نقد و بررسی

بررسی DJI OM 5 (بهترین گیمبال تلفن جمع و جور در سال 2022؟)

dji om 5 review DJI OM 5 being used

بهترین گیمبال های تلفن موهبتی برای حرفه ای جلوه دادن فیلم های ویدئویی هستند. و همه چیز به موتورهای تثبیت کننده سه محوره برمی گردد که برای از بین بردن لرزش دوربین ترکیب می شوند. رهبران سنتی بازار گیمبال DJI و Zhiyun هستند. اما جایگزین های زیادی نیز وجود دارد که توسط سازندگان ناشناخته تر ساخته شده اند.

dji om 5 review DJI OM 5 being used

آنچه شما باید بدانید

DJI OM 5 نسخه به روز شده OM 4 است و قیمتی مشابه دارد. OM 4 در صورت وجود در فروش باقی خواهد ماند، اما DJI آن را متوقف کرده است. تغییرات شامل میله داخلی مانند Zhiyun Smooth X و طراحی کوچکتر و سبک تر به لطف باتری کوچک آن است. همچنین تثبیت‌کننده تصویر و حرکت آهسته بهتری دارد حداقل در آیفون‌ها.

گیره مغناطیسی بزرگتر به این معنی است که می تواند تلفن های هوشمند 2.6-3.3 اینچی (67-84 میلی متر) عرض و حداکثر وزن 6-10.2 اونس (170-290 گرم) را در خود نگه دارد. این شامل Apple iPhone 13 Pro Max و Samsung Galaxy S21 Ultra می شود. از سوی دیگر، بیرون کشیدن بازوی تلسکوپی بی‌معنا است. به‌علاوه، شارژ معکوس دیگر امکان‌پذیر نیست و برخی از ویژگی‌ها با برنامه Android در دسترس نیستند.

آیا DJI OM 5 برای شما مناسب است؟

کیفیت دوربین‌های گوشی‌های هوشمند در سال‌های اخیر بسیار بهبود یافته است و اکثر آنها اکنون دارای لرزشگیر تصویر هستند. با این حال، فیلم های ویدئویی همچنان می توانند لرزان به نظر برسند. راه حل برای بهبود کیفیت ویدئو، خرید یک گیمبال گوشی هوشمند مانند DJI OM 5 است. تثبیت کننده سه محوره با بازوی بازویی ترکیبی است. اکنون، این ممکن است شما را به یاد انبوهی از توریست ها بیاندازد که با چوب سلفی به صدا در می آیند! اما ارتفاع، دسترسی و توانایی عکاسی در فضاهای تنگ یا در زوایای نامناسب را به شما می دهد.

عکاسان حرفه ای ممکن است گیمبال های DJI Ronin را ترجیح دهند زیرا می توانند از دوربین های فول فریم پشتیبانی کنند. اما من یک عکاس حیات وحش هستم و همیشه گوشی هوشمندم را همراه خود دارم. در دست گرفتن آن بسیار ساده تر از یک بدنه دوربین بزرگ و سنگین با لنز بلند است. DJI OM 5 برای فیلمبرداری مناسب است. همچنین برای اینفلوئنسرهای اینستاگرام، بلاگرها و کاربران TikTok که می‌خواهند قله ای برای ایجاد لایک و تعامل پیدا کنند، ایده‌آل است. شما می توانید سازگاری گوشی هوشمند با OM 5 را از طریق DJI در این PDF بررسی کنید.

dji om 5 review bicycle

ویژگی های کلیدی DJI OM 5 چگونه کار می کند؟

DJI OM 5 بسیاری از ویژگی های مفید را ارائه می دهد. بیایید نگاهی به موارد اصلی بیندازیم.

تثبیت سه محوره و محدوده رول

مهم ترین معیار در ارزیابی گیمبال ها این است که آیا تثبیت سه یا دو محوره ارائه می دهند. OM 5 دارای سه موتور مجزا برای حرکت، پیگیری سوژه و حرکت کج است که بسیار ایده آل است. تفاوت دیگر در محدوده رول است. OM 4 می تواند از -127.05 درجه تا 208.95 درجه غلت بزند، در حالی که OM 5 می تواند از -136.7 درجه تا 198 درجه غلت بخورد. دامنه در هر دو مورد مشابه است. اما OM 4 می تواند بیشتر به سمت بالا بچرخد در حالی که OM 5 می تواند بیشتر به سمت پایین بچرخد.

dji om 5 review tripod

© Nick Dale

ActiveTrack 4.0

ActiveTrack راهی برای متمرکز کردن سوژه در کادر است. نسخه 4.0 بسیار نرمتر است و از زوم تا 3 برابر با سرعت پنج متر در ثانیه پشتیبانی می کند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک مربع دور سر و شانه سوژه خود بکشید. سپس گیمبال هنگام چرخش، کج کردن و غلتیدن سوژه را به طور خودکار دنبال می کند و آنها را در مرکز کادر نگه می دارد. مسیر فعال به ویژه با یک میله کششی کاملاً کشیده روی سه پایه خوب کار می کند.

نرم افزار و اپلیکیشن DJI Mimo

DJI با تکیه بر همین فناوری پهپادها و گیمبال ها را می سازد. OM 5 دارای آخرین نرم افزار است. این بدان معناست که لرزش فیلم بسیار کمتر از OM 4 است. هر گیمبال گوشی هوشمند دارای یک برنامه همراه است که به شما امکان می دهد دوربین را کنترل کرده و ویدیوی خود را ویرایش کنید. نسخه OM 5 DJI Mimo نام دارد. از طریق اتصال بلوتوث کار می کند. هنگامی که گیمبال را روشن می کنید و وارد برنامه می شوید، به طور خودکار متصل می شود. تثبیت‌سازی بدون برنامه کار می‌کند، اما دکمه‌ها، لغزنده‌ها یا برخی ویژگی‌های ویدیویی اینطور نیستند.

این اپلیکیشن کاربرپسند جفت‌سازی سریع و آسان، ردیابی شی عالی، ویژگی جدیدی به نام ShotGuides و اطلاعات دیگر محصولات DJI را ارائه می‌دهد. اما برای کاربران اندروید محدودیت هایی دارد. طیف گسترده‌ای از گزینه‌های نرخ فریم و وضوح تصویر به 4K، 1080p، و 720p در 30fps یا 60fps کاهش می‌یابد. به علاوه، ویژگی‌های حرکت آهسته و Moonlapse کار نمی‌کنند.

dji om 5 review app

آموزش ShotGuides

این برنامه یک ویژگی جدید ShotGuides را ارائه می دهد که به شما کمک می کند 30 عکس مختلف بگیرید. محیط اطراف شما را می شناسد و توصیه های خلاقانه ای را بر اساس الگوهای داخلی ارائه می دهد. همانطور که در حال عکاسی هستید، برنامه یک ویدیو پخش می کند تا به شما کمک کند گیمبال را در جای مناسب نگه دارید، آن را با سرعت مناسب حرکت دهید و مطمئن شوید که در سطح افق قرار دارد. پس از فیلمبرداری تمامی کلیپ های مورد نیاز، برنامه آن ها را کنار هم قرار می دهد و موسیقی و گرافیک را اضافه می کند.

ShotGuides برای مبتدیان ایده آل است و بازی کردن با آن سرگرم کننده است. اما کپی کردن نماهای پیشنهادی در زندگی واقعی دشوار است. به علاوه، گرافیک های متحرک پیش فرض کمی آزار دهنده هستند! و در نسخه اندروید برنامه، برخی از آموزش‌ها چندین بار دوباره ظاهر می‌شوند یا تا زمانی که همه کلیپ‌های مورد نیاز را تماشا نکنید، نمی‌توان آنها را لغو کرد.

dji om 5 review templates

حالت های عکاسی

بسیاری از ویژگی های از پیش برنامه ریزی شده با برنامه DJI Mimo در دسترس هستند.

عکس

حالت عکس گرفتن عکس های استاندارد و ثابت دوربین را امکان پذیر می کند. با نگه داشتن دکمه حالت انفجاری فعال می شود. اما حالت های شب و پرتره را در آیفون در دسترس ندارید. Pano روشی برای استفاده از نقاط توقف از پیش تنظیم شده برای ایجاد پانورامای 240 درجه است. اما اپلیکیشن آیفون این کار را بهتر انجام می دهد. و اگر آن را با Samsung Galaxy S20 Ultra امتحان کنید، با یک تصویر تحریف شده مواجه خواهید شد. Pano CloneMe راهی برای نمایش بیش از یک بار در یک تصویر است. بعد از هر شلیک پنج ثانیه فرصت دارید موقعیت خود را تغییر دهید.

ویدیو

ضبط ویدئو استاندارد است. حرکت آهسته ضبط ویدیو با سرعت 4 برابر یا 8 برابر است. Spin Shot چرخش 270 درجه ای گوشی هوشمند در حین فیلمبرداری است. Timelapse یک ویدیوی سریع است. چهار راه برای ضبط تایم لپس وجود دارد: ثابت، ترتیبی، راست به چپ یا معکوس. همچنین یک حرکت سفارشی برای انتخاب حداکثر چهار موقعیت برای گیمبال وجود دارد. Motionlapse یک دنباله تایم لپس است که نقاط حرکتی تنظیمی را برای گیمبال اضافه می کند. Hyperlapse یک سکانس تایم لپس است که هنگام حرکت گیمبال به اطراف گرفته می شود. Moonlapse یک حرکت خودکار گیمبال برای ردیابی ماه در طول شب است.
DynamicZoom شبیه سازی افکت دالی زوم است که در فیلم هایی مانند سرگیجه و آرواره ها استفاده می شود. هنگام بزرگنمایی به سوژه خود نزدیک می شوید یا برعکس. کنترل حرکتی روشی برای گرفتن سلفی ویدیویی است. برای شروع ردیابی سوژه، کف دست خود را به سمت دوربین نگه می دارید یا با انگشتان خود یک V شکل می گیرید. همچنین می توانید با انجام شمارش معکوس با انگشتان خود، ضبط ویدیو را شروع کنید.
حالت داستانی قالب های مختلفی است که از حرکات، موسیقی و رنگ های از پیش تعیین شده استفاده می کند. حالت داستانی آنها را با هم ویرایش می کند و کلیپ های قابل اشتراک گذاری را برای رسانه های اجتماعی تشکیل می دهد.

عکس و فیلم

Glamour Effects دارای تنظیمات کشویی برای عکس‌های رو به جلو است تا چهره‌ای باریک‌تر با چشم‌های بزرگ‌تر و گونه‌های گلگون‌تر به شما بدهد.

dji om 5 review DJI OM 5 Athens grey

دکمه ها و لغزنده ها

هنگامی که گوشی هوشمند خود را به گیمبال جفت کردید و آن را با استفاده از گیره تلفن مغناطیسی وصل کردید، می توانید آن را با دکمه ها و لغزنده ها کنترل کنید:

  • “انگشت” جلو برای حرکت و کج کردن، با دکمه های ضبط و چرخش. اگر یک بار دکمه چرخش را فشار دهید، بین دوربین جلو و عقب سوئیچ می شود. دوبار فشار دادن آن، آن را از حالت افقی به حالت عمودی تغییر می دهد.
  • Side—دارای لغزنده بزرگ‌نمایی دیجیتال (تا ۸ برابر)، دکمه روشن/خاموش برای جابه‌جایی بین عکس و ویدیو، و درگاه USB-C است.
  • برگشت – یک دکمه ماشه موقعیت گیمبال را بازنشانی می کند.
dji om 5 review buttons 1

© Nick Dale

محدودیت ها

اکثر کنترل ها همانطور که باید کار می کنند. اما چند محدودیت وجود دارد که باید در نظر داشت به ویژه برای کاربران اندروید: جوی استیک و سوئیچ زوم قابلیت “هپتیک” را ارائه نمی دهند. آنها به افزایش فشار پاسخ نخواهند داد. برای تغییر سرعت تنظیمات، باید تنظیمات را در برنامه DJI OM 5 تغییر دهید. اگر Samsung Galaxy S21 Ultra دارید، برنامه دوربین اصلی گوشی از محدوده زوم بهتری برخوردار است. اما این بدان معناست که شما نمی توانید از کنترل های روی گیمبال استفاده کنید. انگشت شست در مورد گوشی های اندرویدی دقیق نیست. و نمی‌توانید بین همه حالت‌های مختلف عکس‌برداری جابجا شوید.

استیک سلفی

DJI OM 5 دارای یک رزوه استاندارد 1/4 اینچی سه پایه در پایه خود است. اما چوب سلفی داخلی جذاب‌ترین قسمت OM 5 است. این به شما امکان می‌دهد دید راحت‌تری را بالاتر یا پایین‌تر به دست آورید. همچنین به این معنی است که می توانید در زوایای غیرعادی عکس بگیرید و سلفی های بهتری بگیرید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که سر گیمبال را تا جایی که می خواهید از دسته جدا کنید. تا 8.5 اینچ (21.5 سانتی متر) گسترش می یابد. سپس آن را در زاویه مناسب قرار دهید. بازو ممکن است کمی سفت باشد. اما این بدان معناست که وقتی در موقعیت توسعه یافته قرار دارد، به خوبی ایمن است. تنها مشکل داشتن یک بازوی داخلی است که سازندگان OM 5 مجبور به مصالحه در عملکرد بودند. بله، اگر هد را دراز کنید، دسترسی بهتری نسبت به OM 4 خواهید داشت. اگر نتوانستید، احتمالاً مدل قبلی بهتر بود.

dji om 5 review DJI OM 5

ارگونومی و قابلیت استفاده

این گیمبال پلی کربنات بادوام که در رنگ های Sunset White و Athens Grey موجود است، براق و مدرن با منحنی های نرم است. وزن آن تنها 10.2 اونس (292 گرم) به اضافه 34 گرم برای گیره است. و ابعاد آن 10.4×4.4×3.6 اینچ است. این یک سوم کوچکتر از OM 4 است. این امر حمل آن را در صورت تا شدن آسان می کند.

سه پایه کمی سست به نظر می رسد. اما به نظر می رسد که بسیار خوب کار می کند، حتی زمانی که باد می وزد. چوب سلفی داخلی و برنامه کاربرپسند، کار با OM 5 را نسبتاً آسان کرده است. اما بهتر است قبل از استفاده جدی از OM 5 با تمام دکمه ها و تنظیمات آشنا شوید.

محدودیت ها

فقط چند محدودیت برای DJI OM 5 وجود دارد:

  • OM 5 دارای یک گیره مغناطیسی است که باید همیشه به گوشی هوشمند شما متصل شود. دردناک است اگر دوست دارید گوشی خود را در یک قاب نگه دارید. و اتصال به یک تلفن اندرویدی بدون فشار دادن تصادفی دکمه‌های پاور یا صدا سخت است. این یک پیوست سریع و ایمن را ارائه می دهد. اما باید مطمئن شوید که گوشی به درستی وسط قرار گرفته است، در غیر این صورت ممکن است نتایج غیرمنتظره ای دریافت کنید!
  • باز کردن OM 5 کمی ناخوشایند و گیج کننده است. و دراز کردن بازوی تلسکوپی به مقدار کافی عضله نیاز دارد.
  • این دردسر است که هر بار که گیمبال را روشن می کنید، برنامه اندروید باید دوباره از طریق بلوتوث وصل شود.
  • چرخاندن دوربین با جوی استیک منجر به لرزش و چرخش تصادفی گهگاهی می شود. برای رفع آن باید تنظیمات سرعت کمتری را در برنامه DJI انتخاب کنید.
  • گیمبال نمی تواند گوشی هوشمند شما را شارژ معکوس کند. و عمر باتری DJI OM 5 تنها 6.4 ساعت است. این تقریباً نصف مقدار OM 4 است.

لوازم جانبی DJI OM 5

گیمبال دارای یک گیره مغناطیسی، سه پایه، کیسه ذخیره سازی، بند مچی و یک کابل شارژ USB-A-to-USB-C است. گیره تلفن DJI Fill Light (فروش جداگانه) به شما کمک می کند در نور کم عکس بگیرید. این شامل چراغ های نوار LED با سه تنظیم قدرت و سه درجه حرارت است.

dji om 5 review fill light

گیره گوشی DJI OM 5 Fill Light

جایگزین های DJI OM 5

جایگزین های زیادی برای DJI OM 5 در بازار وجود دارد. اما اینها بهترین گزینه های شما هستند:

  • Hohem iSteady Mobile Plus: شارژ باتری معقول و حرکت فوق العاده (تا 600 درجه) را ارائه می دهد. دارای چیدمان دکمه ساده، عملکرد بصری، و تشخیص و ردیابی چهره عالی است. اما از کیفیت ساخت ارزان، زوم کردن لرزش و تاخیر و یک برنامه همراه ضعیف رنج می برد.
  • Zhiyun Smooth 5: ساخت محکم، دارای ویژگی های غنی است و می تواند تلفن های بزرگتر را مدیریت کند. از سوی دیگر، گران‌تر، استفاده از آن سخت‌تر و قابل حمل‌تر از OM 5 است. این برنامه دارای برنامه‌ای مستعد خرابی و بدون ویدئو، آموزش یا ترجمه انگلیسی مناسب است.
  • Zhiyun Smooth-Q3: دارای نور پر برگشت پذیر داخلی و حالت های چشمگیر Smart Follow و Panoramic است. اما حسی نرم و پلاستیکی دارد، شارژ معکوس را ارائه نمی دهد و با همان برنامه مشکل ساز Smooth 5 عرضه می شود.
  • استابلایزر هوشمند Joby: دارای یک چوب سلفی داخلی مانند OM 5 است. اما نمی‌توانید آن را تا کنید. خیلی کاربرپسند نیست و نمی‌تواند با تلفن‌های سنگین‌تر کنار بیاید، فقط عمر باتری کوتاهی دارد و نمی‌تواند به درستی چهره‌ها را ردیابی کند. همچنین دارای دکمه های چند منظوره گیج کننده است که تا پنج کاربرد مختلف دارند!
  • FeiyuTech Vimble 2S: دارای کنترل‌های آسان برای استفاده و تثبیت‌کننده خوب و شارژ معکوس است. از سوی دیگر، تنها می تواند گوشی های هوشمند تا 5.3 اونس (150 گرم) را مدیریت کند.
  • Gudsen Moza Mini-S: یک گیمبال کوچک، پلاستیکی و سطح پایه است. ردیابی سوژه موثر، کنترل حرکات هوشمند، فوکوس با یک دکمه و زوم را ارائه می دهد. بعلاوه، دارای تثبیت کننده خوب و برنامه ای است که می تواند فیلم ها را ویرایش کند. اما شما نمی توانید آن را با گوشی هوشمند در یک قاب استفاده کنید و عمر باتری آن قابل اعتماد نیست.
dji om 5 review flat lay

© Nick Dale

نظر دیجی سنتر

DJI OM 5 یک گیمبال سه محوره گوشی هوشمند سبک، زیبا و مقرون به صرفه با یک چوب سلفی داخلی و گیره نور موجود است. در حال حاضر مجموعه ای از ویژگی های بهتری را به صاحبان آیفون نسبت به گوشی های اندرویدی ارائه می دهد. اما DJI ممکن است در به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری آینده این مشکل را برطرف کند.

برای عادت کردن به ویژگی های طراحی و آشنایی با تمام ویژگی های ارائه شده، کمی تمرین نیاز است. اما قابلیت ردیابی عالی دارد و لرزش معمولی دوربین گوشی های هوشمند را حذف می کند. حالت های عکاسی زیادی از جمله Pano، Timelapse و DynamicZoom وجود دارد. و ShotGuides (آموزش های ویدیویی) نیز منبع خوبی برای الهامات خلاق هستند.

برنامه DJI Mimo نیز بسیار کاربرپسند است و جفت شدن خودکار شروع به کار را آسان می کند. اما برنامه اندروید دارای محدودیت هایی است.

امتیازات

کیفیت ویژگی های اولیه (25)
22
ویژگی های اضافی (25) 20
ارزش (20) 15
هندلینگ و ارگونومی (15) 10
ساخت و ساز و دوام (15) 11
مجموع (100) 78

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *