آموزش, آموزش عکاسی دیجیتال

10 تکنیک ترکیب منظره برای عکس های نفس گیر (2022)

landscape photography composition 6

در این مقاله، من قصد دارم 10 نکته ساده ترکیب بندی عکاسی از منظره را به اشتراک بگذارم تا بتوانید شروع به ایجاد تصاویر منظره زیبا، روان، پویا و متعادل کنید.

به طور خاص، شما کشف خواهید کرد:

  • چگونه بیننده را مستقیماً جذب تصویر کنید
  • چگونه افق های خود را در حداکثر پویایی و تعادل قرار دهید
  • یک ترفند ساده برای عکس های منظره مینیمال
  • یک تکنیک جالب برای تمرکز بیننده دقیقاً در جایی که می خواهید

بنابراین، اگر آماده‌اید ترکیب‌بندی‌های منظره‌تان را به سطح بالاتری ببرید، بیایید مستقیماً وارد اصل مطلب شویم و با مفیدترین تکنیک شماره یک من شروع کنیم:

1. سوژه اصلی را برای جذب بیننده درج کنید

برای اینکه فوراً ترکیب‌بندی‌های منظره خود را سطح بالاتری ببرید، از این نقطه باید شروع کنید:

با گنجاندن یک موضوع واضح و قابل شناسایی در هر عکس. موضوع می تواند هر چیزی باشد: یک سنگ. یک کوه. رودخانه. صدفی در ساحل امواجی که در ساحل می کوبیدند. رعد و برق در آسمان. نکته این است که حداقل یک عنصر را در عکس خود بگنجانید که بیننده بتواند آن را به چنگ بیاورد چیزی که آنها را به کادر می کشد و علاقه آنها را برمی انگیزد. در غیر این صورت بیننده شما دچار سردرگمی می شود. آنها نمی دانند کجا تمرکز کنند، بنابراین به تصویر دیگری می روند و هرگز به عقب نگاه نمی کنند.

landscape photography composition 120

در اینجا، موضوع اصلی آبشار است این چیزی است که واقعاً توجه بیننده را به خود جلب می کند.

حال سوال این است آیا گنجاندن چندین موضوع جالب در تصویر اشکالی ندارد؟ پاسخ این است که ابدا اشکالی ندارد! در واقع، بسیاری از عکاسان منظره این روزها در بسته‌بندی سوژه پیش‌زمینه و سوژه پس‌زمینه در یک عکس تخصص دارند (در ادامه در مورد آن بیشتر توضیح خواهیم داد). اما مواظب باشید سوژه های زیادی را وارد نکنید که بیننده دیگر جایی برای تمرکز نداشته باشد. وقتی شک دارید که تصویر خوب است یا نه ترجیحا، سادگی را انتخاب کنید.

2. از قانون یک سوم برای قرار دادن عناصر کلیدی خود استفاده کنید

قانون یک سوم یکی از ابزارهای مورد علاقه من برای ترکیب منظره است. این یک راه عالی برای شروع کار با ترکیب بندی است، و راهی آسان برای چیدمان عناصر کلیدی در کادر، مانند سوژه اصلی، افق و سایر عناصر کمکی به شما می دهد. برای کسانی که با قانون یک سوم آشنا نیستند، در اینجا یک توضیح سریع وجود دارد:

قانون یک سوم به شما می گوید که ترکیب خود را به یک سوم عمودی و افقی تقسیم کنید، بنابراین با یک سری خطوط شبکه مواجه می شوید. سپس، برای قوی ترین ترکیب ها، باید عناصر ترکیبی را در امتداد آن خطوط شبکه (و در نقاط تقاطع آنها) قرار دهید.

landscape photography composition 122

این اغلب هنگام کار با خطوط افق به چشم می خورد. به‌جای قرار دادن خط افق در مرکز کادر، می‌توانید آن را در امتداد قانون بالای شبکه یک سوم (اگر پیش‌زمینه شما جالب است ایده خوبی است) یا در امتداد قانون پایین شبکه یک سوم قرار دهید (ایده خوبی است اگر آسمان شما رنگارنگ یا دراماتیک است). برای این تصویر، شن‌های دمنده در پیش‌زمینه خیره‌کننده است بنابراین عکاس تصمیم گرفت که افق را در امتداد شبکه بالایی قرار دهد:

مطلب پیشنهادی:  روش عکس گرفتن با دوربین عکاسی

landscape photography composition 4

همچنین می توانید از قانون یک سوم برای قرار دادن سوژه اصلی خود استفاده کنید. ممکن است سوژه را در امتداد یکی از خطوط شبکه عمودی یا حتی بهتر از آن در یک نقطه تقاطع قرار دهید.

یک اخطار و توصیه به احتیاط سریع:

قانون یک سوم یک تکنیک مفید است. اما علیرغم نام، این یک قانون ترکیب منظره نیست بلکه یک دستورالعمل است، بنابراین نیازی نیست همیشه آن را دنبال کنید. در عوض، زمانی که کار کرد از آن استفاده کنید، زمانی که کار نکرد آن را بشکنید.

3. از پیش زمینه برای ایجاد عمق استفاده کنید

بیشتر عکس‌های منظره، حتی آن‌هایی که مبتدی هستند، علاقه مند به پس‌زمینه ها هستند (مانند کوهی دور، غروب آفتابی دراماتیک یا خانه‌ای روی صخره). اما اگر می‌خواهید واقعاً مناظر خود را به سطح بالاتری ببرید، من به شدت توصیه می‌کنم پیش‌زمینه را جدی بگیرید و زیبایی های آن را درج کنید، که باید جایی بین دوربین شما و پس‌زمینه باشد. (از آن به عنوان تکنیک ترکیب بندی نزدیک به دور نیز یاد می شود.) این یک ابزار قدرتمند است، ابزاری که در بین عکاسان حرفه ای منظره امروزی بسیار محبوب است. و دلیل محبوبیت آن چیست؟ این تکنیک به ایجاد توهم عمق در یک صحنه کمک می کند.

به عنوان مثال، یک عکس از یک کوه دور می تواند زیبا باشد، اما اغلب نسبتاً صاف به نظر می رسد. اما مقداری چمن به دوربین اضافه کنید و کل ترکیب بلافاصله عمیق تر می شود. بیننده ابتدا روی چمن پیش زمینه تمرکز می کند، سپس به سمت زمین میانی حرکت می کند، سپس در نهایت کوه خیره کننده را در پس زمینه می بیند:

landscape photography composition 123

بنابراین دفعه بعد که یک سوژه پس زمینه زیبا پیدا کردید، مانند کوهی که در بالا ذکر کردم… چند لحظه به دنبال سوزه ای مناسب برای پیش زمینه بگردید. سپس هر دو پیش زمینه و پس زمینه را در یک عکس قرار دهید. توجه داشته باشید که سوژه پیش زمینه می تواند یک موضوع مجزا باشد، مانند یک تکه چمن. یا می تواند به سادگی چشم را به داخل کادر هدایت کند، همانطور که در نکته بعدی بحث می کنم.

4. از خطوط پیشرو برای جذب بیننده به صحنه استفاده کنید

خطوط اصلی خطوطی هستند که بیننده را به صحنه می کشانند. آنها معمولاً از پیش زمینه ترکیب شروع می شوند، سپس حرکت میکنند و تا زمانی که به یک موضوع دور برسند چشم را هدایت میکنند. در عکس زیر جاده به عنوان یک خط پیشرو عمل می کند که بیننده را به سمت غروب زیبا سوق می دهد:

landscape photography composition 3

جاده واقعاً سوژه ای مجزا نیست، اما علاقه پیش زمینه را ایجاد می کند و بیننده را به سمت پس زمینه سوق می دهد. به هر حال، شما می توانید از تقریباً هر چیزی خطوط پیشرو ایجاد کنید. من به شدت توصیه می کنم به برخی از نمونه کارهای عکاس های منظره مورد علاقه خود نگاهی بیندازید و ببینید که چگونه خطوط اصلی را در خود جای داده است. انواع ترکیب‌بندی‌های خلاقانه را خواهید یافت، با خطوطی که از جاده‌ها، رودخانه‌ها، درختان افتاده، سرخس‌ها، خطوط در خاک و خیلی چیزهای دیگر ایجاد شده‌اند.

landscape photography composition 15

رودخانه چشم را به سمت کوه های پس زمینه هدایت می کند.

5. از فضای منفی زیادی برای ایجاد ترکیب‌بندی‌های منظره مینیمالیستی استفاده کنید

این روزها، مینیمالیسم در عکاسی منظره بسیار محبوب و رایج است. در اینجا نحوه کار آن آمده است:

  1. ابتدا صحنه ای پر از فضای منفی پیدا کنید. (فضای منفی به پوچی در یک ترکیب اشاره دارد، مانند یک امتداد طولانی از آسمان آبی، نواری از چمن سبز، یک ساحل صاف و بایر و …)
  2. دوم، یک سوژه کوچک، منزوی و تنها، مانند درختی در یک مزرعه، صخره‌ای که از یک منظره صاف بیرون زده است یا حتی یک شخص پیدا کنید.
  3. سوم، سوژه ایزوله خود را طوری قرار دهید که در کادر کوچک باشد و فضای منفی زیادی آن را احاطه کند. در اینجا، اغلب شکستن قاعده یک سوم سودمند است. به جای اینکه سوژه خود را در نقطه تقاطع یک سوم قرار دهید، آن را به لبه‌های کادر نزدیک‌تر می‌کنید، که برای تأکید بر جای خالی است.
landscape photography composition 14

فردی که به تنهایی راه می‌رود یک نقطه کانونی ایجاد می‌کند و با فضای منفی زیادی احاطه شده است.

در نهایت با یک عکس جلب توجه خواهید کرد، عکسی که هم معاصر و هم بی انتها به نظر می رسد.

مطلب پیشنهادی:  عکاسی از محصول با موبایل: چگونه با گوشی بهترین عکس‌ها را بگیریم

6. از سخت گیری نترسید

اکثر عکاسان عکاسی منظره را با لنزهای واید انجام می دهند. و به طور کلی، این کار واقعاً خوب است. شما می توانید وسعت صحنه را در حالی که روی سوژه های پیش زمینه و پس زمینه تاکید می کنید، ثبت کنید.

گاهی اوقات زوم شدید با استفاده از لنز تله فوتو سودمند است (70-200mm یا 100-400mm کار خوبی انجام می دهد). این به ویژه در موضوعات نسبتاً مسطح با خطوط گرافیکی به خوبی کار می کند: یک آبشار دور، شکاف در دیواره دره، کوه های همپوشانی. بزرگ‌نمایی صحنه را فشرده می‌کند، بنابراین توصیه‌هایی درباره افزودن عمق بیشتر از کادر بیرون می‌آیند، و این اشکالی ندارد. در عوض، روی استفاده از ابزارهای ترکیب بندی منظره مانند قانون یک سوم برای ایجاد تعادل و جریان تمرکز کنید. و همانطور که در ابتدای این مقاله تأکید کردم، حتماً یک نکته جالب را درج کنید!

landscape photography composition 1

یک لنز تله فوتو این کوه‌ها را فشرده کرده است، بنابراین ترکیب لایه‌ای زیبایی به دست می‌آورید.

7. از لایه ها برای کمک به ساده سازی صحنه استفاده کنید

لایه‌ها یکی از تکنیک‌های ترکیب‌بندی عکاسی منظره مورد علاقه من هستند، زیرا صحنه‌ها را ساده‌تر، به راحتی قابل هضم و زیباتر می‌کنند. وقتی با دوربین خود بیرون هستید، فقط به دنبال لایه پایین، لایه میانی و لایه بالایی شفاف باشید (البته لایه‌های بیشتر هم خوب است!).

یکی از چیزهای عالی در مورد ترکیب بندی لایه ای این است که آنها بدون توجه به فاصله کانونی یا موضوع مورد علاقه شما کار می کنند. می‌توانید با قرار دادن پیش‌زمینه‌های واضح، میان‌گرانه‌ها و پس‌زمینه‌ها در ترکیب، عکس‌های لایه‌ای با زاویه باز ایجاد کنید.

landscape photography composition 6

به چمن ها در پیش زمینه، آب در میان زمین و آسمان در پس زمینه توجه کنید.

و می‌توانید با فشرده‌سازی عناصر دور، عکس‌های تله‌فوتوی لایه‌ای ایجاد کنید (همانطور که در نکته قبلی اشاره کردم، کوه‌های همپوشانی عالی به نظر می‌رسند، اما می‌توانید درختان، تپه‌های شنی و موارد دیگر را نیز لایه‌بندی کنید).

landscape photography composition 18

در اینجا، لایه ها ظریف تر هستند کوه ها لایه لایه هستند، اگرچه لایه نهایی آسمان است.

هر ترکیبی قابلیت لایه بندی را ندارد. اما وقتی صحنه‌ای با عناصر تکراری یا همپوشانی پیدا می‌کنید، این نشانه خوبی است که می‌توانید یک عکس لایه‌ای بگیرید و در صورت امکان، توصیه می‌کنم آن را دنبال کنید.

مطلب پیشنهادی:  سرعت شاتر در موبایل

8. خطوط مورب را برای حرکت اضافه کنید

این یک ابزار ترکیب‌بندی منظره پیشرفته‌تر است و جلوه آن می‌تواند ظریف باشد اما وقتی درست انجام شود، می‌تواند یک عکس خوب را به یک عکس عالی ارتقا دهد. ببینید، خطوط مورب راه موثری برای حرکت چشم در اطراف صحنه و افزایش جریان به یک عکس هستند. آنها با دقت بیننده را به سمت سوژه اصلی سوق می دهند، در حالی که آنها را تشویق می کنند تا یک سفر کوچک سرگرم کننده در اطراف عکس شما داشته باشند.

برای شروع، توصیه می کنم ابتدا موضوع اصلی خود را شناسایی کنید. این باید نقطه کانونی تصویر شما و مکانی باشد که می خواهید خطوط مورب به آن هدایت شوند.

سپس در اطراف قدم بزنید و به دنبال مورب های بالقوه ای بگردید که به سمت آن نشانه می روند نه دور از موضوع، شما اغلب نیاز به خلاقیت دارید. همه گزینه های خود را در نظر بگیرید: مسیرها، خطوط درختان، حصارها، رودخانه ها، سایه ها، حتی ابرها! در نهایت، عکس خود را ثبت کنید، شامل حداقل یک خط مورب که به سمت سوژه شما حرکت می کند (و اگر می توانید آنها را پیدا کنید از دو، سه یا چهار خط استفاده کنید).

landscape photography composition 13

ابرها خطوط مورب ایجاد می کنند که بیننده را به سمت کوه حرکت می دهد.

توجه داشته باشید که خطوط مورب می‌توانند خطوط پیش‌زمینه باشند، اما لزومی ندارد. کاملاً قابل قبول است که یک خط مورب را پیدا کنید که از فاصله دور شروع شود، تا زمانی که به سمت سوژه اصلی شما حرکت کند.

9. از هندسه، به خصوص مثلث ها برای افزایش جریان و ثبات استفاده کنید

در عکاسی منظره، هندسه دوست شماست. به طور خاص، می توانید اشکالی مانند مثلث، مربع و دایره را در ترکیب بندی خود بگنجانید. اینها هم به ایجاد جریان و هم ثبات کمک می کنند، به علاوه آنها بسیار جالب به نظر می رسند (مخصوصاً وقتی با ظرافت انجام شوند!). به عنوان مثال، مثلث را در نظر بگیرید، یکی از قوی ترین اشکال موجود برای عکاس منظره. این شامل خطوط مورب است و بنابراین حرکت زیادی را اضافه می کند. همچنین به لطف لبه‌های قوی و پایه گسترده‌اش، بسیار پایدار است.

landscape photography composition 1 1

کوه یک مثلث واضح ایجاد می کند و ترکیب را بسیار قوی تر می کند.

دایره ها نیز عالی هستند دایره های جزئی منحنی های خوبی برای جریان زیاد ایجاد می کنند. همچنیت دایره های کامل نقاط جذابی را ایجاد می کنند. به هر حال، نیازی به یافتن اشکال کامل در منظره نیست. استفاده از یک سنگ تا حدودی دایره ای، یک کوه مثلثی مبهم و غیره اشکالی ندارد. نکته این است که تا جایی که می توانید عناصر شکل مانند را بگنجانید، بدون اینکه خیلی روی اینکه آیا شکل کامل دارید یا ضمنی وقت بگذارید. به این ترتیب، ترکیب های قوی ایجاد می کنید که هنوز طبیعی هستند

10. فریم های طبیعی را برای تمرکز بیننده پیدا کنید

همانطور که قبلا در این مقاله تاکید شد، پیش زمینه قوی یک راه عالی برای عمق بخشیدن به ترکیب بندی های منظره است. اما گاهی اوقات، با عناصر پیش‌زمینه مواجه می‌شوید که نمی‌توانند به‌عنوان یک عنصر ترکیبی مجزا عمل کنند… اما همچنان می توانید در اطراف لبه های عکس خود به عنوان یک قاب بنشینید. این تکنیک کادربندی عکاسی منظره است: شما عناصر مماسی را در اطراف بیرون یک تصویر قرار می دهید و از آنها برای هدایت بیننده به سمت میانی و پس زمینه جالب استفاده می کنید. به عنوان مثال، ممکن است یک شاخه آویزان به سمت بالای تصویر قرار دهید تا بیننده را به سمت سوژه در وسط عکس هدایت کنید:

landscape photography composition 2

یا ممکن است تونلی از صخره ها را پیدا کنید که بیننده را به سمت غروب خورشید در پس زمینه هدایت می کند. در فضاهای باز، یافتن قاب ها می تواند دشوار باشد. اما اگر در منظره‌ای آشفته‌تر عکس می‌گیرید، اغلب می‌توانید درختان یا صخره‌ها را برای ایجاد یک قاب پیدا کنید. در واقع، اغلب این فریم های ساده هستند که یک ترکیب بندی خوب را به سطح بعدی می برند. آنها فوکوس بسیار مورد نیاز را با نشان دادن به بیننده که دقیقاً به کجا نگاه کند را ارائه می دهند (و هنگامی که به دقت قرار می گیرند، همچنین می توانند جلوی عناصر منحرف کننده را بگیرند).

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *