آموزش, اخبار دوربین دیجیتال

دایره اغتشاش

نمودار دایره اغتشاش

در یکی از مقاله های قبلی وب سایت نیز در مورد نوردهی در عکاسی، دیافراگم و عوامل موثر بر آن توضیح دادیم. عمق میدان (DoF) به عوامل مختلفی بستگی دارد که از مهمترین آنها دیافراگم است، دیافراگم بزرگتر (اعداد کوچکتر) عمق میدان کم و دیافراگم بسته تر (اعداد بزرگتر)، با این وجود یک عامل دیگر که ارتباط نزدیکی با عمق میدان دارد “دایره اغتشاش” است.

8bd2c3f7fd5b165b470beb1cc83071ab

March of the Coke Bottles by Alan

قبل از آنکه بخواهیم اطلاعاتی در مورد دایره اعتشاش بدست بیاوریم، باید درک کنیم که چگونه یک لنز معمولی تصویر را به سنسور انتقال میدهد، در داخل لنز ها تعدادی المنت ( یا گروه هایی از المنت ) وجود دارد که بطور پیوسته کار میکنند تا تصویر به بهترین شکل به سنسور انتقال پیدا کنند، تمام این ها مهم هستند اما ما در این مطلب فقط بر روی یک گروه تمرکز میکنیم آن هم گروه فوکوس است.

نمودار دایره اغتشاش

نمودار دایره اغتشاش

نمودار نشانگر دایره های اعتشاش برای منبع نقطه ای خیلی نزدیک ، فوکوس و خیلی دور نسبت به (عدسی)

نکته : به طور کلی ، اگر رزولوشن دستگاه تصویربرداری برای تشخیص اندازه منبع بسیار کم باشد ، می توان منبع نور را در نظر گرفت. دو نوع و منبع نور وجود دارد. یک منبع نقطه ای و یک منبع گسترده.

تصویر یک نقطه فرضی که در راس مخروط پرتوهای خروجی نور لنز شکل می‌گیرد به دلیل ایده‌آل نبودن عمل فوکوس همواره به‌طور دقیق در محل سنسور (یا فیلم) تشکیل نمی‌گردد. در نتیجه این تصویر، یک نقطه نبوده و دایره ای را تشکیل می‌دهد که به آن دایره اغتشاش (به انگلیسی: circle of confusion) گفته می‌شود. همچنین به آن Disk of confusion هم اطلاق می‌گردد.

مطلب پیشنهادی:  آموزش عکاسی با آیفون

در بحث عکاسی از دایره اغتشاش (CoC)برای تعیین عمق میدان (Depth of Field)استفاده می‌گردد. قسمتی ازتصویر که به میزان قابل قبولی واضح (sharp) است. مقدار استاندارد CoC اغلب با فرمت تصویر در ارتباط است اما بیشترین وابستگی آن به میزان تیزبینی بیننده، شرایط دیدن تصویر و همچنین میزان بزرگنمایی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *