آموزش, آموزش عکاسی دیجیتال

عکاسی چشم ماهی: راهنمای سریع (+ 5 نکته)

Creative uses for a fisheye lens 03

لنز چشم ماهی چیست و چگونه می توانید عکاسی باورنکردنی با چشم ماهی بگیرید؟ در این مقاله، همه چیزهایی که برای ایجاد تصاویر چشم ماهی زیبا باید بدانید را توضیح می دهم. من با یک تعریف ساده از عکاسی چشم ماهی شروع می کنم. سپس نکات، ترفندها و تکنیک هایی را برای پرتره های چشم ماهی زیبا، مناظر و موارد دیگر ارائه می کنم. و نمونه‌های زیادی را در طی مقاله به اشتراک می‌گذارم، بنابراین شما دقیقاً می‌دانید که یک لنز چشم ماهی چه کاری می‌تواند انجام دهد. آیا برای تبدیل شدن به یک استاد عکس چشم ماهی آماده هستید؟ بیایید درست شروع کنیم:

لنز چشم ماهی چیست؟

لنز چشم ماهی یک لنز فوق عریض با اعوجاج گسترده (عمدی) است. در نتیجه، تصاویر چشم ماهی به شدت در اطراف لبه ها خمیده می شوند:

Creative uses for a fisheye lens 04

به طور کلی، اعوجاج مشکل ساز است اما عکاسان چشم ماهی تلاش می کنند تا جلوه اعوجاجی را در آغوش بگیرند. در واقع، عکاسی چشم ماهی همه چیز در مورد گرفتن چشم اندازها و ترکیب بندی های منحصر به فرد است.

لنزهای چشم ماهی، بر خلاف بسیاری از لنزهای استاندارد، دارای یک عنصر جلویی مدور هستند. به همین دلیل، نمی توانید از کلاهک لنز معمولی روی لنز چشم ماهی استفاده کنید و همچنین نمی توانید از فیلترهای استاندارد استفاده کنید.

توجه داشته باشید که می توانید لنز چشم ماهی پرایم یا زوم داشته باشید. اکثر چشم ماهی ها لنزهای پرایم هستند و معمولاً حداکثر دیافراگم f/2.8 و فاصله کانونی 8 یا 15 میلی متر را ارائه می دهند. تولیدکنندگان چند لنز چشم ماهی زوم را به فروش می‌رسانند که دارای دیافراگم‌های کوچک‌تر (f/4) هستند، اما به لطف محدوده زوم انعطاف‌پذیری بیشتری را ارائه می‌کنند.

چه زمانی باید از لنز چشم ماهی استفاده کرد؟

لنزهای چشم ماهی راهی عالی برای ثبت جلوه های خلاقانه خیره کننده هستند. اعوجاج شدید ترکیبات چشم نواز و حتی گمراه کننده ایجاد می کند و می توانید از لنزهای چشم ماهی برای انواع عکس های منحصر به فرد استفاده کنید. عکاسان برای تولید تصاویر تازه و اصلی از ده‌ها سوژه به این لنزها تکیه می‌کنند، و در اینجا تنها چند مورد از بسیاری از انتخاب‌های محبوب آورده شده است:

  • فضای داخلی معماری
  • مناظر فراگیر
  • صحنه های خیابانی
  • خطوط افق شهر

با این حال، به یاد داشته باشید که نماهای چشم ماهی به شدت تحریف شده و بنابراین غیرواقعی و گاهی تکان دهنده در ارائه موضوعات روزمره هستند. بنابراین، اگر هدف شما ثبت عکس های مستند دقیق، پرتره های جذاب، عکس های طبیعت بی جان مراقبه یا مناظر طبیعی باشد، لنزهای چشم ماهی ایده آل نیستند.

بنابراین قبل از بیرون کشیدن لنز چشم ماهی از خود بپرسید:

آیا من یک تصویر خلاقانه، غیر معمول و غیر طبیعی می خواهم؟ یا آیا من می خواهم یک رندر معمولی تر و در عین حال دقیق تر از سوژه خود داشته باشم؟

انتخاب باشماست!

5 نکته عکاسی چشم ماهی برای نتایج زیبا

اکنون که با اصول عکاسی چشم ماهی آشنا شدید، بیایید نگاهی دقیق‌تر به نحوه ایجاد عکس‌های چشم ماهی شگفت‌انگیز بیندازیم.

1. ایجاد اعوجاج در خط افق

اگر به دنبال عکس‌های منظره خلاقانه هستید و اهمیتی نمی‌دهید که به شدت بر افکت چشم ماهی تأکید کنید، با قرار دادن یک خط افق در تصویر خود شروع کنید… و آن را طوری قرار دهید که یک منحنی سنگین در سراسر تصویر ایجاد کند. نتیجه بسیار جالب است، و مطمئناً بیننده را وادار می کند که دوبار برداشت کند:

Creative uses for a fisheye lens 03

در واقع، با تنظیم موقعیت عدسی چشم ماهی خود، می توانید منحنی افق را به سمت پایین (مانند مثال بالا) یا به سمت بالا ایجاد کنید. برای اینکه خط افق به سمت پایین خم شود، به سادگی لنز را به سمت زمین نشانه بگیرید (یعنی عدسی باید زیر موازی با زمین باشد). توجه داشته باشید که بخش بزرگی از عکس دارای پیش‌زمینه است، بنابراین مطمئن شوید که علاقه زیادی به نمای نزدیک داشته باشید!

و برای اینکه خط افق را به سمت بالا خم کنید، دوربین را به سمت آسمان بگیرید. سعی کنید این جلوه رو به بالا را زمانی که آسمان دارای ابرهای چشمگیر است، مانند هنگام طلوع یا غروب خورشید، ایجاد کنید. به این ترتیب، آسمان بسیار برجسته وزن خود را خواهد کشید.

2. عکس های معماری بگیرید

بله، این یک نکته ساده عکاسی چشم ماهی است، اما مهم است که تاکید کنید: لنز چشم ماهی یک هدیه مطلق برای عکاسان معماری است. اعوجاج را می‌توان برای جلوه‌های خلاقانه شگفت‌انگیز استفاده کرد، چه در حال عکاسی در فضای باز (و گرفتن نماهای زیبای ساختمان) و چه در حال عکاسی در داخل خانه (و گرفتن فضای داخلی موزه، تصاویر فضاهای تنگ، یا حتی عکس‌هایی از اتاق نشیمن خود). من دوست دارم از اعوجاج چشم ماهی برای کادربندی سوژه خود استفاده کنم: و شما اغلب حتی می توانید عناصر را از پشت لنز ترکیب کنید. فاصله کانونی واقعاً آنقدر گسترده است!

از آنجایی که لنزهای چشم ماهی معماری را به شدت تحریف می کنند، به محض اینکه موضوع معماری جالبی پیدا کردید، توصیه می کنم لنز را روی دوربین خود نصب کنید، سپس به سادگی کمی وقت خود را صرف قدم زدن و نگاه کردن از منظره یاب کنید. با گذشت زمان، شما شروع به درک چشم انداز چشم ماهی خواهید کرد و همچنین در طول مسیر سرگرمی زیادی خواهید داشت!

3. از حرکت عمدی دوربین استفاده کنید

حرکت عمدی دوربین (ICM) یک تکنیک خلاقانه است که شامل حرکت دوربین در طول دوره نوردهی برای ایجاد یک تاری امپرسیونیستی است:

Creative uses for a fisheye lens 07

به طور خاص، دوربین خود را روی حالت دستی تنظیم می‌کنید، سرعت شاتر طولانی را شماره‌گیری می‌کنید (اغلب در حدود 1/15 ثانیه و بیشتر)، سپس همانطور که شاتر را روشن می‌کنید دوربین را از چپ به راست، بالا و پایین، به صورت دایره‌ای حرکت دهید و … . اکنون، حرکت عمدی دوربین با انواع لنزها کار می کند، و تعداد زیادی از عکاسان غیرماهی هستند که این تکنیک را دوست دارند.

اما اگر ICM را با لنز چشم ماهی ترکیب کنید، می توانید جلوه های فوق العاده جدیدی را ثبت کنید. به عنوان مثال، می توانید یک افکت تاری شعاعی ایجاد کنید. در اینجا، هنگام عکاسی به سادگی دوربین را حول یک نقطه مرکزی خیالی می چرخانید. همانطور که می توانید تصور کنید، اعوجاج چشم ماهی در واقع نتیجه را تشدید می کند. (در واقع، تکنیک تاری شعاعی اینگونه است که من تصویر نمایش داده شده در بالا را ثبت کردم!) و اگر در شب عکاسی می کنید، می توانید از تکنیک نقاشی نور جنبشی برای ایجاد عکس هایی مانند این استفاده کنید:

Creative uses for a fisheye lens 02

فقط دوربین خود را روی یک سه پایه قرار دهید، از سرعت شاتر طولانی استفاده کنید، و پس از روشن کردن شاتر دوربین را به صورت دایره ای بچرخانید، هر چند وقت یکبار متوقف شوید تا مناطقی با وضوح در تصویر خود ایجاد کنید. برای بهترین نتیجه، مکانی با نور زیاد انتخاب کنید و در شب عکاسی کنید.

4. عکاسی پرتره چشم ماهی را فراموش نکنید

عکاسان چشم ماهی تمایل دارند از سوژه های پرتره غافل شوند، اما به نظر من، این یک اشتباه بزرگ است. مطمئناً، اعوجاج چشم ماهی همیشه جذاب‌ترین نیست، اما افکت‌ها بسیار چشم نواز هستند (و با قرار دادن دقیق سوژه پرتره خود در کادر، می‌توانید از تحریف مدل جلوگیری کنید).

برای عکس‌های گمراه‌کننده، سعی کنید به مدل خود نزدیک شوید، سپس از آن‌ها بخواهید با انگشت، یا حتی چشم به سمت دوربین نشانه بگیرند. از طرف دیگر، اگر می‌خواهید مدل خود را عادی نگه دارید، آن‌ها را در مرکز کادر قرار دهید، اما از افکت چشم ماهی استفاده کنید تا معماری جالب را در اطراف لبه‌های صحنه تغییر دهید. وقتی این کار به درستی انجام شود، می‌تواند یک افکت کادربندی جالب در اطراف سوژه ایجاد کند:

Creative uses for a fisheye lens 05

5. از چشم ماهی برای چشم انداز فوق عریض (استاندارد) استفاده کنید

در طول این مقاله، من بر پتانسیل خلاقانه لنزهای چشم ماهی تاکید کرده ام. اما آیا می دانستید که می توانید از لنزهای چشم ماهی به طور معمول استفاده کنید …؟ به عبارت دیگر، با زاویه دادن دقیق لنز چشم ماهی خود، تصاویر به دست آمده دارای یک پرسپکتیو فوق عریض اما اعوجاج بسیار کمی خواهند بود:

Creative uses for a fisheye lens 01

البته، شما می توانید این کار را با یک لنز اولترا واید انجام دهید، اما خرید لنز دوم می تواند گران باشد. بعلاوه، حتی وایدترین لنزها نیز به فاصله کانونی چشم ماهی نمی رسند.

در اینجا نحوه کار آن آمده است:

لنز خود را به سمت خط افق بگیرید. و زاویه را کاملا صاف نگه دارید (بنابراین لنز کاملا موازی با زمین باشد). شما باید از اشیاء روی لبه قاب اجتناب کنید، زیرا آنها همچنان اعوجاج خواهند داشت اگرچه اگر چند شیء لبه را اضافه کنید، همیشه می توانید اعوجاج را در پس پردازش تصحیح کنید.

در تجربه من، این نوع عکس چشم ماهی «استاندارد» برای مکان‌هایی با حس مینیمالیستی مانند خطوط ساحلی و بیابان‌ها عالی است. همانطور که گفته شد، همیشه می توانید از آن برای ثبت معماری جالب، خطوط آسمان و موارد دیگر استفاده کنید.

امتیاز: افکت چشم ماهی را با یک توپ لنز ایجاد کنید

لنزهای چشم ماهی ممکن است گران باشند، اما اگر ایده عکاسی چشم ماهی را دوست دارید و نمی توانید قیمت آن را توجیه کنید، گزینه دیگری دارید:

جلوه لنزبال

به سادگی یک توپ شیشه ای بخرید، سپس وقتی سوژه خوبی پیدا کردید توپ را در مقابل دوربین خود نگه دارید. گلوله لنز یک لنز چشم ماهی را تداعی می کند، و شما یک نتیجه دایره ای شکل و اعوجاج خواهید داشت:

Creative uses for a fisheye lens 06

البته، افکت دقیقاً یکسان نیست و شما تصویری واضح دریافت نمی‌کنید. اما می توانید با آزمایش جلوه لنزبال لذت زیادی ببرید و مطمئناً می توانید تصاویر خیره کننده ای بگیرید!

عکاسی چشم ماهی: کلمات پایانی

اکنون که این مقاله را به پایان رساندید، آماده هستید تا چند عکاسی خیره کننده از چشم ماهی انجام دهید! بنابراین یک لنز چشم ماهی (یا یک توپ شیشه ای) بگیرید و عکاسی کنید.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *