آموزش عکاسی دیجیتال

چگونه از خطوط پیشرو برای بهبود ترکیب بندی عکس خود استفاده کنید

lazy

خطوط اصلی توجه بیننده را به بخش های خاصی از یک تصویر هدایت می کند. آنها یکی از موثرترین و کم استفاده ترین ابزارهای ترکیب بندی در عکاسی هستند.

با تعیین نقطه مورد نظر، خطوط پیشرو ترکیبات پویایی ایجاد می کنند. در استفاده از چنین تکنیک های ترکیب بندی، تصاویر شما جذاب تر خواهند بود. به همین دلیل است که یادگیری نحوه عملکرد خطوط پیشرو مفید است.

در این مقاله، اطلاعاتی را که برای استفاده از خطوط پیشرو برای تصاویر بهتر نیاز دارید، ارائه می دهیم.

پل گلدن گیت

سوال اول این است که خطوط پیشرو چیست؟

خطوط پیشرو مسیری را ایجاد می کنند تا راهی را برای چشم های بیننده نشان دهد تا عناصر ضروری تصویر شما را کشف کنند. شما می توانید خطوط واقعی یا متوالی از اجزای جداگانه داشته باشید. آنها با هم یک خط خیالی را تشکیل می دهند.

خطوط پیشرو می توانند اثرات متفاوتی بر روی تصویر داشته باشند. استفاده از آنها یک راه عالی برای جلب توجه بیننده به سوژه یا صحنه اطراف است. خطوط پیشرو چشم بیننده را از طریق تصویر هدایت می کند. این حرکت حسی پویا به عکس می بخشد.

خطوط عبوری به تصویر پویایی می بخشند و در عین حال چشم ما را به ساختمان هدایت می کنند

چرا خطوط پیشرو مهم هستند؟

خطوط پیشرو برای قرن ها برای ایجاد جریان بصری مورد استفاده قرار گرفته اند. آنها در نقاشی هایی مانند سوگند هوراتی ها اثر ژاک لوئیس دیوید در سال 1784 ظاهر شده اند. می توانید ببینید که بازوهای سرباز و ستون های پس زمینه توجه را به وسط عکس هدایت می کند. و در اصل این هدف نقاش بود زیرا موضوع اصلی وسط عکس می باشد.

سوگند هوراتی ها توسط ژاک لوئیس دیوید

این موضوع باعث شد که عکاسان نیز از این تکنیک استفاده کنند. اگر عکس شلوغی دارید، یک خط پیشرو چشم بیننده را به نقطه کانونی عکس می برد. این خطوط همچنین در عکس عمق ایجاد می کنند که به جداسازی پیش زمینه از پس زمینه کمک می کند.

خطوط متقارن منجر به ترکیبی متعادل می شود و عکس را دلپذیرتر می کند.

ترکیب ذهنی کلیدی برای به دست اوردن اثرات و عوامل در عکس است. اینکه آیا خطوط پیشرو نتایج مورد نظر را داشته باشند به توانایی شما در نوشتن یک عکس بستگی دارد. بهتر است از خطوط ظاهر شده در صحنه استفاده کنید.

در این عکس یک جاده ای را می بینید که در میان کوه و مه قرار دارد. در واقع می توان گفت که این عکس به چگونگی قرار گیری خطوط پیشرو کمک می کند.

جاده چشم بیننده را به داخل مه هدایت می کند و حالتی رمز الودی به وجود می اورد

انواع خطوط پیشرو

خطوط پیشرو در اشکال مختلفی وجود دارد. انواع خطوط پیشرو می توانند خطوط عمودی، موازی، منحنی، مورب و حتی خطوط افقی باشند. آنها تمایل دارند در عکاسی منظره و معماری مفید داشته باشند. اما، شما می توانید از آنها در پرتره نیز استفاده کنید، به خصوص در مورد پرتره های شهری.

در واقع در این بخش می توان گفت که هر انچه شبیه به یک راه یا خطی پیشرو می باشد را می توانید در عکس هایتان استفاده کنید.شما می توانید خطوط پیشرو را با استفاده از مسیرها، ریل ها، ساختمان ها، پل ها یا خیابان ها ایجاد کنید. حتی ردیف درختان یا تیرهای چراغ به صورت خطوط ظاهر می شوند.

راهرو و دیوارهای ساختمان ها هر دو چشم ما را به مرکز تصویر هدایت می کنند

راهرو و دیوارهای ساختمان ها هر دو چشم ما را به مرکز تصویر هدایت می کنند

افق به عنوان یک خط پیشرو عمل می کند و ما را بر روی درخت متمرکز می کند

افق به عنوان یک خط پیشرو عمل می کند و ما را بر روی درخت متمرکز می کند

خطوط منحنی چشم شما را به سمت مدل هدایت می کند

خطوط منحنی چشم شما را به سمت مدل هدایت می کند

خطوط پیشرو در مقابل مسیرها

تفاوت بین خط پیشرو و مسیر ساده است. هر دو تکنیک از خطوط برای هدایت توجه بیننده به عکس استفاده می کنند، اما هدف متفاوتی را دنبال می کنند. یک خط پیشرو بیننده را به نقطه مورد علاقه عکاس در کادر می برد. یک مسیر تمایل دارد که بیننده را به یک نقطه ناپدید شده هدایت کند.

به عنوان مثال، این تصویر حاوی یک خط پیشرو است زیرا توجه شما را به کوه های برفی جلب می کند.

مسیر چوبی به عنوان یک خط هدایت کننده به سمت نقطه کانونی عکس اشاره می کند

مسیر چوبی به عنوان یک خط هدایت کننده به سمت نقطه کانونی عکس اشاره می کند

در مقابل، جاده در اینجا به عنوان یک مسیر عمل می کند، زیرا در تصویر می پیچد و یک نقطه ناپدید شدن در افق ایجاد می کند.

جاده به عنوان مسیری به سمت نقطه ای ناپدید می شود

جاده به عنوان مسیری به سمت نقطه ای ناپدید می شود

نحوه استفاده از خطوط پیشرو

خطوط پیشرو بیشترین کاربرد را در عکاسی منظره و معماری دارند. این موضوع به این دلیل است که خطوط به اشکال مختلف در اطراف ما ظاهر می شوند، هم در طبیعت و هم در زیر ساخت ها. اگر با حواس جمع و چشمان باز راه بیفتید و به صحنه ها توجه کنید متوجه خطوط پیشرو می شوید.

پس از یافتن خطوط پیشرو، مهم است که از آنها به گونه ای استفاده کنید که ترکیب گیرا تری ایجاد کند. تفکر در ترکیب بندی کلیدی برای پر معنا کردن یا گیرا تر کردن عکس می باشد. خطوط نادرست به همان اندازه که می توانند به ترکیب بندی کمک کنند، می توانند باعث سردرگمی و کم شدن جذابیت در عکس شوند.

ابتدا نقطه کانونی خود را مشخص کنید. نقاط کانونی ان بخش های اساسی در تصویر هستند که توجه بیننده باید به آنجا برود. ابتدا بهتر است از خودتان بپرسید: خطوط شما چشم بیننده را به کجا می برد؟

این جایی است که خطوط باید چشمان شما را هدایت کنند. آنها نباید از کادر خارج شوند زیرا بیننده را گمراه می کند. همچنین اگر خطوط به جایی خاص منتهی نشود، اشتباه است. در این حالت آنها فقط بیننده را گیج می کنند و توجه را از نقطه کانونی شما دور می کنند.

چه عکاس منظره باشید و یا معماری، موقعیت و پرسپکتیو در عکاسی همه چیز است.

 

روزی به محلی رفتم که در انجا راهی وجود داشت وقتی ان را دیدم تصمیم گرفتم که عکاسی کنم. در اطراف زمین قدم می زدم و سعی می کردم بهترین زاویه را پیدا کنم.

وقتی مسیرم را در اطراف زمین طی کردم، متوجه شدم که خطوط پیشرو زیادی وجود دارد. و با خودم فکر کردم که می‌توانم از اینها برای هدایت و توجه بیننده‌ام به سوژه اصلی‌ام که راه‌ می باشد استفاده کنم.

من ابتدا خطوط زیادی را پشت سر گذاشتم که فقط باعث سردرگمی بیننده می شد. این در تصویر اول قابل مشاهده است. اگر خطوط را در قاب دنبال کنید، چشمان شما از کادر به سمت چپ حرکت می کنند.

حالا به عکس دوم نگاه کنید. من چند خط پیدا کردم که چشمان شما را به سمت پل بالا می برد و آن مسیر را پایین می آورد. این احساس به شما دست می دهد که انگار در قاب ایستاده اید و به مسیری که برای رسیدن به مقصد باید طی کنید نگاه می کنید. و با خود می گویید آن مقصد پلی در دوردست است.

آیا می بینید که خطوط پیشرو که به بهترین شکل ممکن در تصویر قرار گرفته است چقدر می تواند تصویر را قدرتمند تر کند؟

428365de6e004c615fe51282a0b8d9db

16db016ed3a5b8d7c596928306161ada

قبل از گرفتن تصویر، قدم بزنید و دیدگاه های مختلف را آزمایش کنید. یک تغییر کوچک در چشم انداز می تواند تأثیر بسیار زیادی در مورد خطوط پیشرو داشته باشد.

کلام اخر

خطوط پیشرو ابزارهای ترکیبی قدرتمندی هستند که می توانند به تصاویر شما حرکت دهند. پس از یافتن چنین خطوطی، توجه به نحوه استفاده از آنها مهم است. آنها باید توجه بیننده را به نقطه کانونی تصویر هدایت کنند.

همیشه از خود بپرسید، “توجه من به کجا معطوف شده است؟” به دنبال این خطوط در اطراف خود باشید و از آنها به نفع خود استفاده کنید. امیدواریم این مقاله به شما در درک و استفاده از خطوط پیشرو در عکاسی کمک کرده باشد.

شما می توانید ایده ها و نظرات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *