آموزش عکاسی دیجیتال

8  تکنیک استفاده از وزن بصری در ترکیب بندی عکاسی

c63ae1de85814ddb3cece1f18e6c7351

عکاسان همیشه به دنبال بهترین ترکیب بندی برای تصاویر خود هستند.

با یادگیری قوانین اساسی عکاسی، می توانید به راحتی درک کنید که چگونه تصاویر خیره کننده ایجاد کنید.

وزن بصری – همچنین به عنوان “تعادل” شناخته می شود – یکی از قوانین ترکیب بندی این است که می توانید برای بهبود عکس های خود استفاده کنید.

بیایید ببینیم که درک وزن بصری چگونه به شما به عنوان یک عکاس کمک می کند.

دو کوهنورد در حال راه رفتن روی کوهی با وزن بصری متعادل کوه ها در پس زمینه

وزن بصری در عکاسی به چه معناست؟

وزن یا تعادل اصطلاحاتی هستند که به تأثیری که وزن بصری عناصر در ترکیب شما می گذارند اشاره می کنند. هر چه وزن بصری عنصر قوی‌تر باشد، بیشتر چشم را جذب می‌کند.

برای رسیدن به یک ترکیب متعادل، به وزن بصری اشیا توجه کنید. برخی از اشیا در مقایسه با سایر عناصر در قاب حضور قوی تری خواهند داشت. شما می توانید انتخاب کنید که عناصر را اضافه یا حذف کنید.

قوانین مختلفی وجود دارد که می توانید برای متعادل کردن تصویر خود از آنها استفاده کنید. به عنوان مثال، مناطق روشن و تاریک راه های ساده و در عین حال موثری برای ایجاد تعادل هستند.

مانند سایر زمینه‌های عکاسی، تصاویر منحصربه‌فردی که خلاف قوانین هستند نیز می‌توانند به خوبی کار کنند. اما بهتر است قبل از اینکه قوانین را زیر پا بگذارید، یاد بگیرید!

تصویر معماری داخلی درب های بزرگ که برای ایجاد تعادل جالب در تصویر باز می شوند

انواع تعادل وزن در عکاسی

1. تعادل وزن متقارن

وزن متقارن همچنین به عنوان “تعادل رسمی” شناخته می شود. این واضح ترین راه برای ترکیب تصاویر شماست. هنگام استفاده از این قانون، مهمترین عنصر خود را در مرکز قاب قرار می دهید.

هرمی که در وسط تصویر قرار گرفته است به عنوان نمونه ای از تعادل رسمی

اکثر تصاویری که از تعادل وزن متقارن استفاده می کنند در فرمت افقی خواهند بود. این امر نشان دادن عناصر متقارن را آسان تر می کند.

لازم نیست عناصر دقیق و کامل باشند. آنها فقط به احساسی مشابه در وزن و حضور نیاز دارند که به آنها اجازه می دهد متعادل به نظر برسند.

در عکاسی، چهار نوع اصلی تقارن وجود دارد. شما می توانید با تقارن عمودی، افقی، شعاعی و بازتابی آزمایش کنید.

این تعادل وزن بصری بهترین انتخاب برای عکاسی از معماری و مناظر است.

فضای داخلی یک اتاق چند ستونی استادانه و چشمگیر که تعادل وزن متقارن را در عکاسی نشان می دهد.

2. تعادل در وزن های نامتقارن

وزن نامتقارن همچنین به عنوان “تعادل غیررسمی” شناخته می شود. دستیابی به این امر می تواند دشوار باشد، زیرا طبیعی تر است که از تعادل رسمی حمایت کنیم.

با پیروی از قانون یک سوم، به راحتی می توانید تصویر خود را به این شکل بسازید. تعادل غیررسمی به دستیابی به ترکیبات منحصر به فردی کمک می کند که توجه را به خود جلب کند.

بالای یک ساختمان چند پنجره ای رنگارنگ که تعادل وزن نامتقارن را در عکاسی نشان می دهد

اگر احساس می کنید که صحنه متعادل نیست، یک یا چند سوژه ثانویه را در فضای باقی مانده قرار دهید. به عنوان مثال، ساختمان در تصویر بالا می تواند با یک پرنده یا هواپیما در فضای منفی آسمان تکمیل شود.

عکاسی انتزاعی معماری که تعادل وزن نامتقارن را در عکاسی نشان می‌دهد

3. برقراری تعادل عکاسی با استفاده از اندازه

متوجه خواهید شد که اندازه یکی از بهترین راه ها برای نشان دادن یک ترکیب متعادل است. ما درک می کنیم که چیزهای بزرگتر به استفاده نزدیکتر هستند، حتی اگر همیشه اینطور نباشد.

دستکاری این ایده می تواند به شما در ایجاد تصاویر هیجان انگیز کمک کند.

سقوط آزاد پاراگلایدرها در هوا نشان دهنده تعادل وزنی اندازه است

اجسام بزرگتر وزن بیشتری نسبت به اقلام کوچکتر نگه می دارند. به همین دلیل توجه بیننده را بیشتر جلب می کنند.

شما می توانید این کار را با دیدگاه خود انجام دهید. همچنین می توانید فاصله بین خود و سوژه اصلی خود را کاهش دهید. یا می توانید از کنار هم قرار دادن عناصر با اندازه های مختلف استفاده کنید.

از این ابزار ترکیب بندی برای عکاسی منظره، خیابان یا معماری استفاده کنید.

مردی که روی لبه صخره ایستاده با چشم انداز کوهستانی چشمگیر پشت سرش که تعادل وزن اندازه را در عکاسی نشان می دهد

4. ایجاد تعادل وزن با رنگ و اشباع

رنگ‌های تند و روشن بیشتر از رنگ‌های غیراشباع برجسته هستند. انفجار رنگ در پس زمینه ای ساده و یکنواخت توجه بیننده را به خود جلب می کند. این به شما امکان می‌دهد تصویر را تنظیم کنید و توجه را به یک یا دو شی جلب کنید.

رنگ ها می توانند مکمل یکدیگر باشند. بنابراین، سعی کنید رنگ های مقایسه ای یا رنگ های متضاد داشته باشید تا به جذاب تر شدن تصویر کمک کنید.

تضاد رنگ بین گوجه فرنگی و چوب به ایجاد یک ترکیب متعادل کمک می کند که توجه را به خود جلب می کند

داشتن رنگ های مشابه در کنار یکدیگر می تواند به انتقال روان از یک آیتم به آیتم دیگر کمک کند. این می تواند به نگه داشتن بیننده برای مدت طولانی تری کمک کند.

این ابزار ترکیب بندی برای عکاسی پرتره، غذا و منظره مفید است.

همچنین اگر می خواهید به ترکیب بندی هارمونی تسلط داشته باشید، کمی یادگیری در مورد تئوری رنگ و رنگ های متضاد نیز مفید است.

عکس جالب از کلم بروکلی سبز کم رنگ در پس زمینه سبز کم رنگ

5. ایجاد تعادل وزن با تن و کنتراست

تن و کنتراست نقش مهمی در فرآیند عکاسی دارند. اجسام تیره‌تر وزن بیشتری نسبت به اجسام سبک‌تر دارند. شما می توانید از این مورد برای عکاسی خود استفاده کنید.

منظره کوهستانی مه آلود و برفی جوی - تعادل تن و وزن در عکاسی

تن و کنتراست در عکاسی سیاه و سفید بسیار قدرتمند هستند. در عکس‌های B&W، تمرکز بینندگان به جای رنگ‌ها، روی سوژه، بافت‌ها و الگوها است. نواحی با کنتراست بالا چشم را جلب می کند. سعی کنید از اشیاء تاریک در پس زمینه روشن یا برعکس عکس بگیرید.

داشتن جزئیاتی در فضاهای منفی برای کمک به جذب بیننده، هوشمندانه است. این تکنیک در عکاسی منظره، معماری و خیابان مفید است.

تصویر تک رنگ از پرندگان سیاه که روی دیوار نشسته اند و یکی در حال پرواز در بالا

6. تمرکز بر بافت ها برای وزن های بصری مختلف

الگوها و بافت ها جالب هستند زیرا ما تمایل داریم آنها را جستجو کنیم و حتی بدون تلاش روی آنها تمرکز کنیم. بافت های قوی می توانند با متعادل کردن سوژه ای خارج از مرکز، به پشتیبانی از تصویر کمک کنند.

اما، پس‌زمینه‌های بافت‌دار نیز می‌توانند توجه بیننده را از نقطه کانونی اصلی منحرف کنند.

منظره دریایی چشمگیر کوهستانی

بافت ها می توانند قوانین ترکیبی دیگر را تقویت کنند. شکل و فرم هر دو پیش زمینه و پس زمینه با یکدیگر بازی می کنند. به علاوه، بافت های مختلف وزن بصری متفاوتی به عناصر می دهند.

از این ابزار ترکیب بندی می توانید در عکاسی شهری، خیابانی، منظره و انتزاعی استفاده کنید.

درختی در پیش‌زمینه یک ساختمان بزرگ چند پنجره‌ای که تعادل مفهومی وزن را در عکاسی نشان می‌دهد

7. تعادل وزن کانونی

فوکوس راهی است که ما می‌توانیم توجه بیننده را به ناحیه یا موضوعی در کادر خود وادار کنیم و به آن سوق دهیم. مواردی که در فوکوس قرار دارند وزن بصری بیشتری نسبت به مناطق خارج از فوکوس نگه می دارند.

عمق میدان کم یا فوکوس دیفرانسیل، ابزاری قدرتمند برای حذف هر ناحیه ناخواسته از صحنه است.

یک لاله در پیش زمینه یک میدان بزرگ - تعادل وزن کانونی

بهترین چیز این است که مناطق خارج از فوکوس بافت مفیدی به ترکیب می دهند. آنها حتی ممکن است تکرار مواردی باشند که در فوکوس هستند، که به بیننده اجازه می‌دهد به محض یافتن ناحیه فوکوس، به سمت آن سوق پیدا کنند.

برای رسیدن به این اثر از عمق میدان کم استفاده کنید. تعادل وزن کانونی در عکاسی منظره، غذا و ماکرو به خوبی عمل می کند.

Two bowls of chopped watermelon, the background out of focus to demonstrate focal weight balance in photography

8. استفاده از نور و تاریکی برای تعادل وزن بصری

نور و تاریکی ابزار بسیار قدرتمندی در عکاسی هستند. هر تصویر ترکیبی از نور و تاریکی است – یا سفید و سیاه و یا برجسته و سایه.

یک تصویر تیره‌تر می‌تواند به ایجاد فضایی بدیع که متناسب با موضوعات جدی‌تر و بحث‌برانگیزتر باشد کمک کند. برعکس، یک تصویر سبک تر می تواند احساس نرم تر و بی گناه تر را منتقل کند.

اگر این دو را با هم ترکیب کنید، می توانید وزن بصری متفاوتی به عناصر خاصی بدهید. همچنین، می‌توانید از تعادل نور-تاریکی برای ایجاد یک روایت برای تصویر خود استفاده کنید.

جاده ای تیره و تار و جوی که از میان یک جنگل می گذرد

نواحی تیره تر، چشم بیننده را به سمت نواحی روشن تر می کشاند. برای مثال می توانید از این تکنیک برای قاب بندی طبیعی استفاده کنید. کادربندی طبیعی برای ایجاد جلوه کششی عالی است زیرا چشم تمایل دارد مناطق روشن‌تر را دنبال کند.

شما می توانید این ابزار وزن بصری را تقریبا در تمام ژانرهای عکاسی اعمال کنید.

یک کوهنورد طبیعی که توسط غاری در پیش زمینه قاب شده است

9. شامل افراد یا حیوانات برای تعادل وزن

گنجاندن افراد یا حیوانات می تواند در ایجاد تعادل در یک ترکیب موثر باشد. آنها موضوعات قابل توجهی هستند که ما می توانیم به سرعت آنها را شناسایی کنیم.

بنابراین، هنگامی که آنها در تصویر قرار می گیرند، حس مقیاس را به ما می دهد و به ما کمک می کند تا علاقه ما در کادر باقی بماند.

مردی که روی لبه صخره ایستاده با منظره ای چشمگیر از خانه ها و ساختمان های زیر - قوانین عکاسی ترکیبی

آنها همچنین به دلیل مکان و اطراف خود به ما حس مکان و زمان می دهند. به عنوان مثال، می توانید بگویید که تصویر زیر یک تصویر طنز است. بدون عنصر انسانی، ما آن را ترسناک می دانیم.

عکاسی از افراد یا حیوانات پتانسیل ایجاد یک تصویر جالب را دارد. با استفاده از یک پس زمینه منحصر به فرد، می توانید کمک کنید که پیش زمینه جذاب تر به نظر برسد.

این تکنیک وزن بصری برای عکاسی منظره و خیابان مناسب است.

عکس سیاه و سفید مردی در حال قدم زدن در کنار بار L'Enfer در پاریس

10. تعادل وزن لید روم

«لید روم» یا «اتاق بینی» مفهومی در عکاسی است که در آن فضایی را در مقابل نگاه سوژه عکاسی می‌گذارید. این به بیننده اجازه می دهد تا ببیند که شخص به جایی نگاه می کند و نه تنها در انتهای کادر.

پرتره تک رنگ جوی از یک دختر مو کوتاه

انتظار داریم فضا را دجهتی که سوژه به نظر می‌رسد، ببینیم. در غیر این صورت، تصویری با ترکیب بندی خوب یا متعادل ایجاد نمی کند.

اگر احساس می‌کنید که تصویر نامتعادل است، شیئی را که شخص به سمت آن نگاه می‌کند، وارد کنید. همچنین حس کنجکاوی خاصی به تصویر اضافه می کند.

از تکنیک لید روم برای عکاسی پرتره و خیابانی استفاده کنید.

مردی که روی صخره‌ای ایستاده و چشم‌اندازی باشکوه پشت سر دارد

11. تعادل مفهومی وزن

یک ایده مفهومی می تواند ابزار بسیار قدرتمندی برای ایجاد یک ترکیب باشد. کنار هم قرار دادن مفاهیم می تواند از طریق تضاد ایده هایشان یک داستان یا علاقه ایجاد کند.

به عنوان مثال، تصویر زیر جدایی محله های ثروتمند و فقیر را نشان می دهد. می‌توانیم اندازه خانه‌هایشان، فضایی که دارند و حتی تفاوت‌های چشم‌اندازشان را ببینیم.

عکس هوایی از ساختمان ها و جاده ها که تعادل وزن مفهومی را نشان می دهد

ایده های مفهومی پشت ترکیب می توانند از واضح به تفکر برانگیز تبدیل شوند. در تصویر زیر چند پله را می بینیم و پسری در پایین که به پله اول نگاه می کند.

این نشان دهنده چالشی است که پسر باید با هدف، تلاش و شجاعت بر آن غلبه کند. آنها به خوبی کار می کنند زیرا دو ایده متضاد با یکدیگر تعادل برقرار می کنند.

این تکنیک برای عکس‌هایی که می‌خواهید برای برانگیختن احساسات و تحریک افکار در بیننده استفاده کنید، به خوبی کار می‌کند.

پسر کوچکی که در پایین پله های سنگی ایستاده و تعادل مفهومی وزن را نشان می دهد

نتیجه

راه های زیادی وجود دارد که می توانید از وزن بصری در عکاسی خود استفاده کنید. سعی کنید از قوانین ارائه شده در این مقاله هر بار یک تصویر استفاده کنید. اگر بخواهید از تعداد زیادی در یک تصویر استفاده کنید، ممکن است ترکیب شما خیلی گیج شود!

در عوض، تقارن، اندازه و رنگ ها را آزمایش کنید. سپس می توانید به ایده های پیچیده تر ترکیب بندی بروید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *