آموزش, آموزش عکاسی دیجیتال

9 نکته طلایی در عکاسی ورزشی

0d9756dc528560b61c85bfefba233aab

عکاسی ورزشی

همانطور که می دانید عکاسی به شاخه های مختلفی تقسیم می شود، یکی از آنها عکاسی ورزشی است که کاربرد بسیاری در زندگی روزمره دارد، ما در مقاله های قبلی بسیاری از شاخه های عکاسی را مورد برسی قرار دادیم، در این مقاله هم مطلبی را درباره ی عکاسی ورزشی را شما ارائه می دهیم.

040d45ccc13c070fcec9d46ccd0cc543
امروزه ورزش محبوبیت بسیار زیادی بین افراد دارد و شما نمی توانید منکر آن باشید، بسیاری از علاقه مندان به ورزش هستند که دوست دارند مسابقات و اخبار رشته ورزشی مورد علاقه خودشان مثل فوتبال، تنیس، اسکیت، والیبال، دوچرخه سواری و … را دنبال کنند، هر خبری که اطلاع رسانی می شود به منظور تکمیل خبر و فهیم شدن آن به عکسی در کنار آن نیز نیاز دارد، به همین منظور عکاسی ورزشی در دنیای امروز از شاخه های پر کاربرد عکاسی است.

چطور در عکاسی ورزشی حرفه ای بشویم

f0d7053396e765bf52de12133cf1afe8

عکس های خوب ورزشی را برسی کنیم

مسلماً هر کسی بدون اینکه به ورزش علاقه داشته باشد و اخبار ورزشی را دنبال کند نمی تواند در این زمینه فعالیت کند، بنابراین شما برای پیشرفت در زمینه عکاسی ورزشی لازم است سواد بصری خود را بالا ببرید و این کار را می توانید با مشاهده عکس های ورزشی که ارزش دیدن را دارند و از کیفیت بالایی برخوردارند انجام بدهید.
شما می توانید یک کتاب عکاسی ورزشی تهیه کنید، (مثل کتاب ورزش در قرن 21 ام Sports in the 21 st Century _ ) و عکس های قرار داده شده در آن را برسی کنید، یا عکس های منتشر شده در( خبرگزاری رویترز Reuters ) را با اطلاعاتی که درمورد هر کدام از آن ها ثبت شده است برسی کنید، همچنین می توانید از سایت هایی مثل ESPN یا سایت NFL.com نیز عکس های ورزشی را مشاهده کنید و به نقد آنها بپردازید، مثل اینکه این عکس در کجا گرفته شده است؟ یا عکاس آن کیست؟ و قصد او از تهیه این عکس چه بوده است؟
مسأله مهمی که حتماً باید به آن توجه کرد این است که باید تصور کنیم که این عکس در چه زاویه ای گرفته شده است؟ در چه حالتی بوده است برای مثال عکاس نشسته یا ایستاده بوده است؟ یا حدس بزنیم که این عکس با چه لنزی گرفته شده است؟ همچنین باید سعی کند متوجه بشود که این عکس تحت چه اتفاق و داستانی تهیه شده است؟ و در آن از چه سرعت شاتر، دیافراگم، ایزو، وایت بالانس و … استفاده شده است؟
باید گفته بشود که برای نقد و برسی عکس نیاز است زمان زیادی گذاشته بشود و با دقت انجام بشود.

b522259710151f8cc7870b970b4e0930

ورزش مدنظرتان را بشناسید

وقتی قصد دارید در شاخه عکاسی ورزشی فعالیت کنید بهتر است درباره رشته ای را که انتخاب می کنید و می خواهید از آن عکاسی کنید شناخت کافی داشته باشید، داشتن شناخت به این منظور است که با قوانین و تاکتیک های رایج در آن مسابقه، مدت زمان انجام آن، نحوه ی برگزاری آن و… آشنا باشید.
شناخت فضا و موضوع به ما کمک می کند تا عکس های بهتری بگیریم، زیرا این امکان برای ما وجود دارد که اتفاقاتی که قرار است رخ بدهد را پیش بینی و خود را آماده شکار لحظه های ناب کنیم.

مطلب پیشنهادی:  آموزش عکاسی از جواهرات الماس

d8ea5f53c1b1eb087ac2e356253395d8
ابزار و تجهیزات

به منظور بالا بردن کیفیت عکس ها در عکاسی ورزشی لازم است از دوربین، تجهیزات و ابزار حرفه ای استفاده کرد، دوربینی که به این منظور استفاده می کنیم باید قابلیت عکس گرفتن با سرعت شاتر بالا و به صورت پی یا پی را داشته باشد، در اکثر دوربین ها از زمانی که دکمه شاتر زده می شود تا وقتی که عکس گرفته می شود کمی زمان می برد که این اتفاق در دوربین های پیشرفته تر کم تر است پس بهتر است از دوربین های حرفه ای و پیشرفته استفاده کرد، زیرا در عکاسی ورزشی سوژه ها مدام در حال حرکت با سرعت و شتاب بالا هستند، بنابراین لازم است از سرعت شاتر های مختلفی برای نشان دادن حرکت یا ثابت کردن سوژه استفاده کرد، برای مثال می خواهیم حرکت دوچرخه ای را نشان دهیم بنابراین باید از سرعت شاتر پایین استفاده کنیم، یا می خواهیم یک لحظه را ثبت کنیم که نیاز است عکس ثابت و فیریز شده باشد بنابراین لازم است سرعت شاتر در آن بالا باشد.
همچنین نیاز است از لنز های قدرتمندی مثل تله و زوم استفاده کرد، زیرا سوژه ها در این فضا ها دور از عکاس است، بنابراین باید دوربین فاصله کانونی بالایی داشته باشد( فاصله کانونی یا همان دامنه بزرگنمایی لنز باید حداقل 200 میلی متر باشد که این عدد هر چه بالاتر برود بهتر است )این موجب می شود عکاس بتواند از صحنه های دور به راحتی عکاسی کند، دو لنزی که اکثراً افرادی که تازه می خواهند عکاسی ورزشی را شروع کنند از آن ها استفاده می کنند لنز های 5.6G ED VR Nikkor AF-S DX 18-300mm f /3.5 یاCanon EF 100-300mm f/4.5-5.6 USM است.به غیر از لنز و دوربین، عکاس به تجهیزات دیگری مثل سه پایه نیز نیاز دارد و بهتر است تجهیزاتی مثل فلاش اکسترنال را نیز به همراه خود داشته باشد.

012a91467f210472fab4e11359bbfef6

به دوربین خود مسلط باشید

در عکاسی ورزشی نباید از حالت اتوماتیک دوربین استفاده کرد، زیرا این حرفه ای نبودن عکاس را نشان می دهد، بنابراین باید از سیستم دستی دوربین استفاده کرد و بر دوربین خود مسلط بود، گاهی اوقات آشنا نبودن با تنظیمات دوربین یا نداشتن تسلط بر روی دوربین یا لنز باعث می شود که صحنه های بسیار مهم را از دست بدهیم، بنابراین باید روی دوربین خود تسلط کامل داشته باشیم، به طوری که نیازی به مکث برای نورسنجی نداشته باشیم، و در کمتر از یک ثانیه نورسنجی دوربین را انجام بدهیم، در گرفتن عکس های ایده آل تنظیم صحیح و سریع فوکوس نیز اهمیت زیادی دارد.
بنابراین آنقدر باید تمرین داشته باشید و با دوربین خود کار کنید تا روی آن تسلط کامل داشته باشید و بتوانید خیلی سریع و بدون فکر و درنگ نورسنجی آن را انجام دهید و نقطه فوکوس را تشخیص دهید.

مطلب پیشنهادی:  آموزش عکاسی از ناخن با گوشی موبایل + نکات مهم

44d47238d7d3e17aa176019eafac82af
استفاده از الویت دیافراگم

غیر از حالت اتوماتیک، دستی و حالت های دیگر عکاسی با دوربین های حرفه ای یکی از حالت های عکاسی الویت دیافراگم است.
عدد دیافراگم در واقع مقدار باز شدن دریچه دیافراگم و مقدار نوری که به سنسور تابیده می شود را مشخص می کند، در دوربین های Canon حالت الویت دیافراگم با AF و در دوربین های Nikon با A نشان داده می شود، در این حالت به دوربین اجازه می دهیم سرعت شاتر را خودش تنظیم کند و تنها نیاز است که عکاس دیافراگم را تنظیم کند، برای تنظیم صحیح دیافراگم باید بدانید هر چه عدد دیافراگم کمتر باشد دریچه آن باز تر است و نور بیشتری دریافت می کند بنابراین نیاز است سرعت شاتر بالاتر باشد، اما هر چه عدد دیافراگم بیشتر بشود دریچه بسته تر می شود و نور کمتری دریافت می کند بنابراین نیاز است سرعت شاتر پایین تر باشد، که در حالت الویت دیافراگم نیازی نیست سرعت شاتر را خود عکاس تنظیم کند.
البته به غیر از توجه به دیافراگم و سرعت شاتر لازم است به ایزو نیز توجه کرد و برای مثال برای عکاسی از یک مسابقه ورزشی در فضای باز و نور مناسب ایزو نباید از 400 بالاتر برود ولی برای عکاسی ورزشی در فضای بسته شاید نیاز باشد ایزو را بالاتر ببریم، ولی بهتر است برای بالا بردن کیفیت عکس ها ایزو از عدد 400 بالاتر نروند.

cf2ee7de99895351d72dcc79d067b24b

استفاده از تکنیک در عکاسی ورزشی

در ورزش یکی از مهم ترین اتفاقات سرعت است، که ما می توانیم با مهارت از آن در جهت ایده آل شدن عکس های خود استفاده کنیم، شما می توانید با بالا بردن سرعت شاتر برای مثال حرکت یک خودرو را در مسابقات رالی کنترل کنید و یک عکس فیریز شده از آن بگیرید، اما اگر بخواهید عکس های خلاقانه تر بگیرید می توانید از تکنیک پنینگ Panning استفاده کنید.
برای گرفتن چنین عکس هایی می توانید دوربین خود را روی حالت الویت سرعت شاتر قرار بدهید تا دوربین دیافراگم را تنظیم کند و شما فقط به سرعت شاتر توجه کنید، برای تهیه عکس با تکنیک پنینگ باید سرعت شاتر پایینی را انتخاب کنید و هم زمان و در جهت حرکت سوژه دوربین خود را حرکت دهید و در همان زمان دکمه شاتر دوربین را فشار دهید به گونه ای که سوژه فیریز بشود و پس زمینه تار بیوفتد. در عکاسی ورزشی استفاده از این تکنیک بسیار رایج است و باعث می شود به عکس های شما ارزش و کیفیت بدهد. یکی از کار های دیگری که می توان در عکاسی از سرعت انجام داد گرفتن عکس هایی است که حرکت در آن ها پیدا باشد، به این معنی که سرعت شاتر پایینی را انتخاب می کنیم ولی این بار با حرکت سوژه حرکت نمی کنیم و دوربین را ثابت نگه می داریم، این کار باعث می شود تا حرکت سوژه مثل توپ، اتوموبیل، اسب، دونده و … پیدا بشود و اگر در انجام این تکنیک چند عکس را بصورت پیاپی و پشت سر هم بگیریم، به خوبی می توانیم حرکت سوژه را نشان بدهیم، این کار شانس ما را برای ثبت لحظات حساس بیشتر می کند و به ارزش عکس ما می افزاید.

مطلب پیشنهادی:  عکاسی از محصول با موبایل: چگونه با گوشی بهترین عکس‌ها را بگیریم

742141ceda6b8f6786609d31c8ef129f

انتخاب زاویه مناسب

مسلماً یک عکاس باید دید خاص و بهتری نسبت به عموم مردم داشته باشد، بنابراین شما باید با استفاده از تجربیات قبلی خود بهترین مکان را برای قرارگیری انتخاب کنید و با هوشمندی و دقت وارد عمل بشوید، شما باید صحنه هایی را که دیگران متوجه آن ها نمی شوند را ثبت کنید و به یاد داشته باشید تا لحظه آخر مسابقه ممکن است با یک اتفاق خاص و ثانیه ای نتیجه عوض بشود، بنابراین باید حاضر و آماده عکاسی از لحظاتی مثل زدن یک گل سرنوشت ساز در بازی فوتبال باشید.
یک عکاس باید بهترین زاویه را انتخاب کند و هوشمندی به خرج بدهد، در غیر این صورت گرفتن عکس های ساده و بدون مزمون و بدون استفاده از تکنیک های خاص که از عهده هر کسی بر می آید، ولی کاری که از یک عکاس حرفه ای توقع می رود این است که با توانمندی های خود از اصول عکاسی مثل کادربندی، نقاط طلایی و قانون یک سوم، زاویه دید های متفاوت، دیدگاه مینیمالیستی و … بهره ببرد، تا بتواند عکس های ایده آلی را ثبت کند.

937ea3f7714dc0d01475da7bff33b596

برای حرفه ای شدن زیاد عکس بگیرید

شما برای رسیدن به موفقیت باید راه های زیادی را طی کنید، یکی از چیز هایی که به شما برای حرفه ای شدن کمک می کند گرفتن عکس های پیاپی و پشت سر هم است، قطعاً برای موفق شدن به تجربه نیاز داریم، برای به دست آوردن تجربه در عکاسی نیاز است تعداد زیادی عکس بگیریم تا عیب و ایرادات خود را برطرف کنیم، برای بهتر متوجه شدن ایرادات خود می توانید به نقد عکس خود بپردازید.

در عکاسی ورزشی به طور کلی باید به سرعت شاتر و بکاربردن تکنیک های مختلف و تلاش برای استفاده خلاقانه از آن توجه داشته باشیم، علاوه بر آن نکات دیگری مثل بالا بردن سواد تصویری با مشاهده عکس های قوی در این زمینه یا انتخاب زوایای درست که سوژه را خیلی خوب نشان بدهد و منظور را برساند دارای اهمیت زیادی هستند، ولی موضوعی که در عکاسی ورزشی از همه چیز مهم تر است ابزار و تجهیزات مثل دوربین و لنز مورد استفاده ما است.شما با توجه به نکاتی که گفته شد و تلاش و تمرین خودتان می توانید در زمینه ی عکاسی ورزشی پیشرفت کنید.

0d9756dc528560b61c85bfefba233aab

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *