آموزش, آموزش عکاسی دیجیتال

10 نکته برای ساخت یک استودیو عکاسی

c441b7798fc290a8dd307ef9cc698aa9

فکر داشتن یک آتلیه عکاسی می تواند برای بسیاری از افراد دلهره آور باشد. و در ابتدا به نظر می رسد که علاوه بر داشتن دانش فنی زیاد باید هزینه زیادی هم صرف کنیم.

جالب است بدانیم برای ساخت اولین استودیوی عکاسی نیازی به خرج کردن پول زیادی ندارید. ما اینجا هستیم تا به شما نشان دهیم چگونه می توان با هزینه کم یک اتلیه خوبی ساخت.

اولین نکته این است که فکر کنید به چه نوع استودیو نیاز دارید

برخی از مردم فکر می کنند که استودیوها همه یکسان هستند. اما در واقعیت، بسته به کاری که یک عکاس انجام می دهد، تفاوت دارند.

اکثر عکاسان از استودیوها برای گرفتن عکس از افراد استفاده می کنند. اما مواردی نیز وجود دارند که انها می توانند از استودیو ها استفاده کنند برای مثال عکاسی از محصولات یا اشیا.

این مهم است که قبل از ساخت استودیو خود، نوع عکاسی را که می خواهید انجام دهید بدانید، چرا که بسیار مهم است. به این ترتیب، می‌دانید که چه تجهیزاتی را باید تهیه کنید. و مهمتر از همه، به چه مقدار فضا نیاز دارید.

در بیشتر موارد، استودیوهای پرتره به فضای بیشتری نیاز دارند زیرا شما از افراد عکس می گیرید. و به همین دلیل برای عکاسی شما به پس زمینه های استودیو بزرگتر و نور بیشتری نیاز دارید.

برای عکاسی از محصول فقط به چند متر مربع نیاز دارید. زیرا بیشتر اشیایی که از آنها عکس می گیرید کوچک هستند. تنها چیزی که نیاز دارید یک میز و چند چراغ برای نوردهی است.

شما می توانید هم پرتره و هم عکاسی اشیا را در یک استودیو انجام دهید. همه چیز به میزان فضا و تجهیزات شما بستگی دارد.

درست کردن یک استودیوی عکاسی خانگی

تجهیزات ضروری برای ساخت یک استودیوی خانگی

قبل از شروع پروژه خود، چند مورد ضروری وجود دارد که باید ابتدا آنها را بررسی کنید.

احتمالا همه اینها را در کیف دوربین خود دارید. اگر هم ندارید، خبر خوب این است که آنها به هیچ وجه هزینه زیادی ندارند و با هزینه کم هم می شود انها را تهیه کرد.

اولین تجهیزاتی که مورد نیازتان است سه پایه است

از آنجایی که در داخل خانه یا مکانی هستید، باید با تغییر شرایط نوری دست و پنجه نرم کنید. این امر مخصوصاً زمانی قابل توجه است که با نور موجود از پنجره عکاسی کنید.

در صورتی که نور شروع به کم‌ شدن کند، قطعا شما نیاز به استفاده از سرعت شاتر پایین دارید، که این قطعه ضروری به شما این امکان را می‌دهد.

ریموت از راه دور

هنگامی که با سرعت شاتر پایین عکاسی می کنید، بهتر است دوربین را لمس نکنید. حتی زمانی که روی سه پایه قرار دارد، امکانش هست که به طور تصادفی و ناخواسته آن را حرکت دهید و باعث تاری عکس شوید.

مطلب پیشنهادی:  روش کار با دوربین عکاسی

راه حل این است که از یک کنترل از راه دور استفاده کنید تا بتوانید بدون دخالت دست با دوربین عکس بگیرید.

سیم سیار

زیبایی عکاسی در داخل خانه این است که هنگام کار می توانید باتری ها یا چراغ های برقی را شارژ کنید.

و نکته اصلی اینجاست که همیشه یک سیم سیار همراه خود داشته باشید. به این دلیل که شما نمیدانید چند دستگاه مورد نیازتان ممکن است نیاز به اتصال داشته باشد.

بست یا گیره

هنگامی که شروع به آویزان کردن پس‌زمینه و تنظیم تجهیزات کنید، این گیره ها حتما به کارتون می اید. بنابراین می توانید با استفاده از این گیره ها خیال خودتان را از نیوفتادن وسایلتان راحت کنید.

آنها همچنین دارای سرهای لاستیکی هستند تا از آسیب دیدن وسایل گرانبهای شما جلوگیری کنند.

کجا می توانیم استودیو خود را بسازیم

هیچ جوابی برای این سوال وجود ندارد زیرا هر خانه با خانه دیگری فرق می کند. اما چند دستورالعمل وجود دارد که می توانید از آنها برای ساختن یک استودیو خانگی خوب کمک بگیرید.

اولین مورد در چک لیست این است که یک نقطه نزدیک به پنجره را انتخاب کنید. که دارای نور مناسب است. به این ترتیب، هنگام عکس گرفتن، نور خوبی دریافت می کنید.

این بسیار مهم است به خصوص اگر هنوز دسترسی به نور مصنوعی ندارید.

در مرحله بعد، میزان فضای مورد نیاز برای استودیو خود را مشخص کنید. تصور کنید که چگونه می خواهید وسایل خود را بچینید.

همچنین باید در نظر بگیرید که چقدر فضا برای تکان خوردن دارید، به خصوص اگر قصد دارید از استودیو برای پرتره و عکاسی از اشخاص استفاده کنید.

شما باید میزان رفت و امد در آن منطقه را نیز در نظر بگیرید، به خصوص اگر خودتان انجا زندگی نمی کنید. سوال اینجاست که آیا فکر می کنید تجهیزات شما مانع و باعث اذیت و ازار دیگر ساکنان خانه شود؟

اگر چنین است، بهتر است به مکان دیگری برای راه اندازی استودیو خود فکر کنید. در غیر این صورت، باید با یک سری مسائل دیگر مانند وقفه های فراوان و احتمال خراب شدن وسایل خود کنار بیایید.

ساخت استودیوی عکاسی

چگونه وسایل خانه را در استودیوی خود استفاده کنید

هنگام ساختن یک استودیوی خانگی، باید از چیزهایی که در حال حاضر دارید استفاده کنید.

انجام این کار نه تنها باعث صرفه جویی در پول شما می شود، بلکه شما را خلاق تر می کند. در اینجا چند چیز وجود دارد که می توانید برای عکاسی خود از آنها استفاده کنید.

میله پرده

جایی برای آویزان کردن پس زمینه خود ندارید؟ پس سعی کنید از میله پرده استفاده کنید.

تنها کاری که باید انجام دهید این است که پس‌زمینه‌تان را به آن گیره یا نوار بچسبانید، و نتیجه اش یک پایه پس ‌زمینه ای است.

چراغ های رومیزی

چه کسی به یک سافت باکس نیاز دارد وقتی که شما تعداد زیادی چراغ رومیزی در اطراف خود دارید؟

در بخش بعدی نحوه استفاده از آنها را برای استودیوی خود به شما نشان خواهیم داد، بنابراین به خواندن ادامه دهید!

سیم و طناب

هنگامی که کار استودیویی انجام می دهید، باید آماده باشید تا انواع نورپردازی، لوازم جانبی یا پس زمینه را بچسبانید.

اگر نوار چسب برای نگه داشتن وسایل شما کافی نیست، استفاده از سیم ها بهترین گزینه بعدی شماست.

دمبل

آیا در خانه ورزش می کنید؟ پس ممکن است شما چند دمبل در اطراف خانه تان داشته باشید.

مطلب پیشنهادی:  عکاسی از محصول با موبایل: چگونه با گوشی بهترین عکس‌ها را بگیریم

برای سنگین کردن پس‌زمینه‌هایتان به آن‌ها نیاز دارید، به‌خصوص اگر پس زمینه تان کاغذ یا مقوا باشند.

از اشیاء روزمره به عنوان لوازم جانبی استفاده کنید

شما می توانید تقریباً از هر چیزی در خانه خود از صندلی گرفته تا تلفن های قدیمی به عنوان وسایل و لوازم جانبی و مورد نیاز استودیو خود استفاده کنید.

تنظیم نور استودیو خانگی

ایجاد یک استودیو همیشه به این معنا نیست که شما نیاز به خرید چراغ های گران قیمت دارید. هنگام شروع، از نور موجود که از پنجره های شما عبور می کند استفاده کنید.

پنجره ها پخش کننده نور طبیعی هستند. تعجب خواهید کرد که چقدر حرفه ای همه چیز را نشان می دهند. هنگامی که نور بیش از حد روشن می شود، همیشه می توانید از پرده ها استفاده کنید تا از انتشار بیشتر جلوگیری کنید و یک نور کافی داشته باشید.

اما سوال اینجاست که در مورد نورپردازی در شب چه کار کنیم؟ همیشه می توانید از چراغ های رومیزی در خانه استفاده کنید.

بهترین گزینه ها آنهایی هستند که دارای گردن و سایه های متحرک هستند که به شما کمک می کند نور را با دقت هدایت کنید.

هنگام استفاده از لامپ ها دقت کنید که دمای لامپ ها یکسان باشد. لامپ های نارنجی گرم را با لامپ های سفید مخلوط نکنید. زیرا نتیجه غیر طبیعی به نظر می رسد.

اگر به منبع نور روشن تری نیاز دارید، می توانید به جای آن از چراغ های میز کار نیز استفاده کنید. آنها نه تنها ارزان هستند، بلکه نور زیادی را نیز از بین می برند.

ساخت یک استودیو خانگی

یک سافت باکس خانگی ایجاد کنید

وقتی به استودیوهای عکاسی فکر می کنیم، اغلب تصور می کنیم که سافت باکس های بزرگ یک پس زمینه را روشن می کنند و برای داشتن نور با کیفیت تنها احتیاج به ان سافت باکس ها دارید. اما برای شروع، مجبور نیستید آن قطعات بزرگ را بخرید.

برای صرفه جویی در هزینه، می توانید به جای آن، خودتان سافت باکسی را ایجاد کنید. راه های زیادی برای انجام آن وجود دارد، و انجام آنها چندان سخت هم نیست.

بیایید با ساده ترین گزینه شروع کنیم: چراغ میز شما. تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک تکه کاغذ پوستی سفید را کمی بزرگتر از لامپ خود ببرید.

آن را روی دهانه کاپوت لامپ بچسبانید و یک سافت باکس برای خود بسازید.

سافت باکس با استفاده از لامپ رومیزی کوچک در اکثر مواقع به خوبی کار می کند. اما از آنجایی که ماده انتشار (کاغذ پوستی) خیلی نزدیک به منبع نور است، ممکن است همچنان نور خیلی زیادی تولید کند.

اگر می خواهید نور ملایم تری نسبت به آنچه سافت باکس چراغ رومیزی شما ارائه می دهد، داشته باشید، باید سافت باکس بزرگتری ایجاد کنید.

راه های زیادی برای ایجاد سافت باکس های خانگی وجود دارد. اما ساده ترین گزینه استفاده از جعبه مقوایی است.

جعبه ای بگیرید که کمی بزرگتر از لامپ شما باشد. داخل آن را با فویل آلومینیومی بپوشانید و وسط آن را در جایی که لامپ جا می شود سوراخ کنید.

در مرحله بعد، لبه های انتهای دیگر جعبه را جدا کنید. یک تکه کاغذ روغنی به اندازه ای بزرگ برش دهید که دهانه آن را بپوشاند و آن را بچسبانید.

مطلب پیشنهادی:  آموزش عکاسی از جواهرات الماس

حال کافی است آباژور را داخل جعبه قرار داده و روشن کنید. ممکن است زیبا به نظر نرسد، اما نورپردازی زیبایی ایجاد می کند که برابر با نور واقعی است.

یک دیفیوزر خانگی بسازید

ایده‌های  سافت باکس خانگی که در بالا به آنها اشاره کردیم هنگام عکاسی در اکثر موقعیت‌ها به خوبی کار می‌کنند.

اما اگر مجبور باشید از سوژه های بزرگ با نورپردازی قوی تر عکاسی کنید، چه؟ برای منابع نوری بزرگ‌تر مانند چراغ‌های ساختمانی، باید یک دیفیوزر سفارشی بسازید.

ابتدا یک قاب عکس بزرگ (ترجیحاً 60 سانتی متر یا بیشتر) که دیگر از آن استفاده نمی کنید، بگیرید. بوم یا پشتی مقوایی را بردارید تا زمانی که فقط قاب باقی بماند.

بعد، یک پرده سفید بردارید و آن را در سراسر قاب بکشید. از یکی از دوستانتان بخواهید پارچه را محکم نگه دارد یا ملحفه را روی قاب بچسباند.

هنگامی که برای عکاسی آماده شدید، از دوستتان بخواهید دیفیوزر شما را جلوی منبع نور بگیرد.

مانند یک سافت باکس کار می کند، با این تفاوت که این بار می توانید نرمی نور را کنترل کنید. هرچه قاب از لامپ دورتر باشد، پرتو نرم‌تر می‌شود.

از تابلوهای پوستر به عنوان منعکس کننده استفاده کنید

نور استودیو شما با فضای باز متفاوت است. از آنجایی که شما فقط یک منبع نور کوچک دارید، این احتمال وجود دارد که حتی نور سوژه خود را دریافت نکنید.

اینجاست که به یک بازتابنده نیاز دارید.

همانطور که از نام آن پیداست، یک بازتابنده نور را از منبع نور اولیه به سوژه باز می‌گرداند. به این ترتیب، لازم نیست نگران نقاط تاریک و سایه های زشت در تصاویر خود باشید.

یک تابلوی پوستر سفید تمام چیزی است که برای تابش نور به سوژه خود نیاز دارید. سطح آن صاف است، بنابراین شما انعکاس بدی دریافت نمی کنید.

اما اگر بخواهید برای عکس ها سایه ایجاد کنید چطور؟ این جایی است که یک فلت وارد می شود. نور را برای تاریک کردن مناطق خاصی از سوژه شما مسدود می کند.

ساده‌ترین (و بهترین) فلتی که می‌توانید استفاده کنید، یک تابلوی پوستر سیاه است زیرا غیر بازتابنده است

از آنجایی که نور پس‌زمینه را پرتاب نمی‌کند، در تولید سایه‌ها به خوبی عمل می‌کند.

پس زمینه عکاسی

تعجب آور است که بفهمید از چند شیء خانگی می توانید به عنوان پس زمینه استودیوی عکاسی خود استفاده کنید.

برای یک پس زمینه سفید، تنها چیزی که نیاز دارید یک روتختی یا حتی یک پرده قدیمی است. اگرچه پارچه آنقدر صاف نیست، اما وقتی از دیافراگم بزرگ استفاده می کنید متوجه چین و چروک آن نمی شوید.

و اگر به پس زمینه مشکی نیاز دارید، می توانید به فروشگاه صنایع دستی خود بروید و چند متر پارچه مشکی بخرید.

هنگام عکاسی از وسایل کوچک می توانید تابلوهای پوستر را در رنگ های مختلف خریداری کنید.

و اگر به دنبال محیط واقعی تری هستید، می توانید از میزهای چوبی یا سایر سطوح بافت دار نیز استفاده کنید.

ساخت یک استودیو خانگی

کلام اخر

می توانید استودیوی خانگی خود را به اندازه دلخواه خود کوچک یا بزرگ کنید. آنچه مهم است این است که نیازهای شما را برآورده کند و نتایج عالی را ایجاد کند.

داشتن بهترین تجهیزات کمک می کند. اما کار کردن با چیزهایی که دارید راهی عالی برای یادآوری اینکه می توانید با کمی تخیل کار عالی خلق کنید.

ایده هایتان را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *