دسته‌بندی محصولات

اخبار و مقالات, اخبار گوناگون

نامزدهای نهایی جوایز عکاسی جهانی سونی 2022 سازمان جهانی عکاسی

WPO 2

سازمان جهانی عکاسی فینالیست‌های حرفه‌ای و عکس‌های منتخب برای مسابقه عکس Sony World Photography Awards 2022 را اعلام کرد. این مسابقه اکنون پانزدهمین سال خود را می گذراند و به قول خود سازمان جهانی عکاسی، «به مجموعه آثار قابل توجهی هم برای مهارت فنی و هم رویکردی بدیع به موضوعات معاصر جایزه می دهد.» امسال بیش از 340000 تصویر از 211 کشور و منطقه ارسال شد. با بیش از 156000 نفر از آنهایی که در مسابقات حرفه ای شرکت کرده اند این بیشترین تعداد در تاریخ این مسابقات است.

از بین این تصاویر، برگزارکنندگان سه فینالیست و پروژه را برای هر یک از 10 دسته انتخاب کردند: معماری و طراحی، خلاقیت، پروژه های مستند، محیط زیست، منظره، نمونه کارها، پرتره، ورزش، طبیعت بی جان و حیات وحش و طبیعت. در زیر خلاصه ای (از سازمان جهانی عکاسی) از هر یک از داورانی که تصاویر مسابقه امسال را انتخاب کرده اند آورده شده است:

کار عکاسان فینالیست و منتخب در مسابقه حرفه ای توسط: رحاب آلانا، متصدی و ناشر، بنیاد هنر الکازی، دهلی نو، داوری شد. آنجلا فریرا، هنرمند، متصدی عکاسی مستقل و محقق فوق دکتری در Escola de Belas Artes Universidade Federal do Rio de Janeiro برزیل؛ دبورا کلوچکو، مدیر اجرایی و سرپرست موزه هنرهای عکاسی، سن دیگو، ایالات متحده؛ ریچموند اورلاندو منسا، بنیانگذار و مدیر خلاق، مانجو ژورنال، غنا؛ و مایک ترو، کیوریتور مستقل و ویرایشگر عکس، رئیس هیئت داوران.

عکس برنده جایزه عکاس سال 2022 از میان فینالیست های حرفه ای در 12 آوریل 2022 انتخاب خواهد شد و بخشی از نمایشگاهی خواهد بود که از 13 آوریل تا 2 می 2022 در سامرست هاوس در لندن برگزار می شود. برای گالری زیر، به‌طور تصادفی، یک فینالیست برای هر یک از دسته‌های حرفه‌ای مسابقه عکس Sony World Photography Awards 2022 انتخاب کرده‌ایم. در زیر لیست کاملی از برگزیدگان نهایی و فهرست نهایی هنرمندان انتخاب شده توسط داوران در هر بخش آورده شده است:

WPO 1 1 scaled

نام عکاس: رنه کاسیو شولز

WPO 1 scaled

سال: 2022

توضیحات تصویر: مروارید معماری مدیترانه. چیدمان عکس از 146 تصویر مجزا.

نام : مناظر شهری متراکم

توضیحات : هر شهری تاریخ و شخصیت منحصر به فرد خود را دارد. پرتره‌های شهر من برداشت‌ها، اکتشافات و رویدادهای مختلف یک مکان را در یک عکس ترکیب می‌کنند. ترکیب‌بندی‌ها الهام‌گرفته از آثار تاریخی قرن هفدهم و هجدهم هستند، اما در واقعیتی معاصر که شامل اشیایی از هنر خیابانی، هنر عمومی، تابلوهای تبلیغاتی و خرید است. مناطق به عنوان نمادهای زندگی روزمره شهری. با استفاده از تکنیک‌های کولاژ دیجیتال برای ادغام تعداد زیادی از تصاویر من، مناظر شهری به چیزی بین مستندسازی و صحنه‌سازی تبدیل می‌شوند. تمام عکس های مجرد در اسپانیا، مالزی، سنگاپور، ویتنام، مراکش و آلمان گرفته شده اند.

Copyright: © Rene Cassio Scholz, Germany, Shortlist, Professional, Architecture & Design, 2022 Sony World Photography Awards

نام عکاس: Marius Ionut Scarlat

فینالیست خلاق

نام تصویر: بدون عنوان

سال: 2022

توضیحات تصویر: تشییع جنازه پدربزرگم، شوهر مادربزرگم وینیکا.

نام : کشور مرده

توضیحات : کشور مرده پروژه ای است که اهمیت مرگ در فرهنگ و مذهب رومانیایی را بررسی می کند. این یک پروژه شخصی درباره مادربزرگ من و رابطه او با مرگ است، اشیا و لباس هایی که در طول سال ها جمع آوری کرده و در روز تشییع جنازه اش استفاده خواهد کرد. مادربزرگ من با مرگ زندگی می کند. آداب و رسوم ارتدوکسی که او از آن پیروی می کند، یادآوری روزانه از فناپذیری خود و دیگران است.

Copyright: © Marius Ionut Scarlat, Romania, Shortlist, Professional, Creative, 2022 Sony World Photography Awards

نام عکاس: کیاو زای یار لین

فینالیست پروژه مستند

نام تصویر: Life Of Volunteer 6

سال: 2022

نام : وظیفه داوطلب در طول کووید-19

توضیحات تصویر: او یک داوطلب در یک واحد نجات کووید-19 است. او در طول روز در حین انجام وظایف خود از یک سوئیت PPE استفاده می کند. فعالیت های بشردوستانه او شامل سمپاشی بیوسید در مکان های عمومی، بردن بیماران تماسی به بیمارستان ها و پیچاندن اجساد مرده در ملحفه های پیچ در پیچ است. او اجساد را از بیمارستان ها یا خانه ها به همراه دیگر داوطلبان به گورستان منتقل می کند. این کار استرس زا و سخت است. او دعا می کند تا هر چه زودتر این بیماری همه گیر پایان یابد. اما در حال حاضر، کار او تمام نشده است. داوطلبان مراسم تشییع جنازه را مطابق با هر مذهب برگزار می کنند. آنها با پاشیدن بیوسید بر روی یکدیگر از خود مراقبت می کنند. اکنون، همه داوطلبان از سراسر جهان مشغول و خسته هستند. آنها واقعاً افراد بشر دوست هستند و این مقاله برای ابراز احترام و غرور من است.

Copyright: © Kyaw Zay Yar Lin, Myanmar, Shortlist, Professional, Documentary Projects, 2022 Sony World Photography Awards

نام عکاس: مهدی محبی پور

فینالیست محیط زیست

نام تصویر: 10

سال: 2022

توضیحات تصویر: معدود پرندگان خوش شانسی که زنده می مانند از تالاب مهاجرت می کنند و ممکن است سال آینده بازگردند.

نام : مرگ دردناک پرندگان

توضیحات : در سال های اخیر شاهد مرگ هزاران پرنده مهاجر در تالاب میانکاله ایران بوده ایم که علت آن هنوز مشخص نیست. این مجموعه ای از تلاش های نیروهای محیطی برای جمع آوری و دفن پرندگان است.

Copyright: © Mehdi Mohebi Puor, Iran, Shortlist, Professional, Environment, 2022 Sony World Photography Awards

نام عکاس: مجید حجتی

فینالیست منظره

نام تصویر: استان چهار محال و بختیاری – شهر کرد – 2021

سال: 2022

توضیحات تصویر: نقاشی از طبیعت سرسبز با آب و هوای پاک گذشته استان چهار محال و بختیاری در کویر خشک این استان قرار دارد. روی این تابلو نوشته شده است: «باید به خاطر داشته باشم که کاری که خلاف قانون زمین است انجام ندهم».

نام : متعلقات زمین

توضیحات : زندگی با نمادهایش در باورهای انسان معنا دارد. کوه‌ها، جنگل‌ها، دشت‌ها، موجودات آزاد و زیبا، و آسمان آبی روشن، همگی خلاقیت‌هایی هستند که با شنیدن کلمه «زندگی» به ذهن متبادر می‌شوند. آنجا که از حصار انسان آزاد باشد و اثری از حضور انسان در آن نباشد، «طبیعت» است. در جایی که انسان ها بدون درک و احترام به روح طبیعت وارد عمل شدند، وجود موجودات دیگر را به خطر انداختند. و آنگاه از این خاک چیزی جز جسمی بی جان باقی نخواهد ماند. کوه ها پرواز عقاب ها را فراموش خواهند کرد و زوزه های نجیب اسب ها در دشت ها شنیده نخواهد شد. و حتی شیر، آن پادشاه جنگل، تنها نامی در کتابها خواهد بود. این عناصر متعلق به سیاره زمین هستند و از آن جدایی ناپذیرند، بدون آنها چیزی که باقی می ماند تصویری سرد، گم شده و مخدوش است که دیگر شبیه چیزی نیست. شاید وقت آن رسیده باشد که آنچه را از طبیعت گرفته ایم و به آن بخشیده ایم بسنجیم و بیندیشیم که با کیهان چه کرده ایم.

Copyright: © Majid Hojjati, Iran, Shortlist, Professional, Landscape, 2022 Sony World Photography Awards

نام عکاس: سارا گلی

فینالیست نمونه کارها

نام تصویر: دوچرخه سواری به تنهایی

سال: 2022

توضیحات تصویر: این عکس در 25 آوریل 2021 در تهران گرفته شده است. این خط چشم ها را هدایت می کند، بنابراین من یک دوچرخه سوار اضافه کردم.

نام : عکاسی مینیمالیسم

توضیحات : تمامی این عکس ها توسط من در سال 2021 در تهران، ایران گرفته شده است. من سعی کرده‌ام این سبک عکاسی را با استفاده از سایه‌ها، خطوط، فضای نور و نگاتیو ارائه دهم تا با دید خلاقانه و با استفاده از مهارت‌های هنری زیبا فضا را متناسب با دید خود تغییر دهم.

Copyright: © Sara Goli, Iran, Shortlist, Professional, Portfolio, 2022 Sony World Photography Awards

نام عکاس: جورج تاتاکیس

فینالیست پرتره

نام تصویر: لباس‌های قومی ولاچی

سال: 2022

توضیحات تصویر: مقدونیه غربی، وریا، سلی. لباس های قوم ولاچی

نام : Caryatis 2021

توضیحات : Caryatis مطالعه‌ای در مورد لباس‌های سنتی زنان یونانی است که برگرفته از دوره‌های زمانی مختلف در تاریخ غنی یونان است. این پروژه از کار قبلی تاتاکیس، Ethos، که به سنت‌ها و آداب و رسوم یونانی نگاه می‌کرد، شکل گرفت. هر عکس با دقت صحنه سازی شده است. وضعیت ها، نگرش ها و حتی قرار دادن دست ها به تصویر کشیده شده، همه نمونه ای از منطقه ای است که لباس از آن سرچشمه می گیرد.

Copyright: © George Tatakis, Greece, Finalist, Professional, Portraiture, 2022 Sony World Photography Awards

نام عکاس: ریکاردو تلس

فینالیست ورزشی

نام تصویر: بدون عنوان

سال: 2022

توضیحات تصویر: مبارزه آغازین رقابتی هوکا-هوکا.

نام : Kuarup

توضیحات : کوآروپ مراسمی است از بومیان برزیلی Xingu برای ادای احترام به مردگان برجسته این وداع و پایان یک دوره عزاداری است. این جشن سالی یک بار در روستاهای مختلف برگزار می شود و به مدت سه روز ادامه دارد. نکته قابل توجه در این جشن، رقابت یک هنر رزمی به نام هوکا هوکا، شبیه به مبارزه کشتی یونانی و رومی است که دارای نمادهای رقابتی است که قدرت مردان جوان را نشان می دهد. این عکس ها در یک جشن کواروپ در روستای آفوکوری از گروه قومی کویکورو گرفته شده است. مراسم امسال از افرادی که بین سال‌های 2020 تا 2021 جان خود را از دست داده‌اند تجلیل می‌شود: چهار نفر از پنج نفر قربانی کووید-19 بودند.

Copyright: © Ricardo Teles, Brazil, Finalist, Professional, Sport, 2022 Sony World Photography Awards

نام عکاس: Céline Pannetier

فینالیست طبیعت بی جان

نام تصویر: صبحانه مراکشی

سال: 2022

توضیحات تصویر: پنیر بز تازه، نان مخصوص مراکشی، زیتون، عسل و (به طور طبیعی) چای نعناع اجتناب ناپذیر.

نام : صبحانه با محدودیت سفر

توضیحات : من عکاس مستند و خیابانی هستم : من هیچ وقت عکس های استودیویی نمیگرفتم … تا آغاز دوران قرنطینه در خانه گیر کردم، تصمیم گرفتم بررسی کنم و با غذاهایی که از آن لذت می برم، مجموعه ای از تصاویر بازیگوش و رنگارنگ ایجاد کنم. می‌خواستم با کلیشه‌هایی بازی کنم که اغلب وقتی به غذای کشورهای دیگر فکر می‌کنیم ظاهر می‌شوند. ناگفته نماند که من بعد از عکاسی با چند صبحانه نفیس خود را اغوا کردم.

Copyright: © Céline Pannetier, France, Shortlist, Professional, Still Life, 2022 Sony World Photography Awards

نام عکاس: امین مزیان

فینالیست حیات وحش و طبیعت

نام تصویر: سختی

سال: 2022

توضیحات تصویر: یک زنبور نجار چشم سبز که یک کریستال آبی کوچک در دست دارد.

نام : The Art of the Macro World

توضیحات : مجموعه ای از تصاویر ماکرو که زیبایی رنگ و شکل حشرات را نشان می دهد.

Copyright: © Amin Mezian, Spain, Shortlist, Professional, Wildlife & Nature, 2022 Sony World Photography Awards

سخن پایانی

این مقاله در تاریخ 24 فوریه 2022 توسط گانون بورگت در سایت dpreview درج شده نکته قابل توجه تعداد نفرات ایرانی راه یافته به فینال بود آن هم با دغدغه های متفاوت و یا نوع دید متفاوتشان که از نظر من دور از تمام نگاه های جانب گیرانه به وضوح میشد تفاوت کارهای هنرمندان ایرانی را با دیگر کارها دید و این تفاوت و کیفیت من رو مجاب کرد این خبر رو روی سایت ثبت کنم. راستش در زمان دیدن تصاویر و توضیحات هموطن های هنرمندمون حس غرور بهم دست داد چقدر لذتبخشه تماشای این سطح از هنر و خلاقیت ایرانی های عزیز امیدوارم که مردم کشور عزیزمون همیشه در تمام سطوح در هر جای این کره خاکی هستند همواره بدرخشند و مایع افتخار ما شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوار کناری
0 مورد سبد خرید