
عکاسان همیشه در مورد نور صحبت می کنند – جهت آن، کیفیت آن، و نحوه تاثیر آن بر تصاویر شما. اگر مدتی است که عکس میگیرید، میدانید که نور ساعت طلایی (درست پس از طلوع خورشید و درست قبل از غروب خورشید) اغلب بهترین در نظر گرفته میشود، و نور ابری پراکنده نیز بسیار مورد علاقه است.
با این حال، نورپردازی در میانه روز تقریباً مورد منفور عکاسان است. از آنجایی که خورشید ظهر از فاصله ی کمتری از جو عبور می کند، تمایل به نور تند و کنتراست بالا دارد. و چون از بالا پایین می آید، سایه های عمیق نامطلوب ایجاد می کند. (عکاسانی که عاشق عکاسی در ظهر هستند، عکاسان خیابانی هستند؛ آنها از خورشید ظهر برای تولید تصاویر جسورانه و با کنتراست بالا، به طور کلی سیاه و سفید استفاده می کنند.)
اما در حالی که کار در آفتاب ظهر ممکن است ایده آل نباشد، اغلب بخشی ضروری از عکاس بودن است. اگر بخواهید از فضای داخلی یک ساختمان عکاسی کنید، اما فقط از 10 تا 2 باز است، چه؟ اگر مشتری پرتره داشته باشید که فقط در زمان استراحت ناهار در دسترس باشد، چه؟ اگر مراسم عروسی در فضای باز در ساعت 12 برنامه ریزی شده باشد چه؟ اگر در سفر هستید و فقط چند ساعت فرصت دارید در یک مکان خیره کننده توقف کنید، چه؟
خوشبختانه، چند نکته و ترفند وجود دارد که میتوانید از آنها برای عکاسی در ظهر استفاده کنید و در عین حال تصاویری زیبا به دست آورید. در زیر، روشهای مورد علاقهام را به اشتراک میگذارم، و مثالهای عملی زیادی را اضافه میکنم تا بتوانید دقیقاً منظور من را ببینید.
1. از سایه باز استفاده کنید
وقتی با آفتاب ظهر روز روبهرو میشوید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که به دنبال یک منطقه سایهدار به اطراف بگردید: نقطه زیر یک درخت بزرگ، یک گاراژ باز، کنار ساختمان، فضای زیر سایهبان، یا هر چیز دیگری که باعث میشود یک سایبان ایجاد شود. سایه ای که برای پوشاندن سوژه شما به اندازه کافی بزرگ باشد.
نور سایهدار فوقالعاده جذاب نیست، و مطمئناً خیلی انعطافپذیر نیست (اگر از یک سوژه متحرک عکاسی میکنید، مانند یک سگ در حال حرکت، که ثابت نمیماند، چه کار میکنید؟)، اما به هر حال برای پرتره ها، گل ها، محصولات، و تنظیمات طبیعت بی جان به خوبی کار میکند. مزیت این است که در جایی که نور مستقیمی به سوژه شما نمیخورد، جلوهای ملایمتر و با کنتراست کمتر ایجاد میکند.
نکته کلیدی این است که سوژه خود را در لبه سایه قرار دهید. به این ترتیب، در حالی که آنها به طور یکنواخت روشن می شوند، هنوز نور واقعی کافی برای نوردهی خوب وجود خواهد داشت:
اگر سوژه خود را در تاریک ترین قسمت سایه قرار دهید، نور یکنواخت خواهد بود، اما ممکن است برای گرفتن یک سرعت شاتر به اندازه کافی سریع برای عکس های شارپ تلاش کنید.
همچنین مراقب باشید از سایه های تکه تکه ای که به ویژه در زیر درختان رایج است اجتناب کنید. با نقاط نوری ناهموار روی سوژه، جلوه ای براق ایجاد می کند:

گل رز در زیر درخت قرار دارد، اما سایه تکه تکه باعث ایجاد لکه های نور بر روی سوژه می شود.
یک نکته سریع دیگر: یک بازتابنده بیرون بیاورید! با انعکاس نور به سمت سوژه خود، می توانید کمی پاپ اضافی به تصاویر خود اضافه کنید و حتی می توانید سوژه خود را سه بعدی تر جلوه دهید.
اگر از قبل بازتابنده ندارید، آنها بسیار ارزان هستند، یا می توانید با استفاده از هسته فوم سفید یا حتی یک تخته پوستر استاندارد، بازتابنده خودتان را بسازید:

من از یک تخته هسته فوم سفید ساده استفاده کردم تا مقداری نور منعکس شده را به گل رز اضافه کنم.
2. با نور پس زمینه کار کنید
گاهی اوقات، مطلقاً هیچ سایه ای در دسترس نخواهد بود یا به سادگی غیرممکن خواهد بود که سوژه خود را برای همکاری و رفتن به زیر سایه قرار دهید.
زمانی که چاره ای جز عکاسی از سوژه خود در آفتاب کامل ندارید، توصیه من این است که خود را طوری قرار دهید که با نور پس زمینه مواجه شوید. به عبارت دیگر، در اطراف سوژه خود قدم بزنید تا زمانی که خورشید در پشت آن قرار گیرد (و به سمت لنز دوربین اشاره کند).
اگر در ظهر عکاسی میکنید، یافتن زاویه نور پسزمینه غیرممکن خواهد بود – اما در هر زمان دیگری از روز، نباید مشکلی ایجاد کند.
نور پس زمینه از برخورد نور با کنتراست بالا به جلوی سوژه جلوگیری می کند. به این دو تصویر نگاه کنید، یکی با نور جلو (در سمت چپ) و یک عکس با نور پس زمینه (در سمت راست):
نور پسزمینه همچنین میتواند کمک بزرگی در عکاسی پرتره باشد، زیرا از خمیده شدن سوژههای شما جلوگیری میکند.
در حال حاضر، نور پس زمینه به طور کلی منجر به دو نوع عکس می شود:
سیلوئت ها، که در آن سوژه تاریک است در حالی که پس زمینه به خوبی نوردهی می شود
عکسهایی با Higher-key، که در آن سوژه به خوبی نوردهی میشود اما پسزمینه منفجر شده است.
هر یک از این روشها میتواند کارساز باشد، اما مهم است که قبل از عکاسی به دقت در مورد اثری که میخواهید به دست آورید فکر کنید. اگر ظاهری شبحدار را ترجیح میدهید، باید برای ناحیه روشن پشت سوژه خود نوردهی کنید، و اگر نگاهی با Higher-key را ترجیح میدهید، باید برای سوژه خود نوردهی کنید در حالی که اجازه دهید پسزمینه بیش از حد روشن شود. میتوانید این کار را با اندازهگیری دقیق نواحی مربوط به قاب انجام دهید، یا میتوانید از تنظیمات مختلف نوردهی دستی برای به دست آوردن نتیجهای که میخواهید استفاده کنید.
اگر ایده استفاده از نور پسزمینه را دوست دارید اما میخواهید هم پیشزمینه و هم پسزمینه را به خوبی در معرض دید قرار دهید، گزینه دیگری دارید:
3. از فلاش یا بازتابنده (به علاوه نور پس زمینه) استفاده کنید
این نکته برای عکاسی پرتره و محصول عالی عمل می کند. بهترین بخش این است که شما نیازی به فلاش قوی ندارید. شما فقط باید مقداری نور در جلوی سوژه خود قرار دهید.
ابتدا، مطمئن شوید که سوژه شما دارای نور پسزمینه است (به عنوان مثال، همانطور که در نکته قبلی توضیح داده شد، خورشید از پشت به آنها برخورد میکند). سپس یک اسپیدلایت را روی کفشک دوربین یا پایه نور نزدیک آن نصب کنید. مطمئن شوید که فلاش به سمت جلوی سوژه باشد.
برای ناحیه روشن پشت سوژه خود با دقت نوردهی کنید. وقتی یک عکس بدون فلاش می گیرید، فایل به دست آمده باید یک سوژه تیره را نشان دهد – اما وقتی فلاش را اضافه می کنید، هم سوژه و هم پس زمینه باید عالی به نظر برسند. ترکیب نور پسزمینه و فلاش از سایههای خشن مراقبت میکند، به علاوه تعادل بین پیشزمینه و پسزمینه را تضمین میکند.
توجه داشته باشید که ممکن است کمی تغییرات در تنظیمات دوربین و فلاش شما لازم باشد تا سوژه به درستی در معرض دید قرار گیرد، اما مطمئنا ارزشش را دارد!
اگر ترجیح می دهید از فلاش استفاده نکنید، می توانید به جای آن با بازتابنده کار کنید. بازتابنده ها به اندازه فلاش ها قابل دستکاری نیستند، اما همچنان کار بسیار خوبی انجام می دهند. در اینجا می توانید تنظیمات بازتابنده من را به همراه تصویر حاصل مشاهده کنید:
4. با دیفیوزر عکاسی کنید
اگر در نور شدید خورشید کار می کنید و گرفتن مداوم تصاویر با نور پس زمینه ایده آل نیست، پس استفاده از یک دیفیوزر را در نظر بگیرید: یک پانل شفاف سفید که بین سوژه و نور قرار می گیرد و نتایج فوق العاده نرمی را ارائه می دهد:

سمت چپ: گل رز در آفتاب کامل. سمت راست: یک پانل پخش کننده ساده که نور یکنواخت و ملایم را روی گل ها می تاباند.
یک دیفیوزر نور شدید خورشید را می گیرد و به طور یکنواخت روی سوژه های شما پخش می کند. اندازه دیفیوزر و توانایی شما برای قرار دادن آن محدود می شود، اما این روشی بسیار موثر برای عکسبرداری از محصولات، صحنه های بی جان و گل ها است.
هنگام کار با دیفیوزر، کمک گرفتن از یک دستیار برای نگه داشتن آن در جای خود می تواند مفید باشد. (در واقع گاهی اوقات از غریبه ها کمک گرفته ام؛ از خلاقیت نترسید!)
توجه داشته باشید که می توانید دیفیوزرها را به صورت آنلاین خریداری کنید (در واقع برخی از بازتابنده ها را می توان به دیفیوزر تبدیل کرد!). گزینه دیگر این است که خودتان دیفیوزر با مقداری پارچه سفید شفاف (مانند ملحفه) بسازید.
این عکس نور پراکنده من است:
5. ظاهر با کنتراست بالا را بپذیرید
در طول این مقاله، من مشکلات مربوط به عکاسی در ظهر را مورد بحث قرار داده ام – اما گاهی اوقات، به جای تلاش برای جلوگیری از نور شدید، بهتر است به سمت لغزش هدایت شوید! جلوه کنتراست بالا را بپذیرید و ببینید چه چیزی می توانید ایجاد کنید.
یکی از تکنیک ها در اینجا عکاسی سیاه و سفید است که در نورهای خشن بسیار عالی به نظر می رسد. سایه های سنگین می توانند درام ایجاد کنند و وقتی با ترکیب بندی دقیق ترکیب شوند، نتایج می تواند نفس گیر باشد.
در یک یادداشت مرتبط، جستجوی سایه های جالب می تواند مفید باشد. برای مثال، اگر در حال عکاسی پرتره هستید، می توانید سوژه خود را طوری قرار دهید که سایه روی صورت آنها بیفتد. اگر معماری را به تصویر میکشید، میتوانید به سایه اجازه دهید تا ویژگیهای خاصی را پنهان کند و در عین حال بر دیگران تأکید کند.
هیچ قانون روشنی در اینجا وجود ندارد. واقعاً همه چیز در مورد آزمایش و سرگرمی است!
عکاسی از خورشید ظهر: کلمات پایانی
دفعه بعد که در وسط روز در عکاسی گیر کردید، با بهانه برای اجتناب از این موقعیت بهانه نیاورید. در عوض، چالش را قبول کنید و این رویکردها را امتحان کنید. (من شما را تشویق می کنم که از قبل با نورهای خشن تمرین کنید تا در طول جلسه واقعی مجبور به آزمایش تکنیک های مختلف نشوید.)