برنامه‌ها

اندروید اکنون از ردیاب‌های بلوتوث ناشناخته مانند AirTag که همراه شما است، هشدار خواهد داد.

google io 2023 unknown tracker alerts

به اطلاع کاربران اندروید می‌رسانیم که اکنون اندروید به طور خودکار از دستگاه‌های بلوتوث ناشناخته هشدار خواهد داد، از جمله دستگاه‌هایی مانند AirTag که بدون آنکه در نزدیکی شما باشد!

امروز گوگل قصد دارد ویژگی امنیتی جدید، هشدارهای مربوط به دستگاه‌های ردیابی ناشناخته را پیاده‌سازی کند که در ابتدا در رویداد توسعه‌دهندگان Google I/O ارائه شد. این ویژگی به کاربران اندروید اجازه می‌دهد به طور خودکار از وجود دستگاه بلوتوث ناشناخته در کنار آن‌ها مطلع شوند. این ممکن است نشان‌دهنده این موضوع باشد که کسی از دستگاه ردیابی بلوتوثی مانند Apple AirTag یا دستگاه‌های ردیابی بلوتوثی دیگر برای تعقیب‌ آن‌ها استفاده می‌کند. همچنین کاربران قادر خواهند بود به صورت دستی دستگاه‌های ردیابی را با استفاده از دستگاه اندروید خود اسکن نمایند و در صورت پیدا شدن دستگاه ردیابی، راهنمایی‌های لازم برای اقدامات بعدی دریافت خواهند کرد.

دلیل به وجود آمدن مسائل مربوط به ردیابی بلوتوث به این صورت بود که گزارش‌های متعددی نشان داده بودند مردم از AirTag برای تعقیب‌ و انجام فعالیت‌های غیرقانونی، مانند ردیابی خودروها به منظور سرقت برنامه‌ریزی‌شده، استفاده می‌کردند. در فوریه 2022، اپل اعلام کرد که در حال کار برای حل مسائل ایجادشده با این دستگاه‌های جدید است و با افزودن هشدارها و هشدارهای حریم خصوصی جدید، هشدارهای مرتبط با AirTag را به افرادی که قصد دارند دیگران را تعقیب کنند، ارائه می‌دهد. اپل همچنین اعلام کرد که در حال همکاری فعال با ارگان‌های انفورماتیکی درخواست‌های مرتبط با AirTag را اجرا می‌کند.

با این حال، تغییرات اپل در AirTag در آن زمان به درد کاربران اندروید نخورد.

اما، در ماه مه (می)، اپل و گوگل به‌صورت مشترک اعلام کردند که قصد دارند یک مشخصه (specification) برای صنعت را تدوین کنند که تمرکز آن بر روی نحوه هشدار دادن به کاربران در مورد ردیابی ناخواسته از طریق دستگاه‌های بلوتوث است. انتظار می‌رود که این مشخصه تا پایان سال نهایی‌سازی شود.

به نتیجه افزایش همکاری در امر ایمنی کاربر، گوگل در رویداد Google I/O در ماه مه اعلام کرد که مجموعه‌ای از بهبودها را به شبکه Find My Device خود و همچنین هشدارهای پیشگیرانه درباره ردیاب‌هایی که با شما سفر می‌کنند، ارائه خواهد داد. این بهبودها شامل پشتیبانی از AirTag شرکت اپل و دستگاه‌های دیگر می‌شود. ما متوجه شدیم که این پیاده‌سازی سفارشی به منظور حفاظت از کاربران اندروید است و پیش از نهایی‌سازی مشترک. اما اپل، تا زمان اجرای مشترک مشخصه، منتظر پیاده‌سازی سفارشی خود نخواهد بود.

هنگامی که این ویژگی هشدارهای جدید به اندروید کاربران ارائه می‌شود، کاربران اندروید از طریق دستگاه خود اعلامیه‌ای دریافت خواهند کرد که اگر یک ردیاب ناشناخته از مالک خود جدا شده باشد و با شما تشخیص داده شود، هشدار می‌دهد. سپس کاربران می‌توانند بر روی اعلان کلیک کنند تا نقشه‌ای از محل دیده شدن ردیاب همراه با خود را مشاهده کنند.

android tracker alert

همچنین امکان کلیک بر روی گزینه “پخش صدا” برای تولید صدایی توسط ردیاب و مکان‌یابی دستگاه را فراهم می‌کند.

اگر دستگاه پیدا شد، کاربران می‌توانند آن را نزدیک به پشت گوشی خود بیاورند تا اطلاعات بیشتری درباره آن دریافت کنند. بعضی از دستگاه‌ها شماره سریال یا اطلاعات اضافی درباره مالک مانند چهار رقم آخر شماره تلفن آن‌ها را هنگام نزدیک کردن به گوشی به اشتراک می‌گذارند.

همچنین شما با نکاتی در مورد چگونگی کاملاً غیرفعال کردن دستگاه بلوتوث، به طوری که مالک دیگر نتواند شما را پیگیری کند و به‌روزرسانی‌های آینده از ردیاب دریافت کند، مواجه خواهید شد.

علاوه بر این، ویژگی دیگری به کاربران اجازه می‌دهد به صورت دستی محیط اطراف خود را اسکن کنند اگر نگران هستند که یک ردیاب بلوتوث ممکن است در نزدیکی باشد. این اسکن دستی را می‌توان با مراجعه به تنظیمات اندروید، سپس “امنیت و اضطراری” و انتخاب گزینه “هشدارهای ردیاب ناشناخته” و کلیک بر روی دکمه “اسکن اکنون” آغاز کرد. انجام اسکن دستی تقریباً ۱۰ ثانیه طول می‌کشد و نکاتی در مورد اقدامات بعدی اگر یک ردیاب پیدا شود، ارائه خواهد شد. اینطوری، کاربران نیازی به انتظار برای یک هشدار خودکار ندارند.

android unknown tracker tips

همچنین در رویداد I/O 2023، گوگل اعلام کرد که شبکه Find My Device خود را به‌روزرسانی خواهد کرد تا به کاربران کمک کند که اشیاء دیگری مانند هدفون‌ها، تلفن‌ها و اشیاء روزمره مانند چمدان و کلید‌ها که می‌توانند توسط برچسب‌های ردیاب بلوتوث شخص ثالث پیدا شوند، را پیدا کنند. گوگل توضیح داد که کاربران قادر خواهند بود دستگاه‌ها را با زنگ زدن یا مشاهده موقعیت آنها در نقشه‌ای پیدا کنند – حتی اگر آفلاین باشند – و افزود که از ردیاب‌های Tile، Chipolo و Pebblebee و همچنین دستگاه‌های صوتی مانند Pixel Buds و هدفون‌های سونی و JBL پشتیبانی خواهد کرد.

اما گوگل امروز اعلام می‌کند که این به‌روزرسانی در حالت انتظار قرار دارد.

تصمیم به تاخیر انتشار این به‌روزرسانی به دلیل همکاری با اپل در نهایی‌سازی مشخصه مشترک هشدارهای ردیاب ناخواسته تا پایان سال اتخاذ شده است.

در حال حاضر، گوگل تصمیم گرفته‌است انتشار Find My Device را تا زمانی که اپل اقدامات محافظتی برای iOS را پیاده‌سازی کند، به تعویق بیندازد.

اعتبار تصویر:‌ Google

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *