آموزش, آموزش عکاسی دیجیتال

11 نکته مطمئن برای عکاسی از منظره

landscape photography tips 6

نکاتی برای عکاسی از منظره خیره کننده می خواهید؟ شما جای درست آمده اید.

در این مقاله، من قصد دارم 11 نکته آسان عکاسی منظره را به اشتراک بگذارم که تضمینی برای گرفتن تصاویر زیبا، صرف نظر از سطح تجربه شما، تضمین شده است. من همچنین تعداد زیادی عکس نمونه قرار داده ام، بنابراین می توانید نکات را در عمل ببینید (و بدانید که آنها واقعاً کار می کنند!).

landscape photography tips 9

1. عمق میدان خود را به حداکثر برسانید

در عکاسی منظره، عمق میدان عمیق تقریبا همیشه راه حلی است.

به عبارت دیگر:

شما می خواهید تا جایی که ممکن است صحنه خود را در فوکوس قرار دهید. ساده ترین راه برای انجام این کار، انتخاب یک تنظیم دیافراگم کوچک است (به عنوان مثال، یک عدد f بزرگ، مانند f/11 یا f/16). زیرا هرچه دیافراگم شما کوچکتر باشد، عمق میدان در عکس های شما بیشتر می شود.

landscape photography tips 1

به خاطر داشته باشید که دیافراگم های کوچکتر به این معنی است که نور کمتری به سنسور تصویر شما برخورد می کند. بنابراین باید دیافراگم باریک را با افزایش ISO یا افزایش سرعت شاتر (یا هر دو) جبران کنید.

PS: البته، مواقعی وجود دارد که می‌توانید با عمق میدان بسیار کم در محیط‌های منظره، نتایج عالی به دست آورید. این فقط یک تکنیک پیچیده است که به ظرافت زیادی نیاز دارد.

2. از سه پایه استفاده کنید

landscape photography tips 13

برای به حداکثر رساندن عمق میدان خود، از دیافراگم کوچک استفاده می‌کنید و همچنین احتمالاً با سرعت شاتر طولانی عکس می‌گیرید. اما اگر مراقب نباشید، با یک تصویر تار غیرقابل استفاده مواجه خواهید شد. اینجاست که سه پایه به کار می آید. می توانید از آن برای تثبیت دوربین خود استفاده کنید و عکس های خود را برای نوردهی طولانی 1 ثانیه، 5 ثانیه و حتی 30 ثانیه واضح نگه دارید.

در واقع، حتی اگر بتوانید با سرعت شاتر بالا عکاسی کنید، یک سه پایه همچنان می تواند مفید باشد. سه پایه  به شما این امکان را میدهد که سرعت خود را کاهش دهید و با دقت بیشتری ترکیب خود را در نظر بگیرید. همچنین پیشنهاد میکنیم، برای جلوگیری از لرزش دوربین از فشار دادن دکمه شاتر پرهیز کنید و از کنترل از راه دوراستفاده کنید.

مطلب پیشنهادی:  آموزش عکاسی از جواهرات الماس

3. به دنبال نقطه کانونی باشید

landscape photography tips 8

تقریباً هر عکسی به نوعی نقطه کانونی نیاز دارد و عکاسی منظره نیز تفاوتی ندارد. در واقع، یک عکس منظره بدون نقطه کانونی در نهایت خالی به نظر می رسد. و چشم بیننده شما را در تصویر پرسه می‌زند و جایی برای استراحت ندارد. نقاط کانونی در عکس های منظره می توانند اشکال مختلفی داشته باشند. آنها می توانند از یک ساختمان یا یک سازه (مانند عکس بالا) تا یک درخت چشم نواز، یک صخره یا سنگ، یا چیز کاملاً دیگری متغیر باشند. همچنین، نه تنها به این فکر کنید که نقطه کانونی چیست، بلکه در کجا باید آن را در کادر قرار دهید. قانون یک سوم می تواند در اینجا مفید باشد.

4. به پیش زمینه فکر کنید

landscape photography tips 2

در اینجا یک نکته کلیدی وجود دارد که می تواند عکس های منظره شما را برجسته کند: در مورد پیش زمینه به ترکیب خود با دقت فکر کنید… که شامل نقاط جذاب و واضح است. وقتی این کار را انجام می‌دهید، به کسانی که عکس را مشاهده می‌کنند، مسیری به داخل تصویر می‌دهید. و حس عمق ایجاد می کنید که همیشه یک امتیاز خوب است.

5. آسمان را در نظر بگیرید

landscape photography tips 5

در عکاسی منظره، همیشه باید به آسمان فکر کنید. بیشتر مناظر یا یک پیش زمینه غالب یا یک آسمان غالب خواهند داشت. و اگر یکی یا دیگری را وارد نکنید، عکس شما خسته کننده به نظر می رسد. با مشاهده آسمان شروع کنید. اگر بی روح  است، اجازه ندهید بر شات شما مسلط شود. افق را در یک سوم بالای تصویر قرار دهید (اگرچه می خواهید مطمئن شوید که پیش زمینه شما جالب است). اما اگر آسمان پر از درام، تشکیل ابرهای جالب یا رنگی است، اجازه دهید بدرخشد! افق را در یک سوم پایین کادر قرار دهید تا بر آسمان ها تأکید شود. (همچنین، افزایش آسمان را در نظر بگیرید، چه در مرحله پس از تولید یا با فیلترها. به عنوان مثال، می توانید از یک فیلتر پلاریزه برای افزودن رنگ و کنتراست استفاده کنید.)

6. از خطوط برای هدایت چشم استفاده کنید

landscape photography composition 3

یکی از سوالاتی که همیشه هنگام عکاسی منظره باید از خود بپرسید این است: “چگونه چشم کسانی را که این ترکیب را می بینند هدایت می کنم؟”

مطلب پیشنهادی:  بهترین لوکیشن های عکاسی در تهران

راه‌های مختلفی برای هدایت چشم وجود دارد (و از جمله سوژه واضح پیش‌زمینه به خوبی کار می‌کند). اما یکی از راه های مورد علاقه من این است که خطوطی را به بینندگان ارائه دهم که آنها را به تصویر هدایت کند (مانند جاده در عکس بالا). خطوط به یک تصویر عمق و مقیاس می دهند. علاوه بر این، آنها می توانند با ایجاد الگوهایی در عکس شما، نقطه مورد علاقه خود را ارائه دهند.

7. حرکت را ضبط کنید

landscape photography tips 6

وقتی اکثر مردم به مناظر فکر می کنند، به محیط های آرام و منفعل فکر می کنند. با این حال، مناظر به ندرت کاملاً ثابت هستند و اگر بتوانید این حرکت را منتقل کنید، درام و حالت را به تصویر خود اضافه خواهید کرد. شما همچنین یک نقطه مورد علاقه ایجاد خواهید کرد. اما چگونه می توانید حرکت را در یک منظره منتقل کنید؟

شما می توانید روی باد در درختان، امواج در ساحل، جریان آب بر روی آبشار، پرواز پرندگان بالای سر، حرکت ابرها و غیره تمرکز کنید. گرفتن این حرکت عموما به سرعت شاتر بیشتری نیاز دارد (گاهی اوقات سرعت شاتر چند ثانیه!). البته، سرعت شاتر آهسته به معنای برخورد نور بیشتر به سنسور است، بنابراین یا به دیافراگم باریک یا فیلتر ND نیاز خواهید داشت. همچنین ممکن است در شروع یا پایان روز که نور کمتری وجود دارد، عکس بگیرید.

8. با آب و هوا کار کنید

landscape photography tips 11

یک صحنه بسته به آب و هوا می تواند به طور چشمگیری تغییر کند، بنابراین انتخاب زمان مناسب برای عکسبرداری از اهمیت زیادی برخوردار است. بسیاری از عکاسان مبتدی یک روز آفتابی را می بینند و فکر می کنند که بهترین زمان برای بیرون رفتن با دوربینشان است. با این حال، یک روز ابری که تهدید باران را به همراه دارد ممکن است فرصت بسیار بهتری برای شما ایجاد کند می توانید تصویری با حال و هوای واقعی و ته رنگ های شوم ایجاد کنید. به دنبال طوفان، باد، مه، ابرهای چشمگیر، تابش خورشید در آسمان های تاریک، رنگین کمان، غروب و طلوع خورشید و غیره باشید.

9. در ساعات طلایی عکس بگیرید

landscape photography tips 12

من اخیراً با یک عکاس منظره چت کردم که به من گفت که او هرگز در طول روز عکاسی نمی کند. تنها زمان فیلمبرداری او حوالی سپیده دم و غروب است، زیرا در آن زمان بهترین نور است و آن زمان است که منظره زنده می شود. این ساعت‌های طلایی، همانطور که اغلب به آن‌ها گفته می‌شود، به دلایل مختلفی عکاسی از منظره عالی را ارائه می‌دهند. برای یکی، نور طلایی زرق و برق دار دریافت می کنید. من همچنین عاشق زاویه کم خورشید هستم. این الگوها، ابعاد و بافت های جالبی ایجاد می کند که همه آنها می توانند یک عکس منظره را بهبود بخشند.

مطلب پیشنهادی:  ویدیو کال چیست؟ تاریخچه تماس تصویری + بهترین برنامه‌ها

10. به افق ها فکر کنید

landscape photography tips 3

این یک نکته قدیمی اما خوب است. قبل از گرفتن عکس منظره، همیشه افق را از دو جهت در نظر بگیرید:

  • آیا مستقیم است؟ در حالی که همیشه می‌توانید بعداً در مراحل پس از تولید تصاویر را صاف کنید، اگر آن را در زمان ثبت درست تنظیم کنید آسان‌تر است.
  • افق در کجای کادر قرار دارد؟ یک نقطه طبیعی برای افق در امتداد یکی از خطوط شبکه یک سوم است نه در وسط کادر. البته، قرار است قوانین شکسته شوند اما من متوجه شدم که این بهترین نقطه است، مگر اینکه از یک صحنه بسیار چشمگیر عکاسی کنید، قانون یک سوم معمولاً در اینجا کار می کند.

11. دیدگاه خود را تغییر دهید

landscape photography tips 10

به سمت دیدبانی منظره می‌روید، از ماشین پیاده می‌شوید، دوربینتان را می‌گیرید، آن را روشن می‌کنید، به سمت مانع می‌روید، دوربین را به سمت چشمتان بالا می‌برید، کمی به چپ و راست می‌چرخانید، کمی زوم می‌کنید، سپس عکس خود را می‌گیرید. قبل از بازگشت به ماشین و رانندگی به سمت دیدبانی منظره بعدی. همه ما آن را انجام داده ایم. با این حال، این فرآیند به طور کلی به شات “عالی” که بسیاری از ما به دنبال آن هستیم منجر نمی شود. در عوض، کمی بیشتر با عکس های منظره خود وقت بگذارید. دیدگاه جالب تری پیدا کنید.

شما ممکن است با پیدا کردن یک نقطه متفاوت برای عکاسی از چشم انداز منظره شروع کنید. شما همچنین می توانید به دنبال زوایای جدید باشید. این می تواند به معنای فرود آمدن روی زمین برای عکاسی از نمای پایین یا رفتن به سمت بالا برای به دست آوردن یک موقعیت برتر باشد. محیط را کاوش کنید و با دیدگاه های مختلف آزمایش کنید. شما ممکن است چیزی واقعا منحصر به فرد پیدا کنید!

نکات عکاسی منظره: نتیجه گیری

landscape photography tips 4

اکنون که این مقاله را به پایان رساندید، آماده هستید تا عکس های خیره کننده ای از منظره بگیرید! بنابراین دوربین خود را بردارید، بیرون بروید و سوژه ای برای عکاسی پیدا کنید. خیلی سرگرم کننده خواهد بود!

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *