حریم خصوصی, آموزش, امنیت

3 روش آسان برای پیدا کردن دوربین‌ها و میکروفون‌های مخفی

detect hidden cameras and microphones

آیا نگران هستید که کسی در خانه شما دوربین یا میکروفون مخفی نصب کرده باشد؟ هیچ چیز نگران‌کننده‌تر از احساس تحت نظر بودن وجود ندارد. در این مطلب آموزشی، یاد می‌گیرید که چگونه خانه خود را به طور کامل برای دوربین‌ها و میکروفون‌های مخفی جستجو کنید.

روش اول – جستجوی فیزیکی

1. به دنبال یک صدایی مانند وزوز – نویز یا تیک تاک آرام برای شناسایی دستگاه ضبط باشید. دوربین‌های مخفی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که تا حد امکان پنهان باشند، اما بسیاری از آن‌ها هنگام کار همچنان صدای کمی از خود خارج می‌کنند. هنگامی که منطقه تحت نظر مشکوک تا حد امکان ساکت است، به آرامی قدم بزنید و به هر صدای وزوز یا تیک تاک خفیفی که ممکن است از یک دوربین مخفی بیاید گوش دهید.

  • برای کاهش صدای محیط در اتاق، سعی کنید اتاق را در اواخر شب جستجو کنید. این کار جدا کردن و یافتن هر گونه صدایی را بسیار آسان‌تر می‌کند.
  • دستگاه‌های مکانیکی و الکتریکی مختلف زیادی وجود دارند که می‌توانند صدای وزوز و تیک تاک آرام ایجاد کنند. این روش را با سایر روش‌های شناسایی دوربین‌ها و میکروفون‌های مخفی ترکیب کنید تا بین وسایل مخرب و معمولی تمایز قائل شوید.

2. دتکتورهای دود و سایر لوازم الکترونیکی خود را بررسی کنید. دستگاه‌های نظارتی را می‌توان در داخل سایر دستگاه‌هایی که نیاز به برق دارند، مانند دتکتورهای دود، پنهان کرد. دتکتور دود خود را از سقف بردارید و به دنبال میکروفون یا دوربین در داخل آن باشید. بلندگوها، لامپ‌ها و سایر لوازم الکترونیکی خود را از نظر علائم دستکاری که ممکن است نشان دهنده افزودن میکروفون توسط کسی باشد، بررسی کنید.

  • سنسورهای تشخیص دود مکان مناسبی برای پنهان کردن میکروفون هستند زیرا دارای برق داخلی هستند و معمولاً در مرکز اتاق قرار دارند.
  • میکروفون‌ها یا دوربین‌هایی که در داخل دتکتورهای دود یا سایر لوازم الکترونیکی پنهان شده‌اند معمولاً به راحتی قابل مشاهده هستند. به دنبال هر چیزی که به نظر نمی رسد به بقیه دستگاه متصل باشد، یا هر چیزی که شبیه میکروفون یا دوربین باشد، بگردید.

3. به دنبال تزئیناتی باشید که عجیب یا نامناسب به نظر می رسند. یکی از رایج ترین روش های پنهان کردن میکروفون یا دوربین در یک اتاق، پنهان کردن آن در چیزی نامحسوس مانند عروسک خرس یا گلدان گل است. به اطراف اتاق نگاه کنید و به دنبال هر گونه تزئینی باشید که به نظر نمی رسد با بقیه فضای اتاق مطابقت داشته باشد، یا به طرز عجیبی زاویه دار شده باشد.

  • در حالی که بیشتر دوربین را می توان در داخل چیز دیگری پنهان کرد، لنز تقریباً همیشه باید کاملاً قابل مشاهده باشد تا دوربین کار کند. تزئینات مشکوک خود را از نظر سطوح شیشه ای یا لنزهای قابل مشاهده که ممکن است نشان دهنده یک دوربین مخفی باشد بررسی کنید.
  • مؤثرترین دوربین‌ها به گونه‌ای قرار می‌گیرند که بتوانند تا حد امکان از اتاق را ببینند. به دنبال تزئینات در لبه های اتاق بگردید که با زاویه ای نامناسب به سمت داخل اتاق قرار گرفته اند.
  • میکروفون‌های مخفی زمانی بهترین کار را می‌کنند که در مرکز اتاق باشند تا بتوانند همه‌چیز را به طور مساوی بشنوند. به دنبال تزئیناتی بگردید که روی میزی در وسط اتاق شما قرار گرفته اند تا میکروفون های مخفی را پیدا کنید.

4. به دنبال سیم‌های مشکوک بگردید. برخی دستگاه‌های نظارتی باتری‌خور هستند، اما بیشتر دوربین‌ها و میکروفون‌های مخفی به برق نیاز دارند. به اطراف لوازم الکترونیکی و پریزهای برق خود نگاه کنید و به دنبال سیم‌هایی باشید که به چیزی وصل نیستند یا سیم‌هایی که نمی‌شناسید.

  • اگر سیم مشکوکی دیدید که نمی‌دانید به چه چیزی وصل است، آن را فوراً از برق جدا کنید.

5. برای پیدا کردن دوربین‌های مخفی، خودت یه دوربین‌یاب بساز. دوربین‌یاب، پیدا کردن دوربین‌های مخفی پنهان شده در دیوارها یا اشیاء رو راحت‌تر می‌کنه. یه لوله خالی مانند لوله رول دستمال کاغذی رو روی یه چشمت بذار و یه چراغ قوه رو جلوی چشم دیگه‌ت نگه دار. چراغ‌ها رو خاموش کن، چراغ قوه رو روشن کن و به آرامی توی اتاق به دنبال درخشش‌های کوچیک نور بگرد.

  • نور از دوربین یا لنز روی دوربین منعکس می‌شه و پیدا کردنش رو راحت‌تر می‌کنه.
  • بعد از اینکه درخشش رو شناسایی کردی، یه نگاه دقیق‌تر به شی بینداز تا ببینی ممکنه دوربین باشه یا نه. بعضی از اشیاء بازتابنده درخشش ایجاد می‌کنن.
  • بعضی از دوربین‌ها هم ممکنه چراغ‌های LED کوچیک‌تری داشته باشن که توی تاریکی فعال می‌شن. این مواردی هم باید به راحتی از طریق دوربین‌یاب قابل مشاهده باشن.

6. به اطراف چراغ‌ها و باتری ماشین خود را با دقت نگاه کنید. ممکن است دوربین‌ها و میکروفون‌هایی برای ضبط یا ردیابی شما در ماشین شما مخفی شده باشند. داخل هر چراغ یا اطراف باتری ماشین خود را برای هرگونه سیم یا وسیله مشکوک بررسی کنید. از یک چراغ قوه برای نگاه کردن زیر ماشین خود استفاده کنید و هر چیزی را که به نظر می رسد به جای بخشی از ماشین به آن چسبیده باشد، بررسی کنید.

  • معمولا اتصال سیم‌های اضافی از نقاط تماس باتری خودرو نادر است. هرگونه سیم غیرمعمول را با دقت بررسی کنید و تا حد امکان از تماس با باتری خودداری کنید.
  • تنها وسیله داخل چراغ شما باید خود لامپ باشد. همچنین ممکن است مفید باشد که داخل و اطراف لامپ را نگاه کنید تا ببینید آیا خود لامپ اشکالی دارد یا خیر.
  • همه روش‌های مورد استفاده برای تشخیص دوربین‌ها و میکروفون‌های مخفی در خانه شما هنگام جستجوی آن‌ها در ماشین شما نیز کار خواهند کرد.

7. برای بررسی آینه های دو طرفه از چراغ قوه استفاده کنید. آینه های دو طرفه از یک طرف مانند آینه و از طرف دیگر مانند پنجره به نظر می رسند که آنها را برای پنهان کردن دوربین ها مناسب می کند. اگر به یک آینه مشکوک هستید که دو طرفه است، چراغ های اتاق را خاموش کنید و یک چراغ قوه را روی شیشه فشار دهید. اگر آینه دو طرفه باشد، می توانید اتاق را در طرف دیگر ببینید.

  • سعی کنید آینه را از روی دیوار کمی تکان دهید ببینید راحتی تکان میخورد یا خیر. آینه های دو طرفه باید در دیوار نصب شوند یا به آن پیچ شوند، در حالی که آینه های معمولی ممکن است فقط روی قلاب آویزان شوند.
  • راه دیگر برای تشخیص آینه دو طرفه، ضربه زدن به آن است. یک آینه معمولی صدای خفه و مسطحی ایجاد می کند، در حالی که یک آینه دو طرفه به دلیل اتاق پشت آن صدای تیزتر، بازتر یا توخالی ایجاد می کند.
  • اگر به آینه دو طرفه مشکوک هستید، ساده ترین راه برای مقابله با آن پوشاندن آن با یک ورق، کاغذ یا حتی آویزان کردن چیز دیگری روی آن است که سطحش را کامل بپوشاند.

روش دوم – سیگنال های الکتریکی

1. از یک ردیاب سیگنال رادیویی برای اسکن منطقه استفاده کنید. ردیاب های سیگنال رادیویی به شما امکان می دهند فرکانس های رادیویی استفاده شده برای انتقال تصویر از دوربین ها و میکروفون های مخفی را اسکن کنید. یک ردیاب سیگنال رادیویی را به صورت آنلاین یا از فروشگاه لوازم الکترونیکی محلی خود خریداری کنید و آن را در اطراف منطقه ای که فکر می کنید شنود شده است، حرکت دهید. ردیاب هنگام نشانه رفتن به جسمی که سیگنال های رادیویی منتشر می کند، صدای بوق یا خش خش کوچکی ایجاد می کند.

  • برای اینکه ردیاب سیگنال رادیویی کار کند، باید تمام دستگاه های دیگری را که سیگنال های رادیویی پخش می کنند خاموش کنید.
  • برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه استفاده از ردیاب سیگنال رادیویی خود، دستورالعمل های سازنده را بررسی کنید.
  • هنگامی که ردیاب سیگنال رادیویی بوق زد یا خش خش کرد، بخوبی اطرافتان را بررسی کنید تا هرگونه دوربین مخفی و دستگاه نظارت مخفی را پیدا کنید.

2. به تداخل هنگام برقراری تماس گوش دهید. بسیاری از دوربین ها و میکروفون های مخفی هنگام انتقال داده ها میدان الکترومغناطیسی کوچکی ایجاد می کنند. با تلفن همراه خود تماس بگیرید و در حین صحبت در اتاق قدم بزنید. اگر صدای خش خش، کلیک یا وزوز را روی گوشی شنیدید، ممکن است نشانه وجود یک دستگاه نظارتی باشد.

  • برای اینکه درک بهتری از محل دقیق دوربین یا میکروفون مخفی داشته باشید، تلفن خود را در اطراف منطقه ای که فکر می کنید مخفی شده است حرکت دهید. وزوز، کلیک و خش خش باید با نزدیک شدن به دستگاه روی گوشی بلندتر شود.
  • دستگاه های دیگری مانند بلندگوها، تلویزیون ها و رادیوها نیز ممکن است میدان های الکترومغناطیسی کوچکی ایجاد کنند. هنگام جستجوی دستگاه های مخفی، اینها را خاموش کنید.
  • می توانید همین بررسی را با یک رادیو AM/FM انجام دهید. رادیو را در نزدیکی محل مخفی کردن میکروفون قرار دهید و صفحه رادیو را بچرخانید و به هرگونه صدای غیر عادی گوش دهید.

3. از دوربین دیجیتال یا گوشی هوشمند برای جستجوی چراغ های مادون قرمز استفاده کنید. اکثر گوشی های هوشمند و دوربین های دیجیتال می توانند نور مادون قرمز را ببینند که برای چشم انسان قابل مشاهده نیست و ممکن است توسط دوربین های مخفی استفاده شود. دوربین خود را در اطراف اتاق حرکت دهید و صفحه نمایش را برای هر منبع نور یا چشمک زدن غیرمنتظره ای که ممکن است نشان دهنده دوربین مخفی باشد، بررسی کنید.

4. برای پیدا کردن دوربین های مخفی از یک اپلیکیشن استروب (strobe) روی گوشی هوشمند خود استفاده کنید. یک اپلیکیشن استروب رایگان را دانلود کنید، سپس آن را باز کنید و آن را به حالت استروب قرمز رنگ تنظیم کنید. سپس، گوشی یکی از آشنایان خود را بگیرید و دوربین آن را روشن کنید. گوشی ای که در حال استروب زدن است را به گونه ای بچرخانید که از شما دور باشد، و در حالی که به دوربین گوشی دیگر نگاه می کنید، آن را به آرامی از بالا به پایین دیوار حرکت دهید. اگر دوربین مخفی در دیوار وجود داشته باشد، استروب قرمز از روی لنز آن منعکس می شود و شما آن بازتاب را در دوربین دیگر خواهید دید.

5. به دنبال سیگنال های Wi-Fi عجیب و غریب روی گوشی یا کامپیوتر خود باشید. برخی از دوربین ها و میکروفون های مدرن داده ها را از طریق اینترنت منتقل می کنند، به این معنی که تقریباً از هر کجا قابل دسترسی هستند. با این حال، آنها اغلب سیگنال های Wi-Fi نیز دارند. به دنبال سیگنال های Wi-Fi موجود در گوشی یا لپ تاپ خود بگردید و به دنبال هر گونه سیگنالی باشید که غیرمنتظره یا مشکوک به نظر می رسد.

  • نام Wi-Fi پیش فرض برای بسیاری از دوربین های مخفی، کد محصول دستگاه خواهد بود. برای یافتن اینکه این نام های Wi-Fi ناشناخته متعلق به چه نوع دستگاهی هستند، آنها را به صورت آنلاین جستجو کنید.
  • علاوه بر نام‌های Wi-Fi عجیب، می‌توانید به دنبال سیگنال‌های Wi-Fi باشید که قوی‌تر از چیزی هستند که انتظار داشتید. سیگنال قوی معمولاً نشان می‌دهد که دستگاه در نزدیکی است.
  • اگر به روتر بی سیم دسترسی دارید، ممکن است بتوانید وارد شوید و ببینید که کدام دستگاه ها به شبکه شما متصل هستند. دسترسی به هر دستگاهی که خودتان راه اندازی نکرده اید را حذف کنید تا شبکه خود را ایمن نگه دارید.

نکات

  • دوربین های مخفی معمولا به رنگ تیره هستند تا با محیط اطراف خود ترکیب شوند. ممکن است یک چراغ در جلو یا کنار آن داشته باشند تا نشان دهد که کار می کند، اما همیشه یک لنز دوربین شیشه ای یا پلاستیکی در معرض دید در جایی در جلو دارند.
  • میکروفون های مخفی معمولا یک شکل کوچک و سیاه هستند که می توان آنها را در مکان های کوچک قرار داد. به دنبال سیمی باشید که از آن بیرون می آید، یا به چیز دیگری وصل می شود یا به عنوان آنتن عمل می کند. ممکن است یک سوراخ کوچک در مرکز محفظه وجود داشته باشد تا میکروفون بتواند راحت تر ضبط کند.

هشدارها

  • تا زمانی که با مقامات امنیتی صحبت نکرده اید، به هیچ دستگاه مخفی که پیدا می کنید دست نزنید و آن را جابجا نکنید.
  • اگر هر گونه دستگاه نظارتی مخفی را در ملک خصوصی خود پیدا کردید که بدون رضایت شما شما را تماشا و/یا گوش می دهد، فوراً با مقامات امنیتی تماس بگیرید.
  • برخی از برنامه ها ادعا می کنند که توانایی تشخیص دوربین ها و میکروفون های مخفی را دارند. با این حال، اکثر این برنامه ها باید خریداری شوند و طبق نظرات و امتیاز کاربران در مارکت ها عملکرد مناسبی نداند و نشان دهنده‌ی این است که  کار نمی‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *