آموزش, آموزش عکاسی دیجیتال

نحوه ساخت اشکال سفارشی بوکه (بدون فتوشاپ!)

custom bokeh shapes

من به شما نشان خواهم داد که چگونه می‌توانید عکس‌هایی از نورهای قالب‌گیری شده به اشکال مختلف بسازید. تنها چیزی که برای ساختن شکل های بوکه نیاز دارید دوربین، چند لوازم کاردستی، نور و کمی تخیل است. بیایید با یک پس‌زمینه کوچک درباره نحوه ایجاد این افکت تار شروع کنیم. سپس به شما نشان خواهم داد که چگونه با دوربین خود شکل های بوکه سفارشی سرگرم کننده ایجاد کنید.

اثر بوکه سفارشی

بوکه یک کلمه ژاپنی است که به معنای «تاری» یا «مه» است. به نوعی شکل نور خارج از فوکوس را توصیف می کند. بوکه فقط در مورد فرم عملکردی نیست، بلکه بی شک اثر هنری است.

در مورد نحوه تلفظ کلمه بوکه اختلاف نظر وجود دارد. اکثر عکاسان می گویند bow-kay یا bow-kuh. برخی از عکاسان در مورد تلفظ بسیار تنش می کنند. تلفظی را که بیشتر دوست دارید انتخاب کنید. بوکه در مورد زیبایی بصری است نه تلفظ صحیح.

زمانی که دیافراگم کاملا باز است، لنزهای ما به طور طبیعی جلوه ای از نور تار ایجاد می کنند. به عنوان مثال، هنگام عکاسی با f/1.8. مقداری از تصویر تار است که “عمق میدان” نامیده می شود. بوکه به این نیست که چه مقدار از عکس در فوکوس است، بلکه به شکل نورهای خارج از فوکوس است.

شکل تاری شکل دهانه دیافراگم داخل لنز ما است. این لنز 50 میلی متری عنبیه 5 تیغه ای دارد. هنگامی که در f/1.8 است، می توانید ببینید که دهانه یک شکل گرد است و بوکه آن نیز یک دایره کامل است. با انتخاب f/8.0 شکل تغییر می کند.

bokeh.shapes.mishra.50mmf1.8

شکل دیافراگم و جلوه بوکه با 50 میلی متر در f1.8

bokeh.shapes.mishra.50mmf8

شکل دیافراگم و جلوه بوکه با 50 میلی متر در f8.0

آن را با دوربین خود امتحان کنید. به فوکوس دستی بروید و دوربین خود را به سمت نور بگیرید. حلقه فوکوس را بچرخانید تا نور تار شود. این تنها زمانی است که در عکاسی ما فوکوس واضح نمی خواهیم! مراقب تغییر نور باشید. در برخی موارد، شما نمی توانید منابع نور را شناسایی کنید. تنها چیزی که برای شما باقی می ماند نور جادویی است.

مطلب پیشنهادی:  آموزش عکاسی پروفایل

bokeh microphone

نحوه ایجاد اشکال سفارشی بوکه

شکل نور، شکل دیافراگم شماست. بنابراین ممکن است از خود بپرسید “چگونه شکل بوکه خود را تغییر دهم؟”

ما نمی توانیم داخل لنز برویم و دهانه دیافراگم فیزیکی را تغییر دهیم، اما می توانیم نحوه ورود نور به لنز خود را تغییر دهیم. برای انجام این کار، ما یک فیلتر بوکه شکل ایجاد می کنیم تا در جلوی لنز خود قرار دهیم.

شما می توانید یک کیت بوکه بخرید، اما انجام آن توسط خودتان بسیار سرگرم کننده تر است!

ابزارهایی که نیاز خواهید داشت:

  • دوربین
  • لنز
  • مقوا سیاه یا کاغذ ساختمانی
  • موکت بر
  • طراحی قطب نما، برش دایره ای، یا کلاهک لنز
  • مداد
  • اختیاری: ابزار پانچ کاغذی شکلدار
bokeh.shapes.mishra.tools

ابزارهای مورد استفاده برای ایجاد اشکال بوکه سفارشی.

مرحله 1

با ترسیم درپوش لنز یا با استفاده از قطب نما، یک دایره از مقوای سیاه برش دهید. دایره باید به اندازه لنز شما باشد. برش دایره ای ابزار مفیدی است. کاغذ رنگی آن رنگ را وارد صحنه می کند. ممکن است این اثر را دوست داشته باشید.

bokeh.shapes.mishra.cutout

دایره هایی برش خورده تا در جلوی لنز قرار بگیرند.

مرحله 2

مرکز دایره را علامت بزنید.

مرحله 3

شکلی که می خواهید بسازید را با مداد در مرکز دایره بکشید. اشکال محبوب عبارتند از ستاره، الماس، و بوکه قلب. می توانید از هر شکلی که می خواهید استفاده کنید. اما بهترین ها فرم ساده ای دارند. شما فقط باید یک شکل بکشید. وقتی عکس می گیریم چند برابر می شود. اما دلیلی وجود ندارد که نتوانید دو شکل را روی یک فیلتر قرار دهید.

مطلب پیشنهادی:  آموزش تغییر طرح و رنگ لباس در فتوشاپ

ممکن است مجبور شوید اندازه برش را آزمایش کنید. این بستگی به بزرگی دهانه دیافراگم لنز شما دارد. بنابراین، بستگی به این دارد که از چه f-stop استفاده می کنید. با شکلی که حدود 1 تا 2 سانتی متر است شروع کنید.

bokeh.shapes.mishra.two .shapes

برش دو شکل در فیلتر، بوکه پیچیده تری ایجاد می کند.

مرحله 4

شکل را با یک چاقوی کاردستی برش دهید یا از ابزار پانچر شکل استفاده کنید.

bokeh.shapes.mishra.bokeh .filters

فیلترهای بوکه با برش.

نحوه استفاده از فیلتر بوکه

اکنون که شکل‌های بوکه خود را ایجاد کرده‌ایم، می‌توانیم از آنها برای ایجاد یک افکت نوری جادویی استفاده کنیم.

مرحله 1

فیلتر را به جلوی لنز خود وصل کنید. ممکن است بتوانید آن را در فرو رفتگی جلوی لنز خود قرار دهید. اگر نه، از نوار گافر برای چسباندن آن استفاده کنید. مراقب باشید که برش یا نوار را روی حلقه فوکوس خود نپوشانید.

bokeh.shapes.mishra.filter.on .camera

فیلتر بوکه را به جلوی لنز وصل کنید.

مرحله 2

چند چراغ پیدا کن چراغ های شهری یک عکس عالی را ایجاد می کنند، اما یک رشته چراغ های کریسمس نیز موثر خواهند بود. سیم چراغ‌های کریسمس و هر جزئیات دیگری با محو کردن فوکوس ناپدید می‌شوند. اثر بر روی رنگ چراغ ها خواهد بود.

custom bokeh shapes 3

مرحله 3

بازترین دیافراگم را که لنز شما اجازه می دهد انتخاب کنید. به یاد داشته باشید که دیافراگم های بازتر کمترین اعداد را دارند. به عنوان مثال، f4.0 گسترده تر از f8.0 است.

اگر دوربین شما در نورسنجی مشکل دارد، فیلتر را بردارید و در حالت اولویت دیافراگم یک عکس آزمایشی بگیرید. دوربین شما بهترین سرعت شاتر را به شما می دهد. اگر سرعت شاتر خیلی کم است یا عکس خیلی تاریک است، ISO را افزایش دهید.

مطلب پیشنهادی:  عکاسی از لباس با موبایل + نکات و ترفندهای کاربردی

اگر می‌خواهم پس‌زمینه‌ام تیره‌تر شود، از چرخش جبران نوردهی خود برای گرفتن تصویر -1 یا -2 استاپ استفاده کنید. همچنین می توانید این کار را با کوتاه کردن سرعت شاتر یا کاهش ISO انجام دهید.

مرحله 4

دوربین خود را در حالت فوکوس دستی قرار دهید.

مرحله 5

دوربین خود را به سمت چراغ‌ها بگیرید و حلقه فوکوس را بچرخانید تا نورها محو شوند. باید ببینید که نورهای شکل ظاهر می شوند.

bokeh.shapes.mishra.heart .blue .bokeh

برای دیدن جلوه بوکه شکل، فوکوس را محو کنید

برخی از لنزها ممکن است جلوه دلپذیرتری نسبت به سایرین ایجاد کنند. چند شکل و چند لنز مختلف را امتحان کنید. اگر شکل شما وارونه است، فیلتر را بچرخانید. اگر می‌خواهید کار را کمی پیشرفته‌تر انجام دهید، افکت بوکه را با عمق میدان کم ترکیب کنید.

یک شی یا شخص را در پیش زمینه و چراغ های خود را در پس زمینه قرار دهید. ممکن است مجبور شوید با فاصله بازی کنید. روی عنصر پیش زمینه تمرکز کنید. با این کار نورهای پس زمینه محو می شوند و شکل بوکه به خود می گیرند.

bokeh.shapes.mishra.shell .bokeh

روی عنصر پیش زمینه تمرکز کنید.

نتیجه

ایجاد جلوه های زیبای بوکه برای آن روزهای بارانی که در خانه گیر کرده ایم عالی است. این اثر ساده آسان است و دانش تخصصی زیادی نمی خواهد. با برش اشکال کوچک به کاغذ سیاه، یک فیلتر بوکه ایجاد کنید. فیلتر را جلوی لنز خود قرار دهید. بازترین دیافراگم خود را انتخاب کنید و از فوکوس دستی برای محو کردن نورها استفاده کنید.

Mike.lynch Custom Bokeh

عکس مایک لینچ

Norm Cattoni Custom Bokeh

عکس از Norm Cattoni

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *