آموزش

چگونه قانون محبوب یک سوم را در عکس خود اعمال کنید

rule of thirds photography 1 of 1 4 680x454@2x

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای جذاب‌تر کردن عکاسی، پیروی از قانون یک سوم برای ترکیب بندی است. اگر می دانید چگونه نقطه کانونی خود را تغییر دهید، مشکلی نخواهید داشت.

قانون یک سوم چیست؟

قانون یک سوم یک راهنمای ترکیب بندی است که به شما کمک می کند نظر بیننده را به عکس خود جلب کنید. شما باید تصاویر خود را به یک شبکه 9 مربعی تقسیم کنید. منظره یاب خود را شبکه بندی کنید البته برخی از دوربین ها این نوع پوشش را ارائه می دهند. اگر دوربین شما اینطور نیست، جای نگرانی نیست. شما فقط باید آن را در آنجا تصور کنید یا از نقاط کانونی به عنوان راهنما نیز استفاده کنید. در حالت ایده آل شما می خواهید سوژه خود را در یکی از یک سوم تصویر قرار دهید. هنگامی که از قانون یک سوم عکاسی به عنوان راهنما استفاده می کنید، سوژه شما در مرکز مرده عکس شما قرار نخواهد گرفت.

rule of thirds backlighting 2

نقاط مورد علاقه

هنگام استفاده از قانون یک سوم، چهار نقطه جالب وجود دارد که در نقاط متقاطع قرار دارند. در یک موقعیت ایده آل، سوژه خود را در یکی از این نقاط مورد علاقه قرار می دهید. با این حال، هنگام عکاسی از کودکان یا چیز دیگری که در حال حرکت است، همیشه امکان پذیر نیست.  به یاد داشته باشید که این فقط یک راهنما است. این یک قانون سخت و سریع نیست. به علاوه، اگر می‌خواهید مطمئن شوید که سوژه شما در یکی از نقاط مورد علاقه قرار دارد، همیشه می‌توانید تصویر خود را در پردازش پست تنظیم کنید.

مطلب پیشنهادی:  آموزش عکاسی منظره با گوشی هوشمند

نکته دیگری که باید در نظر داشت این است که ممکن است یک نقطه مورد علاقه معدن داشته باشید و سپس چیز دیگری را در یک نقطه تقاطع قرار دهید. این یک مورب نامرئی ایجاد می کند و از آنجایی که ذهن ما همیشه به دنبال اشکال است، این کمک می کند تا برای ما معنا پیدا کند.

rule of thirds window 2

یکی از چیزهایی که بعد از یادگیری قانون یک سوم برای من بسیار جالب بود این است که تلویزیون و فیلم ها نیز از این قانون استفاده می کنند. البته این منطقی است، زیرا همه اینها نوعی عکاسی است. آیا تا به حال دقت کرده اید که وقتی در حال تماشای یک برنامه هستید و آنها مکالمه بین دو نفر را نشان می دهند اما در هر لحظه فقط یک نفر روی صفحه است، آنها در سمت راست یا چپ یک سوم هستند؟ جالب نیست؟ چندین برنامه پس از پردازش (PP) مانند فتوشاپ و لایت روم (مورد علاقه جدید من) دارای یک شبکه هستند که می تواند روی عکس شما نمایش داده شود تا ترکیب بندی شما را بررسی کند.

نحوه استفاده از قانون یک سوم در عکس های منظره

عکس های منظره سوژه واضحی ندارند، بنابراین دانستن اینکه چه چیزی را در نقاط مورد علاقه قرار دهید کمی کار را چالش برانگیزتر می کند. هنگام عکاسی از تصاویر منظره، من شما را به چالش می کشم که افق را در یک سوم بالا یا پایین قرار دهید. در واقع، هر بار که از یک منظره عکس می‌گیرید، از هر بخش عکس بگیرید و قسمت های مختلفی را در بخش نقاط متقاطع یک سوم قرار دهید. در زیر چند نمونه از عکس های منظره با استفاده از قانون یک سوم آورده شده است. این دو عکس اهمیت آزمایش افق را در یک سوم بالا و پایین به شما نشان می‌دهد، زیرا یکی از دیگری قوی‌تر است، اما اگر خودم را به چالش نمی‌کشیدم تا هر دو را امتحان کنم، متوجه تفاوت ها نمیشدم و این به خودی خود یک آموزش و تمرین است.

مطلب پیشنهادی:  نحوه صحیح نگه داشتن دوربین عکاسی

rule of thirds photography 2 of 2

rule of thirds photography 1 of 2

مثال های قانون یک سوم

عکس های افقی/منظره:

شما می خواهید که چشم یا فوکوس سوژه شما در یک سوم سمت راست یا چپ باشد.

rule of thirds 2

rule of thirds vertical 2

عکس های عمودی/پرتره:

می‌خواهید چشم‌ها یا فوکوس سوژه شما در یک سوم بالا یا پایین باشد.

rule of thirds black and white 2

rule of thirds spinning 2

نکته دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که سوژه شما “به درون کادر نگاه می کند”. شما می خواهید فضای خالی برای نگاه کردن سوژه شما وجود داشته باشد. اگر سوژه شما در حال حرکت باشد، همین مورد صدق می کند. شما می خواهید به آنها فضایی برای “رفتن” بدهید.

DSC 8404

نگاه کردن به قاب:

DSC 8267

DSC 5420

نگاه کردن به بیرون از کادر: این کار را نکنید.

DSC 8165

لطفاً به یاد داشته باشید که اگر عکس می‌گیرید و سوژه به قاب نگاه نمی‌کند یا در یک سوم عکس نیست، به این معنی نیست که باید آن را وارد سطل زباله کنید. برخی از تصاویر مورد علاقه من از فرزندانم از نظر فنی صحیح نیستند و قوانین را زیر پا می گذارند. چه کسی اهمیت می دهد! به هر حال دوستشون دارم .

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *