آموزش

نحوه استفاده از Photoelasticity برای افزودن افکت های رنگین کمان انتزاعی به عکس ها

lazy

آیا تا به حال به روزهایی که عکاسی را شروع می کردید نگاه کرده اید؟ همه چیز بسیار سرگرم کننده و هیجان انگیز بود. این همه هیجان کجا رفته؟ ممکن است در یک مسیر عکاسی گیر کرده باشید یا به دنبال ایده های خلاقانه عکاسی باشید. Photoelasticity یک پروژه آسان و سرگرم کننده است که می توانید انجام دهید. شما با تصاویر هنری عالی روبرو خواهید شد و خلاقیت خود را تقویت خواهید کرد.

فوتوالاستیسیته چیست؟

فوتوالاستیسیته توزیع تنش مواد را از طریق آزمایشات تعیین می کند. در این مرحله، من تقریباً می توانم حالت گیج را در چهره شما ببینم. این را به خاطر داشته باشید: عکاسی به همان اندازه که به هنر نزدیک است به علم نیز نزدیک است. در واقع مطالعه آنچه برای نور اتفاق می افتد یکی از ارزشمندترین ابزارهای علمی است. حتی برای بررسی ویژگی های موادی که روزمره استفاده می شود.

استرس ذخیره شده در داخل یک ماده می تواند در شرایط مناسب یک الگوی حاشیه رنگارنگ ایجاد کند. فوتوالاستیسیته برای یک فیلم پاره شده از پلاستیک شفاف نشان می دهد که قسمت بدون تنش فیلم از نظر رنگ همگن است. اما در نزدیکی ریپ، رنگین کمانی از رنگ ها ظاهر می شود. این رنگین کمان جایی است که وقتی فیلم را از نقطه شکستش رد کردم، تمام استرس از بین رفت.

Photoelasticity Torn plastic wrapper

در حین کشش و پاره شدن این لایه پلاستیکی، استرس زیادی به صورت موضعی در ماده متمرکز شد. می توان آن را به شکل الگوهای حاشیه ای رنگارنگ با فوتوالاستیسیته تشخیص داد.

نحوه استفاده از فوتوالاستیسیته در خانه

برای بازی با جنبه هنری عکاسی فوتوالاستیسیته، به تجهیزات فانتزی نیاز ندارید. تنها چیزی که نیاز دارید اجسام پلاستیکی شفاف، فیلتر پلاریزه و منبع نور پلاریزه است. متأسفانه، منابع نور معمولی مانند خورشید، لامپ ها، ال ای دی ها و فلاش نور پلاریزه ساطع نمی کنند.

اگر می‌پرسید از چه منبع نوری باید استفاده کنید، در حال حاضر به آن نگاه می‌کنید. صفحه LCD رایانه، تبلت یا تلفن همراه شما، همگی نور قطبی شده را در یک صفحه ساطع می کنند. شما می توانید با نگاه کردن به صفحه نمایش خود از طریق یک فیلتر قطبی، این موضوع را تأیید کنید. سپس می توانید مشاهده کنید که وقتی فیلتر CPL را بیشتر و بیشتر می چرخانید، چگونه تیره تر و سپس سیاه می شود.

Photoelasticity Polarized Filter on Laptop Screen

تاثیر فیلتر پلاریزه دایره ای بر روی صفحه LCD لپ تاپ من.

با چرخاندن پلارایزر، سطوح مختلف پلاریزاسیون را انتخاب می کنید. این امر بیشتر و بیشتر از مقدار نور صفحه عبوری از فیلتر جلوگیری می کند. وقتی پلاریزر را 90 درجه بچرخانید، تمام نور صفحه نمایش را خاموش کرده اید.

نحوه تنظیم فوتوالاستیسیته

تصاویر زیر تاثیر یک روکش پلاستیکی ساده روی صفحه نمایش iPad من را نشان می دهد. تصویر اول بدون، و تصویر دوم با پلاریزه.

Photoelasticity Tablet Computer Polarized Light Source

یک پوشش پلاستیکی ساده بر روی صفحه نمایش iPad من نمایش داده می شود که با فیلتر پلاریزه و بدون آن دیده می شود.

برای عکاسی از نقش های رنگارنگ حاشیه اشیاء بزرگتر، ترجیح می دهم از لپ تاپم استفاده کنم. من می توانم مانیتور را صاف روی میز بگذارم و اشیاء را روی آن بچینم، یا می توانم آن را به صورت عمودی قرار دهم. به این ترتیب، اشیا را از دورتر از پشت روشن می کند (مانند تصویر زیر).

Photoelasticity Laptop Polarized Light Source

برای عکاسی از عینک پلاستیکی با نی، لپ تاپم را کنار آن گذاشتم و آن را در پس زمینه حرکت دادم. برای این عکس از فیلتر پلاریزه استفاده نشده است، بنابراین هیچ الگوی حاشیه ای دیده نمی شود.

دوربین ها و تنظیمات دوربین برای فوتوالاستیسیته

برای این پروژه، هر دوربینی از جمله دوربین های کامپکت و تلفن های دوربین دار کار می کند. اگر نمی توانید فیلتری را نصب کنید، فیلتر پلاریزه را جلوی لنز خود نگه دارید، آنگاه خوب خواهید بود.

Photoelasticity Tall Cup Rainbow Shimmer

با نگه داشتن یک فیلتر پلاریزه در جلوی لنز آیفون 7 اپل، به راحتی می توان از الگوی حاشیه ای با قابلیت فوتوالاستیسیته یک شیشه پلاستیکی عکس گرفت.

من ترجیح می دهم در حالت دستی کار کنم تا نوردهی ثابتی در طول جلسه عکس داشته باشم. من بیشتر عکس های ارائه شده در اینجا را با دوربین کامپکت Sony RX100 Mk2 خود گرفتم.

من تمایل دارم صحنه را به صورت دستی فوکوس کنم. اگر اشیا مستقیماً روی مانیتور نمایش داده می شوند، سعی می کنم با بازترین دیافراگم ممکن عکس بگیرم. به این ترتیب، من کم‌ترین عمق میدان را خواهم داشت و می‌توانم پیکسل‌های صفحه را تا جایی که می‌توانم محو کنم.

تنها کاری که باید انجام شود این است که یک تصویر سفید را تمام صفحه تجسم کنید و روشنایی صفحه را افزایش دهید.

از چه چیزی عکس بگیریم

قبلاً گفته ام که باید از اشیاء ساخته شده از پلاستیک شفاف عکس بگیرید. اما پلاستیک یک اصطلاح بسیار عمومی است. صادقانه بگویم، نمی‌توانم دقیقاً به شما بگویم که کدام نوع پلاستیک کار می‌کند و کدام یک کار نمی‌کند. هر شی پلاستیکی نیمه شفاف یا شفافی را که می توانید پیدا کنید بردارید و خودتان امتحان کنید.

Photoelasticity Homemade Studio Kit

برخی از موادی که برای کشف نور الاستیسیته استفاده کرده‌ام: جعبه‌های فیلتر، لیوان‌های پلاستیکی و ظروف غذا، بطری‌ها، فیلم‌های پلاستیکی مورد استفاده برای بسته‌بندی مواد، کارد و چنگال و غیره.

اینجاست که بیشترین لذت از آنجا ناشی می شود و این نوع گنج یابی می تواند شما را معتاد کند. دفعه بعد که در خواربارفروشی هستید، ممکن است بیشتر پلاستیک بخرید تا غذا. بیایید برخی از نتایج را با جزئیات ببینیم.

بطری های پلاستیکی

یکی از اولین موادی که آزمایش کردم یک بطری پلاستیکی آب بود و تقریباً هیچ طرح حاشیه ای نداشتم. بطری های پلاستیکی برای صنایع غذایی از PET (پلی اتن ترفتالات) ساخته می شوند. این یک نوع ماده پلاستیکی آمورف است.

من حدس می زنم که درجه بلورینگی و/یا فرآیند ساخت مواد نقش مهمی ایفا می کند. برخی دیگر از ظروف PET الگوهای حاشیه ای قوی تری را نشان می دهند، اما من در این مورد متخصص نیستم. چیزی که من می دانم این است که این نوع مواد برای این پروژه خوب کار نمی کند.

Photoelasticity Water Bottles No Effect

من نتوانستم با هیچ یک از بطری های PET (آب) الگوی حاشیه خوبی داشته باشم.

کیس های پلاستیکی

ظروف پلاستیکی سفت و سخت، مانند جعبه های فیلتر و جعبه های CD، به خوبی کار می کنند. اگر در نور صفحه رایانه خود به آنها نگاه کنید، حتی ممکن است با چشم غیرمسلح یک طرح حاشیه کم رنگ ببینید.

این اشیاء معمولاً از مواد پلی پروپیلن (PP) ساخته می شوند. این پلاستیک بسیار متراکم و کریستالی تر از PET است. گاهی اوقات می توانید از روی نماد بازیافت متوجه شوید که یک جسم از چه نوع پلاستیکی ساخته شده است. متأسفانه، همه اشیاء پلاستیکی نماد بازیافت تحت تاثیر قرار ندارند.

Photoelasticity Square Plastic

مورد فیلتر پلاریزه من یک الگوی حاشیه ای بسیار قوی را نشان می دهد.

Photoelasticity Filter

قاب آداپتور فیلتر Lensmate من نیز الگوی خوبی را نشان می دهد.

کارد و چنگال، لیوان و نی پلاستیکی

مواد پلاستیکی شفاف مانند کارد و چنگال، لیوان و نی خیره کننده به نظر می رسند.

Photoelasticity Plastic Cutlery Rainbow Effect

چاقو و قاشق پلاستیکی شفاف بالای صفحه لپ تاپ من چیده شده است.

Photoelasticity Narrow Cup Multicolored

یک شیشه کلاسیک با فوتوالاستیسیته بسیار فتوژنیک تر می شود.

Photoelasticity Straw Lightsaber Effect

نی ساده یا شمشیر نور؟

کیسه های پلاستیکی، بسته بندی مواد غذایی و سایر ظروف مواد غذایی
خود را به آزمایش فقط با مواد ساخته شده از پلاستیک سخت محدود نکنید. کیسه های ساندویچ پلاستیکی می توانند نتایج شگفت انگیزی را ایجاد کنند که تصاویر انتزاعی جذابی ایجاد می کند.

Photoelasticity Plastic Wrapper Crystal Effect

این کیسه پلاستیکی که برای انجماد مواد غذایی در نظر گرفته شده است مانند یک سنگ قیمتی به نظر می رسد.

Photoelasticity Plastic Wrapper

بسته بندی پلاستیکی مواد غذایی که برای بسته بندی کیک های ذرت نمکی استفاده می شود نیز می تواند برای ایجاد تصاویر انتزاعی زیبا استفاده شود.

ظروف غذای کوچک معمولاً نیرو زیادی در خود دارند. آنها باید یک الگوی بزرگ، متقارن و حاشیه ای را نشان دهند.

Photoelasticity Square Food Container

یک ظرف کوچک غذا ساخته شده در PP. نماد بازیافت را با حروف PP در پایین ترین نیمه ته ظرف مشاهده می کنید.

نور پایین یا نور بالا؟

شاید متوجه شده باشید که تا به حال، من فقط تصاویر را به سبک نور پایین به شما نشان داده ام. برای اینکه فوتوالاستیسیته کار کند، لازم نیست نور صفحه را با پلاریزه خود خاموش کنید. من سبک نور پایین را بیشتر دوست دارم، اما تصاویر با نور بالا نیز عالی هستند.

Photoelasticity Overlaid Spoons Rainbow effect High Key

تصویر نور بالا از دو قاشق روی هم قرار گرفته از پلی پروپیلن.

 

Photoelasticity Stacked Spoons Rainbow Effect

تصویر کم نور با قاشق ها در همان پیکربندی قبلی، اما از زاویه متفاوتی گرفته شده است.

با اجسام مختلف برای فوتوالاستیسیته آزمایش کنید

بار دیگر، این پروژه کاملاً سرگرم کننده است و نباید آن را خیلی جدی بگیرید. به اطراف خود نگاه کنید و از آزمایش ایده های وحشی نترسید. بدترین حالت، شما چند ثانیه از زندگی خود را با تلاش برای چیزی که جواب نداده از دست می دهید.

با این حال، وقتی همه چیز کار می کند، پاداش می تواند بسیار زیاد باشد. من این مدل لگو ISS (ایستگاه فضایی بین المللی) را در محل کارم آویزان کردم. دارای مجموعه بزرگی از پنل های خورشیدی پلاستیکی شفاف است. ناگفته نماند که من آن را تست کردم.

Photoelasticity Lego ISS Space Station Solar Panels

مدل Lego ISS من به لطف فوتوالاستیسیته جالب تر می شود.

خلاقیت با فوتوالاستیسیته

همانطور که گفتم، انجام فوتوالاستیسیته آنقدر آسان و سرگرم کننده است که به زودی از خود خواهید پرسید: «حالا چی؟ من بیشتر می خواهم!”

شما با اجسام مختلف آزمایش کرده اید و دیده اید که چگونه به فوتوالاستیسیته پاسخ می دهند. اکنون زمان آن است که خلاقیت بیشتری داشته باشید. می توانید در حین بازی با ترکیب بندی و پیام عکس های خود، اشیاء مختلف را با هم ترکیب کنید.

تصاویر ترکیبی

عکس قبلی ایستگاه فضایی بین المللی عالی است زیرا به نظر می رسد در فضا است. می توانستم آنجا توقف کنم، اما به عکاسی نجومی نیز علاقه دارم. تصمیم گرفتم با استفاده از عکسی که از ماه، ایستگاه فضایی بین‌المللی و شاتل فضایی در حال نزدیک شدن به آن گرفته‌ام، یک تصویر ترکیبی تهیه کنم.

Photoelasticity Lego Space Station Composite

تصویر ترکیبی از یک عکس قدیمی که از ماه گرفتم و عکسی که در حین بازی با مدل ISS خود گرفته‌ام.

با جریان بروید و خلاق باشید

آب دارای ضریب شکست کاملاً متفاوت با هوا است. اگر چیزی را جزئی در آن فرو ببرید، مانند چوب، چوب شکسته به نظر می رسد. به نظر می رسد که قسمت بیرونی شیشه در موقعیت متفاوتی با قسمت زیر آب قرار دارد. اینجا هم همین کار را کردم و به جای چوب از نی استفاده کردم. حباب های هوا یک حادثه خوشایند بود.

Photoelasticity Stem Glass and Straw Rainbow Shimmer

یک لیوان، آب و یک نی. این نتیجه با تنظیماتی است که قبلا در پست نشان داده شده است.

معمولاً، فرآیند خلاقانه یک جریان مداوم از ایده ها است که هر یک بر اساس آنچه قبلا انجام داده اید، است. آیا خوب نیست که دو لیوان با نی هایشان قلب تشکیل دهند؟ بله، می شود!

Photoelasticity Rainbow Heart Effect Homemade

دو لیوان با نی چیده شده به شکل قلب.

نتایج بعدی به قدری غیرمنتظره بود که برای من مانند جادو به نظر می رسید. یک ظرف غذای کروی تبدیل به یک توپ جادویی شناور در دست یک جادوگر شد.

Photoelasticity Circular Container Rainbow Sphere Effect

طرح حاشیه‌های کروی رنگارنگ روی این ظرف غذا، آن را به بهترین تکیه‌گاه برای عکس‌هایی با احساسات جادویی تبدیل کرده است.

دو کاربرد عملی هنری برای فوتوالاستیسیته

همه این تصاویر می توانند اشتیاق و خلاقیت عکاسی شما را بیدار کنند. آنها همچنین لایک های بسیار زیادی را در شبکه های اجتماعی به شما خواهند داد. اما سودمندی آنها به همین جا ختم می شود.

یا این کار را می کند؟

قبل از پایان این پست، می خواهم چند مثال بزنم که این نوع کار چه زمانی کاربرد عملی دارد. اگر در طراحی مهارت دارید (که من نیستم)، می توانید هنر خود را برای خودتان بسازید. می توانید با ایجاد یک ماسک از نقاشی خود برای قرار دادن در مقابل پوشش پلاستیکی، چیز متفاوتی بدست آورید. این طرح‌های رنگارنگ و قوی را نشان می‌دهد.

Photoelasticity Black Paper Filter Mask

ماسک های تصاویر زیر مستقیماً در یک صفحه کاغذ سیاه حک شده است.

Photoelasticity Silhouette Images Balloon

Photoelasticity Silhouette Images Boat

در حالی که من در طراحی خوب نیستم، ایده هایی داشتم، مانند این بالون هوای گرم که تا شب بالا می رود و یک قایق بادبانی.

در نهایت، اگر شما یک گرافیست هستید، می توانید از فوتوالاستیسیته به خوبی استفاده کنید. ابزارهایی برای ایجاد انتزاعات رنگارنگ در اختیار شما قرار می دهد که می توانید از آنها برای پر کردن یک متن استفاده کنید.

Photoelasticity Comapny Logo Expert Photography

من از عکس بسته بندی کیک ذرت برای پر کردن این متن در فتوشاپ استفاده کردم.

امیدوارم این پست کنجکاوی شما را برانگیخته باشد. عکاسی فوتوالاستیسیته را امتحان کنید! به یاد داشته باشید: بیش از حد به آن فکر نکنید. هرگز از تفریح و آزمایش با مواد و ایده ها دست نکشید.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *