آموزش, آموزش عکاسی دیجیتال

14 نکته عکاسی پرتره که هرگز نباید فراموش کنید

3kZ3hc2YMB6LXiPohtyfKa 970 80.jpg

نکات عکاسی پرتره می‌تواند طیف وسیعی از بهینه‌سازی‌های ساده را در تنظیمات دوربین شما تا کار به ظاهر غیرممکن برای بی حرکت ماندن کودکان اجرا کند. اگرچه بسیاری از عکاسان به یک دوربین DSLR مناسب یا دوربین بدون آینه ارتقا می‌دهند تا هنگام گرفتن پرتره‌های خانوادگی یا عکس‌های دوستان، کنترل بیشتری به آن‌ها بدهند، گرفتن عکس‌های عالی از افراد همیشه یک چالش است. تفاوت بین پرتره های آماتور و حرفه ای می تواند بسیار زیاد باشد. بنابراین ما در این لیست از 14 مورد از مهم ترین نکات عکاسی پرتره را برای هر عکاسی که باید بداند گردآوری کرده ایم.

ما با اصول اولیه دیافراگم، سرعت شاتر و انتخاب لنز شروع می کنیم، سپس به تکنیک های فوکوس و ترکیب عکس می پردازیم، قبل از اینکه به شما نشان دهیم چگونه از نور طبیعی و بازتابنده ها برای بهبود چشمگیر نتایج خود استفاده کنید. سپس برخی از نکات پیشرفته‌تر عکاسی پرتره، مانند مزایای استفاده از فلاش و سایر لوازم جانبی هنگام عکاسی پرتره را مورد بحث قرار خواهیم داد. چه از دوستان خود پرتره می گیرید یا به صورت حرفه ای از خانواده ای سفارش گرفته اید، چه در یک استودیوی بکر یا بیرون در پارک محلی خود عکاسی کنید، توصیه های مفید زیر به شما کمک می کند عکاس پرتره بهتری شوید.

1. زمان استفاده از جبران نوردهی

2

سیستم نورسنجی دوربین شما نقشی حیاتی در گرفتن عکس دارد. مشخص می کند که چه مقدار نور باید وارد دوربین شود تا نوردهی صحیحی داشته باشد. این بسیار هوشمندانه است، اما کاملاً بی خطا نیست. مشکل سیستم‌های اندازه‌گیری چند ناحیه‌ای این است که قرائت متوسطی را می‌گیرد و این قرائت به‌عنوان یک تن رنگ میانی یا به عبارت دیگر، در نیمه راه بین سفید و سیاه فرض می‌شود.

اغلب اوقات این فرض درست به نظر می رسد، اما یک سیستم اندازه گیری زمانی که یک قاب تحت تسلط مناطقی با روشنایی یا تاریکی شدید قرار می گیرد، ممکن است با مشکل مواجه شود. هنگام عکاسی پرتره، رنگ پوست روشن به راحتی می تواند دوربین را فریب دهد تا عکس را کم نور کند. هنگام عکاسی تمام صورت یا زمانی که مقدار زیادی رنگ سفید در صحنه وجود دارد، این را بیشتر متوجه خواهید شد عروس در مراسم عروسی نمونه بارز آن است.

این را می‌توان به سرعت با کنترل‌های جبران نوردهی دوربینتان اصلاح کرد. برای شروع، سعی کنید تا 1+ نقطه جبران نوردهی مثبت را شماره گیری کنید تا چهره افراد روشن شود. عکس‌های خود را مرور کنید، و اگر احساس می‌کنید باید بیشتر سبک شوند، این را بیشتر افزایش دهید.

2. دیافراگم

JgrDuxQPCAvgd5VzqiKN5a 970 80.jpg

لنزهای سریع برای پرتره ایده آل هستند. دیافراگم f/1.4 پس زمینه را به خوبی محو کرده و سوژه ما را ایزوله کرده است…

هنگام عکاسی پرتره، بهتر است یک دیافراگم باز (حدود f/2.8-f/5.6) برای ثبت عمق میدان کم تنظیم کنید، بنابراین پس‌زمینه پشت سوژه شما به خوبی محو شده و باعث می‌شود آنها بهتر برجسته شوند. برای کنترل عمق میدان، در حالت اولویت دیافراگم عکس بگیرید. در این حالت DSLR شما به کمک سرعت شاتر را برای نوردهی صحیح تنظیم می کند. لنزهای پرتره تخصصی تمایل دارند حداکثر دیافراگم بازتر (از f/1.4 تا f/2.8) را داشته باشند تا پس‌زمینه را بیشتر محو کنند.

3. تنظیمات سرعت شاتر

99quDpZzb7isxuQCWwrL4X 970 80.jpg

هنگام تنظیم سرعت شاتر، فاصله کانونی لنز خود را در نظر بگیرید، در غیر این صورت لرزش دوربین (و تار شدن نتایج) مشکل ساز خواهد شد. به عنوان یک قاعده کلی، مطمئن شوید که سرعت شاتر شما بالاتر از فاصله کانونی موثر شما باشد. به عنوان مثال، در 200 میلی متر از سرعت شاتر 1/250 ثانیه یا بیشتر استفاده کنید. این همچنین به این معنی است که هنگام استفاده از لنزهای با زاویه دید عریض مانند 1/20 ثانیه با فاصله کانونی 18 میلی متر، می توانید از سرعت شاتر کمتری استفاده کنید.

در حالی که اگر سوژه شما به سرعت در حال حرکت باشد کمکی نمی کند، فراموش نکنید که از سیستم لرزشگیر دوربین خود استفاده کنید. در حالی که برخی از سیستم‌های دوربین دارای این تعبیه در اطراف حسگر هستند، سیستم‌های دوربین ترجیح می‌دهند که این سیستم را در لنز داشته باشند مزیت این است که می‌توانید جلوه را در منظره یاب ببینید. هر لنزی این فناوری را ندارد، اما اگر آن را دارید از آن استفاده کنید. شما می‌توانید با سرعت شاتر بسیار پایین‌تری نسبت به حالت عادی عکاسی کنید و همچنان عکس‌هایی شارپ بگیرید.

4. ISO خود را افزایش دهید

zFVrVTnE5cYSEADJozak3M 970 80.jpg

مردم در حین عکس گرفتن زیاد در اطراف جابجا می شوند، نه اینکه فقط پلک بزنند و مدام حالات صورت خود را تغییر دهند و هیچ چیز بدتر از عکسی نیست که کسی به جای لبخند زدن، نیمه پلک بزند یا غر بزند! برای جلوگیری از این مشکلات و برای جلوگیری از ظاهر شدن تاری حرکت، باید از سرعت شاتر سریع استفاده کنید.

این همچنین به اطمینان از گرفتن عکس‌های واضح و جلوگیری از لرزش دوربین کمک می‌کند، زیرا اغلب از پرتره‌های دستی عکس می‌گیرید. در حالت اولویت دیافراگم و حفظ دیافراگم باز، برای افزایش سرعت شاتر به سادگی ISO خود را افزایش دهید (مثلاً از ISO100 به ISO400). در نور کم (داخل و بیرون)، ممکن است لازم باشد آن را به ISO1600، 3200 یا حتی 6400 افزایش دهید. یک دانه کوچک بی نهایت بهتر از یک عکس تار و بی فایده است.

5. انتخاب لنز

c853e8071fc33c62b6023055c2988af6 970 80

انتخاب لنز شما تاثیر زیادی بر عکس های پرتره شما دارد. برای پرتره هایی با تاثیر بصری، داشتن لنز واید ضروری است. عکاسی از زاویه کم سوژه شما را بلندتر از آنچه که واقعا هستند می کند. این یک تکنیک عالی برای فریب دادن چشم و تغییر دیدگاه اشیا و افراد است. با این حال، مراقب باشید که خیلی نزدیک نشوید، زیرا ممکن است مقداری اعوجاج مشاهده کنید که اصلاً خوب نیست! برای افزودن درام بیشتر به یک عکس با زاویه باز، کافی است دوربین را به یک زاویه کج کنید.

1

هنگام استفاده از تله فوتو متوسط مانند 85 میلی متر یا 105 میلی متر، مدل همچنان سوژه اصلی در صحنه است، اما پس زمینه نقش مهمی در تصویر ایفا می کند مراحل در عکس بالا خارج از فوکوس ظاهر می شوند و به عنوان یک نقطه مورد توجه دیگر عمل می کنند. همیشه به آنچه در پس زمینه می گذرد توجه کنید.

3f47d4e72b2dbde70b0b403352723972 970 80.jpg

یک لنز تله فوتو مانند لنز 70-200mm f/2.8 یکی از بهترین ابزارها برای ایجاد پرتره های خیره کننده است. به شما امکان می‌دهد برای تمرکز بیشتر روی سوژه خود، نزدیک‌تر زوم کنید، سپس می‌توانید میزان حواس‌پرتی پس‌زمینه و پیش‌زمینه نمایش را کاهش دهید.

6. ترکیبات خلاقانه

86c56ba1db7180e24fff51a423b26ba7 970 80.jpg

با ترکیبات خود تنبلی نکنید. اغلب اوقات عکاسان عقب می مانند و فکر می کنند که بهتر است تمام یا حداقل نیمه بالایی سوژه خود را درج کنند. در عوض بزرگنمایی کنید تا کادر را برای ترکیب عکس الهام‌بخش‌تر پر کنید. قرار دادن سوژه در یک طرف کادر، با «فضایی برای نگاه کردن»، تکنیک بسیار خوبی برای تسلط است، همانطور که آزمایش با دیافراگم های باز برای ثبت عمق میدان بسیار کم است.

7. ایجاد یک رابطه

L2MemHQQekXxeFqRFcqNgU 970 80.jpg

اگر مدل شما احساس راحتی نمی کند، عکس های نهایی کار نمی کنند. قبل از عکاسی زمانی را برای گپ زدن با سوژه خود اختصاص دهید یک فنجان چای یا قهوه بنوشید و درباره ایده های خود صحبت کنید. وقتی عکسبرداری شروع می شود، به آنها جهت بدهید بی صدا عکاسی نکنید. به آنها بگویید چه می خواهید و چگونه می خواهید ژست بگیرند. همچنین به یاد داشته باشید که عکس هایی از پشت صفحه را به آنها نشان دهید زیرا این کار می تواند اعتماد به نفس ایجاد کند.

2 1

ضلع طلایی: طلا درخشش گرمی می دهد، که با سوژه مناسب کار می کند، اما در چیدمان داخلی غیرطبیعی به نظر می رسد.

3 1

سمت نقره‌ای: سمت نقره‌ای که بازتابش بیشتری دارد، نور بیشتری می‌تابد و کمی خنک‌تر از سفید است.

4 1

سمت سفید: یک رفلکتوری که طبیعی ترین نتایج را هنگام عکاسی پرتره می دهد.

یک راه سریع و مقرون به صرفه برای روشن‌تر کردن پرتره‌ها و دادن ظاهری حرفه‌ای به آن‌ها، استفاده از رفلکتور است. از آنها در داخل خانه (نزدیک پنجره ها) یا بیرون استفاده کنید تا نور را به سوژه های خود بازگردانید تا سایه های ناخواسته را پر کنید. بسیاری از رفلکتورها دو طرفه یا با روکش‌های جداشونده هستند، بنابراین می‌توانید سطوح رفلکتور سفید، نقره‌ای و طلایی را انتخاب کنید. سطوح سفید رفلکتورها نیز می‌توانند به‌عنوان دیفیوزر برای نرم‌کردن تابش مستقیم خورشید قوی شوند. اگر رفلکتور ندارید و یا امکان خرید آن را ندارید، می‌توانید به سادگی با استفاده از یک ورقه بزرگ مقوای سفید را با فویل بپوشانید تا جلوه‌ای نقره‌ای داشته باشید و به راحتی یک رفلکتور بسازید.

9. فوکوس کردن دوربین

59280d82702df51797ba205889c2b2ad 970 80.jpg

هنگام استفاده از دیافراگم‌های باز (مخصوصاً f/2.8 یا سریع‌تر)، عمق میدان شما به‌طور چشمگیری کاهش می‌یابد، بنابراین بسیار مهم است که فوکوس شما روشن باشد، در غیر این صورت ممکن است با ویژگی‌های صورت خارج از فوکوس مواجه شوید. بینی فرد ممکن است تیز اما چشمانش نرم باشد. با عکس های فشرده، روی چشم ها تمرکز کنید. با ترکیبات گسترده تر، روی سر تمرکز کنید. برای کمک به فوکوس دقیق، به صورت دستی یک نقطه فوکوس خودکار (AF) را انتخاب کنید.

یک تکنیک خوب این است که نقطه مرکزی فوکوس خودکار را تنظیم کنید، دکمه شاتر را تا نیمه فشار دهید تا روی چشم ها/سر تمرکز کنید، سپس تنظیم کنید تا سوژه خود را در یک سمت قرار دهید قبل از اینکه دکمه را به طور کامل فشار دهید این اغلب راه بسیار سریع تری برای عکاسی است. به جای دست و پنجه نرم کردن با نقاط AF. همچنین، نقاط فوکوس خودکار را در گوشه‌های بالایی قرار دهید و آنها را روی چشم‌های سوژه قرار دهید تا عکس بگیرید. هر یک از گزینه ها به شما کمک می کند سوژه خود را خارج از مرکز قرار دهید تا ترکیب بندی متعادل تری داشته باشید.

10. ژست گرفتن برای پرتره

 

11

نحوه ایستادن، ژست گرفتن و نگاه سوژه شما تأثیر چشمگیری بر نتایج شما خواهد داشت. یک تغییر جزئی در حالت چهره مانند اینکه لبخند می زنند یا نه می تواند به طور اساسی کل احساس عکس را تغییر دهد. هنگام عکس‌برداری، سعی کنید طیف وسیعی از عبارات را ضبط کنید تا بتوانید هنگام ویرایش آن‌ها در رایانه، آن‌هایی را که ترجیح می‌دهید انتخاب کنید. همچنین تنظیم عکس های پرتره را در نظر بگیرید که سوژه شما خارج از دوربین، بالا یا پایین یا به یک طرف به نظر می رسد. بازی کنید و ببینید چه چیزی کار می کند.

11. استفاده از فلش پر در روزهای آفتابی

dcf2ccec53417ea5a2f5a7393b308d5f 970 80.jpg

اگرچه ممکن است استفاده از فلاش در هنگام بیرون آمدن خورشید عجیب به نظر برسد، اما دقیقاً در این زمان است که باید از آن استفاده کنید! نور خورشید می تواند انواع مشکلات را برای عکاسان پرتره ایجاد کند: سایه های خشن روی چهره ها، نوردهی نامتعادل و هایلایت های سوخته. از کمی «فلاش» استفاده کنید تا فوراً پرتره‌های خود را بهبود بخشید. دوربین شما نوردهی بسیار متعادل تری می گیرد، زیرا فلاش شما سوژه شما را روشن می کند در حالی که دوربین برای پس زمینه نوردهی می کند.

12. یک فلاش اکسترنال اختصاصی تهیه کنید

ELNcWMGecMgTwFxfoZUVbL 970 80.jpg

یک فلاش اکسترنال (یا اغلب به عنوان اسپیدلایت یا اسپیدلایت از آن یاد می شود) بسیار قدرتمندتر از فلاش داخلی است که روی دوربین شما قرار دارد، به این معنی که یک انفجار روشن تر از نور است که به شما امکان می دهد دیافراگم های کوچکتری را برای ثبت عمق میدان بیشتر تنظیم کنید. یا برای روشن کردن گروهی از مردم از آن استفاده کنید. شما همچنین کنترل بیشتری روی تنظیمات آن دارید و می توانید آن را به سمت بالا یا به طرفین زاویه دهید تا نور را از سقف و دیوار منعکس کنید.

13. فلاش تفنگ خود را از راه دور شلیک کنید

39ea2e3a668b79ae529a46cb650b2079 970 80.jpg

تفنگ فلاش قابل جدا شدن است و می توان آن را از طریق کابل شلیک کرد، به صورت بی سیم و با استفاده از یک کنترل از راه دور متصل به هاتشوی شما یا بسیاری از سیستم های دوربین به شما اجازه می دهد یک تفنگ فلاش سازگار را از طریق فلاش داخلی دوربین خود فعال کنید. برداشتن فلاش از دوربین می تواند نتایج شما را متحول کند و به شما این امکان را می دهد که نور را برای نتایج بسیار حرفه ای تر بسازید.

همچنین می توانید از دو فلاش به صورت هماهنگ برای تنظیمات نورپردازی پیچیده تر استفاده کنید. با استفاده از یک کنترل از راه دور، شما را قادر می سازد یک فلاش را روشن کنید، تا روی “master” عمل کنید، که به نوبه خود واحد فلاش دوم “slave” را همزمان روشن می کند.

14. با نور فلاش هنری شوید

079a12b582aa8cd9160b9072fc74af97 970 80.jpg

مجهز به کنترل فلاش، کار از راه دور و یک پخش کننده با اندازه خوب، امکان مجموعه وسیعی از تنظیمات روشنایی هوشمندانه و جالب را فراهم می کند. سوژه های خود را از کنار روشن کنید تا درام به پرتره های خود بیافزایید، و با نوردهی کمتر از آسمان یا پس زمینه، با شماره گیری -2 استاپ جبران نوردهی برای ثبت پس زمینه ای بدحال از پشت سوژه ها، خلاقیت به خرج دهید.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *