آموزش, آموزش عکاسی دیجیتال

6 نکته برای عکاسی از محصول به سبک فلت (برجستگی محصولات خود را افزایش دهید!)

19c81ddc9575bacf2a6f73b428065821

عکاسی فلت یکی از جذاب‌ترین زیر شاخه های عکاسی محصول می باشد. اما انجام آن آنقدرها هم که فکر می کنید ساده نیست. اگر در تلاش برای ایجاد عکس‌های فلت از محصولاتتان هستید، ما به شما نکاتی را ارائه می‌دهیم که به شما کمک می‌کند عکسی عالی داشته باشید!

عکاسی فلت از سایه چشم در مجموعه‌ای از رنگ‌ها

1. دوربین خود را مستقیماً به سمت پایین بگیرید

به طور دقیق، عکاسی فلت مستلزم آن است که دوربین خود را در زاویه 90 درجه به سمت پایین قرار دهید. بنابراین اگر با زاویه 45 درجه یا حتی با زاویه 75 درجه عکس می گیرید، نمی توان گفت که عکس هایتان در حالت فلت می باشد.

حالا سوال اینجاست که چگونه متوجه شویم که مستقیم به سمت پایین عکاسی می کنیم؟ اگر عکاسی از محصول را بدون سه پایه انجام می دهید، باید لبه های اشیاء خود را تماشا کنید. اگر می توانید کناره های محصول را ببینید، به این معنی است که دوربین شما هنوز در موقعیت 90 درجه قرار ندارد.

حال، اگر در حال عکاسی تخت به صورت دستی هستید، چگونه مطمئن شویم که دوربین شما در موقعیت 90 درجه قرار دارد؟ راز در زاویه ی چشم شما است. شما باید مطمئن شوید که لوله لنز دوربین شما مستقیماً به سمت پایین است. سپس به گوشه اشیا نگاه کنید. اگر می‌توانید کناره‌های آن‌ها را ببینید، باید به سمت بالا حرکت کنید و زاویه خود را تا زمانی که اضلاع ناپدید شوند، تنظیم کنید.

عکاسی از محصولات سفید کننده دندان در یک مجموعه ساحلی مینیاتوری

از سه پایه با پایه افقی استفاده کنید

هنگام عکاسی تخت، بهتر است از سه پایه با پایه افقی استفاده کنید. به این ترتیب، می توانید بدون نیاز به نگه داشتن دوربین، تصاویری از بالا بگیرید.

برای بررسی اینکه آیا دوربین شما 90 درجه به سمت پایین است یا خیر، باید به تراز سنج نگاه کنید. در واقع این یک راهنمای کوچک است که با یک حباب هوا در داخل یک لوله پلاستیکی شفاف به سه پایه متصل شده است.

سه پایه ها معمولاً دارای چندین تراز سنج هستند که مطابق با محورهای افقی و عمودی است. موردی که باید به دنبال آن باشید لوله ای است که به صورت عمودی جهت گیری شده است.

وقتی دوربین در حالت عمودی نصب می شود، حباب باید در سمت چپ یا راست لوله باشد. اما هنگامی که سه پایه خود را به حالت افقی منتقل می کنید، باید آن را در وسط لوله پیدا کنید. اگر اینطور نیست، به این معنی است که زاویه دوربین شما هنوز خاموش است.

تصویر جزئیات یک سه پایه که لوله های سطح را نشان می دهد.

لوله های تراز سه پایه که جهت گیری های مختلف دوربین را نشان می دهد.

2. پس زمینه درستی را برای عکس های فلت انتخاب کنید

برای داشتن عکاسی فلت عالی باید پس‌زمینه درستی را انتخاب کنید. می‌توانید آن را به‌عنوان بوم نقاشی ببینید که به شما امکان می‌دهد آثار هنری خود را خلق کنید.

البته، پس‌زمینه ایده‌آل برای عکاسی فلت، باید سطحی صاف باشد. اما اگر می‌خواهید بعدی به کار خود ببخشید، با خیال راحت گزینه‌های بافت‌دار و لایه‌ای را آزمایش کنید. پس زمینه های لایه ای در عکاسی لایه ای رایج هستند.

همچنین بهترین کار این است که یک پس‌زمینه ساده برای عکس هایتان انتخاب کنید. چرا؟ عمدتاً به این دلیل که استفاده از پس زمینه های شلوغ می تواند بیش از حد منحرف کننده باشد. و اگر پس زمینه “تمیز” دارید، بینندگان شما بهتر می توانند محصولاتی را که در تصویر شما نشان داده شده است ببینند.

تصویری از یک جفت چکمه روی یک پس‌زمینه صورتی لایه‌بندی شده با دایره‌های صورتی

نمونه ای از پس زمینه لایه ای

3. نور مناسب برای روحیه خود

فرقی نمی کند که از نور طبیعی استفاده می کنید یا نور مصنوعی. دانستن نوع نور مورد استفاده در هنگام عکاسی از محصولات فلت همیشه بسیار مهم بوده است. رعایت این موارد عکس های شما را تنظیم می کند و می تواند به ایجاد ظاهری مرتب به محصولات کمک کند.

اگر می خواهید عکس های خود را هیجان انگیز نشان دهید، باید زیر نور مستقیم خورشید عکاسی کنید. انجام این کار به شما این امکان را می دهد که رنگ های پانچی تری را در محصول خود به نمایش بگذارید. نور شدید همچنین سایه‌های تیره‌ای ایجاد می‌کند که به تصویر شما بعد می‌افزاید.

البته، حس و حال تصویر شما بسته به زمان عکاسی از لایه های فلت خود تغییر می کند. به عنوان مثال، اگر در ظهر عکس می گیرید، سایه های کوتاهی خواهید داشت و در نهایت تصاویر روشن و پر جنب و جوش خواهید داشت.

تصویری از ادویه های گیاهی و یک محصول در پس زمینه سفید با استفاده از نور

نمونه ای از عکاسی فلت در نور

از سوی دیگر، اگر در هنگام غروب خورشید عکس بگیرید، سایه‌های بلندی خواهید داشت که به حال و هوای عکس شما می‌افزاید. تصویر محصول شما نیز به دلیل غروب خورشید درخشش ملایم تری خواهد داشت.

حال، اگر می‌خواهید به ایده‌های هموار خود نگاهی نقاشی‌آمیزتر داشته باشید، چه؟ عکاسی در کنار پنجره را در نظر بگیرید. از آنجایی که از نور مستقیم خورشید دور است، تصاویر شما دارای سایه های پراکنده و نور ملایم تر و یکنواخت تر خواهند بود.

تصویری از کیسه های گیاهی با مواد تازه در اطراف آن با استفاده از نور ملایم

نمونه ای از نور ملایم

4. عکس های فلت خود را سبک کنید

راه های زیادی برای استایل دادن به عکس های فلت وجود دارد. می توانید آن را به هم ریخته نگه دارید یا الگوهای منظمی ایجاد کنید. اما مهم نیست که در نهایت چه کاری انجام می دهید، باید کنترل کاملی بر نحوه ارائه تصاویر خود داشته باشید.

یکی از بهترین روش های ایجاد لایه های مسطح، knolling نام دارد. این سبکی است که شامل سازماندهی اشیاء در الگوها می شود. برای ایجاد الگوهای تمیز به چیدمان دقیق اشیا نیاز دارید.

هنگام knolling، قانون اصلی این است که اشیا را در یک زاویه یا جهت قرار دهید. همچنین بسیار مهم است که آنها را در یک فاصله از یکدیگر نگه دارید. البته، تا زمانی که بتوانید الگوهای قابل تشخیصی را در اتاق‌های تخت خود ایجاد کنید، می‌توانید این قوانین را زیر پا بگذارید.

نمونه ای از عکاسی فلت در حالت knelling

Knolling ممکن است به دلیل الگوهای زیبا برای چشمان خوشایند باشد، عکاسی فلت هم به همان اندازه می تواند جذاب باشد. با کمال تعجب، چیزی در مورد طبیعت آشفته آن وجود دارد که نگاه کردن به آن را جالب می کند.

ایجاد یک عکاسی مسطح بهم ریخته می تواند چالش برانگیزتر از knolling باشد. چرا؟ زیرا برای یافتن نظم در آن هرج و مرج تلاش می خواهد.

اکنون باید از خود بپرسید، دقیقاً چگونه می توانید نظم را در هرج و مرج پیدا کنید؟ راز این است که یک یا دو شیء را پیدا کنید تا تصویر شما را به یک روایت خاص پیوند دهد.

می توانید هر یک از عکس های محصول خود را به همان اندازه که می خواهید کثیف کنید. سپس، جسم اصلی را به طور برجسته در کادر خود قرار دهید. چرا؟ زیرا بر توجه بیننده شما تسلط پیدا می کند و برای آنها آسان تر خواهد بود که همه چیزهای تصادفی دیگر در عکس را به آن شیء واحد مرتبط کنند.

راز یک استایل بهم ریخته این است که مطمئن شوید یک شی برجسته در عکس خود دارید.

تصویر  یک چکمه بزرگ در وسط اشیاء دیگر

5. داستان بگویید

نتیجه یک عکاسی خوب این است که تصویر در مورد یک داستان کامل می گوید. اما چگونه می توان یک روایت را در یک تصویر ایجاد کرد؟ بیایید از عکس زیر به عنوان مثال استفاده کنیم.

علی‌رغم حال و هوای عجیب و غریب این عکس، داستان‌های کوچکی را از طریق سرنخ‌های کوچک به اشتراک می‌گذارد. راز این است که کادر را با مواردی احاطه کنید که به توضیح یک روایت کمک می کند.

بطری موجود در عکس نوعی نوشیدنی است که مردم در کنار ساحل از آن لذت می برند. ما این را با ایجاد یک مجموعه ساحلی در اطراف آن منتقل کردیم. با وجود اینکه ما از وسایل مینیاتوری استفاده کردیم، تصویر هنوز کاملاً حال و هوای مورد نظر ما را به بینندگان نشان می دهد.

تصویری از یک بطری آبجو در پس‌زمینه ساحلی مینیاتوری

6. شات یا عکس های خود را با در ذهن داشتن “قهرمان” بسازید

در عکاسی محصول، اصطلاح «قهرمان» معمولاً به معنای محصول اصلی است که می‌خواهید در تصاویر خود نشان دهید. برخی افراد اشیاء زیادی را در کادر پر می کنند که این موضوع باعث می شود سوژه عکس هایمان که ما به عنوان قهرمان ان را می شناسیم در میان ان همه چیز که در کادر وجود دارد مدفون وپوشانده شود.

بنابراین چگونه مطمئن می شوید که قهرمان شما نقطه اصلی مورد علاقه در شات شما باقی می ماند؟ جواب این سوال در ترکیب مناسب است.

واضح ترین راه حل این است که قهرمان خود را در وسط کادر قرار دهید. به این ترتیب، مردم فوراً متوجه خواهند شد که این شیئی است که باید به آن توجه کنند.

تصویری از یک ماوس کامپیوتری که در مرکز تصویر قرار گرفته است

نمونه ای از وسط قرار دادن محصول

اما قرار دادن یک محصول در وسط ممکن است همیشه امکان پذیر نباشد. اگر اینطور است، استفاده از شبکه روی دوربین خود را در نظر بگیرید و از قانون یک سوم برای ساختن عکس خود استفاده کنید.

قانون یک سوم تصویر را همانطور که از نامش پیداست تقسیم می کند و به شما حکم می کند که سوژه اصلی خود را در مناطقی که خطوط قطع می کنند قرار دهید. انجام این کار تضمین می کند که ترکیب متعادلی دارید.

اما حتی زمانی که از قانون یک سوم استفاده می کنید، مطمئن شوید که قهرمان شما به طور برجسته در عکس ظاهر می شود. به این ترتیب، مردم مجبور نیستند به دنبال محصول اصلی باشند تا ان را پیدا کنند.

کلام اخر

برخی از مردم فکر می کنند که عکاسی از محصولات به صورت فلت آسان است زیرا فقط نیاز است که از بالا عکس بگیرید. اما خب خیلی پیچیده تر از این است. اگر ندانید در حال انجام چه کاری هستید، تسلط بر آن می تواند سخت باشد. بنابراین این نکات را در نظر داشته باشید تا بتوانید عکس های بهتری بگیرید.

مثل همیشه منتظر همه ایده ها و نظرات شما هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *