آموزش, آموزش عکاسی دیجیتال

15 نکته عکاسی غروب خورشید

sunset photography tips 1

عکاسی از غروب خورشید سرگرم‌کننده، پرارزش و اغلب به‌طور نفس‌گیر زیبا است – اما ایجاد عکس‌های خیره‌کننده از غروب خورشید، به‌ویژه برای مبتدی‌ها، می‌تواند سخت باشد. آسمان روشن و پیش زمینه تاریک منجر به مشکلات نوردهی می شود، در حالی که نور محدود می تواند به دلیل لرزش دوربین باعث تاری شود.

اینجاست که این مقاله به کار می آید! در زیر، 15 نکته ساده را به اشتراک می‌گذارم که فوراً تصاویر غروب شما را بهبود می‌بخشد، از جمله:

  • چگونه تن های زیبا را به طور مداوم ثبت کنیم
  • نحوه ایجاد ترکیبات متعادل و حرفه ای
  • بهترین نوع آب و هوا برای عکس های غروب آفتاب
  • یک ترفند ساده برای برجسته کردن عکس‌هایتان
  • و …!

بنابراین اگر برای تبدیل شدن به یک استاد عکاسی از غروب آفتاب آماده هستید، بیایید درست شروع کنیم.

1. برای بهترین عکس ها، از قبل برنامه ریزی کنید

در حالی که گاهی اوقات می‌توانید عکس‌های زیبای غروب خورشید را بدون هیچ فکر قبلی ثبت کنید، اما بی شک بهترین عکس‌ها معمولاً پس از برنامه‌ریزی واقعی به دست می‌آیند.

بنابراین مکان‌هایی را که ممکن است برای غروب آفتاب مناسب باشند یک یا دو روز قبل از عکاسی ، انتخاب کنید. به دنبال مکان‌های جالب بگردید – مکان‌هایی که می‌توانید از خورشید تا خط افق عکاسی کنید، و در آن فرصت‌هایی برای عکس‌هایی که شامل عناصر پیش‌زمینه و شبح‌ها هستند وجود خواهد داشت.

پنجره غروب خورشید اغلب نسبتا کوتاه است، به همین دلیل است که می خواهید قبل از شروع غروب خورشید به این عناصر فکر کنید. در غیر این صورت، ممکن است بهترین عکس ها را از دست بدهید.

از زمان غروب خورشید مطلع شوید، سپس حداقل نیم ساعت قبل از آن برسید. در حالی که می‌توانید عکس‌های باورنکردنی از غرق شدن خورشید در زیر افق بگیرید، اغلب در آستانه غروب خورشید با جادوی زیادی روبرو خواهید شد.

و مراقب آب و هوا باشید. انواع مختلفی از غروب خورشید وجود دارد که طیفی از انواع مختلف نورها و الگوها را در آسمان ایجاد می کند. فقط در روزهای صاف بیرون نروید، زیرا اگرچه این رنگ‌ها می‌توانند رنگ‌های شگفت‌انگیزی تولید کنند، معمولاً روزهایی با ابرهای (جزئی) هستند که عمل واقعی اتفاق می‌افتد.

(همچنین گرد و غبار و دود موجود در هوا نیز می تواند نتایج شگفت انگیزی ایجاد کند.)

تجهیزاتی را که ممکن است نیاز داشته باشید در نظر بگیرید. سه‌پایه، لنزهایی با فاصله‌های کانونی مختلف و باتری‌های اضافی در نظر بگیرید. به این ترتیب، وقتی آسمان زیبا شد، شما آماده خواهید بود!

sunset photography tips 3

2. از دوربین مناسب استفاده کنید

از نظر فنی، می‌توانید با استفاده از هر نوع دوربین، از ارزان‌ترین مدل گوشی هوشمند گرفته تا گران‌ترین دستگاه بدون آینه با فرمت متوسط، تصاویر شگفت‌انگیز غروب خورشید را ثبت کنید. اما دوربین‌های خاصی مزایایی دارند، بنابراین اگر در مورد عکاسی از غروب (یا طلوع خورشید) جدی هستید، ممکن است خرید یک مدل جدید منطقی باشد.

به عنوان مثال، دوربین های فول فریم – به خصوص جدیدترین دوربین های بدون آینه فول فریم – محدوده دینامیکی خیره کننده ای را ارائه می دهند. این به شما امکان می‌دهد سایه‌های تیره و نقاط برجسته روشن را در یک فریم ثبت کنید، که اگر ترجیح می‌دهید غروب خورشید را در یک شات عکاسی کنید (برخلاف استفاده از روش براکتینگ یا HDR) مفید است. این دوربین‌های فول فریم همچنین عملکرد قابل‌توجهی در نور کم ارائه می‌دهند، و اگرچه اگر قصد عکاسی در نور مناسب و استفاده از سه‌پایه را دارید، این موضوع چندان مهم نیست، اما اگر بخواهید به صورت دستی یا در شب عکاسی کنید، می‌تواند تفاوت زیادی ایجاد کند.

همچنین ایده خوبی است که دوربینی با تعداد مگاپیکسل مناسب بگیرید. اکثر دوربین‌های مدرن بدون آینه حداقل 20 مگاپیکسل را ارائه می‌کنند، اما خرید یک مدل 30 مگاپیکسلی، 40 مگاپیکسلی یا حتی 60 مگاپیکسلی، به خصوص اگر می‌خواهید از عکس‌های خود پرینت‌های بزرگی ایجاد کنید، سودمند است.

دوربین خاصی که خریداری می کنید به علایق، بودجه و برند انتخابی شما بستگی دارد، اما چند گزینه عالی عبارتند از Sony a7R IV، Canon EOS R5 و Nikon Z7 II. (توجه داشته باشید که بهترین دوربین های عکاسی غروب خورشید تقریباً با بهترین دوربین های عکاسی منظره همپوشانی دارند، بنابراین همیشه می توانید توصیه های دوربین منظره ما را بررسی کنید!)

مطلب پیشنهادی:  عکاسی بارداری: بهترین ژست‌ها و نکات کلیدی

3. در فواصل کانونی مختلف عکاسی کنید

بیشتر غروب‌های خورشید با لنزهای واید عکاسی می‌شوند و این فواصل کانونی می‌تواند تصاویر زیبایی را ایجاد کند. یک لنز در بازه 10 تا 30 میلی‌متری، عکس‌های وسیعی از غروب خورشید به شما می‌دهد.

با این حال، اگر می‌خواهید خود خورشید یکی از ویژگی‌های اصلی عکس باشد، باید روی آن زوم کنید. وسعت خورشید فقط نیم درجه است، بنابراین وقتی با یک لنز زاویه باز عکس می‌گیرید، خورشید به سمت آن می‌شود. کوچک در قاب اگر می خواهید خورشید را برجسته کنید، باید با یک لنز 200 میلی متری یا بیشتر زوم کنید. (این به نوبه خود نیاز شما را به سه پایه افزایش می دهد که در ادامه به آن می پردازم.)

همچنین مراقب نگرانی های ایمنی چشم باشید زیرا نگاه کردن به خورشید همیشه خطرناک است. و وقتی از طریق لنز تله به آن نگاه می کنید خطرناک تر است. بنابراین اگر خورشید را در ترکیب بندی خود قرار می دهید، هرگز از منظره یاب اپتیکال دوربین خود نگاه نکنید. در عوض، از Live View برای بررسی ترکیب و نوردهی خود در LCD عقب استفاده کنید.

(اگر از دوربین بدون آینه استفاده می کنید، این مشکلی ایجاد نمی کند. می توانید با خیال راحت از طریق منظره یاب الکترونیکی به خورشید نگاه کنید.)

4. از قانون یک سوم برای بهبود ترکیب عکاسی غروب خورشید استفاده کنید

قانون یک سوم بیان می کند که باید عناصر کلیدی صحنه خود را در یک سوم مسیر در کادر قرار دهید. بنابراین به جای قرار دادن افق در مرکز ترکیب منظره، آن را به سمت بالا یا پایین قرار دهید، مانند این:

sunset photography tips 5

آیا می بینید که چگونه افق یک سوم راه از پایین به بالا است؟ این چیزی است که قانون یک سوم نشان می دهد.

و این فقط مربوط به افق نیست. شما همچنین می توانید از قانون یک سوم برای قرار دادن خورشید، عناصر پیش زمینه، عناصر پس زمینه استفاده کنید.

البته قانون یک سوم الزامی نیست. و شما می توانید قانون یک سوم را برای نتایج خیره کننده در شرایط خاص زیر پا بگذارید. اما به طور کلی، قانون یک سوم یک نقطه شروع عالی است – بنابراین اگر دلیل خوبی برای انجام این کار ندارید، شدیداً توصیه می کنم آن را دنبال کنید!

5. با نوردهی های مختلف آزمایش کنید (برای رسیدن به یک نتیجه جادویی)

هنگام عکاسی از غروب خورشید، همیشه باید با حالت نیمه اتوماتیک یا دستی عکاسی کنید. اجازه ندهید دوربین تنظیمات را به شما دیکته کند (به عبارت دیگر: فوراً از حالت خودکار خارج شوید!). بنابراین قبل از شروع عکسبرداری از غروب آفتاب، دوربین خود را به حالت اولویت دیافراگم، حالت اولویت شاتر یا حالت دستی تغییر دهید.

و فقط با یک نوردهی یک عکس نگیرید. در عوض، عکس‌های متنوعی در نوردهی‌های مختلف بگیرید.

در حالی که می‌توانید نوردهی «استاندارد» را براساس توصیه‌های دوربین خود امتحان کنید، از نوردهی کم با افزایش سرعت شاتر یا باریک کردن دیافراگم نترسید. و از افشای بیش از حد با انجام برعکس نترسید.

sunset photography tips 9

نکته مهم در مورد غروب این است که هیچ نوردهی “درست” وجود ندارد. کلید آزمایش است با نوردهی کم و بیش از حد می توانید نتایج خیره کننده ای به دست آورید.

(شخصاً، من تمایل دارم با سرعت شاتر نسبتاً سریع شروع کنم، سپس به آرامی به سرعت شاتر آهسته تر برای عکس های روشن تر و درخشان تر می پردازم.)

6. اغلب براکت کنید

در نکته قبلی، من در مورد آزمایش با نوردهی های مختلف صحبت کردم. اما اگر می‌خواهید رویکرد رسمی تری را در نظر بگیرید، توصیه می‌کنم از تکنیک براکتینگ استفاده کنید.

نحوه عملکرد تکنیک براکتینگ

  • ابتدا با استفاده از تنظیمات پیشنهادی دوربین خود عکس بگیرید.
  • سپس تنظیمات را (به صورت دستی یا از طریق جبران نوردهی) طوری تنظیم کنید که عکس را کمی کم نور کند. یک شات بگیرید.
  • سپس تنظیمات را طوری تنظیم کنید که عکس را کمی بیش از حد نوردهی کنید. به عبارت دیگر، اگر دوربین شما بگوید با f/8 عکاسی کنید، همانطور که توصیه می شود اولین عکس خود را با f/8 بگیرید. اما عکس دوم شما با f/5.6 و سومین شات شما با f/11 خواهد بود. به این ترتیب، شما با یک عکس “استاندارد”، یک عکس تیره تر و یک عکس روشن تر خواهید داشت که همه آنها رنگ ها و جلوه های مختلفی را به شما می دهند.

این یک راه خوب برای هدایت آزمایش شما است، و همچنین یک راه خوب برای ایجاد اطمینان از عکس های است که ثبت کردید به طوری که، اگر تصادفا، عکس استاندارد را بیش از حد نوردهی کنید، فایل تیره تری روی کارت حافظه خود داشته باشید.

sunset photography tips 4 1

7. Auto Exposure Lock دوست شماست

براکت کردن می تواند بسیار سرگرم کننده باشد، اما همچنین زمان می برد – و اگر فقط برای یک یا دو عکس وقت دارید، دقیق ترین راه برای ایجاد یک تصویر با نوردهی خوب نیست. اینجاست که قفل نوردهی خودکار (AEL) مفید است.

مطلب پیشنهادی:  آموزش عکاسی پنینگ

استفاده از AEL ساده است. ابتدا دوربین خود را به سمت ناحیه ای از صحنه که می خواهید کاملاً در معرض دید قرار گیرد، مانند یک ویژگی پیش زمینه زیبا، بگیرید. سپس نوردهی را قفل کنید. در نهایت، تصویر را دوباره قاب کنید (در حالی که قفل نوردهی را حفظ می کنید).

اساساً به شما امکان می‌دهد نوردهی را بدون تداخل از غروب فوق‌العاده خورشید تعیین کنید، که می‌تواند در سنج دوربین ویران کند.

همچنین توجه داشته باشید که می توانید از Auto Exposure Lock برای ایجاد سیلوئت های زیبا استفاده کنید. فقط دوربین خود را به سمت روشن‌ترین نقطه آسمان بگیرید، نوردهی را قفل کنید و سپس با یک سوژه پیش‌زمینه قاب بگیرید. نتیجه به این صورت خواهد بود:

sunset photography tips 6

8. با زوایای مختلف آزمایش کنید

هنگامی که عکاسی از غروب آفتاب را شروع کردید، ممکن است وسوسه شوید که دائماً از همان نقطه دید در سطح سینه یا هم سطح چشم عکاسی کنید. به هر حال، اگر خراب نشده باشد، دلیلی برای تعمیر آن وجود ندارد، درست است؟

از یک طرف، این نقطه دید استاندارد عکس های فوق العاده ای به شما می دهد. و استفاده از یک تاکتیک ترکیب بندی خاص در بسیاری از عکس ها هیچ اشکالی ندارد.

اما در نهایت، ممکن است بخواهید تصاویری را بگیرید که از همه چیز متمایز هستند – و یک راه عالی برای انجام این کار، تغییر زاویه است.

به جای اینکه همیشه دوربین خود را روی سه پایه کاملا کشیده خود قرار دهید و آن را به سمت افق بگیرید، سعی کنید آن را با هم مخلوط کنید. به عنوان مثال، شما می توانید:

  • پایین بیایید تا بر پیش زمینه تأکید کنید
  • برای ایجاد عکس های بالای سر منحصر به فرد، یک نقطه دید بالا پیدا کنید
  • برای ترکیبی پرانرژی، از زاویه ای مایل عکس بگیرید
  • از یک سوژه پیش زمینه عکاسی کنید تا حس نگاه کردن به غروب خورشید را کنید

البته، رویکرد مرسوم‌تر را کاملاً رها نکنید، اما این دیدگاه‌های دیگر را امتحان کنید و ببینید نظرتان به کدام حالت مثبت تر است!

9. هر زمان که ممکن است با فرمت RAW عکس بگیرید

بسیاری از عکاسان، به خصوص زمانی که شروع به کار می کنند، تمایل به گرفتن تصاویر JPEG دارند که کوچک هستند، قابلیت اشتراک گذاری بالایی دارند و نیازی به ویرایش خاصی ندارند.

اما در حالی که JPEG ها راحت هستند، هزینه دارند: وقتی دوربین شما یک JPEG ایجاد می کند، داده های تصویر را فشرده می کند که در نهایت منجر به اطلاعات کمتری در فایل می شود. از سوی دیگر، فایل‌های RAW حاوی تمام داده‌های تصویر از لحظه ضبط هستند که چندین مزیت عمده را ارائه می‌دهد، از جمله:

فایل‌های RAW اطلاعات رنگ بیشتری دارند، بنابراین فشار دادن رنگ‌ها در جهات مختلف بدون ایجاد جلوه‌های نواری ناخوشایند آسان‌تر است.
فایل های RAW دارای اطلاعات تونال بیشتری هستند، بنابراین می توانید جزئیات را در سایه ها و هایلایت هایی که به طور کامل در فایل های JPEG از بین رفته اند بازیابی کنید.
در عکاسی از غروب خورشید، زمانی که اغلب با رنگ‌های بسیار زیبا و دامنه دینامیکی عظیم کار می‌کنید، توانایی انجام این تغییرات و بازیابی اطلاعات از دست رفته بسیار ارزشمند است. و در حالی که فایل‌های RAW به‌اندازه JPEG خیره‌کننده به نظر نمی‌رسند، فقط به کمی دانش ویرایش نیاز دارید تا باورنکردنی به نظر برسند!

توجه داشته باشید که برای اشتراک‌گذاری فایل‌های خود به نوعی نرم‌افزار پردازش RAW نیاز دارید، اما برنامه‌های شگفت‌انگیز زیادی وجود دارد، از جمله گزینه‌های پولی مانند Lightroom Classic و Photoshop، و همچنین برنامه‌های رایگان مانند RawTherapee.

10. برای بهترین رنگ ها، از Auto White Balance خارج شوید

تنظیم تعادل رنگ سفید شما دمای رنگ های صحنه شما را تنظیم می کند. بنابراین بسته به تراز سفیدی، در نهایت یک عکس سردتر (آبی تر) یا یک عکس گرمتر (قرمزتر) خواهید داشت.

وقتی تعادل رنگ سفید روی خودکار تنظیم شود، دوربین شما به طور خودکار با دمای رنگ مقابله می کند. و در حالی که این گاهی اوقات می تواند کارساز باشد، اغلب نتایجی کمتر از حد نصاب می دهد – جایی که شما رنگ طلایی گرم غروب خود را از دست می دهید.

بنابراین، به جای استفاده از تعادل رنگ سفید خودکار، دوربین خود را به تنظیمات پیش‌تنظیم ابری یا سایه تغییر دهید، که این کار کمی گرم می‌شود. از طرف دیگر، اگر در حال عکاسی از غروب خورشید هستید و می‌خواهید عکسی خنک‌تر و خوش خلق‌تر داشته باشید، می‌توانید تنظیمات دیگر تعادل رنگ سفید مانند Incandescent را آزمایش کنید.

یک چیز دیگر:

اگر با فرمت RAW عکاسی می‌کنید، این درست است که همیشه می‌توانید تعادل رنگ سفید را در طول پردازش پس از پردازش تغییر دهید. با این حال، این اغلب بسیار ناخوشایند است. فکر کنید چقدر زمان می خواهید برای تنظیم تراز سفیدی جلوی رایانه خود صرف کنید؟ به همین دلیل ارزش آن را دارد که تعادل رنگ سفید را درست در دوربین داشته باشید.

11. همیشه یک سه پایه برای شارپ ترین نتایج به همراه داشته باشید

اگر با سرعت‌های شاتر طولانی‌تر، مانند 1/60 ثانیه و بالاتر، عکاسی می‌کنید، سه پایه تفاوت زیادی ایجاد می‌کند. این دوربین شما را ثابت نگه می‌دارد – به طوری که فایل‌های شما واضح باقی می‌مانند.

مطلب پیشنهادی:  آموزش عکاسی از ناخن با گوشی موبایل + نکات مهم

هنگامی که برای عکاسی از غروب آفتاب بیرون هستید، نیازی نیست که عکاسی را با سه پایه شروع کنید، زیرا دقایقی که منتهی به غروب خورشید می شود، نور زیادی به ارمغان می آورد.

اما با غرق شدن خورشید در افق، سه پایه بیشتر و بیشتر ضروری می شود. (و زمانی که خورشید از بین برود، یک سه پایه کاملا ضروری خواهد بود.)

توجه داشته باشید که ممکن است بخواهید از یک سه پایه برای کل عکاسی خود استفاده کنید، به خصوص اگر قصد دارید نوردهی های طولانی را بگیرید که دارای آب متحرک است، مانند این:

sunset photography tips 1

اگر سه پایه ندارید یا فراموش کرده اید که سه پایه را بیاورید چه؟ در چنین مواردی، توصیه می کنم دوربین خود را در برابر یک جسم ثابت کنید. می توانید آن را روی کاپوت ماشین قرار دهید یا فقط می توانید آن را روی زمین قرار دهید. هر چیزی که به شما امکان می دهد حرکت را تا حد امکان به حداقل برسانید.

12. از ریموت رها یا تایمر دو ثانیه ای استفاده کنید

اگر از سه پایه برای گرفتن تصاویر غروب خورشید استفاده می کنید، یک منبع اصلی تاری را حذف کرده اید: لرزش به دلیل نگه داشتن دست.

با این حال، پرداختن به منبع دیگری از تاری نیز مهم است: ارتعاشات ایجاد شده هنگام فشار دادن دکمه شاتر. ممکن است متوجه آن نباشید، اما هر بار که دکمه شاتر را فشار می دهید، مقدار کمی لرزش ایجاد می کنید – و اگر سرعت شاتر شما به اندازه کافی پایین باشد، این لرزش تصویر را تار می کند.

خوشبختانه دو روش آسان برای جلوگیری از این مشکل وجود دارد:

  • از یک کنترل از راه دور استفاده کنید، که به شما امکان می دهد بدون لمس کردن دکمه شاتر، شاتر را فعال کنید
  • از تایمر دو ثانیه ای دوربین خود استفاده کنید، که به دوربین چند ثانیه لرزش می دهد تا قبل از اینکه شاتر واقعاً روشن شود.

رها کردن از راه دور کمی راحت‌تر است، به علاوه اگر از امواج عکاسی می‌کنید به زمان‌بندی کمک می‌کند – اما یک تایمر خودکار دو ثانیه‌ای درست در دوربین شما تعبیه شده است، بنابراین مسیر آسان‌تر و ارزان‌تر است.

13. از تمرکز دستی نترسید

همه ما فوکوس خودکار را دوست داریم – اما گاهی اوقات، هنگام عکاسی در شرایط نوری شدید، فوکوس خودکار کار را انجام نمی دهد. لنز شما همه جا را شکار می کند و عکس از فوکوس خارج می شود.

اینجاست که فوکوس دستی مفید است.

اکنون، همه لنزها از فوکوس دستی پشتیبانی نمی کنند. برخی از آنها فقط فوکوس خودکار را مجاز می‌دانند، در این صورت شما شانسی ندارید.

اما بسیاری از لنزها به شما امکان فوکوس دستی را می دهند (و معمولاً می توانید با فشار دادن کلید AF/MF روی لوله لنز روی MF فوکوس دستی را فعال کنید).

بنابراین وقتی لنز شما شروع به شکار کرد، نگران نباشید. فقط روی فوکوس دستی قرار بگیرید و به عکاسی ادامه دهید!

14. بیشتر از غروب خورشید عکس بگیرید

در اینجا یکی از چیزهای شگفت انگیز در مورد غروب خورشید وجود دارد:

آنها فقط رنگ های شگفت انگیزی را در آسمان ایجاد نمی کنند. آنها همچنین نور طلایی زیبایی می‌اندازند که برای انواع دیگر عکاسی عالی است!

بنابراین با پیشروی غروب خورشید، مراقب فرصت های عکاسی دیگر در اطراف خود باشید. به عنوان مثال، می توانید عکس های پرتره، منظره یا ماکرو بگیرید. در نور غروب خورشید، همه چیز شگفت انگیز خواهد شد!

sunset photography tips 7

15. به عکاسی ادامه دهید (حتی پس از غروب خورشید)

غروب خورشید به طور مداوم در طول زمان تغییر می کند – به این معنی که هر دقیقه اضافی فرصتی برای یک عکس متفاوت است.

بنابراین تنها چند عکس نگیرید. در عوض، به اطراف توجه کنید و از خورشید هنگام غروب عکس بگیرید. می‌توانید به گرفتن همان ترکیب ادامه دهید، یا می‌توانید ترکیب‌های مختلف را آزمایش کنید. نکته کلیدی این است:

  • با دوربینتان بیرون بمانید و انگشتتان را روی دکمه شاتر قرار دهید.

همچنین مطمئن شوید که نوردهی های مختلف را ثبت کنید (براکت!) و کار با فواصل کانونی متفاوت را در نظر بگیرید، همانطور که در بالا گفتیم نکات را در دستور کارتان قرار دهید.

و در نهایت:

وقتی خورشید رفت، وسایل خود را جمع نکنید. دوره پس از ناپدید شدن خورشید – به نام ساعت آبی نیز می تواند برای عکاسی عالی باشد، به لطف رنگ های زیبا و نور معنوی آن. بنابراین اگر هنوز انرژی دارید، به یافتن ترکیب بندی ادامه دهید تا زمانی که رنگ ها به طور کامل از افق محو شوند.

نکات عکاسی غروب آفتاب: نتیجه گیری

اکنون که این نکات را می‌دانید، در راه گرفتن عکس‌های خیره‌کننده از غروب خورشید هستید.

بنابراین دفعه بعد که خورشید شروع به پایین آمدن در آسمان کرد…

… دوربین خود را بردارید و به بیرون بروید!

تصاویر شگفت انگیزی در انتظار شماست.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *