آموزش, آموزش عکاسی دیجیتال

10 نکته برای رسیدن به عکس های شارپ

10 نکته برای رسیدن به عکس های شارپ

چگونه عکس های شارپ (واضح) بگیریم؟

شاید اصلی ترین دغدغه ی همه ی عکاسان ثبت تصاویری با وضوح کامل است که گاها مخصوصا برای تازه کارها و کسانی که برای بار اول دوربین تهیه میکنند کمی چالش برانگیز است. نکته ی مهم در این رابطه این است که برای رسیدن به یک عکس واضح تنها یادگیری چگونگی ثبت تصاویر شارپ مطرح نیست در ابتدا باید بدانید دلیل عدم وضوح تصاویر چیست؟

به طور کلی میتوان علل شارپ نبودن تصاویر را چهار مورد کلیدی دانست:

  • فوکوس ضعیف
  • حرکت سوژه
  • لرزش دوربین
  • نویز

فوکوس ضعیف

فوکوس اشتباه و تمرکز روی قسمت غلط تصویر، نزدیک بودن بیش از حد به سوژه برای فوکوس، انتخاب دیافراگم با عمق میدان کم و گرفتن خیلی سریع عکس بدون تمرکز همه و همه باعث عدم وضوح تصاویرتان میشود.

حرکت سوژه

یکی دیگر از دلایل تار شدن تصویر حرکت سوژه و کند بودن سرعت شاتر است. هماهنگی سرعت شاتر و حرکت سوژه امری ایست که هم با مطالعه وهم تجربه به آن دست پیدا میکنید.

لرزش دوربین

سرعت شاتر و یا لرزش دست و در کل تکان و لرزش حاصل از دوربین عکاسی شما میتواند باعث تاری و عدم وضوح تصاویرتان شود.

نویز

تصاویر با نویز بالا نیز ایجاد تاری میکنند درست شبیه زمانی که بیش از حد به تلویزیون نزدیک شوید نقاط زیادی که روی تصویر شما نمایان میشود میتواند از واضح و شارپ بودن تصاویر شما جلوگیری کند پس مراقب این مهمان های ناخوانده باشید.

در ادامه 10 نکته اساسی را که هر عکاسی قبل از فشردن دکمه شاتر باید به آن فکر کند را تقدیم شما کردیم.

(البته در فتوشاپ هم چیزی شبیه به معجزه به کمک شما می آید).

 

10 نکته برای رسیدن به عکس های شارپ

10 نکته برای رسیدن به عکس های شارپ

1- دوربینت و محکم بگیر!

بیشتر تاری که در عکس ها میبینیم حاصل لرزش دوربین است، لرزش دوربین حاصل زمان شاتر و یا لرزش دست عکاس حین فشردن دکمه شاتر و ثبت عکس است. بهترین روش مقابله با این مشکل سه پایه است اما به هر حال گاهی استفاده از سه پایه نیز غیر ممکن میشود و شما مجبورید در حالی عکاسی کنید که دوربین را در دست نگه داشته اید در این زمان از هر دو دست استفاده کنید ، دوربین را نزدیک به بدن خود نگه دارید و با دیوار ، درخت یا هر چیز جامد دیگری که امکان دارد از خود حمایت کنید تا لرزش را به حداقل و یا کلا از بین ببرید.

2- از سه پایه استفاده کنید

من به شخصه طرفدار سه پایه هستم و البته که سه پایه های مختلفی در حال حاضر در بازار موجود است که در شرایط مختلف میتواند به کنترل لرزش دوربین کمک کند همانطور که در بالا گفتیم ممکن است در برخی شرایط نتوان از سه پایه استفاده کرد اما ترجیحا تا جایی که ممکن است از سه پایه استفاده کنید.

3- سرعت شاتر سریع را انتخاب کنید

یکی از مواردی که باعث تاری تصاویر میشود سرعت شاتر آهسته است به جز مواردی که مجبور به استفاده از سرعت شاتر آهسته هستید از سرعت شاتر سریع استفاده کنید زیرا هر چه سرعت شاتر سریع تر باشد لرزش دوربین نیز کمتر است سرعت شاتر سریع احتمال لرزش دوربین و حرکت سوژه که هر دو باعث تاری میشود را کاهش میدهد. خوب حالا چگونه سرعت شاتر خود را انتخاب کنیم؟

  • اگر لنزی به طول 50 میلی متر دارید ، با سرعت کمتری از 1/60 ثانیه عکس بگیرید.
  • اگر لنزی با فاصله کانونی 100 میلی متر دارید ، در 1/125 ثانیه یا سریعتر عکس بگیرید.
  • اگر با لنز 200 میلی متری عکس می گیرید ، در 1 / 250th ثانیه یا سریعتر عکس بگیرید.
  • به خاطر داشته باشید که هرچه سرعت شاتر بیشتر باشد ، برای جبران کردن باید دیافراگم خود را بزرگتر کنید. و این بدان معنی است که شما عمق میدان کمتری دارید ، که تمرکز را بیشتر به یک چالش تبدیل می کند.

4- دیافراگم باریک تری انتخاب کنید

بین دیافراگم و عمق میدان (منطقه ای که در کانون توجه است) رابطه ی مستقیم وجود دارد. کاهش دیافراگم (که به معنی افزایش عدد F است) عمق میدان را افزایش میدهد. (به این معنی که منطقه مورد نظر شامل اجسام دور و نزدیک است).

مثلا اگر F/4 را انتخاب کنید پس زمینه شما از فوکوس خارج میشود و شما در این حالت باید به صورت دستی با لنز فوکوس کنید. نکته ی بعدی اینکه هر قدر دیافراگم شما کوچکتر باشد سرعت شاتر نیز افزایش پیدا میکند در نتیجه رسیدن به نقطه ی مناسب برای ثبت تصاویر واضح نیازمند کمی تمرین در این بخش میباشد.

5- ایزو را افزایش ندهید

سومین عنصر مثلث نوردهی ISO است که تأثیر مستقیمی در نویز عکس های شما دارد. ISO بزرگتری را انتخاب کنید تا بتوانید از سرعت شاتر سریعتر و دیافراگم کوچکتر استفاده کنید (که همانطور که گفتیم به وضوح تصاویر کمک می کند). از سویی این کار نویز را در تصاویر افزایش میدهد. بسته به دوربین (و اینکه چقدر قصد دارید تصاویر خود را بزرگتر کنید) ، احتمالاً می توانید با استفاده از ISO حداکثر 400 (یا حتی 800 یا 1600 در بعضی از دوربین ها) بدون نویز زیاد ، عکاسی کنید. اما برای رسیدن به تصاویر واضح باید، ISO را تا حد ممکن پایین نگه دارید.

6- از لرزشگیر استفاده کنید

امروزه بیشتره لنزها و دوربین ها لرزشگیر دارند. تثبیت کننده تصویر لرزش دوربین را از بین نمی برد ، اما قطعاً می تواند به کاهش تأثیر آن کمک کند. لنز های IS دو تا سه توقف اضافی به شما میدهد یعنی میتوانید در هنگام نگه داشتن دوربین سرعت شاتر را در حدود دو تا سه توقف کاهش دهیم.

10 نکته برای رسیدن به عکس های شارپ

10 نکته برای رسیدن به عکس های شارپ

7- فوکوس بی نقص

شاید بارز ترین تکنیک ثبت تصاویر واضح در هنگام عکاسی فوکوس باشد. اکثر ما از فوکوس خودکار استفاده میکنیم که در اکثر مواقع رضایت بخش است اما تصور اینکه حالت خودکار همیشه مناسب شماست کاملا غلط است پس به تنظیمات دستی مراجعه کنید و بهترین نقطه فوکوس را پیدا کنید به عمق میدان توجه کنید چرا که کوچک ترین اشتباه ممکن است کار را خراب کند. البته اکثر دوربین های مدرن دارای طیف وسیعی از حالت های فوکوس هستند که می توانیدبه کمک ان ها حالت فوکوس مناسب را پیدا کنید.

8- لنزت و عوض کن!

تفاوت لنز ها رو با مطالعه مشخصاتش متوجه میشیم؟! نه امکان نداره فرق بین لنز دوربین کانن 18-135 با 24-105 را تا با آن ها عکاسی نکنید لمس کنید شاید لنز های کیت در ابتدای کار گزینه ی مناسبی باشد اما زمانی که کمی پیش میرویم حتما باید لنز خود را تعویض کنیم چرا که انکار کیفیت لنز در وضوح تصاویر شبیه انکار شب و روز است.

9- چشم ها را باید شست!

دوست عکاسی تعریف میکرد که مدتی برای معاینه چشم کاهلی کرده و هیچ وقت از وضوح تصاویری که ثبت میکرد رضایت نداشت تا اینکه بالاخره به پزشک مراجعه میکنه و متوجه میشه کمی از این تاری و عدم شارپ بودن تصاویر از دید ضعیف خودشه ! پس معاینه چشم رو فراموش نکنید و از دیوپتر دوربین خود نیز که کار عینک رو براتون انجام میده کمک بگیرید.

10- تمیز باشد

یکی از اساسی ترین عادات یک عکاس حرفه ای تمیز نگه داشتن وسایل عکاسی خود در تمام مواقع است گاهی گرد و غبار انقدر ناچیز است که به چشم شما نمی آید اما در تصاویر شما تاثیر منفی میگذارد همواره لنز و سنسور دوربینتان را با پاک کننده های مخصوص تمیز نگه دارید تا نور به راحتی خود را در دوربینتان جاری کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *