آموزش عکاسی دیجیتال

چگونه فوکوس بهتری در عکاسی از غذا داشته باشیم ؟

چگونه برای عکس برداری بهتر از غذا، فوکوس کنیم

وقتی حرف نکات عکس برداری از غذا می شود، هیچ حالت فوکوس درست یا غلطی وجود ندارد. هر دو فوکوس دستی یا فوکوس خودکار می توانند نتایج فوق العاده ای را به شما ارائه دهند.

گاهی اوقات فوکوس دستی خوب است و گاهی اوقات فوکوس خودکار.

در این مقاله می خواهیم که گزینه های مختلف فوکوس کردن و این که برای یک عکس برداری عالی در چه زمانی و کجا فوکوس کنیم، را مورد بررسی قرار بدهیم.

فوکوس دستی

فوکوس دستی زمانی است که تمام فوکوس دوربینتان تحت کنترل شما می باشد.

حلقه را روی لنز خود بچرخانید تا دوربین بر روی ناحیه ای که می خواهید واضح تر از هر چیزی باشد، فوکوس کند.

مشکل ما این است که بیشتر اوقات در عکس برداری از غذا، از لنز های ماکرو استفاده می کنیم و عمق میدان باریکی داریم. این یعنی شما باید برای عکس برداری بسیار دقیق باشید.

لمس کردن، باعث می شود فوکوس را از دست بدهید و چشم انداز کمتر از 20/20 برای فوکوس، نگران کننده می باشد.

تمرکز بر روی سوژه در محیط کم نور با فوکوس دستی، می تواند کار سختی باشد.

خوشبختانه جدیدا برخی از DSLR ها دارای برخی ویژگی ها برای کمک به فوکوس دستی هستند.

برای مثال، در دوربین کانن، نقطه فوکوس زمانی روشن می شود که فوکوس بر روی سوژه متمرکز می شود.

اگر دوربین نیکون دارید، حلقه فوکوس آن را بچرخانید و در گوشه سمت چپ پایین منظره یاب، نگاه کنید. وقتی بر روی تصویر شما فوکوس می شود، یک دایره ظاهر خواهد شد.

اما وقتی بر روی سوژه فوکوس نشده باشد، فلش ها نشان می دهند که در کدام جهت باید آن را تنظیم کنید.

fab6cdec3712c24619019567ac26c060

فوکوس خودکار

فوکوس خودکار زمانی است که دوربین شما به طرز هوشمندانه لنز را طوری تنظیم می کند که بر روی سوژه به خوبی فوکوس کند.

اصلا مهم نیست که سیستم فوکوس خودکار دوربینتان چقدر حرفه ای و قوی باشد، هیچ کدام از آن ها همیشه سوژه را به درستی تشخیص نمی دهد.

سیستم AF می تواند فوکوس خود را از روی سوژه، از دست بدهد یا برای فوکوس کردن بر روی هر چیزی، مخصوصاً در نور کم، تلاش کند که این منجر به تار شدن تصویر می شود.

سوژه بر روی فوکوس خودکار دوربین شما تأثیر می گذارد. فوکوس خودکار بیشتر تحت تأثیر میزان نور، کنتراست و هر حرکتی است که توسط سوژه یا دوربین ایجاد می شود، قرار می گیرد.

وقتی که در محیط نور کم باشد، دوربین شما به سختی می تواند فوکوس کند. همچنین وقتی که رنگ های محیط با سوژه خیلی شبیه به هم باشند، فوکوس خودکار باز هم به سختی عمل می کند. در این جور مواقع فوکوس خودکار نمی تواند سوژه را به خوبی تشخیص داده و بر روی آن فوکوس کند.

در این شرایط، لنز بدون فوکوس کردن بر روی نقطه ای از قاب، به جلو و عقب متمرکز می شود.

DSLR و لنز های امروزی معمولا دارای فوکوس قوی هستند. ولی شما هنوز باید کنترل کاملی بر روی دوربین خود داشته باشید تا بتوانید بهترین عکس ها را ثبت کنید.

در تصویر کنگر فرنگی زیر، من بر روی کنگر فرنگی وسطی از جلو فوکوس کردم. کنگر فرنگی که در پیش زمینه قراردارد نیز در فوکوس قرار گرفته است. ما از چپ به راست متن را می خوانیم، به همین دلیل است که سوژه ها در وسط یا راست کادر بیشتر در فوکوس باشند، بهتر است.

در تصویر میوه قرمز، روی میوه جلویی فوکوس کردم که زمینه ی تصویرم را تار کرد.

40f4d60542d863444e5711c7a5584832

حالت های فوکوس خودکار

Single-Servo AF

در این حالت، هنگامی که دکمه شاتر را نیمه فشار می دهید، فوکوس دوربین فعال می شود. این حالت بیشتر در عکاسی از غذا و طبیعت بی جان، استفاده می شود؛ برای عکس برداری از اجسامی که ثابت هستند.

هنگام استفاده از این حالت، شما می توانید از تکنیکی به نام “فوکوس و تجدید نظر” استفاده کنید. این تکنیک به شما کمک می کند تا در مواقع چالش برانگیز، بتوانید به خوبی فوکوس کنید.

دکمه شاتر را تا نیمه فشار دهید و سپس حرکت کنید تا محل قرارگیری سوژه شما در کادر تغییر کند. تا زمانی که دستتان را بر روی شاتر نگه دارید، فوکوس دوربین شما بر روی سوژه قفل می شود.

اگر فوکوس دوربین شما نزدیک به نقطه مورد نظرتان نباشد، این یک تکنیک عالی و کاربردی است.

به خاطر داشته باشید که فوکوس شما با استفاده از این تکنیک تغییر می کند. اگر دارای عمق میدان بسیار کم هستید، می توانید تصویری را ثبت کنید که بر روی هیچ سوژه ای فوکوس نشده است.

ab42fc5c2a7c8f48b3eb50f15ec049ab

Continuous-Servo AF

در این حالت، فوکوس دوربین زمانی تمرکز می کند که دکمه شاتر را نصفه نگه دارید.

شما می توانید از این حالت برای ضبط حرکات، مانند پاشیدن چیزی و یا عکسبرداری در رستوران یا آشپزخانه استفاده کنید.

اگر شما برای فوکوس، دکمه شاتر را نصفه نگه دارید، این حالت فوکوس خودکار می تواند روش “تمرکز و تجدید نظر” را سخت کند. زیرا ممکن است وقتی که دوربین به فوکوس کردن ادامه می دهد، بر روی سوژه اشتباهی فوکوس کند.

اگر می خواهید عکس برداری اکشن انجام دهید بهتر است از دکمه پشتی فوکوس استفاده کنید.

دکمه پشتی فوکوس

دکمه پشتی فوکوس زمانی است که عملکرد فوکوس را به دکمه ای در پشت دوربین اختصاص می دهید. این تکنیک عمل فوکوس و گرفتن عکس را از هم جدا می کند.

این تکنیک عالی است طوری که برخی از عکاس ها تنظیمات فوکوس دوربینشان را بر روی دکمه پشتی فوکوس، تنظیم می کنند. این تکنیک به شما امکان می دهد که در هنگام عکس برداری هم بتوانید فوکوس کنید و هم بتوانید از این فوکوس تجدید نظر کنید.

با استفاده از دکمه پشتی فوکوس، شما یک بار فوکوس می کنید، تجدید نظر می کنید و در نهایت عکس برداری را انجام می دهید. دکمه فوکوس را دیگر فشار ندهید مگر اینکه سوژه خود را جابه جا کنید.

برای عکس برداری از غذا، شما نیاز دارید که مدام تنظیمات خود را تغییر دهید. با وجود دکمه پشتی فوکوس، شما می توانید عکس برداری خود را انجام دهید بدون آن که نگران باشید که هر بار باید بر روی سوژه فوکوس کنید. این می تواند نتایج خوبی را ارائه بدهد.

6759d0996526ddc8e27aa550f0b806b1

چگونه از نقاط فوکوس استفاده کنیم

دوربین های مختلف دارای روش های مختلفی برای انتخاب نقاط فوکوس هستند.

در هر دو دوربین Canon من، یک دکمه در پشت با یک ضربدر در یک مستطیل وجود دارد. این مستطیل نشان دهنده نقاط تمرکز است.

می توانید این دکمه را پایین نگه دارید و با چرخاندن صفحه در بالای دوربین، نقطه فوکوس مورد نظر خود را پیدا کنید.

bccefcc1b1eee9eca3ae4f5c1a281482 1

هنگامی که دستی بر روی نقاط فوکوس می زنید، هر کدام از آن ها که مورد استفاده قرار بگیرند، روشن می شوند.

اگر روی حالت نقطه فوکوس خودکار تنظیم شود، همه نقاط به طور همزمان روشن می شوند. فقط توجه داشته باشید این که به دوربین اجازه دهید نقطه فوکوس را برای شما انتخاب کند، ایده خوبی به نظر نمی رسد.

در عکس برداری از غذا، شما می خواهید بر روی تمام قسمتی که فوکوس کرده اید، کنترل داشته باشید.

8392cfa1ba851b4bf97301d6416725ac 1

نقاط فوکوس را در کجا قرار دهیم

فوکوس به چشم بیننده ها کمک می کند تا بفهمند سوژه اصلی در تصویر چیست. قبل از این که دوربین خود را بردارید و شروع به عکس برداری کنید، اول سوژه مورد نظر خود را انتخاب کنید.

در عکاسی از غذا معمولا بهتر است که بر روی بشقاب و یا وعده داخل آن فوکوس کنید. این کار توجه بینندگان را به غذا جذب می کند و پس زمینه را تار می کند. این نوع افکت (پس زمینه تار) می تواند عکس غذا را بسیار جذاب کند.

فوکوس بر روی تزئینات غذا نیز خوب می باشد. اگر شما عکس برداری متحرک انجام می دهید ( برای مثال ریختن آب در لیوان)، فوکوس کردن بر روی قسمتی که در حال تحرک است، عالی می باشد.

در عکس سمت چپی من بر روی نارگیل ها روی بلغور جو دوسر فوکوس کردم. در عکس راستی، من بر روی ریختن سس فوکوس کردم. این باعث شد نان های دارچین جلویی از فوکوس خارج شوند.

من معمولا بر روی غذا فوکوس می کنم ولی در عکس برداری های محرک من می خواهم که توجه بینندگان را بر روی جسم محرک جلب کنم.

0d858ba37c2b615078a3565d90947776

اگر از بالا عکس برداری می کنید، باید بر روی همه چیز در قاب باید فوکوس کنید. مطمئن شوید که حداقل با دیافراگم F5.6 عکاسی می کنید، در غیر این صورت عناصری تار و یا خارج از فوکوس قرار می گیرند.

هر دو عکس زیر با دیافراگم F5.6 گرفته شده اند و مشاهده می کنید که همه عناصر در فوکوس هستند. پس زمینه تار در عکاسی غذا، از نمای بالا، مناسب نیست.

3b5750171f62fd9c3cd91a41ddb1ac45

اگر متوجه شدید که نقطه فوکوس روی سوژه شما نیست، می توانید از فوکوس دستی استفاده کنید.

در این حالت، می توانید با بزرگنمایی تصویر روی لپ تاپ، فوکوس خود را بررسی کنید. مطمئن شوید که ناحیه ای که می خواهید در آن فوکوس شود به اندازه کافی واضح باشد. اگر اینطور نبود، عکس دیگری بگیرید.

کلام آخر

نکته ای که باید به آن اشاره کرد این است که شما باید لنز خود را با دوربینتان متعادل کنید.

شما می توانید این کار را خودتان یاد بگیرید، اما احتمالاً یک تکنسین دوربین، سریعتر و دقیق تر این عمل را اجرا می کند.

پس از متعادل کردن دوربین و لنزها، هم با فوکوس دستی و هم با فوکوس خودکار خود کار کنید و ببینید کدام حالت برای شما مناسب تر می باشد.

اگر بینایی قوی دارید، ممکن است ترجیح دهید در هنگام عکاسی از سوژه های ثابت، از حالت فوکوس دستی استفاده کنید. اگر فوکوس خودکار را انتخاب می کنید، از دکمه پشتی فوکوس استفاده کنید.

هر عکاسی چالش های خودش را دارد. با این نکات عکاسی از غذا، متوجه خواهید شد که با کدام حالت فوکوس احساس راحتی بیشتری می کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *