آموزش, آموزش عکاسی دیجیتال

۱۱ نکته برای بهبود عکاسی از جزئیات معماری

architectural detail photography 53

هنگام عکاسی معماری، به راحتی می‌توان در عظمت ساختمان‌ها گم شد، اما جزئیات نیز اهمیت دارند. در واقع، با کمی دانش فنی، می‌توانید عکس‌های جزئیات معماری را ثبت کنید که به همان اندازه (یا حتی بهتر از) عکس‌های عریض و با زاویه باز از سازه‌ها به نظر می‌رسد.

من عاشق عکاسی از جزئیات معماری هستم و در این مقاله توضیح می‌دهم که چگونه می‌توانید عکس‌های جزئیات عالی خود را ثبت کنید. من با تمرکز بر دو عنصر ضروری عکاسی معماری: نور و ترکیب‌بندی، انبوهی از نکات، ترفندها و تکنیک‌های مورد علاقه‌ام را که طی ساعت‌های طولانی تمرین توسعه داده‌ام، ارائه می‌دهم.

زمانی که خواندن مقاله را تمام کنید، مشتاق خواهید شد که دوربین خود را بردارید و از برخی از جزئیات عکس بگیرید!


۱. برای تاکید بر جزئیات، به دنبال نور ملایم باشید

اگر هوا بد است و آسمان خاکستری یکنواخت و کسل‌کننده‌ای دارد، باید داخل خانه بمانید، درست است؟ نه دقیقا!

ممکن است به نظر برسد که آب و هوای ابری برای عکاسی معماری بد است، اما چیزی از حقیقت دورتر نیست. می‌بینید، روزهای ابری نور بسیار ملایمی را فراهم می‌کنند که در عکس‌های معماری عالی به نظر می‌رسد، به خصوص در عکس‌های جزئیاتی که عکاسان تمایل به نادیده گرفتن آن‌ها دارند.

در واقع، نور ملایم تمام جزئیاتی را که در نور با کنتراست بالا از بین می‌رود، به نمایش می‌گذارد و به شما امکان می‌دهد تصاویر بسیار توصیفی و پیچیده‌ای از سقف‌ها، لبه‌های ساختمان، کتیبه‌ها و موارد دیگر ایجاد کنید.

نور ملایم همچنین برای برجسته کردن رنگ‌ها عالی است؛ ببینید که چگونه رنگ‌های سبز و زرد در عکس بعدی برجسته شده‌اند:

8 tips architectural details 2448

حتی اگر در یک روز آفتابی عکاسی می‌کنید، همچنان می‌توانید نور ملایم پیدا کنید. یا منتظر بمانید تا ابری از مقابل خورشید رد شود، یا در سایه به دنبال فرصت‌های عکاسی باشید. در حالی که نور سایه اغلب به نرمی و زیبایی نور ابر نیست، اما همچنان می‌تواند عالی به نظر برسد:

8 tips architectural details 1927

آخرین نکته: اگر می‌خواهید عکس‌های جزئیات معماری بگیرید که در تمام قسمت‌ها شارپ باشند، به طور قطع به یک سه پایه نیاز دارید. نور ملایم، در عین زیبایی، قوی نیست و مجبور خواهید شد سرعت شاتر را برای عمق میدان کافی کاهش دهید. در چنین شرایطی، نگه داشتن دوربین با دست را توصیه نمی‌کنم؛ در عوض، سه پایه را همراه خود بیاورید، از ریموت شاتر استفاده کنید و تصاویری با وضوح عالی ثبت کنید.


۲. از نورپردازی جانبی استفاده کنید

نور ابری برای ثبت تصاویر با جزئیات زیاد عالی است، اما اگر به دنبال عکس‌های شدیدتر، سایه‌دارتر و حتی انتزاعی‌تر هستید، چه می‌کنید؟

در اینجاست که نورپردازی جانبی به کار می‌آید.

توجه کنید، این نورپردازی، جزئیات دقیق را به نمایش نمی‌گذارد، اما به شما امکان می‌دهد با تأکید بر بافت و شکل، ساختمان‌ها را به شاهکارهای هنری تبدیل کنید:

8 tips architectural details 9763

برای بهترین نور جانبی، در یک صبح یا بعد از ظهر آفتابی عکاسی کنید. موقعیت خورشید را یادداشت کنید، سپس به دنبال سوژه‌هایی بگردید که از کنار (به اضافه یا منهای چند درجه!) نورپردازی شده‌اند. از کم‌نور در نظر گرفتن سایه‌ها یا نوردهی بیش از حد هایلایت‌ها نترسید – این ظاهر می‌تواند به جلوه‌ی انتزاعی بیافزاید – اما مراقب باشید؛ نمی‌خواهید ترکیب‌های با کنتراست بالا را بیش از حد اغراق‌آمیز کنید.


۳. به دنبال نقاط روشن و سایه‌ها باشید

گاهی اوقات، بهترین نوع عکاسی از جزئیات معماری کمتر بر جزئیات ساختمان تمرکز دارد…

…و بیشتر بر نحوه‌ی تابش نور بر ساختمان تمرکز دارد. برای مثال، نور اواخر بعد از ظهر می‌تواند سایه‌های جالبی ایجاد کند که می‌توانید آن‌ها را به سوژه‌های انتزاعی قدرتمندی تبدیل کنید. ببینید چگونه با استفاده از سایه‌های روی این پله‌ها یک ترکیب‌بندی ایجاد کردم:

8 tips architectural details 9709

به همین دلیل است که توصیه می‌کنم همیشه به خورشید، موقعیت آن در آسمان و نحوه‌ی تابش آن روی صحنه توجه زیادی داشته باشید. به محض اینکه متوجه سایه‌ها یا نقاط روشن جالبی شدید، نزدیک‌تر شوید. در نظر بگیرید که چگونه می‌توانید آن‌ها را در یک تصویر قدرتمند ادغام کنید. و زوایای مختلف دوربین و قاب‌بندی‌ها را امتحان کنید تا زمانی که به یک ترکیب‌بندی معماری که دوست دارید برسید!

به هر حال، برای بهترین نتایج، توصیه می‌کنم زمانی که آسمان صاف است و نور خورشید شدید است، به بیرون بروید. ظهر شرعی سایه‌های شدید زیادی را ارائه می‌دهد، در حالی که صبح و بعد از ظهر سایه‌های نرم‌تر اما به همان اندازه جالب خود را دارند.


۴. نقاط دید بالاتر پیدا کنید

architectural detail photography 52

عکاسی از جزئیات معماری اغلب از سطح زمین شروع می‌شود، اما یک پرسپکتیو کاملاً جدید در بالا منتظر شماست. رفتن به نقاط مرتفع‌تر با آشکار کردن جزئیات و الگوهایی که ممکن است از پایین متوجه نشوید، می‌تواند عکس‌های شما را به طور چشمگیری متحول کند.

علاوه بر این، اگر بتوانید به ارتفاع بروید، اغلب با عناصر معماری دیگری مانند بالای ستون‌ها، قرنیزهای پیچیده و قاب‌های درب تزئینی مواجه خواهید شد که هنگام عکاسی مستقیم، کاملاً متفاوت به نظر می‌رسند.

اگر سوژه شما یک فضای داخلی است، به دنبال راه‌پله یا بالکن‌هایی باشید که نقطه دید شما را بالا ببرند. با این حال، به خاطر داشته باشید که ایمنی و مجوز گرفتن از اهمیت بالایی برخوردار است؛ همیشه مطمئن شوید که واقعاً مجاز به استفاده از این موقعیت‌های بالاتر بدون اینکه به خود یا ساختمان آسیب برسانید، هستید.

برای عکاسی در فضای باز، گزینه‌های نقطه دید شامل پارکینگ طبقاتی و پنجره‌های قابل دسترسی در ساختمان‌های همسایه است. یک راه‌حل مدرن‌تر استفاده از پهپاد است که می‌تواند نمای بی‌نظیری از بالا ارائه دهد. اما اگر در این مسیر قدم گذاشتید، کار با پهپاد به صورت ایمن و قانونی، احترام به حریم خصوصی و کسب مجوز در صورت لزوم، بسیار مهم است.


۵. به دنبال الگوها در معماری باشید

یکی از چیزهایی که در عکاسی از جزئیات معماری بیشتر از همه دوست دارم، انبوه امکانات ترکیب‌بندی است. سازه‌های دست بشر پر از الگوها و اشکال هستند و با کمی تلاش می‌توانید از آن‌ها برای خلق عکس‌های شگفت‌انگیز استفاده کنید!

برای قدرتمندترین تصاویر، به شما پیشنهاد می‌کنم از یک لنز تله‌فوتو استفاده کنید، سپس – وقتی الگوی جالبی پیدا کردید – برای پر کردن کادر زوم کنید. مطمئن شوید که به دیافراگم و عمق میدان توجه زیادی دارید؛ در حالی که هیچ رویکرد واحدی بهترین نیست، باید به گزینه‌های مختلف خود فکر کنید و تنظیماتی را انتخاب کنید که با دیدگاه شما مطابقت داشته باشد.

برای این تصویر از جزئیات معماری، از یک دیافراگم باریک برای دستیابی به عمق میدان زیاد استفاده کردم:

8 tips architectural details 1864

توجه داشته باشید که کل الگو از پنجره سمت راست جلو تا پنجره سمت چپ پشت شارپ است.

اثر عمق میدان کم، در حالی که غیرمتعارف‌تر است، می‌تواند به خوبی کار کند:

در این عکس، من از دیافراگم باز برای محو کردن پیش‌زمینه و پس‌زمینه استفاده کردم، و فقط روی پنجره‌های مرکزی تمرکز کردم. این یک جلوه منحصر به فرد ایجاد می‌کند که توجه بیننده را به الگوی هندسی پنجره‌ها جلب می‌کند.

در نهایت، به یاد داشته باشید که خطوط منحنی را نیز جستجو کنید. خطوط منحنی می‌توانند به عکس‌های معماری شما جذابیت بصری و پویایی اضافه کنند:

8 tips architectural details 9717

در این عکس، از خطوط منحنی طاق‌ها برای ایجاد حس حرکت و علاقه استفاده کردم.

با کمی تمرین، شما نیز می‌توانید یاد بگیرید که چگونه الگوها را در معماری ببینید و از آن‌ها برای خلق عکس‌های خیره‌کننده استفاده کنید.


۶. به دنبال انعکاس باشید

بله، دنیا ساختمان‌های باصفایی ارائه می‌دهد، اما همچنین پر از سازه‌های بی‌روح و زشتی است، و اگر از اکثر عکاسان بپرسید، به ندرت ارزش ثبت کردن دارند.

اما در واقع، معماری زشت هم چیزهای زیادی برای عکاسی ارائه می‌دهد! شما فقط باید کمی خلاقیت به خرج دهید.

در اینجا چیزی را که من توصیه می‌کنم آورده شده است:

اگر با یک ساختمان بی‌روح مواجه شدید، اطراف را نگاه کنید. ببینید آیا می‌توانید سطوح بازتابنده‌ای در نزدیکی (به طور ایده‌آل در آن طرف خیابان) مانند پنجره‌ها یا کاپوت ماشین پیدا کنید. سپس به این سطوح نزدیک شوید و با زوایای مختلف بازی کنید، سعی کنید ساختمان زشت را منعکس کنید. همچنین توصیه می‌کنم نقاط فوکوس مختلف را امتحان کنید؛ با فوکوس بر روی خود سطح بازتابنده، یک عکس خواهید گرفت، اما با فوکوس روی ساختمان منعکس شده، نتیجه کاملاً متفاوتی به دست خواهید آورد.

با کمی شانس، یک ترکیب‌بندی جالب پیدا خواهید کرد، نقطه فوکوس مناسب را خواهید یافت و موفق به ثبت یک عکس خیره کننده خواهید شد. حتی ساختمان‌های خسته کننده هم با یک جلوه‌ی انعکاس جالب عالی به نظر می‌رسند!

8 tips architectural details 9752

۷. از وسایل روشنایی عکس بگیرید

عکاسی از جزئیات معماری فقط در مورد خود ساختمان‌ها نیست.

می‌بینید، جزئیات خارجی نیز سوژه‌های عالی‌ای هستند، و یکی از موارد مورد علاقه‌ی مطلق من برای عکاسی، وسایل روشنایی ساده است:

8 tips architectural details 1903

هیچکس به وسایل روشنایی توجه نمی‌کند، با این حال آن‌ها اغلب رنگ‌های زیبا، اشکال قدرتمند، خطوط جذاب و – در هنگام عکاسی در شب – درخشش طلایی زیبایی را ارائه می‌دهند.

به هر حال، فقط به وسایل روشنایی نچسبید. هنگامی که تمام چراغ‌های یک ساختمان را بررسی کردید، به دنبال سایر اشیاء جالب مانند تابلوها، دوربین‌های امنیتی، دستگیره‌های در و دروازه‌ها باشید.

نکته حرفه‌ای: برای ثبت عکس‌های خیره کننده از وسایل خاص، باید از لنز تله‌فوتو استفاده کنید؛ بسیاری از وسایل روشنایی برای اینکه با فاصله کانونی عریض تأکید شوند، خیلی از زمین فاصله دارند. و اگر قصد دارید سوژه‌های بسیار کوچکی را ثبت کنید – مانند حکاکی‌های پیچیده روی دستگیره در – سعی کنید با لنز ماکرو کار کنید.


۸. سه پایه‌تان را فراموش نکنید!

بسیاری از عکاسان معماری تصاویر عریض خود را با سه پایه ثبت می‌کنند، اما آیا می‌دانستید که کار با سه پایه هنگام عکاسی از جزئیات می‌تواند تأثیر زیادی داشته باشد؟ سه پایه دوربین شما را ثابت نگه می‌دارد و امکان استفاده از سرعت‌های شاتر پایین‌تر را بدون خطر تار شدن تصویر فراهم می‌کند، که برای دستیابی به تصاویری شارپ با عمق میدان زیاد ضروری است.

علاوه بر این، استفاده از سه پایه شما را به رویکردی متفکرانه در ترکیب‌بندی تشویق می‌کند. این شما را دعوت می‌کند تا زمان خود را صرف کنید، قاب‌بندی خود را در نظر بگیرید و با زوایای مختلف و پرسپکتیوهای متفاوت آزمایش کنید. این فرآیند عمدی اغلب منجر به تصاویر جذاب‌تری می‌شود، بنابراین اگر تا به حال عکاسی از جزئیات معماری با سه پایه را امتحان نکرده‌اید، توصیه می‌کنم آن را امتحان کنید.

یک هشدار: مراقب محیط اطراف خود باشید. سه پایه‌ها می‌توانند در فضاهای داخلی شلوغ یا فضاهای خارجی پر از جمعیت دست و پا گیر باشند و برخی از مکان‌ها استفاده از آن‌ها را محدود (یا ممنوع) می‌کنند. همیشه پس از رسیدن، در مورد قوانین مربوط به سه پایه سؤال کنید تا از هرگونه ناراحتی یا اختلال جلوگیری کنید!


۹. مراقب تله‌های کلیدی باشید

قبل از خروج، از برخی از تله‌های رایج عکاسی از جزئیات معماری آگاه باشید.

حتی اگر کل ساختمان را عکاسی نمی‌کنید، همچنان باید مراقب باشید که دوربین خود را بیش از حد به عقب کج نکنید و باعث ایجاد اعوجاج نشوید. هنگامی که برای عکاسی از یک ساختمان از طریق دوربین خود به بالا نگاه می‌کنید، قسمت پایین سنسور نسبت به قسمت بالای سنسور به ساختمان نزدیک‌تر است، در نتیجه تصویری به دست می‌آید که در آن قسمت بالای ساختمان به طور قابل توجهی باریک‌تر از قسمت پایین به نظر می‌رسد. در حالی که هنگام عکاسی از جزئیات با این مشکل زیاد مواجه نخواهید شد، اما همچنان باید از آن آگاه باشید.

همچنین مراقب انعکاس در پنجره‌ها و درهای شیشه‌ای باشید. گاهی اوقات، کمی تغییر زاویه به طوری که با زاویه‌ی ۹۰ درجه مستقیم به شیشه عکاسی نمی‌کنید، می‌تواند مشکل را برطرف کند (و عکس خودتان را از عکس‌ها دور نگه دارد).


۱۰. مجسمه‌ها را فراموش نکنید!

عکاسان معماری به ندرت به مجسمه‌ها توجه می‌کنند، اما اینها بخش کلیدی بسیاری از ساختمان‌ها و بناهای تاریخی هستند. به عنوان مثال، پل چارلز در پراگ دارای ۳۰ مجسمه‌ی بزرگ و پرجزئیات است که التماس عکاسی شدن دارند.

8 tips architectural details 2250

بنابراین عکاسی از مجسمه‌ها را فراموش نکنید! به علاوه، این کار بسیار سرگرم‌کننده است، به خصوص زمانی که شروع به امتحان رویکردها و تکنیک‌های مختلف می‌کنید.

می‌توانید پایین بیایید تا مجسمه را در مقابل آسمان قاب‌بندی کنید، می‌توانید یک نقطه دید پیدا کنید و به پایین عکاسی کنید، یا می‌توانید در سطحی برابر با مجسمه عکاسی کنید. همچنین مطمئن شوید که به نورپردازی نیز توجه زیادی داشته باشید؛ نور جانبی بر بافت تأکید می‌کند، نور ابری جزئیات را برجسته می‌کند و نور پس‌زمینه جلوه شعله‌ور یا سایه‌ی زیبایی ایجاد می‌کند.

در نهایت، حتماً از فاصله کانونی‌های مختلف استفاده کنید. می‌توانید با زوم کردن، کل مجسمه را ثبت کنید، اما می‌توانید به صورت نزدیک زوم کنید و روی سرها، لبه‌ها، حرکات و سایر جزئیات تمرکز کنید:

8 tips architectural details 2470

در عکس بالا، از یک لنز با فاصله‌ی کانونی معمولی برای ثبت کل مجسمه استفاده شده است. در عکس پایین، از یک لنز تله‌فوتو برای زوم کردن روی سر و شانه‌های مجسمه استفاده شده است. هر دو روش عکس‌های جالبی ایجاد می‌کنند.


۱۱. به سیاه و سفید تبدیل کنید

architectural detail photography 53

عکس‌های جزئیات معماری اغلب بر اساس ترکیب‌بندی‌های قوی هستند.

با حذف رنگ از عکس، می‌توانید بر ترکیب‌بندی تأکید کنید و در عین حال اجازه دهید عناصر مزاحم پس‌زمینه محو شوند.

به همین دلیل است که به شدت توصیه می‌کنم عکس‌های جزئیات معماری خود را به سیاه و سفید تبدیل کنید. (این کار زمانی به خوبی عمل می‌کند که ترکیب‌بندی‌های شما پر از بافت یا الگوهای قوی باشد.)

البته، همه عکس‌های جزئیات با سیاه و سفید زیبا به نظر نمی‌رسند و اشکالی ندارد. می‌توانید این تبدیل را در لایت‌روم یا فتوشاپ اعمال کنید، و سپس، اگر نتیجه را دوست نداشتید، به سادگی تنظیم را لغو کنید.

اما به تجربه من، عکس‌های معماری تک‌رنگ به طور کلی عالی به نظر می‌رسند!


8 tips architectural details 2595

نکات عکاسی از جزئیات معماری: حرف پایانی

حالا که این مقاله را تمام کرده‌اید، می‌دانید که چگونه با نور کار کنید. می‌دانید که چگونه ترکیب‌بندی‌های زیبا خلق کنید. و می‌دانید که چگونه سوژه‌های جالب را کشف کنید.

به عبارت دیگر، شما آماده هستید تا عکس‌های خیره‌کننده از جزئیات معماری ثبت کنید!

بنابراین با دوربین خود بیرون بروید. از این نکات استفاده کنید. و عکس‌های عالی بگیرید!

حالا نوبت شماست:

کدام یک از این نکات عکاسی از جزئیات معماری مورد علاقه شماست؟ قصد استفاده از کدامیک را دارید؟ افکار خود را در نظرات زیر به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *