آموزش, آموزش عکاسی دیجیتال

6 قدم تا رسیدن به یک آسمان رویایی

b569502f473b890f9fcfc45b8a227baa

مقاله ی خود را با این جمله آغاز میکنیم ” در عکاسی منظره اجازه ندهید که زمین شما را از مسیر درست منحرف کند” خوب این جمله یعنی چه؟ یک منظره عالی به همان اندازه که به زمینی زیبا نیازمند است آسمانی زیبا هم می طلبد تصور کنید زمینی پوشیده از گیاه های رنگارنگ زیبا را در کنار آسمانی خاکستری و خسته کننده شاید این نوع از تصاویر برای سبک های خاصی قابل توجه باشد اما در کل نداشتن آسمانی خیره کننده و با شکوه باعث میشود یک جای کار بلنگدگذشته از تمام این تئوری که ممکن است از نظر برخی کاملا سلیقه ای به نظر برسد گرفتن یک آسمان دراماتیک و شگفت انگیز رویای بسیار پیچیده تر از این است که با یک مقاله بشود به آن مسلط شد وقتی به هر حال ما در مقابل زمین آسمانی سبک داریم دورین ها معمولا زمانی که در معرض نور فراوان قرار میگیرند آبی درخشان آسمان را خاکستری و یا سفید مبهم و کاملا بی روح نمایش میدهند.

50698c07f91c611904a467b4892806a2

تنها کمی تنظیم و شناخت دستگاهتان کافی است تا آسمان را بسیار باشکوه در بالای تصویر به تصویر کشید. در ادامه 6 نکته برای رسیدن به مناظر چشمگیر با آسمان های زیبا مطرح شده است. تنها 6 قدم برای رسیدن به تصاویری با آسمان رویایی مانده با ما همراه باشید.

1-زمان را پیدا کن

شاید عکاسی از منظره به اندازه ی عکاسی از کودکان و یا عکاسی ورزشی نیازمند زمانبندی و دقت لحظه به لحظه نباشد اما در نظر نگرفتن زمان درست هم میتواند مسیر عکاسی شما را به کلی منحرف کند مثلا اگر به دنبال ثبت تصاویر آرامبخش و رویایی هستید یک آسمان طوفانی نمیتواند شما را راضی کند و در مقابل اگر به دنبال انتقال حس اضطراب گنگی و یا غم و هر حسی شبیه به این ها هستید یک آسمان ابی با ابرهای سفید و تشعشعات خورشید نمیتواند شما را یاری دهد پس در نظر گرفتن وضعیت هواشناسی قدم اول شماست چرا که اسمان در شرایط مختلف آب و هوایی احساساتی مختلف را انتقال میدهد.

مطلب پیشنهادی:  بهترین لوکیشن های عکاسی در تهران

197e342c9fbad962dbe6d3322f723ca6

جدا از حالات آب و هوایی زمان روز هم بسیار مهم است به طور مثال اواسط روز زمین بیشترین سایه ها و آسمان بیشترین نور و بهترین رنگ آبی را به رخ میکشد و زمان طلوع و غروب آفتاب هم زیبایی بی مثالی را دارد که البته غروب و طلوع آفتاب یک آسمان دراماتیک و رویایی را ارائه میدهد که شما را در خود غرق میکند.

2-وایت بالانس های غلط را امتحان کنید

گاهی باید قوانین عکاسی را نقص کرد وایت بالانس یکی از این قوانین است که نه تنها تصویر اشتباهی به شما نمیدهد بلکه شما را شگفت زده میکند. تنظیمات متفاوت و بی قاعده ای از وایت بالانس (تعادل سفیدی) انجام دهید و اسمان های بینظیر و رویایی از اسمان دریافت کنید این امر به ویزه مناسب آغاز و انتهای روز است که استفاده از تعادل رنگ سفید کاملا متفاوت با آنچه آموختید رنگ آسمان را بسیار زیبا تنظیم میکند.

حالت خودکار، ابری و سایه از پیش تعیین شده تعادل سفیدی غروب آفتابی مایل به نارنجی با آسمان آبی روشن را برای شما رقم میزند که با کمی تغییرات در سطح گرما و یا سرما میتوانید آن را تغییر دهید مثلا تنظیمات فلورسنت غروب نارانجی را به یک رنگ ابی درخشان و بنفش نزدیک میکند و یا تنگستن جلوه ای مشابه و به مراتب با رنگ های بسیار عمیق تر را ارائه میدهد.

54963e5ec11d76db476ac1c915c76dbf

استفاده از دمای کلوین برای تنظیم تعادل رنگ سفید باعث کنترل بیشتر رنگ ها در آسمان میشود.مثلا درجه حرارت 5500K باعث ثبت یک آسمان آفتابی با تعادل سفید دقیق ثبت خواهد شد یعنی در این تنظیمات چیزهایی که سفید هستند سفید و چیزهایی که خاکستری هستند خاکستری دیده میشوند. درجه حرارت بالاتر مثلا 6500K درخششی نارنجی نارنجی را به زمین میبخشد و رنگ های غروب را افزایش میدهد. یه درجه حرارت خنک تر مثلا 3000K ترکیبی از آبی و بنفش را ارائه میدهد. پس دیدید که کلوین میتواند گزینه های بیشتری را برای انتخاب تنظیم تعادل رنگ سفید ارائه دهد.

17737832ac17be5216f187a82c20936e

در اینجا ، برای گرم شدن آسمان ، تعادل رنگ سفید پس از پردازش تغییر یافت.

البته که اگر تنظیمات به درستی صورت گیرد و تصاویر به درستی ثبت شوند بهتر است اما پیشنهاد میکنم با فرمت RAW عکاسی کنید تا در صورت نیاز انعطاف بیشتری برای تنظیمات عکس داشته باشید. در این صورت اگر هم عکسی را بیش از اندازه گرم یا سرد کرده باشید و یا تنظیمات را به صورت غلط انجام اده باشید به راحتی میتوانید خطای خود را جبران کنید. و در کل پیشنهاد میکنم بعد از ثبت تصویر منظره با فرمت RAW حتما تنظیمات مختلف دما را روی آن تست کنید تا تفاوت را به صورت ملموس لمس کنید.

مطلب پیشنهادی:  عکاسی روایی چیست؟ تسلط بر تکنیک‌ها، نمونه‌ها و ایده‌ها

3- آسمان را منبع الهام و تنظیمات خود قرار دهید

چشمگیرتر بودن آسمان نسبت به زمین امری غیر قابل انکار است پس چرا آسمان را منبع ساختن تصویر قرار ندهیم؟

زمان ثبت عکس به افق منظره پیش رو توجه کنید برای این کار میتوانید از قانون یک سوم استفاده کنید عکس را به سه قسمت تقسیم و افق را در یک بخش آن در نظر بگیرید مثلا اگر از آسمانی معمولی عکاسی میکنید بهترین نقطه افق یک سوم بالایی است به این ترتیب قسمت بیشتری از تصویر را به زمین اختصاص میدهید مانند تصویر زیر:

f376b8ae6217d18ca5ebcc8b402b63a1

از آنجا که آسمان در اینجا خیلی چشمگیر نیست ، قرارگیری بالاتر افق باعث بهبود ترکیب می شود.

اما در صورتی که آسمانی چشمگیر و زیبایی دارید قسمت بیشتری از تصویر را به آن اختصاص دهید مثلا یک سوم پایینی مانند تصویر زیر:

cadc4583c983c78f9cb03ec0a7ddaf1f

آسمان در اینجا چشمگیر است ، بنابراین فضای تصویر برای نشان دادن زمین کمتر و آسمان بیشتر در نظر گرفته شده است.

4- از فیلتر استفاده کنید

هر عکاس منظره باید دو نوع فیلتر را همیشه در کیف عکاسی خود موجود داشته باشد:

1-فیلتر چگالی خنثی

2- فیلتر پلاریزه

1- فیلتر چگالی خنثی

فیلتر چگالی خنثی دقیقا مانند عینک آفتابی عمل میکند و نور ورودی صحنه های روشن را محدود میکند. بدون این فیلتر غالبا یا تحت نور شدید آسمانی بیش از حد روشن خواهید داشت و یا به واسطه تاریک تر بون زمین تصویری تیره خواهیم داشت تنها ایراد این فیلتر ها عملکرد صحیح در برابر افق های ناهموار مثل کوه ها یا ساختمان ها است.

مطلب پیشنهادی:  آموزش عکاسی منظره با گوشی هوشمند

2- فیلتر پلاریزه

فیلتر های پلاریزه تنها بر روی نور های منعکس شده تاثیر میگذارند بنابراین بهترین گزینه برای عکاسی از ساختمان ها کوه ها و در کل افق های ناهموار است این فیلتر ها همچنین برای از بین بردن بازتاب در سطوح براق و یا آب هستند .

 

a5c7b30fb632c92feb59154517223dc9

5- سرعت شاتر طولانی

سرعت شاتر بالا فقط برای کاسی از آبشارها مناسب نیست. اگر هنگام عکاسی از آسمان هم از سرعت شاتر طولانی استفاده کنید ابر ها نیز تار میشوند و در آسمان رگه های پراکنده ایجاد میشود که حرکتی ارام را در چشم بیننده تداعی میکند.

4d410063822cd9be28f86701c0bc3a31

6- از ابزار Adobe Camera RAW Graduated Filter استفاده کنید

اگر چه بهترین روش ثبت درست تصویر است اما گاهی میتوان با استفاده از ابزار های مفید هم به نتیجه مطلوب رسید یکی از این ابزار ها، ابزار Graduated Filter در Adobe Camera RAW است (این ابزار در فتوشاپ و لایت روم هم به همین شکل وجود دارد).

با استفاده از این ابزار میتوان جلوه های آسمان را نمایان کرد این ابزار از بالای تصویر رو به پایین آمده و هر قدر که به پایین تصویر نزدیک تر میشود محو تر و طبیعی تر جلوه میکند. این ابزار همچنین می تواند کنتراست ، اشباع ، وضوح و رنگ را تنظیم کند. این امر امکاناتی را برای اعمال ویرایش ها فقط در آسمان برای نمایش بیشتر فراهم می کند (ایجاد جلوه هایی که بعضی اوقات نمی تواند در دوربین انجام شود).

d132c74defa34e9f47fd52b3dc69779c

تصویر اصلی

b569502f473b890f9fcfc45b8a227baa

همان تصویر است بعد از استفاده از فیلتر Graduated Filter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *