لنزهای برتر سال 2024
در سال جاری، نزدیک به ۲۰۰ لنز جدید عرضه شد که بسیاری از آنها تکرار نسخههای قبلی یک لنز بودند. بسیاری از لنزها همچنین طراحیهای کاملاً جدیدی بودند، چه طراحیهای داخلی برای جفت شدن با یک دوربین پرچمدار جدید یا نوآوریهای شخص ثالث طراحی شده برای پر کردن شکافهای موجود در خطوط تولید موجود.
با توجه به گستردگی لنزهای جدیدی که در ۱۲ ماه گذشته عرضه شده است، ما قصد داریم برخی از برجستهترین و منحصر به فردترین یا هیجانانگیزترین لنزهای برتر سال 2024 عرضه شدهاند را پوشش دهیم.
مطالعه بهترین لنز برای عکاسی خیابانی در سال 2024 مطلب نیز خالی از لطف نیست.
سری هیبرید کانن
کانن امسال با عرضه EOS R1 و EOS R5 Mark II خبرساز شد. از طرف لنز، اولویت اصلی آنها ادامه توسعه سری هیبرید لنزهای خود بوده است – لنزهایی که به طور یکسان برای عکاسان و فیلمسازان جذاب طراحی شدهاند. امسال شاهد عرضه سه لنز پرایم هیبرید جدید – RF 24mm f/1.4 L VCM، RF 35mm f/1.4 L VCM و RF 50mm f/1.4 L VCM – و یک زوم هیبرید جدید، RF 70-200mm f/2.8 L IS USM Z بودیم. این لنزها همگی برای محدود کردن تنفس فوکوس، ارائه عملکرد AF روان و عملکرد بیصدا طراحی شدهاند، از جمله گزینه غیرفعال کردن حلقه دیافراگم دستی.
از نظر عکاسی، آنها فقط لنزهای طراحی شده و سریع هستند؛ یک محصول اصلی برای عکاسانی که به دنبال کنترل عمق میدان یا کار در شرایط کم نور هستند.
مهمترین لنزهای برتر سال 2024 کانن در سال جاری عبارتند از: لنز استاندارد زوم جمع و جور RF 28-70 میلیمتری f/2.8 IS STM و لنزهای دو چشمی منحصر به فرد RF-S 3.9 میلیمتری f/3.5 STM و RF-S 7.8 میلیمتری f/4 STM که به طور خاص برای محتوای VR و ایجاد ویدیوی فضایی ساخته شدهاند.
لنزهای ۵۰۰ میلیمتری دوگانه فوجی فیلم
فوجی فیلم در سال ۲۰۲۴، اقدام غیرمعمولی انجام داد و دو لنز ۵۰۰ میلیمتری f/5.6 را معرفی کرد. یکی از این لنزها برای دوربینهای APS-C سری X و دیگری برای دوربینهای متوسطفرمت سری GFX طراحی شده است.
XF 500mm f/5.6 R LM OIS WR، طولانیترین لنز اصلی سری X (به غیر از زوم ۱۵۰-۶۰۰ میلیمتری)، یک انتخاب عالی برای عکاسی از پرندگان، حیات وحش و سوژههای دوردست است. با معادل فولفریم ۷۶۲ میلیمتر، این لنز برای عکاسی ورزشی در فواصل دور نیز مناسب است.
GF 500mm f/5.6 R LM OIS WR نیز به عنوان طولانیترین لنز اصلی سری GFX، یک گزینه منحصر به فرد برای عکاسی با فرمت متوسط ارائه میدهد. جالب اینجاست که با وجود تفاوت در مانت و وزن، طراحی اپتیکی این دو لنز شباهتهای زیادی دارد. این نشاندهنده دستاورد چشمگیر فوجی فیلم در توسعه لنزهایی با عملکرد بالا برای فرمتهای مختلف است.
به عبارت سادهتر، فوجی فیلم با معرفی این دو لنز، به عکاسان حرفهای و علاقهمند این امکان را داده است تا از سوژههای دوردست با کیفیت بسیار بالا و در فرمتهای مختلف عکاسی کنند.
دو لنز جدید فوجی فیلم، یعنی XF 16-50mm و XF 16-55mm، هر دو در محدوده زوم استاندارد قرار میگیرند اما تفاوتهای قابل توجهی دارند. XF 16-50mm با ابعاد کوچکتر و وزن کمتر، گزینهای ایدهآل برای عکاسی روزمره است. در مقابل، XF 16-55mm با دیافراگم ثابت f/2.8، کیفیت نوری بالاتری ارائه داده و بهعنوان پرچمدار لنزهای زوم استاندارد سری X شناخته میشود.
هاسلبلاد شکاف های سیستم ایکس را پر می کند
در سال ۲۰۲۴، هسلبلاد با معرفی چند لنز اصلی و یک زوم فوق عریض برای سیستم متوسط فرمت بدون آینه خود، به نوعی این سیستم را تکمیل کرد. لنز واید اصلی XCD 25mm f/2.5 V است، یک لنز معادل ۲۰ میلیمتری که بخشی از سیستم V آنها است و دارای یک حلقه فوکوس اختصاصی و کلاچ فوکوس دستی برای سوئیچینگ بهتر AF/MF است. برای تنوع یک زوم، لنز XCD 20-35mm f/3.2-4.5 E وجود دارد، یک لنز معادل ۱۶-۲۷ میلیمتری که قرار است یک محصول اصلی در بین کاربردهای معماری، مناظر شهری و داخلی باشد.
در نهایت، و اخیراً، هسلبلاد با XCD 75mm f/3.4 P عرضه شد، یک لنز اصلی معادل ۵۹ میلیمتری که به ویژه جمع و جور است و یک لنز پرتره واید همه کاره است، که برای جدا کردن سوژهها از پسزمینههای شلوغ و دستیابی به یک میدان دید کمی انتخابیتر نسبت به لنزهای واید و نرمال معمولی عالی است.
لنز ۷۰-۲۰۰ میلیمتری f/2.8 جدید لایکا
سال ۲۰۲۴ برای لایکا بیشتر سالی برای دوربینها بود، با عرضه SL3، Q3 43 و M11-D بهعنوان نسخههای برجسته برای این برند آلمانی. با این حال، در جبهه لنز، یک تلهفوتو سریع Vario-Elmarit-SL 70-200mm f/2.8 ASPH. عرضه شد که به مجموعه رو به رشد لنزهای L-mount برای سری دوربینهای SL اضافه شد و در انتهای طیف فاصله کانونی، تنوع بیشتری را اضافه کرد.
لنزهای پرایم f/1.4 جمع و جور نیکون و یک لنز سینمایی جدید در دست توسعه
نیکون در سال ۲۰۲۴ با معرفی لنزهای پرایم NIKKOR Z 35mm f/1.4 و NIKKOR Z 50mm f/1.4، تنوعی جدید به مجموعه لنزهای خود افزوده است. این دو لنز نسبت به نسل قبلی خود با دیافراگم f/1.8، سریعتر بوده و ابعاد جمعوجورتری دارند. عکاسانی که به دنبال لنزهایی سبک و قابلحمل برای استفاده روزمره هستند، این لنزهای جدید را بسیار کاربردی خواهند یافت. البته، اگر کیفیت تصویر در بالاترین سطح برایتان اهمیت دارد، لنزهای سری S نیکون با دیافراگمهای بازتر همچنان گزینههای ایدهآلی هستند.
نسل بعدی لنزهای نیکون، NIKKOR Z 28-400mm f/4-8 VR بود، یک لنز همه کاره به معنای واقعی کلمه که از زاویه دید عریض تا فوق تله فوتو را در یک لنز واحد پوشش میدهد. چنین لنزهایی برای عکاسانی که میخواهند تنها یک لنز را در سفر خود همراه داشته باشند و همچنان قادر به گرفتن عکس از ساختمانها و بناهای تاریخی، حیات وحش و صحنههای دوردست باشند، بسیار مناسب است.
در نهایت، لنزی که در سال ۲۰۲۵ بیشتر در مورد آن صحبت خواهیم کرد، نیکون همچنین توسعه اولین لنز سینمایی واقعی خود، NIKKOR Z 28-135mm f/4 PZ را اعلام کرد. در حال حاضر اطلاعات کمی در دسترس است، اما میدانیم که این یک لنز زوم قدرتمند با قاب کامل است که برای تولیدات ویدیویی طراحی شده است. در سال جدید منتظر اطلاعات بیشتر در مورد این لنز باشید.
OM SYSTEM
OM SYSTEM با ادامه تمایز خود از گذشته برند Olympus، بسیاری از لنزهای محبوب این برند را با برند جدید خود مجدداً منتشر میکند. این لنزهای جدید با برند OM SYSTEM در سال ۲۰۲۴ شامل M.Zuiko Digital ED 12-100mm f/4 IS PRO، 12-45mm f/4 PRO، 45mm f/1.2 PRO، 25mm f/1.2 PRO، 12-45mm f/4 PRO، 8mm f/1.8 Fisheye PRO، 8-25mm f/4 PRO، 75mm f/1.8، 40-150mm f/4-5.6 R و 75-300mm f/4.8-6.7 II میشوند.
علاوه بر داشتن تمام آن لنزها با برند فعلی، چندین نسخه کاملاً جدید نیز وجود دارد، از جمله لنز زوم فوق تله M. Zuiko Digital ED 150-600mm f/5-6.3 IS و لنز زوم فوق عریض M.Zuiko Digital ED 9-18mm f/4-5.6 II. این دو لنز دو سر طیف فاصله کانونی را پوشش میدهند، با لنز فوق تله که گزینه دیگری عالی برای عکاسان پرندگان و حیات وحش است، در حالی که لنز فوق عریض برای عکاسان منظره و معماری جذاب است. و برای عکاسان معمولیتر، OM SYSTEM همچنین یک لنز کلاهک فیش آی 9 میلیمتری f/8 را نیز عرضه کرده است که یک لنز همراه فوقالعاده قابل حمل و فوقعریض برای عکاسی روزمره است.
کانون پانسونیک بر روی لنزهای کوچک L-Mount تمرکز دارد
انتشارات لنز پانسونیک برای سال ۲۰۲۴ حول رشد سیستم بدون آینه فول فریم L-mount آن، با تمرکز ویژه بر کوچک و قابل حمل کردن لنزها، چرخید. لنز برجسته برای آنها Lumix S 18-40mm f/4.5-6.3 بود؛ لنزی که ادعا میکنند کوچکترین و سبکترین زوم فول فریم موجود است. این زوم عریض تا نرمال، همراه با لنز پانکیک باریکتر Lumix S 26mm f/8، مکملهای عالی برای دوربینهایی مانند Lumix S9 هستند، اما همچنین گزینههای عالی برای حمل روزانه برای پلتفرم S5 آنها هستند.
علاوه بر این، پانسونیک همچنین لنز Lumix S 100mm f/2.8 Macro را نیز منتشر کرد؛ یک فاصله کانونی رایج برای یک لنز ماکرو اما این نیز دارای طراحی باریکتر از حد انتظار است، که این لنز را برای حمل و کار کردن به طور منظم آسانتر میکند.
سیگما با شش لنز جدید به بازار حمله کرد
سیگما سالی بسیار پربار داشت و شش لنز کاملا جدید را منتشر کرد و علاوه بر آن شش نسخه مانت کانن RF برخی از محبوب ترین لنزهای APS-C خود را اضافه کرد. از نظر نسخه های جدید، سیگما زمین زیادی را پوشش داد، از جمله سه زوم استاندارد منحصر به فرد: لنز 24-70 میلی متری f/2.8 DG DN II Art ارتقا یافته و باریک شده؛ لنز 28-45 میلی متری f/1.8 DG DN Art با سرعت چشمگیر؛ و لنز 28-105 میلی متری f/2.8 DG DN Art بسیار همه کاره. آنها همچنین لنز فوق العاده روشن 50 میلی متری f/1.2 DG DN Art و لنز فوق العاده عریض 15 میلی متری f/1.4 Fisheye DG DN Art را منتشر کردند.
تمامی این لنزها عالی هستند و قطعا برای بسیاری از عکاسان پیشرفت محسوب میشوند، اما لنز برجسته سیگما در سال ۲۰۲۴ ممکن است ۵۰۰ میلیمتری f/5.6 DG DN OS Sports باشد. دیدن گزینههای فوق تله فوتو از تولیدکنندگان شخص ثالث کمتر رایج است و این لنز به لطف ساخت کوچک و قابل حمل، عملکرد فوکوس خودکار سریع و تثبیتکننده تصویر قابل اعتماد، چشمگیر است. این لنزی است که حفرههایی را در چندین سیستم پر میکند و یک سوپر تله قابل دسترسی برای کسانی است که به دنبال ورود به عکاسی پرنده یا ورزش هستند.
سهگانه G Master سونی
سونی با انتشار پنج لنز در سال ۲۰۲۴، سالی بسیار پربار در زمینه اپتیک داشت. آنها دو لنز G داشتند – FE 16-25mm f/2.8 G و FE 24-50mm f/2.8 G – که جمعوجور هستند و با طیف گستردهای از عکاسان بسیار هماهنگ هستند، همراه با بهروزرسانی لنز کیت APS-C مورد علاقه همه، E PZ 16-50mm f/3.5-5.6 OSS II. با این حال، چیزی که واقعاً توجه ما را جلب کرد، جفت لنز G Master بود که قطعا از نظر ماهیت بلندپروازانه هستند و واقعاً نشان میدهند که سونی قادر به تولید چه چیزی است.
ابتدا، سونی اخیراً FE 28-70mm f/2 GM را معرفی کرد؛ یک زوم استاندارد با دیافراگم حداکثر ثابت استثنایی f/2. سونی این را به عنوان زومی معرفی میکند که میتواند بهطور واقعبینانه جایگزین سه لنز ثابت شود – این گزینه عالی برای عکاسان استودیو، عروسی/رویداد و پرتره است. انتشار اصلی GM دیگر سال، سونی همچنین با نسل دوم محبوبترین لنز ثابت پرتره خود، FE 85mm f/1.4 GM II عرضه شد. این لنز همه خوبیهای نسخه اصلی را میگیرد و آن را در یک بسته کوچکتر و سبکتر برای استفاده آسانتر در تمام طول روز کوچک میکند. همچنین شاهد ارتقای عملکرد AF، عملکردهای جدید دوستدار ویدیو و کیفیت بوکه بهبود یافته است.
جالبترین لنزهای شخص ثالث سال
ما قبلاً بسیاری از لنزهای شخص ثالث سال را بررسی کردهایم، اما در اینجا چند مورد از جالبترین آنها را از برندهای مختلف پوشش خواهیم داد.
Viltrox
ویلترکس تولید کنندهای است که در ۱۲ ماه گذشته در رادار بسیاری از افراد بوده است – آنها تعداد قابل توجهی لنز در این سال منتشر کردند و یکی از برندهایی هستند که به نوآوری در لنزهای ثابت اولیه خود با طراحیهای نوری پیشرفتهتر و عملکرد فوکوس بهتر علاقهمند هستند. یک لنز خاص لنز AF 135mm f/1.8 LAB FE آنها است، یک لنز ثابت با دیافراگم باز f/1.8 برای عکاسی پرتره با فوکوس خودکار برای دوربینهای سونی E. بررسیهای اولیه نشان میدهد که این یک نسخه عالی با AF چشمگیر است، که یک شاهکار قابل توجه برای یک تولیدکننده لنز شخص ثالث است.
Rokinon
یک زوم همه کاره که بیشتر به سمت یک لنز پرتره و رویداد ستاره میرود، Rokinon 35-150mm f/2-2.8 AF یک محدوده زوم بسیار قابل استفاده را همراه با طراحی سریع و فوکوس خودکار ارائه میدهد. این یک جایگزین جالب برای زومهای ثابت f/2.8 است و میدان دید کلی باریکتری را ارائه میدهد که برای عکسهای گروهی و پرترههای جدا شده در محدوده متوسط مناسب است.
Venus Optics
ونوس اپتیکس که همیشه یکی از جالبترین تولیدکنندگان لنز است، تقریباً امسال با Laowa 12-24mm f/5.6 Zoom Shift CF خود را پیشی گرفت. این یک زوم کنترل پرسپکتیو اولین در جهان است، چیزی که مطمئناً تعداد کمی حتی به آن فکر کرده اند. با این حال، این لنزی است که منطقی است و سرگرم کننده به نظر می رسد؛ با یک محدوده فوق عریض و کنترل شیفت، این لنزی است که برای عکاسان معماری که مجبور به عکاسی از یک نقطه دید واحد هستند اما هنوز هم نیاز به تکمیل یک ترکیب بندی دارند، عالی است.
Thypoch
برای برخی از عاشقان لنز های قدیمی، لنزهای رنج فایندر معمولاً ذائقه یک سنتگرا را راضی میکنند و هم Thypoch و هم Voigtlander چندین گزینه جالب 50 میلیمتری دارند. Thypoch Eureka 50mm f/2 یک لنز ثابت جمع شونده با ظاهری کاملاً قدیمی است. این لنز دارای یک زبانه فوکوس خوب، ابعاد براق و کیفیت تصویر سنتی است.
Voigtlander
از سوی دیگر، ووگتلندر لنز APO-Lanthar 50mm f/3.5 VM (در دسترس در طراحی نوع I یا نوع II) را منتشر کرد که سرعت را برای فشردگی و رندرینگ آپوکروماتیک کنار میگذارد. این لنزی برای عکاس رنج فایندر قاطع است.
Mitakon
از نظر تاریخی، تولید لنزهای فرمت متوسط توسط تولیدکنندگان شخص ثالث به دلیل قیمت و دسترسی به سیستمها نادر است. با رفتن فرمت متوسط به روش بدون آینه، ما شروع به دیدن تعداد انگشتشماری از گزینههای شخص ثالث برای سیستمهای Hasselblad و FUJIFILM میکنیم. Mitakon Zhongyi Speedmaster 80mm f/1.6 یک مثال است؛ لنزی که سریعتر از تقریباً هر چیز دیگری است که برای جلوههای عمق میدان بسیار کم در دسترس است. به طور مشابه، ماکرو 200mm f/4 1x آنها طولانیترین لنز ماکروی در دسترس برای هر سیستم فرمت متوسط است و فاصله کاری طولانیتری نسبت به گزینههای تقریباً 100 میلیمتری ارائه میدهد.
Tamron
در مورد ماکرو صحبت کنیم، تامرون یک نگاه بسیار کلاسیک به یک لنز ثابت ماکروی استاندارد داشت – 90mm f/2.8 Di III VXD Macro. این لنز 1:1 دارای حداقل فاصله فوکوس 9.1 اینچی است و به نقطه شیرین فاصله کاری به بزرگنمایی میرسد که بسیاری از کاربردهای معمول عکاسی از نزدیک نیاز دارند.
نظر شما در مورد لنزهای برتر سال 2024 چیست؟
آیا مورد علاقهای دارید؟
آیا چیز مهمی را از دست دادیم؟
امیدوارید در سال ۲۰۲۵ از نظر لنز چه چیزی ببینید؟
نظرات خود را در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.