آموزش, آموزش عکاسی دیجیتال

10 نکته برای عکاسی زیبا از غذاهای سفر

KD 2015 1 1

غذاهای محلی تقریباً یک نقطه فروش کلیدی در هر مقصد و منطقه است. در واقع، غذا نقش مهمی در تجربه ما از یک مکان جدید دارد که باید در لیست عکس های عکاسان مسافرتی باشد!

با این حال، عکاسی خوب از غذای مسافرتی می تواند فوق العاده دشوار باشد. در تنظیمات معمولی عکس غذا، عکاسان مانند آرایشگران کار می کنند تا غذا را آماده کنند، سپس آن را با دقت روشن می کنند تا اطمینان حاصل شود که هر مورد هم طبیعی و هم جذاب به نظر می رسد. اما به عنوان یک عکاس مسافرتی، تجملات سبک‌شناسان حرفه‌ای یا نورپردازی استودیو را ندارید. باید با نور محیط کار کنید و از غذا در حین سرو عکس بگیرید!

خوشبختانه، هنوز راه‌هایی برای گرفتن عکس‌های عالی از غذا در حین سفر وجود دارد، و این چیزی است که در زیر به اشتراک می‌گذارم: 10 نکته مورد علاقه من برای کمک به شما در ایجاد عکس‌های غذا در سفر!

بنابراین چه یک مبتدی باشید که به دنبال بهبود عکس های سفر خود هستید یا یک عکاس با تجربه که به دنبال آن مزیت اضافی هستید، مطمئناً چیزی مفید در این مقاله پیدا خواهید کرد. بیا شروع کنیم!

1. به محض دریافت غذا عکاسی کنید

KD 2015 2

این ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما یک نکته ضروری برای عکس غذای مسافرتی است: همیشه باید از یک ظرف به محض دریافت آن – زمانی که هنوز به خوبی آماده به نظر می رسد – عکس بگیرید، نه بعد از خوردن. و حتی اگر هنوز قصد غذا خوردن ندارید، دست و پا نزنید. اگر می خواهید غذا تازه به نظر برسد، مهم است که فوراً عکاسی را شروع کنید.

البته، اگر می‌خواهید چیزهای داخل ظرف را نشان دهید، همیشه می‌توانید در طول مسیر عکس بگیرید، اما یک غذای تازه آماده تقریباً همیشه اشتها آورتر از غذای خورده شده به نظر می‌رسد!

2. از نور طبیعی استفاده کنید نه فلاش

بزرگترین اشتباهی که مردم هنگام عکاسی از غذا در سفر مرتکب می شوند؟ با استفاده از فلاش روی دوربینشان. در حالی که حرفه ای ها اغلب از فلاش در استودیو استفاده می کنند، مطمئن می شوند که آن را به شدت تغییر می دهند و از زوایای مختلف کار می کنند – در حالی که فلاش دوربین شما خشن و بسیار شدید به نظر می رسد. اگر سعی کنید از فلاش روی دوربین خود استفاده کنید، رنگ‌ها و بافت‌های زیبای غذا را از بین می‌برد و فضای محل برگزاری را نیز خراب می‌کند.

بنابراین به جای تکیه بر فلش، همه چیز را طبیعی نگه دارید. مطمئن شوید که فلاش پاپ آپ دوربینتان خاموش است و سعی کنید نزدیک پنجره بنشینید (یا حتی بهتر است بیرون بنشینید!). با این حال، تمام تلاش خود را بکنید تا از تابش نور خورشید روی غذا اجتناب کنید – این نور خیلی تند است و سایه های قوی ایجاد می کند.

اگر در یک روز روشن از بیرون عکاسی می کنید، بشقاب را در سایه یا حتی زیر چتر قرار دهید تا از نور مستقیم جلوگیری کنید. طبق تجربه من، روزهای ابری برای عکاسی از غذا در فضای باز بهترین هستند زیرا نور نرم و پراکنده به طور یکنواخت ظرف را روشن می کند. من این تصویر بعدی را در یک روز ابری گرفتم:

KD 2015 7 1

3. ترکیبات خود را ساده نگه دارید

موضوع عکس‌های شما همیشه باید غذای اصلی باشد، بنابراین تمام سعی خود را بکنید تا از انباشته شدن بیش از حد در ترکیب عکس‌های غذایی خودداری کنید. مطمئن شوید که فضای منفی (یعنی خالی) زیادی در نظر گرفته اید تا چشم بیننده جایی برای استراحت داشته باشد.

اگر می خواهید عناصر دیگری مانند نوشیدنی یا غذاهای دیگر را در عکس بگنجانید، آنها باید بسیار فرعی باشند. از یک دیافراگم باز برای محو کردن این عناصر استفاده کنید تا با سوژه شما برخورد نکنند، یا با دقت آنها را در اطراف ظرف اصلی قرار دهید تا از ترکیب بندی متفکرانه اطمینان حاصل کنید.

شما همچنین باید در مورد پس زمینه فکر کنید. یک میز چوبی ساده خیلی بهتر از یک سطح فلزی براق است! اگر زمان و فضا دارید، همیشه باید بشقاب غذای خود را در چند نقطه مختلف قرار دهید تا زمانی که پس‌زمینه‌ای را پیدا کنید که بهترین به نظر می‌رسد.

KD 2015 3 1

4. به دقت در مورد جهت گیری دوربین فکر کنید

اگر قصد دارید عکس های غذایی خود را بفروشید، مهم است که در نظر داشته باشید که آیا در جهت افقی یا عمودی عکاسی می کنید. ناشران و رسانه های مختلف نیازمندی ها و نیازهای متفاوتی خواهند داشت. به عنوان مثال، یک مجله ممکن است به عکس های پرتره برای جلدهای صفحه اول و پشت، و همچنین ترکیبی از عکس های منظره و پرتره کوچکتر و بزرگتر برای محتوای اصلی خود نیاز داشته باشد.

به طور کلی، عکاسی در حالت پرتره ایمن‌تر است، اما من واقعاً توصیه می‌کنم چند عکس مختلف در جهت‌های مختلف بگیرید تا ایمن باشید. توجه: اگر برای ایجاد تعداد انگشت شماری عکس وقت ندارید، همیشه این گزینه را دارید که برش دهید (اگرچه از آنجایی که برش پیکسل ها را از بین می برد، بهتر است آن را مستقیماً در دوربین بگیرید).

5. سوژه خود را واضح نگه دارید

در تجربه من، یکی از سخت‌ترین بخش‌های عکاسی از غذای مسافرتی، میخکوب کردن فوکوس است و در عین حال از تاری هم جلوگیری می‌کند. این به طور کلی به ترکیبی از سرعت شاتر و عمق میدان شما بستگی دارد، با سرعت شاتر آهسته‌تر که منجر به تاری بیشتر و عمق میدان بیشتر می‌شود و تصاویری را تولید می‌کند که در سراسر فوکوس هستند.

انتخاب تنظیمات مناسب در اینجا می‌تواند مشکل باشد، اما توصیه می‌کنم سرعت شاتر خود را بالای 1/60 ثانیه یا بیشتر نگه دارید تا از تاری لرزش دوربین جلوگیری کنید (و اگر این گزینه را دارید 1/100 امن‌تر است). اگر متوجه شدید که در تلاش برای رسیدن به 1/60 بدون نوردهی کم عکس‌های خود هستید، ISO خود را افزایش دهید – اما توجه داشته باشید که هر چه ISO شما بالاتر باشد، نویز بیشتری در عکس‌های خود خواهید داشت.

همانطور که در بالا ذکر کردم، باید عمق میدان خود را نیز در نظر بگیرید، که (حداقل تا حدی) با تنظیم دیافراگم لنز شما تعیین می شود. اگر می خواهید تصویر بیشتری در فوکوس باشد، به دیافراگم باریک تری مانند f/8 نیاز دارید. از سوی دیگر، می‌توانید از دیافراگم بازتر مانند f/2.8 برای محو کردن پس‌زمینه استفاده کنید. این خطرناک تر است، زیرا در صورت تمرکز نادرست، بافر کمتری به شما می دهد، اما همچنین می تواند بسیار جذاب به نظر برسد.

KD 2015 1 1

6. با فرمت RAW عکاسی کنید

بله، این توصیه رایج است، اما به این دلیل است که بسیار مهم است: اگر می‌خواهید بهترین نتایج را بگیرید، مطمئن شوید که دوربین شما روی فرمت RAW تنظیم شده است.

می بینید، اگر در حال عکاسی از غذا در خارج از استودیو هستید، یکی از اصلی ترین چیزهایی که باید مراقب آن باشید، رنگ آمیزی است (که ناشی از نور رستوران، بازتاب نور از دیوارها و حتی چترها است). جبران ضعف های رنگی در حین عکسبرداری می تواند ناخوشایند باشد، اما اگر با فرمت RAW عکاسی می کنید، می توانید آن را به راحتی در پس از تولید تصحیح کنید.

از طرف دیگر، اگر با فرمت JPEG عکاسی می کنید، خنثی کردن رنگ ها در حین ویرایش بسیار سخت تر خواهید بود، که یکی از دلایلی است که تعداد کمی از افراد حرفه ای به فرمت متکی هستند.

اما توجه داشته باشید که فایل‌های RAW بسیار بزرگتر از JPEG هستند، بنابراین مطمئن شوید که کارت‌های حافظه و درایوهای ذخیره‌سازی رایانه شما فضای کافی دارند!

7. در زاویه عکس بگیرید

در اینجا یک نکته ترکیبی دیگر برای عکاسی از غذای مسافرتی وجود دارد و نکته مهمی است: تمام تلاش خود را بکنید تا از عکس گرفتن مستقیم از غذاها از بالا خودداری کنید.

در تجربه من، عکاسی مستقیم به سمت پایین اغلب باعث می شود ظرف صاف و جالب به نظر نرسد. در عوض، هدف بگیرید که از زاویه عکس بگیرید مثلا زاویه ۴۵ درجه به طور کلی خوب است – یا حتی در سطح چشم، تا چشم اندازی متفاوت به ظرف بدهید. اغلب عکاسی از زوایای مختلف می تواند مفید باشد. وقتی کارتان تمام شد، حتی ممکن است بتوانید تصاویر را به صورت سری نمایش دهید.

به هر حال، استثنا زمانی است که از یک ظرف با تقارن عکس می گیرید. در چنین مواردی، منظره ای از بالا می تواند بسیار خیره کننده به نظر برسد!

KD 2015 8 1

8. غذا را با دقت قاب کنید

به یاد داشته باشید: زمانی که از غذا عکس می گیرید، نیازی نیست همیشه کل بشقاب را نشان دهید. نزدیک شدن به آن اشکالی ندارد، به خصوص اگر ظرف حاوی جزئیاتی باشد که می خواهید برجسته کنید.

از برش دادن مقداری از بشقاب نترسید – یا حتی از نزدیک شدن بسیار به آن برای نشان دادن بافت ها، رنگ ها و مواد تشکیل دهنده به بیننده. نکته کلیدی این است که به عنصر یا قهرمان اصلی بشقاب فکر کنید و سپس عکس خود را در اطراف آن بسازید.

همیشه می توانید چند محصول مختلف را امتحان کنید و ببینید چه چیزی در پس از تولید بهتر عمل می کند. (به خاطر داشته باشید که اگر می خواهید نماهای خیلی نزدیک بگیرید، به یک لنز ماکرو نیاز دارید.)

KD 2015 4 1

9. به فراتر از بشقاب نگاه کنید

یکی از بهترین راه‌ها برای به نمایش گذاشتن غذا، تصویربرداری از آماده‌سازی غذا است. این کار نه تنها مجموعه شما را متنوع می‌کند، بلکه به عکس غذای شما داستان بسیار جالب‌تری می‌دهد، مخصوصاً زمانی که به صورت متوالی یا به‌عنوان بخشی از یک مجموعه نمایش داده شود.

بنابراین، هر زمان که ممکن است، سعی کنید سرآشپزها را در حال درست کردن غذا به تصویر بکشید! در حالی که ممکن است این کار در برخی رستوران ها مجاز نباشد، همیشه ارزش این را دارد که بپرسید آیا می توانید یک یا دو عکس بگیرید.

نکته حرفه ای

اگر فرصت عکاسی از سرآشپز را دارید، مراقب لرزش دوربین باشید. آشپزخانه ها می توانند بسیار کم نور باشند، بنابراین مراقب سرعت شاتر خود باشید و مطمئن شوید که ISO خود را در صورت نیاز افزایش می دهید.

KD 2015 5 1

10. از بازارهای خیابانی دیدن کنید

عکاسی از غذای مسافرتی نیازی ندارد که صرفاً به رستوران ها، کافه ها و کامیون های حمل غذا محدود شود. بازارهای خیابانی نیز مکانی عالی برای گرفتن عکس های زیبا از غذا هستند!

برای اولین بار، می توانید زمانی را صرف عکاسی از همه مواد تازه کنید. و از آنجایی که بیشتر بازارها مملو از فروشندگانی است که غذا می فروشند، اغلب می توانید تصاویری از غذای آماده تهیه شده در مقابل خود ثبت کنید!

در تجربه من، اگر فروشنده ای مشغول نباشد – و به خصوص اگر چیزی از او بخرید – بیشتر مایل به گرفتن عکس است. فقط مطمئن شوید که سؤال کرده اید (یا به دوربین خود اشاره می کنید) و قبل از ادامه منتظر تأیید باشید.

KD 2015 6 1 1

نکات عکاسی از غذای مسافرتی: کلمات پایانی

گرفتن عکس های درجه یک از غذاهای مسافرتی می تواند بسیار چالش برانگیز باشد و اغلب به خوبی انجام نمی شود. برای درست شدن نیاز به استعداد خلاقانه و مهارت فنی واقعی است.

با این حال، بهترین عکس‌های غذا می‌توانند فوق‌العاده پر جنب و جوش به نظر برسند و به برقراری ارتباط با ماهیت یک مکان کمک کنند، که آن‌ها را به یکی از لوازم اصلی عکاسی سفر تبدیل می‌کند.

بنابراین نکاتی را که در بالا به اشتراک گذاشته‌ام به خاطر بسپارید، و دفعه بعد که به سفر می‌روید، حتماً تصویر غذاها را ضبط کنید! با رویکرد صحیح، به نتایج شگفت انگیزی دست خواهید یافت.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *