آموزش

چگونه یک پروژکتور تلفن هوشمند ارزان قیمت بسازیم

diy projector

ساخت پروژکتور تلفن هوشمند خانگی یک پروژه سرگرم کننده است که می توانید با تمام اعضای خانواده انجام دهید. شما در ادامه نورشناسی و چگونگی توسعه خلاقیت خود و همچنین نحوه بازیافت جعبه هایی که در خانه دارید یاد خواهید گرفت.

از تماشای فیلم ها و عکس های گوشی خود با یک پروژکتور خانگی مقرون به صرفه گوشی هوشمند لذت ببرید!

سه نفر در حال تماشای پروژکتور

برای ساخت پرژکتور خانگی نیاز دارید

جعبه کفش (یا مشابه ان)

کاغذ سیاه ضخیم یا رنگ مشکی مات

مداد

خط کش

چسب و قلم مو

نوار دو طرفه (اختیاری)

قیچی یا چاقوی دقیق

ذره بین

آینه.

مواد لازم برای ساخت پروژکتور تلفن هوشمند جعبه کفش، تشک برش، کاغذ، چسب و...

مرحله 1: آینه و جعبه مناسب برای پروژکتور خانگی خود را انتخاب کنید

برای ساخت این پروژکتور، یک آینه و یک عدسی بزرگ‌نمایی را در یک جعبه قرار می‌دهیم تا پرتوهای نوری که از تلفن شما می‌آیند، تصویر بزرگ‌تری ایجاد کنند. هر چه نور بیشتری به ذره بین برسد، تصویر نهایی شما روشن تر خواهد بود. به همین دلیل، شما نیاز دارید که یک سواخ نسبتا باریک داشته باشید تا از پراکندگی نور قبل از رسیدن به شیشه جلوگیری کنید.

شما به یک جعبه بلند نیاز دارید تا بتوانید فاصله بین لنز و گوشی خود را تنظیم کنید. با در نظر گرفتن این موضوع، باید از جعبه ای استفاده کنید که صفحه نمایش گوشی شما در آن قرار می گیرد. من، یک جعبه 16x31x12 سانتی متر گرفتم.

آینه باید مستطیل شکل و ساده باشد و حداقل اندازه گوشی مورد استفاده شما باشد.

مرحله 2: برای کیفیت تصویر بهتر، داخل پروژکتور خود را سیاه کنید

با استفاده از یک چاقوی یا قیچی، یکی از طرف های باریک جعبه بیرونی خود را ببرید. نکته، آن را نگه دارید زیرا یک قطعه ضروری از پروژکتور شما است.

برش جعبه برای ساخت یک پروژکتور خانگی

برش جعبه برای ساخت یک پروژکتور خانگی

درب جعبه را هم حتما ببرید.

یک جعبه کفش با درب بریده شده

بازتاب نور از دیواره‌های جعبه باعث ایجاد نویز می‌شود و می‌تواند منجر به کیفیت تصویر پایین‌تر شود. برای جلوگیری از آن، باید قسمت های داخلی پروژکتور را سیاه کنید. با چسباندن کاغذ مات مشکی می توانید داخل پروژکتور را پوشش دهید.

شخصی که کاغذ سیاه می چسباند تا یک پروژکتور خانگی بسازد

با استفاده از قلم مو چسب را به طور یکنواخت پخش کنید تا کاغذ سیاه محکم به جعبه بچسبد. در صورت تمایل می توانید به جای چسب از چسب دو طرفه استفاده کنید.

چسباندن کاغذ سیاه به جعبه کفش برای ساخت یک پروژکتور خانگی

گزینه دیگر رنگ آمیزی جعبه است. به خاطر داشته باشید که باید اجازه دهید رنگ خشک شود و حتما از محصولی استفاده کنید که بافت مات داشته باشد. همچنین باید داخل درب جعبه و سمت باریک جعبه را که قبلا بریده بودید بپوشانید.

برش کاغذ سیاه و جعبه کفش برای ساخت یک پروژکتور

مرحله 3: چگونه لنز را در پروژکتور تلفن هوشمند خود نصب کنید

ذره بین خود را بردارید و دسته آن را حذف کنید. طرح کلی ذره بین را در مرکز سمت باریکی که بریده اید، دنبال کنید.

شخصی که برای ساختن یک پروژکتور از ذره بین استفاده می کند.

از چاقوی دقیق برای برش طرح کلی استفاده کنید تا ذره بین به خوبی در دهانه ای که ایجاد کرده اید قرار گیرد. اکنون سمت لنز خود را برای نصب آماده کرده اید.

شخصی که برای ساختن یک پروژکتور دریچه ای درمقوا ایجاد کرده است

مرحله 4: ایجاد یک فوکوس قابل تنظیم و دستی برای پروژکتور تلفن هوشمند

داشتن فوکوس قابل تنظیم به این معنی است که باید بتوانیم لنز را نسبت به گوشی حرکت دهیم. برای رسیدن به آن، باید یک جعبه دوم بسازید که در داخل جعبه بیرونی قرار گیرد. اندازه های داخل جعبه را بگیرید. در 4 ورق کاغذ مشکی چین ها را طوری ایجاد کنید که با لبه های جعبه مطابقت داشته باشند، با استفاده از خط کش، چین های دقیقی در کاغذ ایجاد کنید.

شخصی در حال ساختن یک پروژکتور

هنگامی که هر چهار تا را ایجاد کردید، برش هایی به عمق 5 میلی متر در یکی از لبه ها ایجاد کنید و فلپ هایی را که ایجاد کرده اید تا کنید.

شخصی در حال ساخت یک پرژکتور

فلپ ها را با چسب به لبه های مجاور آن وصل کنید.

شخصی که کاغذ سیاه را تا می کند تا یک پروژکتور خانگی بسازد

این ساختار را سفت تر می کند. سپس کاغذها را به هم بچسبانید تا جعبه باز شود. در نهایت، سمت لنز را روی لبه های جعبه داخلی بچسبانید.

یک پروژکتور خانگی

جعبه داخلی باید در داخل جعبه بیرونی نسبتاً محکم باشد.

یک پروژکتور خانگی

مرحله 5: نصب آینه در پروژکتور تلفن هوشمند مقوایی

این لنز با تمرکز و شکست نور، تصاویر را از گوشی پخش می کند. این بدان معناست که تصویری که روی دیوار می گیریم وارونه و از چپ به راست برگردانده می شود. رفع اولی آسان است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که گزینه چرخش خودکار صفحه گوشی را غیرفعال کنید و گوشی را وارونه قرار دهید.

برای تصحیح تصویر از چپ به راست، به یک آینه نیاز دارید تا تصویری آینه ای بگیرید که لنز معکوس می کند.

آینه را با زاویه 45 ⁰ روی سمتی که مقابل عدسی قرار دارد قرار دهید. بررسی کنید که وقتی از بالا به آینه نگاه می کنید، می توانید عدسی را ببینید.

فضای داخلی یک پروژکتور خانگی

مرحله 6: یک دریچه برای گوشی هوشمند خود ببرید

عرض و طول صفحه نمایش گوشی خود را اندازه گیری کنید. یک مستطیل با اندازه صفحه نمایش گوشی خود روی درب پروژکتور، درست بالای آینه بکشید.

شخصی در حال اندازه گیری پروژکتور

مستطیل را با یک چاقوی دقیق برش دهید. اگر می توانید مستطیل را کمی بزرگ ببرید نگران نباشید، اما مراقب باشید از اندازه خود گوشی بیشتر نبرید.

یک گوشی هوشمند در بالای پروژکتور

ذره بین را در سوراخی که در مرحله 3 بریدید قرار دهید. شما پروژکتور گوشی هوشمند خود را ساخته اید. در صورت تمایل می توانید آن را با استفاده از رنگ، کاغذهای رنگارنگ یا هر ماده دیگری که در اطراف دارید تزئین کنید.

یک پروژکتور خانگی

چگونه فوکوس پروژکتور خود را برای یک تصویر خوب تنظیم کنید

برای تنظیم پروژکتور خود، آن را در مقابل یک دیوار سفید یا یک صفحه نمایش قرار دهید. روشنایی گوشی خود را به حداکثر برسانید و آن را رو به پایین در بالای دریچه برشی که ایجاد کرده اید قرار دهید. من به شما توصیه می کنم چرخش خودکار را خاموش و تنظیم کنید. بعد، تمام چراغ های اتاق را خاموش کنید، پروژکتور باید تنها منبع نور باشد.

در حالی که به تصویر روی دیوار نگاه می کنید، لنز را به آرامی از آینه دور کنید. وقتی تصویر واضحی دریافت کردید، حرکت لنز را متوقف کنید. اگر تصویر به اندازه کافی واضح نیست، ممکن است لازم باشد فاصله بین دیوار و پروژکتور را تغییر دهید.

نمایش یک ساختمان با یک پروژکتور خانگی.

پروژکتور خود را بدون آینه بسازید

اگر آینه ای در دسترس ندارید، می توانید یک پروژکتور بسازید. گوشی خود را با تصویر وارونه درست در مقابل لنز قرار دهید. برای ایمن نگه داشتن گوشی در موقعیت خود، توصیه می کنم آن را با یک نوار چسب وصل کنید. این کار بیرون آوردن گوشی را نیز آسان تر می کند.

بدون آینه، پروژکتور تلفن هوشمند شما وارونگی تصویر را تصحیح نمی کند. به همین دلیل، توصیه می کنم از هر چیزی در نوشتن اجتناب کنید.

سوالات متداول

پروژکتور خانگی چگونه کار می کند؟

ایده پروژکتور این است که پرتوهای نوری که از تلفن شما می آیند از یک لنز بزرگنمایی که در فاصله معینی قرار گرفته است عبور می کنند. این یک تصویر بزرگتر ایجاد می کند. این تصویر معکوس خواهد شد، اما با قرار دادن یک آینه بین گوشی و لنز می توان این مشکل را برطرف کرد.

چرا تصویر پروژکتور خانگی من وارونه است؟

تصویر پروژکتور خانگی شما زمانی که فقط با یک لنز محدب ساخته شده باشد، وارونه است. تصویر معکوس و بزرگ می شود.

کدام لنز در یک پروژکتور خانگی استفاده می شود؟

برای ساخت یک پروژکتور خانگی به یک لنز محدب نیاز دارید. این لنزها در مرکز بزرگتر از لبه های خود هستند. ساده ترین راه برای گرفتن عدسی محدب استفاده از ذره بین است. می توانید نگهدارنده را بردارید و آن را در پروژکتور خود قرار دهید.

چگونه صفحه پروژکتور خود را بزرگتر کنیم؟

اکثر پروژکتورها دارای یک حلقه زوم برای بزرگنمایی تصویر هستند. اگر یک پروژکتور خانگی دارید، احتمالاً حلقه زوم نخواهید داشت. ساده ترین راه برای بزرگتر کردن صفحه نمایش، قرار دادن پروژکتور بیشتر است. ممکن است لازم باشد فوکوس را با حرکت دادن تلفن به جلو و عقب تنظیم کنید.

چه کسی پروژکتور را اختراع کرد؟

پروژکتورهای تصویری با لنز در سال 1659 به دست کریستیان هویگنز فانوس جادویی را اختراع شد. در سال 1879 اولین پروژکتور مورد استفاده برای تصاویر متحرک را اختراع کرد. اگرچه ادیسون پروژکتور فیلم خود را در سال 1894 ساخت، اولین پروژکتور موفق یک سال بعد توسط برادران لومیر اختراع شد.

کلام اخر

ساختن پروژکتور خانگی خود یک پروژه سرگرم کننده است که می توانید به تنهایی یا با تمام خانواده انجام دهید. اگرچه این یک پروژکتور حرفه ای نیست و ممکن است تصویر کاملی تولید نکند، اما شک نکنید نتیجه بسیار خوبی به دست می اورید. می توانید از آن به عنوان یک ابزار کوچک و مرتب برای جشن تولد کودک خود استفاده کنید یا برای هالووین جلوه های ویژه ایجاد کنید. این پروژه یک راه سرگرم کننده برای بچه ها برای یادگیری در مورد لنزها و نور و یک راه عالی برای استفاده مجدد از مواد است.

پست های ما را در مورد انتخاب لنز دوربین آیفون یا بهترین لنز ماکرو برای آیفون بعدی بررسی کنید!

ایده ها و نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *