آموزش, آموزش عکاسی دیجیتال

چگونه می توان تصاویر شگفت انگیز با کنتراست بالا ثبت کرد

low key monochrome photography buddha

برای بسیاری از افراد، عکاسی تک رنگ یک کار خلاقانه است. ما در رنگ می بینیم، نه در یک رنگ یا مقیاس خاکستری. تجسم بدون رنگ می تواند چالش برانگیز باشد، اما عکاسی تک رنگ کم رنگ نیز می تواند به عکس های جالبی منجر شود. ابتدا، بیایید مطمئن شویم که در اینجا در مورد اصطلاحات آگاه هستیم.

عکاسی تک رنگ چیست؟

تعریف یک تصویر به صورت تک رنگ به این معنی است که فقط یک رنگ نشان داده شده یا فقط سایه های خاکستری دارد. معمولاً عکاسی تک رنگ به صورت سیاه و سفید تلقی می شود.

عکاسی Low Key چیست؟

کلمه کلید به “نور کلید” اشاره دارد. این نور اصلی در یک صحنه است. زمانی که نور کلید کم است و نور دیگری کم است یا اصلا وجود ندارد، به این افکت عکاسی با کلید پایین می گویند. در میان کارگردانان سینما برای آنچه به عنوان سینمای «فیلم نوآر» شناخته می شود، از نورپردازی کم کلید برای ایجاد درام و تنش در صحنه استفاده می شد. عکاسی تک رنگ کم کلید عمدتاً از نقاط برجسته و سایه تشکیل شده است. نور کم کلید به طور چشمگیری کنتراست را در یک عکس افزایش می دهد.

low key monochrome photography boy

عکاسی تک رنگ در مقابل کلید پایین

در عکاسی با کلید بالا نور کلید روشن است و یک یا چند نور و/یا بازتابنده دیگر وجود خواهد داشت. محدوده تن یک تصویر با کلید بالا معمولاً گسترده تر است.
ظاهر یک عکس تک رنگ با کلید بالا در مقایسه با یک عکس کم کلید بسیار صاف تر است. با تنظیم کلید بالا، نور معمولاً ملایم‌تر است و سایه‌ها را پر می‌کند. نور کم کلید به دلیل سایه‌های عمیق و محدوده حداقل تن، احساس بسیار تیره‌تر و بدتر ایجاد می‌کند.

چه زمانی از عکاسی کم کلید استفاده کنیم

هنگامی که از تنظیمات نور کم کلید استفاده می کنید، خطوط سوژه خود را در مناطق سایه پرتاب کنید، می تواند یک حس رازآلود ایجاد کند. یک اثر تاریک و تا حدودی شوم می تواند منتقل شود. اگر می خواهید غم، امید یا تنش را ابراز کنید، از یک چراغ استفاده کنید. با دقت آن را قرار دهید تا سایه ها را برجسته کنید و اینگونه درام وجود خواهد داشت.
عکاسی تک رنگ کم کلید را می توان با هر موضوعی که دوست دارید استفاده کرد. پرتره های کم کلید محبوب هستند. گل ها، مناظر، طبیعت بی جان، غذا و حتی گوسفند را می توان با کنتراست بالا درمان کرد. وقتی می خواهید عکاسی با کلید پایین انجام دهید، انتخاب سوژه خود را محدود نکنید. در عوض بیشتر مراقب احساسی باشید که می خواهید در عکس تک رنگ خود به تصویر بکشید.

low key monochrome photography sheep

چگونه عکس های تک رنگ کم کلید بسازیم

وقتی می‌خواهید عکس‌های تک رنگ کم‌کلید بسازید، باید به چهار نکته اصلی فکر کنید:

  • نور و سایه و نحوه نمایش آن روی سوژه شما.
  • رنگ، و (بیشتر) آن را نادیده می گیرد.
  • نوردهی که استفاده خواهید کرد؛
  • چگونه عکس های کم کلید خود را ارسال می کنید.

سوژه خود را با یک نور اصلی روشن کنید، نور کلید شما. این می تواند یک چراغ برق یا فلاش باشد. همچنین می تواند یک پنجره باشد اگر در داخل منزل هستید یا گاهی اوقات خورشید وقتی بیرون هستید. اطمینان حاصل کنید که یک منبع نور به طور قابل توجهی روشن تر از نور محیط دیگر وجود دارد. اگر نور زیاد دیگری وجود داشته باشد، دستیابی به سایه های تیره مشخصه یک عکس با کلید پایین امکان پذیر نخواهد بود.
به نحوه قرارگیری نور و سوژه خود در رابطه با زاویه دوربین فکر کنید. زاویه ای که نور روی سوژه شما می افتد، کم و بیش آن را آشکار می کند. اگر با یک چراغ قابل حمل و سوژه ای کار می کنید که می توانید حرکت کنید، این کار ساده ترین است.
سوژه و نور خود را حرکت دهید، مراقب باشید که با هایلایت ها و سایه ها چه اتفاقی می افتد. جزئیات در سایه ها تغییر می کند یا ناپدید می شود. موارد برجسته ممکن است جزئیات خود را از دست بدهند. با نگاه کردن به صحنه نورپردازی پایین خود، به یاد داشته باشید که چشمان شما جزئیات تون بیشتری را در محدوده وسیع تری نسبت به دوربین شما می بیند. محدوده تنی که دوربین شما می تواند ضبط کند، که به عنوان محدوده دینامیکی شناخته می شود، باریک تر از چیزی است که با چشمان خود می بینید. (با ادامه پیشرفت فناوری دوربین، این در حال تغییر است.) شما سایه‌ها را آنقدر تاریک نمی‌بینید که می‌خواهید در عکس تک رنگ تمام‌شده‌تان باشند. شما باید به مناطق سایه دار فکر کنید که جزئیات کمی دارند یا اصلاً جزئیات ندارند و روی اشکالی که می سازند تمرکز کنید.

low key monochrome photography wine

هنگامی که به سوژه خود نگاه می کنید، چشمان خود را خم کنید. این به شما کمک می کند تا ببینید که محدوده دینامیکی باریکی دارید. نقاط برجسته در چیزی که به آن نگاه می کنید قابل مشاهده خواهد بود اما آنچه در سایه است به وضوح دیده نمی شود. به روشن ترین مناطق ترکیب خود نگاه کنید و آنها را با تاریک ترین مناطق مقایسه کنید. اگر می‌توانید از نورهایلایت و از سایه‌ها خوانش نوردهی بگیرید، آن‌ها را با هم مقایسه کنید. اگر تفاوت کافی وجود ندارد، ممکن است نور محیطی بیش از حد در صحنه خود داشته باشید. افزایش قدرت نور کلید یا نزدیکتر کردن آن به سوژه کمک خواهد کرد.

دیدن در تک رنگ

با دوربین های دیجیتال بسیار آسان است که همه چیز را رنگی در نظر بگیریم و در صورت تمایل بعداً به یک تصویر تک رنگ تبدیل کنیم. فکر کردن به رنگ ها در یک صحنه و اینکه چگونه سایه های مختلف آنها در سیاه و سفید ارائه می شود کار آسانی نیست. سعی کنید زمانی که عکس های خود را خلق می کنید، به صورت تک رنگ “دیدن” را انجام دهید. انجام این کار به شما کمک می کند تا نتایج بهتری بگیرید. تمرین کنید تا به این فکر کنید که چگونه تن های موجود در ترکیب بندی شما بدون رنگ در تصویر شما ظاهر می شوند. به تفاوت رنگ خاکستری بین قرمز قوی و آبی پاستلی یا زرد تیره نگاه کنید.
درک اینکه چگونه رنگ های مختلف رندر می شوند احتمالاً برای عکاسی با کلید بالا مهم تر است. با کنتراست بالا عکاسی با کلید پایین، تفاوت تن رنگی که به صورت تک رنگ ارائه می شود چندان پررنگ نیست.
ایجاد عکس های تک رنگ پایین از صحنه های رنگارنگ خاص می تواند چالش برانگیز باشد. رنگ در یک منظره یا یک گل ممکن است در تصویر تک رنگ شما آنطور که فکر می کنید ظاهر نشود. ساده ترین راه برای مشاهده اینکه چگونه به نظر می رسد این است که مانیتور یا منظره یاب دوربین خود را (اگر از دوربین بدون آینه استفاده می کنید) به سیاه و سفید تغییر دهید. کار با مجموعه دوربین خود به این صورت به شما امکان می دهد ببینید که عکس های شما بدون رنگ چگونه به نظر می رسند. برخی ممکن است این روش را کمی تقلب در نظر بگیرند، اما کمک خواهد کرد. از این ابزار برای تقویت توانایی خود برای دیدن سیاه و سفید استفاده کنید.

low key monochrome photography flower

نوردهی خود را به خوبی تنظیم کنید

عکاسی همه چیز در مورد نقاشی با نور است. معنای کلمه عکاسی همین است. استفاده از رنگ بیش از حد یا خیلی کم به طور جدی بر ظاهر یک نقاشی تأثیر می گذارد. در مورد نور و عکاسی هم همینطور است. اگر نور زیادی یا خیلی کم به دوربین خود وارد کنید تا نوردهی ایجاد کند، نتایج شما ناامید کننده خواهد بود. همه دوربین های ما دارای ابزارهایی هستند که به ما در تصمیم گیری در مورد نوردهی کمک می کنند. می توانید نوردهی خود را با استفاده از حالت دستی کنترل کنید یا به دوربین خود اجازه دهید این کار را با حالت خودکار یا نیمه خودکار برای شما انجام دهد. هر حالتی را که انتخاب می کنید باید در مورد نحوه تنظیم متر خود دقیق باشید. من هنگام ساخت عکس های کم کلید از نقطه سنج خود استفاده می کنم. این به من این امکان را می دهد که از نواحی سایه و نواحی برجسته ترکیب خود اطلاعات کسب کنم. سپس نوردهی خود را به صورت دستی تنظیم کردم تا برای روشن ترین ناحیه ترکیب بندی به خوبی نوردهی شود.

low key monochrome photography buddha

مثلا در مورد عکس من از مجسمه بودا. من یک خوانش نوردهی از قسمت سایه دار مجسمه انجام داده ام. سپس نقطه‌سنج خود را جابه‌جا کرده‌ام تا از قسمت روشن مجسمه قرائت کنم. من دوربینم را روی f2.8، 1/8000 ثانیه در ISO 400 تنظیم کرده ام. هنگام خواندن از ناحیه روشن، نشانگر نورسنج من روی صفر بود. اگر از میانگین، وزن مرکزی یا تنظیم دیگری که هر یک از ناحیه سایه را در نظر گرفته باشد، خواندن من متفاوت خواهد بود. من نمی خواستم جزئیات را در پس زمینه ببینم. قرار دادن دوربین برای نوشتن به گونه‌ای که هیچ قسمتی از نور خورشید قابل مشاهده نباشد، مهم بود. هر نوری در پس زمینه باعث حواس پرتی می شود. این عکس در ساعت 15 یک روز آفتابی گرفته شده است. با انتخاب دقیق نوردهی برای نقاط برجسته در ترکیب بندی من، مناطق سایه بسیار تاریک هستند. من یک عکس کم کلید ایجاد کرده ام.

low key monochrome photography portrait

وقتی دارم عکس‌های کم‌کلید می‌سازم، معمولاً تصاویرم را روی مانیتور دوربینم مرور می‌کنم تا مطمئن شوم آن‌طور که می‌خواهم به نظر می‌رسند. وقتی از نوردهی راضی باشم، آن را تنظیم می‌کنم و به بررسی ادامه نمی‌دهم.
اگر ترجیح می دهید از هر یک از حالت های خودکار در دوربین خود استفاده کنید، باید از نقطه سنج خود نیز به همان روش استفاده کنید. از نکات برجسته مطالعه کنید. اگر نیاز به ترکیب مجدد دارید، به یاد داشته باشید که از قفل نوردهی خود استفاده کنید. اگر دوربین شما نقطه سنج ندارد یا از نحوه استفاده از آن مطمئن نیستید، با جبران نوردهی خود تنظیماتی را انجام دهید. دوربین شما ممکن است یک مانیتور یا منظره یاب الکترونیکی داشته باشد که با تغییر تنظیمات نوردهی تنظیم می شود. این یک راه بسیار آسان برای کار است. شما می توانید نورسنج خود را که خوانده شده نادیده بگیرید. نوردهی خود را طوری تنظیم کنید که در مانیتور یا منظره یاب الکترونیکی خود بهترین به نظر برسد.

low key monochrome photography girl in forest

پس پردازش عکاسی تک رنگ کم کلید

دستکاری عکس‌هایمان برای اینکه آن‌طور که می‌خواهیم به نظر برسند، در عکاسی تک رنگ کم کلید ضروری است. اگر عکس‌های خود را به‌عنوان فایل‌های RAW ذخیره می‌کنید، تمام اطلاعات رنگی که دوربین شما ضبط می‌کند در فایل موجود است. دامنه دینامیکی عظیم دوربین‌های مدرن به این معنی است که گرفتن ظاهر کم کلید در دوربین بسیار دشوار است.

دستیابی به ظاهر پایین

زمانی که عکس های خود را می گیرید، به پردازش پست فکر کنید. عکاسی و فیلم سازی کم کلید زمانی آغاز شد که محدودیت های رسانه محدود کننده بود. در آن زمان فیلم محدوده دینامیکی بسیار باریکی داشت. افشای فیلم برای نقاط برجسته به این معنی بود که جزئیات کمی در سایه ها ثبت شده بود یا اصلاً ثبت نشده بود. فیلم هنوز در محدوده دینامیکی بسیار محدودتر از اکثر دوربین های دیجیتال است.
دوربین شما جزئیات بیشتری از سایه را ضبط می کند که می خواهید در عکس تمام شده خود نشان دهید. اگر دوربین شما برای ذخیره فایل‌های RAW به‌جای jpeg تنظیم شده باشد، بهتر است. برای ایجاد یک ظاهر تک رنگ واقعی با کلید پایین، باید برخی از این جزئیات ناخواسته را حذف کنید.
در طول پردازش پست، تیره کردن مناطق سایه بسیار آسان است. اگر نوردهی خود را به خوبی برای نقاط برجسته تنظیم کرده اید، روش های زیادی برای اغراق کردن کنتراست وجود دارد. برخی از روش‌هایی که می‌توانید برای اینکه عکس‌های خود را در پردازش پست کم‌کلیدتر کنید، استفاده کنید:

  • سطوح کنتراست را تنظیم کنید
  • سطوح سیاه را تنظیم کنید
  • رنگ سفید و هایلایت را تغییر دهید
  • از ابزار رایت (یا مشابه) استفاده کنید

low key monochrome photography hair

ترکیب های زیادی برای ایجاد تنظیمات بر روی هایلایت و سایه ها وجود دارد. در بالا من فقط برخی از ابزارهایی را که هنگام کار در Adobe Lightroom و Photoshop استفاده می‌کنم فهرست کرده‌ام. به طور کلی مواردی وجود دارد که باید مراقب آنها بود. هنگام انجام این تغییرات در عکس های خود مراقب باشید که کیفیت فنی را حفظ کنید. انجام تنظیمات شدید با ابزارها یا لغزنده ها می تواند منجر به خراب شدن تصویر شود. این خطر در هنگام کار با عکس های کم کلید به دلیل سطوح کنتراست بالا بیشتر است.
مناطق سایه، به ویژه در امتداد لبه ها، جایی هستند که به احتمال زیاد مشکلات ظاهر می شوند. همانطور که در حال کار هستید، ایده خوبی است که هر چند وقت یکبار زوم کنید و عکس را 100 درصد مشاهده کنید. تصویر را مطالعه کنید به دنبال نواحی مشکل ساز مصنوع باشید که در آن پیکسل ها به هم چسبیده و ناهموار به نظر می رسند.
استفاده از ترکیبی از ابزارها و لغزنده های مختلف می تواند به جلوگیری از مشکلات فنی کمک کند. ایجاد تغییرات کوچکتر روی دو یا سه نوار لغزنده به احتمال زیاد نتیجه بهتری را نسبت به استفاده از یک نوار لغزنده تا حد زیادی کشیده است.

تک رنگ کردن تصاویر شما

حذف رنگ از عکس‌هایتان با استفاده از ابزار کاهش اشباع، آن‌ها را تک رنگ می‌کند. شاید این ساده ترین راه باشد، اما مطمئناً با بهترین راه فاصله دارد. پلاگین ها و اقدامات موجود برای سیاه و سفید کردن عکس ها متعدد و متنوع هستند. گزینه های زیادی در دسترس است، بسیار زیاد است که نمی توان به همه آنها اشاره کرد. بسیاری از آنها رایگان هستند. ترجیح من افزونه محبوب Silver Efex Pro است که در Adobe Photoshop استفاده می کنم.
می توانید یاد بگیرید که این قسمت از فرآیند را به صورت دستی انجام دهید. این می تواند بسیار رضایت بخش باشد، اما، هشدار داده شود، می تواند فوق العاده وقت گیر باشد. بیشتر با Silver Efex Pro شروع می کنم و تنظیمات دستی بیشتری را انجام می دهم. من همیشه برای به دست آوردن ظاهر و احساسی که می‌خواهم به تنظیمات از پیش تعیین شده افزونه اعتماد نمی‌کنم.

low key monochrome photography temple light 1

نتیجه

به دنبال یا ایجاد نور مناسب باشید. یک نور اصلی که به طور قابل توجهی روشن تر از نور محیط است، معمولاً انجام می دهد. با در نظر گرفتن اشکال و سایه ها ترکیب بندی کنید. چشمان خود را خم کنید تا به هایلایت ها و سایه ها نگاه کنید. نوردهی خود را با دقت برای نقاط برجسته در ترکیب بندی خود تنظیم کنید. به این فکر کنید که می خواهید عکاسی تک رنگ کم کلیدتان چگونه به نظر برسد و چگونه آن را ارسال کنید. عکس‌های کم‌کلید یک توهم هستند، زیرا چشمان ما هرگز آن‌طور که یک عکس کم‌کلید به نظر می‌رسد، نمی‌بیند. خلاق بودن. متفاوت فکر کن جنبه های فنی را با دقت در نظر بگیرید. و لذت ببرید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *