخلیه کامل ندارند. بنابراین، می توان در هر زمانی شارژ کرد، حتی اگر فقط تا 80% باشد. بنابراین، نیازی نیست باتری را به طور کامل خالی شود و سپس دوباره آن را به طور کامل شارژ کنید. شارژ کردن باتری به 80% می تواند به عمر باتری اضافه کند زیرا باعث می شود که باتری کمتر دچار گرما شود.

البته، گاهی اوقات ممکن است نیاز داشته باشید که باتری گوشی خود را به طور کامل شارژ کنید، مثلاً اگر می دانید که قرار است برای مدت طولانی از آن استفاده کنید. اما در بیشتر موارد، شارژ باتری تا 80% برای استفاده روزمره کافی است.

4. فقط در صورت لزوم از شارژ سریع (Fast Charge – Quick Charge) استفاده کنید.

شارژ سریع راحت است، اما بهتر است هر بار که گوشی خود را شارژ می کنید از آن استفاده نکنید. شارژ سریع فشار بیشتری بر باتری وارد می کند، بنابراین عملکرد باتری می تواند با گذشت زمان کاهش یابد. برای حفظ طول عمر باتری، بیشتر اوقات از شارژ استاندارد استفاده کنید.

5. هنگام شارژ از گوشی خود استفاده نکنید.

برای جلوگیری از بار اضافی، هنگام شارژ گوشی خود بازی نکنید یا ویدیو مشاهده نکنید. بار اضافی زمانی اتفاق می افتد که باتری در هنگام شارژ در حال خالی است. بار اضافی استرس ولتاژ بالاتری را به باتری وارد می کند، گرما را افزایش می دهد و می تواند باعث شود قسمت هایی از باتری به طور مداوم چرخه کنند و سریعتر از بقیه سلول خراب شوند. در حالی که می توانید در طول شارژ تماس بگیرید یا در وب مرور کنید، از انجام کارهای سنگین خودداری کنید.

6. برای افزایش زمان بین شارژها از حالت های صرفه جویی استفاده کنید.

هنگامی که باتری شما کم است، حالت کم مصرف یا صرفه جویی در مصرف گوشی خود را روشن کنید. هر دو اندروید و آیفون دارای حالت های ویژه صرفه جویی در مصرف باتری هستند که برنامه های پس زمینه را خاموش می کند، توان پردازش را کاهش می دهد، صفحه را کم نور می کند و سایر خدماتی را که می توانند باتری شما را به سرعت تخلیه کنند، غیرفعال می کند.

  • برای روشن کردن حالت کم مصرف آیفون خود، Control Center را باز کنید و روی نماد باتری ضربه بزنید.
  • اگر شما سری Samsung Galaxy دارید، تنظیمات (Setting) را باز کنید و به Battery and device care > Battery > Power saving بروید. روی سوئیچ بزنید تا حالت صرفه جویی در مصرف باتری را روشن کنید.
  • برای سایر دستگاه های اندرویدی، به Settings> Battery > Battery Saver بروید و روی Turn on now بزنید.

7. از شارژری که همراه با گوشی شما آمده است استفاده کنید.

شارژرهای گوشی متفرقه یا ثالث ممکن است دارای ولتاژ متفاوتی نسبت به آنچه توسط سازنده گوشی شما توصیه شده است، باشند. استفاده از شارژری که به گوشی شما ولتاژ ناپایدار یا خیلی بالایی می دهد می تواند به طور جدی به باتری شما و حتی ممکن است به قسمت های مختلف گوشی شما آسیب برساند.

8. قبل از نگهداری طولانی مدت، باتری را تا حدودی شارژ کنید.

اگر قرار است برای مدت طولانی از گوشی خود استفاده نکنید، ابتدا آن را تا 50% شارژ کنید. آن را تا 100% شارژ نکنید، زیرا این می تواند باعث شود باتری با گذشت زمان مقداری از ظرفیت خود را از دست بدهد. شارژ کردن باتری تا نیمه در ابتدا به جلوگیری از تخلیه بیش از حد باتری و غیرقابل بازیابی آن پس از مدت طولانی عدم استفاده کمک می کند.

9. ضعیت باتری گوشی خود را بررسی کنید.

هر دو آیفون و اندروید دارای ابزارهای داخلی برای بررسی وضعیت باتری هستند. شما می توانید از این ابزارها برای یافتن اطلاعات بیشتر در مورد عملکرد و عمر باتری خود استفاده کنید.

  • آیفون: Settings را باز کنید و به Battery > Batter Health بروید.
  • سامسونگ گلکسی: برنامه Samsung Members را باز کنید و به Get Help > Interactive checks (یا مشاهده View tests) > Battery status (یا Battery) بروید.
  • سایر اندرویدها: برنامه تلفن را باز کنید و ##4636## را شماره گیری کنید. هنگامی که منو ظاهر شد، Battery information را انتخاب کنید (ممکن است در منوی دیگری قرار داشته باشد).

همچنین می توانید از برنامه های دیگر بررسی وضعیت باتری اندروید، مانند CPU-Z، Battery by MacroPinch و AccuBattery by Digibites استفاده کنید.

10. گوشی خود را به روز نگه دارید.

نصب به روز رسانی های معمولی اندروید و iOS می تواند به رفع مشکلات خالی شدن باتری کمک کند. گاهی اوقات اشکالات نرم افزاری می توانند فشار غیر ضروری بر روی باتری شما وارد کنند. زمانی که این اتفاق می افتد، توسعه دهندگان رفع اشکال برای این مشکلات را از طریق به روز رسانی های سیستم عامل منتشر می کنند. با به روز نگه داشتن گوشی خود، همیشه آخرین رفع اشکالات، پیشرفت‌های حالت باتری و بهبود عملکرد را خواهید داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *