آموزش عکاسی دیجیتال

کاملترین راهنمای عکاسی مدلینگ و فشن

وقتی مردم زندگی یک عکاس حرفه ای را تصویر می‌کنند، معمولاً به عکاسان و عکاسی مدلینگ و فشن فکر می کنند. عکسبرداری از مدلها در سواحل زیبا ، سفر به مکانهای عجیب و غریب در هر فصل، و دیدار با افراد مشهور و مدل‌های معروف جهانی. این مواردی است که به ذهن آنها خطور می‌کند.

ما به عنوان عکاس می‌دانیم که حرفه‌ای‌هایی مانند این درصد کمی از این صنعت را تشکیل می‌دهند. با این حال، چیزی که ممکن است شما را شگفت‌زده کند، این است که چند نوع مختلف از عکاسی مدلینگ و فشن و همینطور و چند راه مختلف برای ورود به این صنعت وجود دارد. ​

این قانون در انواع سبک‌های عکاسی یکسان است، به خصوص در عکاسی مدلینگ و فشن بسیار رایج است – عکاسان به خاطر یک سبک منحصر به فرد شناخته و کشف می‌شوند. هیچ‌کس به تجهیزاتی که استفاده می‌کنید و یا حتی مدل‌هایی که با آن‌ها کار می‌کنید اهمیتی نمی‌دهد. چیزی که آن‌ها به آن اهمیت می‌دهند تصاویر نهایی است. همانطور که شما صفحات Elle, Harper’s Bazaar، یا Vogue را ورق می‌زنید کاملا مشخص است که عکاسانی که در آنجا کار می‌کنند یک سبک دارند. این تصاویر کاملاً احساس خاص خود را دارند، که توسط عکاسان بااستعدادی ایجاد شده‌است که باعث می‌شوند جهان پر زرق و برق به‌نظر برسد. ​

عکاسی مدلینگ یا فشن چیست؟

​​​​به بیان دقیق‌تر، تصاویر مدلینگ به نشان دادن لباس و دیگر اقلام مد به بهترین شکل ممکن اختصاص دارد. در اصل، بازاریابی است. این روش از روان‌شناسی عمیقا ریشه‌دار انسان برای ایجاد علاقه و میل به یک محصول استفاده می‌کند. تصاویر مدلینگ به‌روز، شیک، جذاب، و پر جنب و جوش هستند. ​

عکاسان مد از مدل‌های زیبا، ژست‌های عکاسی مدلینگ حرفه‌ای و خاص، و مکان‌های عجیب و غریب برای کمک به برقراری ارتباط با داستان برند و ترویج کالاهای مورد نظر استفاده می‌کنند. اما همه چیز مدل ها و مد‌های درجه یک و به‌روز نیست. هر مجله لباسی را باز کنید، و افراد روزمره را خواهید دید که لباس‌های روزمره می‌پوشند، آن‌ها هم عکس‌های مد و مدلینگ به شمار می‌آیند هستند. ​

سبک‌های تصاویر عکاسی مدلینگ

​​​​​عکس‌های مدلینگ معمولا در یکی از چهار دسته قرار می‌گیرند.

​​​​​​​​عکاسی مد ادیتوریال

این سبک عکاسی مدلینگ نیز معمولا داستانی را روایت می‌کند. شما می‌توانید نمونه این سبک عکاسی را در نشریاتی مانند مجله‌ها و روزنامه‌ها پیدا کنید، در این سبک معمولا تصاویر همراه با متن هستند که می‌تواند در مورد موضوعات مختلف باشد.

نوع عکاسی مورد استفاده برای یک جلسه عکاسی مدلینگ یا فشن به ندرت کاملا در دست عکاس است. یک عکاس ممکن است تخصص خاصی داشته باشد که برای آن در این صنعت شناخته شده‌است. اگر اینطور است، نشریات و طراحان به دنبال این عکاسان می‌گردند و آنها را پیدا می‌کنند. در غیر این صورت، نوع عکاسی مد به اهداف کلی کمپین بستگی خواهد داشت. آیا این یک داستان در یک نشریه بزرگ مد خواهد بود؟ یا یک بیلبورد یا آگهی خواهد بود؟ ​

عکاسی مد سطح بالا

عکاسی مدلینگ سطح بالا، یکی از محبوب‌ترین سبک‌ها در عکاسی مدلینگ است، در این سبک معمولا از سوپرمدل‌ها و یا افراد مشهور استفاده می‌شود. آن‌ها به طور کلی با ژست‌های عالی و حرفه‌ای و لباس‌های فوق‌العاده که توجه همه را به خود جلب می‌کند در صحنه حاضر می‌شوند. هر آلمان ترکیب‌بندی برای بیش‌ترین تاثیر، از لوکیشن گرفته تا آرایش و مدل مو انتخاب می‌شود.

​این نوع تصاویر معمولا در تبلیغات مجله تک صفحه‌ای یا کمپین های بیلبورد مورد استفاده قرار می‌گیرند. هدف از این نوع عکاسی بیشتر جلب توجه است، بنابراین مدل‌های تجاری و پس‌زمینه‌های عجیب و کمی متفاوت که جلب توجه کند جزو موضوعات اصلی هستند. ​

عکس‌های مد کاتالوگ

​​​​​عکس‌های کاتالوگ عکس‌های مدلینگ مردم عادی هستند. هدف از تصاویر کاتالوگ نشان دادن لباس در لباس‌های روزمره به شیوه‌ای خنثی است. بنابراین، این تصاویر معمولا در یک استودیو با یک پس‌زمینه ساده گرفته می‌شوند. ​

عکاسی مد خیابانی

آخرین نوع عکاسی را میتوان مدلینگ یا فشن خیابانی و یا سبک زندگی نامید. در اینجا، تصاویر در محیط‌های روزمره و در مکان مورد نظر گرفته می‌شوند. این تصاویر می‌توانند برای کاتالوگ‌ها و اهداف سرمقاله مناسب باشد، و یا می‌تواند نوعی تصویر مد باشد. در این عکس‌ها، مدل با اطرافیان خود ترکیب می‌شوند. آن‌ها به جای ژست‌های خاص و منحصر به‌فرد خود، در حالت طبیعی خود قرار دارند. ​

​​​​​​​​عکاسی مد در این حوزه یکی از ژانرهای عکاسی تجاری است که به سرعت در حال رشد است. راهنمای عکاسی صنعتی ما را بخوانید، تا درک کنید که عکاسی تجاری چیست چه مزیت‌ها و چه چالش‌هایی دارد، و همچنین اگر شروع به کار در این زمینه کنید، چه انتظاری می‌توانید داشته باشید، چه چیزهایی را باید بدانید. همچنین باید در مورد انواع مختلف مدل‌ها در دنیای مد بدانید. ​

تجهیزات و تنظیمات دوربین

​​​​​​​​مد یکی از متنوع‌ترین انواع عکاسی است. تقریبا غیرممکن است که یک لیست کامل از تجهیزاتی که ممکن است برای مد نیاز داشته باشید، تهیه کنید. همه چیز در مورد این است که با چیزی که دارید خلاق باشید. ​

دوربینی که انتخاب می‌کنید باید یکی از گزینه‌های نورسنجی حرفه‌ای، کنترل کاملا دستی و قابلیت استفاده از ریموت شاتر و فلاش جهت کنترل بهتر نورپردازی را داشته باشد. انتخاب شما به طور قابل‌توجهی به این بستگی دارد که در محل (لوکیشن) های مختلف عکاسی می‌کنید یا خیر. اگر بتوانید استودیوی عکاسی خود را با بهترین تجهیزات برپا کنید، انتخاب‌های بیشتری خواهید داشت و راحت‌تر می‌توانید تجهیزات مورد نظر خودتان را تهیه کنید.

با این حال شما باید در نظر بگیرید که زیاد در راه هستید و به طور مثال مسافرت یا لوکیشن‌های مختلف زیاد می‌روید، باید همیشه به جابجایی فکر کنید و این معمولا به بدنه دوربین شما بستگی دارد، چیزی که شاید در نگاه اول به چشم نیاید اما در استفاده طولانی مدت نباید باعث خستگی شود. شما به یک دوربین سبک و سریع با وضوح سنسورهای فول‌فریم که دارای بهترین سایز چاپ برای مجلات است نیاز دارید،‌ شما باید بالاترین کیفیت و وضوح تصویر را داشته باشید.

انتخاب لنز نیز نقش بزرگی ایفا می‌کند. در عکاسی مدلینگ، شما کنترل کامل بر ترکیب‌بندی دارید. اکثر عکاسان مد ترجیح می‌دهند حداقل با لنزهای پرایم شروع کنند. بهترین لنزهای ممکن را با بازترین دیافراگم‌ها پیدا کنید. البته، از آنجا کنترل کامل را در دست دارید، می‌توانید از لنزهای دستی قدیمی‌تر مانند لایکا و زایس استفاده کنید. اکثر تصاویر مدلینگ با یک لنز ۵۰ میلی‌متر یا بالاتر گرفته خواهد می‌شود. کیت استارتر عالی می‌تواند لنز 50-70 میلی‌متر و یک پرایم 135 میلی‌متر باشد، که هر دو دارای بازترین دیافراگم‌هایی هستند که می‌توانید هر دو را تهیه و استفاده کنید. ​

لنزهای واید نیز گاهی اوقات استفاده می‌شوند، اما اگر مراقب نباشید، اینها می‌توانند ویژگی‌های مدل را تحریف کنند. به راحتی می توان در طول این نوع عکاسی آن را نزدیک یا دور از صحنه قرار داد. این امر به عکاس کنترل بیشتری برای استفاده از فواصل کانونی ثابت می‌دهد. ​

این به این معنی نیست که شما نمی‌توانید با لنزهای زوم از مد عکس بگیرید. این لنزها معمولا سفت‌تر و بسیار گران‌تر هستند. شما می‌توانید دیافراگم‌های بسیار عریض‌تر را بر روی لنزهای پرایم پیدا کنید. ​

نورپردازی

​​​​​​​​اگر یک چیز وجود داشته باشد که عکاس‌های مدلینگ باید به نحو احسنت بلد باشند، نورپردازی است. از صحنه‌های ساحل تابستانی که با نور شدید روشن شده‌اند گرفته تا عکس‌های استودیو با پنج استروب و ژل‌های رنگی، عکاسان باید بر نور دریافتی وارد دوربین می شود و تصویر نهایی را تشکیل می‌دهد، تسلط داشته باشند.

نورپردازی تصویر مد را می‌سازد یا خراب می‌کند. عکاس باید قادر به ایجاد زیبایی‌شناسی عکس باشد که مدیر تولید به دنبال آن است، صرف‌نظر از شرایط. اکثر تصاویر مد با تکنیک‌های نورپردازی بسیار کلیدی انجام می‌شوند که سایه‌ها و کنتراست را به حداقل می‌رسانند. هنگامی که از تصاویر کم‌نور استفاده می‌شود، سایه‌ها باید به دقت کنترل شوند تا مدل و لباس را بهتر کنند. مخصوصاً این امر در عکاسی مدلینگ سیاه و سفید نقش مهم و اساسی‌ای دارد.

برای رفع این مشکل، عکاسان با تجربه باید تا جای ممکن به گزینه‌های نورپردازی بیشتری دسترسی داشته باشند و تجربه کنند. از تمام ابزارهای موجود برای نرم کردن نور، ایجاد، یا حرکت دادن نور به همان شکلی که می‌خواهید استفاده کنید. ​

راهنمای ما در زمینه نورپردازی عکاسی به شما کمک می کند تا بر اصول نورپردازی مسلط باشید و شما را از بسیاری دیگر از عکاسان متمایز کرده و به شما کمک می کند تا تصاویر خود را به سطح بعدی برسانید.

​​​​​​​​​​​چگونه عکاسی فشن و مدلینگ را شروع کنیم

​​​​​​مد یکی از سخت ترین دسته‌ها است که می‌توان به آن وارد شد. قبل از هرچیزی اگر در حال حاضر تجهیزات مورد نظر برای عکاسی را ندارید و میخواهید تهیه کنید یا اینکه دوربین و تجهیزات خود را بروز کنید پیشنهاد میکنم به بهترین برندهای دوربین یه نگاهی بی‌اندازید و همینطور راهنمای خرید دوربین عکاسی ما را مطالعه کنید. اگر هم تازه میخواهید شروع کنید یا عکاس مبتدی هستید پیشنهاد می‌کنیم حتما مقاله عکاسی را چگونه شروع کنیم را بخوانید.

اگر میخواهید یک عکاس مد باشید بهتر است که حتما در شبکه‌های اجتماعی فعال باشید و یا اینکه یک وب‌سایت برای خودتان داشته باشید. پیشنهاد می‌کنیم در شبکه‌های اجتماعی مانند فلیکر، پینترست، اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی دلخواه فعالیت کنید.

اگر حساب کاربری‌ای در شبکه‌های اجتماعی ذکر شده می‌سازید سعی کنید در آن‌ها فعال باشید، در غیر این صورت بهتر است اصلا آن را ایجاد نکنید

همینطور امروزه می‌توانید در کمترین زمان ممکن یک وب‌سایت برای خود ایجاد کنید و گالری آنلاین خود را بسازید و نمونه کارهای خود را در آن قرار بدهید.

اولین پروژه‌هایی که انجام می‌دهید احتمالا کسب و کارهای محلی خواهند بود که به دنبال عکس‌های کاتالوگ هستند. ایده این است که کوچک شروع کنید و راه خود را باز کنید و پیشرفت کنید. امروزه نیاز زیادی به عکاسان مد وجود دارد، چون شرکت‌ها معمولا به صورت آنلاین کار می‌کنند و به محتوای ثابتی برای صفحات رسانه‌های اجتماعی و وب‌سایت خود نیاز دارند. ​

اغلب مردم به سرعت متوجه می‌شوند که آیا از کار مد لذت می‌برند یا خیر. این نوع عکاسی بیشتر در مورد مهارت‌های افراد و ترکیب‌بندی یک صحنه، و کم‌تر در مورد هنر مستقل است. هر جلسه عکاسی مدلینگ، از یک تلاش گروهی، با کمک و نظرات ویراستاران، طراحان لباس، گریمور ها، طراحان صحنه، و گاهی اوقات حتی مدیران پروژه انجام می‌شود. ​

این یک محیط کاری سریع است، در بالاترین سطح میتوان گفت شامل کار کردن بر روی یک نمایش مد بزرگ و مسافرت های بسیار زیاد است. عکاسان مجلات و تبلیغات تقریبا به طور منظم به مکان‌های عجیب و غریب سفر می‌کنند.به زبان ساده شاید بتوان مد با به عنوان یک شکل اصلاح شده از عکاسی پرتره در نظر گرفت، اما در مورد مد، سوژه عکس بیشتر لباس است و نه مدل.

اهمیت روتوش و ادیت تصاویر را در عکاسی مد نادیده نگیرید. بیشتر تصاویری که شما در این سبک می‌بینید ویرایش می‌شوند تا کاملا عالی به نظر برسند. مهارت‌های کامپیوتری و فتوشاپ که برای به دست آوردن نتایج عالی ضروری هستند. یکی از بهترین راه‌ها برای شروع کار در این صنعت، کار با عکاسان رسمی و بررسی روند کار و تکنیک‌های آن‌ها است. ​

اکثر عکس‌های مد یک تلاش تیمی هستند، که خبر خوبی برای کسانی است که تازه شروع کرده‌اند. تیم‌های بزرگ گزینه‌های زیادی را می‌توانند برای شروع به ما بیاموزند. برای شرکت در گروه‌های حرفه‌ای و بزرگ حتما نیاز نیست از همان ابتدا شما عکاسی کنید، شجاع باشید و درخواست بدهید و به کار بروید. در طراحی، کارهای جانبی و دیگر موارد فعالیت کنید. هر آنچه در مهارت شما است که می‌تواند مفید باشد، مورد تقدیر قرار خواهد گرفت. سخت کوشی شما می‌تواند مفید باشد، شما این فرصت را خواهید داشت که همه چیز را در مورد روند کار از داخل یاد بگیرید. ​

ایجاد ارتباط حرفه‌ای کلید رسیدن به شغل رویایی در مد است. برای عکاسان، توانایی شبکه سازی فوری به شیوه‌ای بصری که رسانه‌های اجتماعی ارائه می‌دهند، بسیار ارزشمند است. شبکه خود را به اشتراک بگذارید و دوستان خود را پیدا کنید. حرفه‌ای باشید و استعدادهایتان را با دیگران به اشتراک بگذارید و در زمانی مناسب گروهی را تشکیل دهید یا در گروه‌های عکاسی شرکت کنید. ​

به این مطلب چه امتیازی میدهید ؟
0 / 5

رسول عابدین

کارشناس کامپیوتر ، سخت افزار و نرم افزار و شبکه، علاقمند به سئو، عاشق هنر هستم یه وقتایی هم عکاسی میکنم تفریحی همچنین یه علاقه خاصی هم به نقد و بررسی و مقایسه دوربین های دیجیتال دارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا