نقد و بررسی موبایل

آیا یک گوشی تاشو می تواند جایگزین گوشی و تبلت شود؟

آیا یک گوشی تاشو می تواند جایگزین گوشی و تبلت شود؟

گوشی‌های تاشو از زمان معرفی اولیه خود به جهان، مسیر طولانی را طی کرده‌اند. OG Galaxy Fold را به خاطر دارید؟ این گوشی به دلیل مشکلات اطمینان و عدم آگاهی مردم از نحوه استفاده از چنین دستگاه هایی نیاز به بازبینی فوری داشت.

خوب، اکنون تقریباً سه سال از عرضه اولین تلفن تاشو می گذرد، و چنین فناوری راه درازی را پیموده است. ما اکنون به اندازه کافی اعتماد کاربران را جلب کرده ایم و بسیاری گوشی کاربردی تاشو داریم، مانند Oppo Find N و Galaxy Z Fold 3.

من شخصاً همیشه فکر می کردم که تلفن های تاشو فقط در یک بازه زمانی خاصی وارد بازار می شوند و در آینده تلفن های هوشمند جایگاهی نخواهند داشت. من می بینم که تلفن هوشمند آینده قابل چرخش است و اندازه صفحه نمایش خود را از کناره های خود گسترش می دهد در حالی که نسبتاً باریک و سبک باقی می ماند.

اما اکنون که دستگاه‌های تاشو خوبی داریم، باید از خودم می‌پرسیدم: آیا تلفن‌های تاشو اکنون به اندازه کافی خوب هستند تا هدف اصلی خود را برآورده کنند؟ آیا پیشرفته ترین (به نظر من) تلفن تاشو می تواند جایگزین تبلت و تلفن هوشمند من شود؟ خوب، بیایید نگاهی بیندازیم به آنچه که در چند هفته گذشته از Oppo Find N به جای iPhone و iPad خود استفاده کرده ام.

چرا Oppo Find N را انتخاب کردم؟

OPPO Find N Review 015

باید اعتراف کنم، من قبل از این آزمایش تجربه قبلی نداشتم، حداقل تجربه بزرگی از استفاده با تلفن های تاشو نداشتم، بنابراین این دیدگاه تازه ای در مورد این موضوع است. وقتی ایده این مقاله را داشتم، می‌دانستم که به دنبال دستگاهی هستم که هم پیشرفته و هم کاربردی باشد.

بنابراین من کاری را انجام دادم که هر نویسنده دیگری انجام می دهد. به دفترمان رفتم و با تمام وسایل تاشوی که داریم کار کردم. برخی از آنها واقعاً برای من منطقی نبود که بپذیرم. آن دستگاه ها Z Flip 3 و Huawei P50 Pocket بودند.

اینها ظاهر بسیار خوبی دارند، در واقع، به دلیل صفحه بسیار بلند و چین وسط بزرگ گوشی، قرار دادن آنها در جیب کمی دشوار است. آنها همچنین به اندازه یک تلفن معمولی راحت نبودند.

آن زمان بود که فهمیدم احتمالاً من تاشو را با کمترین چین خوردگی دوست دارم و آن Oppo Find N بود. من این گوشی را در یک دست داشتم و Galaxy Z Fold 3 سامسونگ را در دست دیگرم. برای من، اوپو از نظر طراحی و فناوری برتری داشت. جیبی تر است، چین وسط آن تقریباً وجود ندارد، و در مقایسه با Z Fold 3، سبک تر نیز به نظر می رسد.

من خطرات داشتن آن را می دانستم، Oppo از بازار چین می آید، به این معنی که نرم افزار چینی دارد که برای اروپا و ایالات متحده مناسب نیست. سامسونگ هیچ کدام از این مشکلات را ندارد. با این حال، به دلایلی، به دلیل اندازه بزرگتر، مزیتی از نظر کاربردی و کاربری در سامسونگ ندیدم.

به همین دلیل Oppo Find N را انتخاب کردم. این گوشی از هر نظر فوق العاده است. دارای تنظیمات دوربین خوب، پردازنده سریع و ساخت عالی است. اما آیا به اندازه کافی خوب بود که تبلت و تلفن من را جایگزین کنم؟

گوشی های تاشو عجیب هستند

OPPO Find N Review 021

اگر یک بار گفته باشم، هزار بار گفته ام. گوشی های تاشو عجیب به نظر می رسند، به خصوص وقتی تا هستند. همین امر در مورد Oppo Find N نیز صدق می کند. به نظر می رسد که شما دو گوشی روی هم دارید. حتی ممکن است فکر کنید که شما مانند پاریس هیلتون در دهه 2000 رفتار می کنید، زمانی که او چندین تلفن بلک بری را حمل می کرد.

حقیقت این است که گوشی های تاشو حجیم هستند. اگرچه Oppo از نظر طراحی بهترین است، اما همچنان بسیار ضخیم و سنگین است. در ابتدا، حتی باید عادت کنید که کدام قسمت دارای درگاه شارژ است، و کدام دکمه پاور و ولوم صدا را در خود جای داده است، زیرا اینها در واقع توسط صفحه نمایش تاشو از هم جدا می شوند. من اغلب دکمه پاور را که اسکنر اثر انگشت نیز هست با دکمه های تنظیم صدا اشتباه می کنم و بالعکس.

همچنین، فضای زیادی روی ریل‌های این گوشی وجود دارد و اوپو نمی‌تواند جک هدفون یا اسلات microSD داشته باشد و این یک فاجعه است.

باید اعتراف کنم که هنگام باز شدن، Oppo Find N جذاب تر می شود. این کمتر شبیه دو گوشی است و بیشتر شبیه یک تبلت کوچک عجیب است که کسی در سال 2012 از eBay خریده است. البته، این ظاهری نیست که همه آن را دوست داشته باشند. همچنین، در حالی که چین روی این گوشی ممکن است یکی از کوچک‌ترین گوشیی های چینی موجود باشد، اما صفحه نمایش تاشو آن همچنان پلاستیکی به نظر می‌رسد، که می‌تواند برای برخی با توجه به گرانی دستگاه مشکل‌ساز باشد.

چه چیزی در مورد تلفن های تاشو خوب است

OPPO Find N Review 003

البته داشتن یک دستگاه تاشو مزایایی دارد. به عنوان مثال، اگر از طریق حمل و نقل عمومی زیاد سفر می کنید، این ضریب شکلی بیش از حد عالی است. زمانی که بخواهید عملی است، اما زمانی که می خواهید مقاله ای را بخوانید یا ویدیویی را تماشا کنید، اندازه مناسبی دارد. به این ترتیب شما نیازی به حمل دو دستگاه ندارید. عملکرد باتری نیز به طرز شگفت آوری خوب است.

تلفن‌های تاشو در سناریوهای دیگر نیز خوب عمل می‌کنند. به عنوان مثال، جلب توجه می کند. هنگامی که به یک مکان عمومی می روید، مردم اغلب به تلفن شما خیره می شوند، چیزی که برای مدت طولانی برای من اتفاق نیفتاده است، زیرا تلفن های هوشمند معمولی بسیار شبیه به هم شده اند.

این گوشی زمانی که آن را روی میز رستوران می گذارید توجه زیادی را به خود جلب می کند. به من اعتماد کنید، اکثر مردم تمایل دارند با تلفن تاشو شما بازی کنند. البته، این علاقه تنها چند دقیقه طول می‌کشد، اما همچنان چیزی است که دستگاه‌های تاشو می‌توانند رویای دستیابی به آن را داشته باشند.

شکل تقریبا مربعی صفحه نمایش تاشو نیز می تواند مفید باشد. وقتی چندوظیفه را انجام می‌دهید، برنامه‌ها در کنار هم باز شده کمتر عجیب به نظر می‌رسند. نسبت ابعاد طبیعی تری نسبت به صفحه نمایش تبلت 4:3 یا نمایشگر گوشی 20:9 دارند.

من هرگز طرفدار بیش از یک برنامه در یک زمان بر روی صفحه نمایش نبودم، اما تجربه تلفن تاشو در مقایسه با سایر دستگاه‌ها، حداقل برای من، برتر، و بسیار کاربرپسندتر است.

همچنین گفته می شود تلفن های تاشو ارزش خود را بهتر حفظ می کنند. البته، این واقعیتی نیست که من می گویم، اما باید اعتراف کنید که هر چه نوع دستگاه کمیاب تر و گران تر باشد، معمولاً در طول سال ها ارزش خود را حفظ می کند. این باعث می شود تلفن های تاشو سرمایه گذاری خوبی باشند.

برای خرید گوشی تاشو باید پولدار باشید

OPPO Find N Review 013

من می دانم که این بسیار بحث برانگیز به نظر می رسد، به خصوص اکنون که تلفن های تاشو ارزان تر شده اند، اما صدای من را بشنوید. حتی با وجود کاهش قیمت‌های فناوری تاشو، کمترین پولی که می‌توانید برای یک گوشی تاشو خرج کنید، خرده‌فروشی 1000 دلار است. اگر از من بپرسید هنوز هم زیاد است.

بسیاری از تلفن های معمولی قیمت یکسانی دارند، اما این گوشی ها آنقدر شکننده نیستند. ببینید، با وجود اینکه تلفن‌های تاشو از نظر قابلیت اطمینان پیشرفت زیادی کرده‌اند، اما هنوز احساس می‌کنند که بسیار شکننده هستند و فرد تقریباً تا حد مرگ می‌ترسد که یکی را رها نکند. این موضوع قابلیت استفاده من از Oppo Find N که 1600 دلار قیمت دارد را در مقایسه با آیفون من محدود کرد.

من اغلب دوبار حدس می‌زدم که آیا باید تلفنم را به مکان ترسناک دیگری مثل حمام بیاورم یا خیر. من هم خیلی نگران بودم که آن را از خانه بیرون بیاورم و آن را به جای جیب در انبارهای ماشینم بگذارم. این باعث شد که بخواهم کمتر از تلفن استفاده کنم و برای برگشتن به دستگاه‌های تاشو معمولی خود مشتاق شدم.

برای من برای غلبه بر این ترس باید از نظر مالی احساس راحتی کنم تا بتوانم چنین ریسک هایی را بپذیرم. شرط می بندم اکثر شما در پول غلط نمی زنید. بنابراین بله، برای لذت بردن از یک گوشی تاشو، حداقل در حال حاضر، باید پولدار باشید.

در نهایت، آیا تلفن های تاشو به اندازه کافی خوب هستند تا جایگزین تلفن معمولی و تبلت من شوند

DSC03958

نتیجه گیری من بعد از این آزمایش بسیار تاسف بار است، اما در پایان روز پاسخ منفی است. ببینید، Oppo Find N، مانند اکثر گوشی های دیگر، قادر به جایگزینی iPhone 13 mini من نبود.

بزرگترین دلیل آن احساس آن است. این گوشی هم لیز و هم سنگین است. این یک ترکیب فاجعه آمیز برای کسی مانند من که دست و پا چلفتی است. من کسی هستم که اغلب گوشی خود را به زمین می اندازم و با نمایشگر خمیده اش (از یک طرف)، اوپو کار حمل ایمن آن را بسیار سخت می کند. و آیا سعی کرده اید یکی را در جیب خود حمل کنید؟ اگر کمربند نداشته باشید، مطمئناً شلوارتان می‌افتد. آنقدر که این گوشی سنگین است.

صفحه بیرونی Oppo Find N نیز به روشنایی آیفون من نیست. وقتی در خانه خود هستید، اشکالی ندارد، اما لحظه‌ای که بیرون می‌روید، شخص برای خواندن نمایشگر به سختی تلاش می‌کند، به خصوص با توجه به اینکه شیشه چقدر بازتابنده است.

iPad 12.9 Pro vs iPad Pro 11 008 1

اکنون یک دهه است که از تبلت استفاده می کنم و بسیاری از تبلت های iPad و Android را استفاده کرده ام.

شاید از خود بپرسید که من از تبلتم برای چه استفاده می کنم؟ خب، من از طرفداران پر و پا قرص فیلم و سریال‌های تلویزیونی هستم و متوجه شدم که در مورد من، تبلت‌ها برای تماشای محتوای ویدیویی بسیار بهتر از لپ‌تاپ یا تلویزیون هستند. آنها سبک هستند، حمل آن آسان است و اغلب دارای صفحه نمایش روشن تر و باتری های بادوام هستند.

من همچنین عاشق تماس تصویری در تبلت هستم. می دانم که دوربین برخی از تبلت ها در مرکز نیست، اما برایم مهم نیست. در پایان، من به دیگران نگاه می کنم، نه به خودم، و یک تبلت برای آن عالی است. تبلت‌ها نیز اغلب دوربین‌های جلویی بهتری نسبت به لپ‌تاپ دارند و اگر می‌خواهید چیزی را در مقابل خود به اشتراک بگذارید، می‌توانید به دوربین پشتی خود سوئیچ کنید.

بنابراین، یک گوشی تاشو به سبک Galaxy Z Fold باید همین کار را انجام دهد، درست است؟ خوب، همانطور که معلوم است، اینطور نیست. برای نیازهای من، این نسبت تصویر نزدیک به 1:1 Oppo Find N بی‌رحمانه است. ویدیو کوچک است، تقریباً به اندازه یک تلفن بزرگ معمولی مانند Motorola Edge Plus (2022) و iPhone 13 Pro Max. پس فایده چیست؟

من یک پایه جهانی برای تبلت خود دارم که سال هاست از آن استفاده می کنم. بله، با اوپو هم کار می‌کند، اما کمی از صفحه نمایش خود را می‌خورد، زیرا اوپو حاشیه‌های کوچک‌تری دارد.

صفحه نمایش خود نه تنها مربع است بلکه تنها 7.1 اینچ است. تبلت‌های من همیشه حدود 10 اینچی بوده است، که باعث می‌شود صفحه نمایش Oppo آنقدر کوچک باشد که مناسب من نباشد. حتی با تماس‌های ویدیویی، من در حال حاضر افراد کمتری را نسبت به گذشته در iPad خود می‌بینم و این تجربه شبیه‌تر به چیزی است که در تلفن وجود دارد تا تجربه‌ای که در تبلت دریافت می‌کنید.

هرچند باید بگویم، عمر باتری Oppo Find N من را تحت تاثیر قرار داد. در ابتدا، نگرانی داشتم که با تعویض دو دستگاه، باتری آن من را در طول روز سپری نکند، اما در واقع خوب بود، و حتی قبل از خاموش کردن چراغ ها حدود 20 درصد باقی مانده بود. به Oppo برای بهینه سازی نرم افزار/سخت افزار تبریک می گویم.

یک آیفون تاشو می تواند تفاوتی ایجاد کند

 

OPPO Find N Review 024

دلم برای iOS تنگ شده بود. اونجا گفتم اینطور نیست که ColorOS Oppo مبتنی بر اندروید بد باشد، اینطور نیست. در Find N تقریباً بدون اشکال است و ویژگی‌های زیادی دارد. با این حال، برخی از برنامه‌ها مانند اینستاگرام و برخی از برنامه‌های پیام‌رسان شخص ثالث به‌درستی برای این نسبت صفحه بهینه‌سازی نشده بودند.

همچنین، در حالی که خود گوشی سریع است، تقریباً به اندازه گوشی iPad یا iPhone روان نیست. نمایشگر بیرونی 60 هرتزی نسبت به صفحه نمایش تاشو 120 هرتزی به طور قابل توجهی کندتر بود. اگر هر دو در 90 هرتز بودند، احتمالاً تفاوتی را متوجه نمی‌شدم، اما اینطور نیست.

اگر قرار بود اپل یک آیفون تاشو بسازد، همه چیز می توانست متفاوت باشد. تقریباً مطمئن هستم که آیفون فولد هم باریک تر و هم سبک تر خواهد بود. همچنین، احتمالاً نسبت صفحه نمایش 4:3 آیپد را برای صفحه نمایش تاشو خود حفظ می کند، یا اپل حتی می تواند از یک نوع صفحه نمایش تاشو بیرونی استفاده کند، مانند Huawei Mate X3.

من در واقع در طراحی هواوی حس بیشتری نسبت به طراحی سامسونگ پیدا می کنم. این به شما اجازه می‌دهد فقط یک صفحه باشید، حاشیه‌ها زمانی که صفحه نمایش تا شده است باریک‌تر هستند، و زمانی که آن را باز می‌کنید، می‌توانید نسبت تصویر وسیع‌تری داشته باشید، به خصوص اگر اپل آن را با فناوری چرخاندن ترکیب کند، اما این می‌تواند یک عکس طولانی باشد. طرف من. با این حال، من اوپو را به‌جای هوآوی انتخاب کردم، زیرا اندازه جمع و جور آن و عدم وجود چین‌خوردگی عمیق است.

صفحه نمایشی که هم تا می شود و هم باز می شود می تواند یک دستگاه 3 در 1 را به شما بدهد. این می تواند عالی باشد همچنین، اپل برخلاف سایر سازندگان به دلیل اجرای تقریباً بی نقص محصولات جدید خود مشهور است، بنابراین اگر چنین آیفونی وارد قفسه ها شود، می توانید مطمئن باشید که آماده است.

همچنین برای توسعه دهندگان بهینه سازی برنامه ها و بازی های خود برای دستگاه جدید آسان تر و سریعتر خواهد بود. از لحاظ تاریخی، زمانی که اپل تغییرات بزرگی در آیفون خود ایجاد می‌کند، سازندگان اپلیکیشن‌ها خیلی سریع محصولات خود را برای سخت‌افزار جدید به‌روزرسانی و بهینه می‌کنند.

با این حال، من نمی‌خواهم همه چیز را از دستگاه‌های اندرویدی بگیرم، همانطور که طبق معمول راه را برای گوشی‌های هوشمند تاشو هموار کردند، درست مانند بسیاری از فناوری‌های پیشگامانه در گذشته. اخیراً، اپل یکی از افرادی است که از روندها پیروی می کند، نه آنها را تنظیم می کند. در حالی که ایمن بازی ممکن است هیجان انگیزترین چیز نباشد، باید اعتراف کنید که قبل از سرمایه گذاری در یک پروژه جدید، بسیار هوشمندانه است که ببینید چه چیزی می چسبد و چه چیزی نمی تواند انجام شود.

تلفن های تاشو، گوشی های هوشمند آینده نیستند

DSC03710

من واقعاً امیدوار بودم که نظرات من در مورد تلفن های تاشو در پایان این تجربه تغییر کند. من واقعاً امیدوار بودم که اشتباه کرده باشم که بگویم صرف میلیاردها دلار برای توسعه فناوری صفحه نمایش تاشو مانند ریختن آب نمک در صحرای صحرا برای سبز کردن آن است، این صرفاً یک ایده است که کارساز نخواهد بود.

همانطور که صفحه نمایش های تاشو تاثیرگذار هستند، هنوز هم نمی بینم که گوشی هوشمند تاشو چیزی قابل توجه را برای اکثر مصرف کنندگان به میز بیاورد. این دستگاه ها هنوز گران هستند، هنوز هم بسیار شکننده هستند، هنوز به خوبی یک پرچمدار نیستند، و به اندازه کافی بزرگ نیستند که جایگزین تبلت شوند.

در حالی که ممکن است برخی با حمل تلفن های خود در کیف پول خوب باشند، من اینطور نیستم. بنابراین من مطمئناً مجبور نیستم که یک تکه فلز و شیشه چاق را در جیب تنگ خود حمل کنم. و اگر آن را رها کنم، همانطور که مطمئناً در مقطعی انجام خواهم داد، جیب دیگر من نیز به شدت آسیب خواهد دید.

قیمت یک گوشی تاشو تقریباً به اندازه یک گوشی هوشمند خوب و یک تبلت میان رده است، اما با گزینه دوم، می توانید هر بار فقط یک دستگاه را خراب کنید و هزینه تعمیر یا تعویض آن بسیار کمتر خواهد بود. شما همچنین تجربه کامل گوشی هوشمند و تبلت را خواهید داشت، به جای اینکه این و آن را فقط برای اینکه در لبه فناوری قرار بگیرید، قربانی کنید.

من همه چیز در مورد چیزهای جدید هستم، اما این نیست رفیق. با این حال، من برای تلفن‌های قابل چرخش مشتاق هستم، و مشتاقم که آینده چه چیز دیگری به همراه خواهد داشت. اکنون زمان دعای بی‌صدا است که به توسعه‌دهندگان سخت‌افزار می‌رسد، لطفاً به ما چیزی خوب بدهید که تجربه ما را بهبود بخشد، نه اینکه به خاطر نوآوری مداوم آن را به خطر بیندازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *