آموزش, آموزش عکاسی موبایل

چگونه از حالت HDR موقع عکس گرفتن استفاده کنیم

چگونه از حالت HDR موقع عکس گرفتن استفاده کنیم

در اینجا یک روش سریع در مورد نحوه عملکرد HDR و اینکه چه زمانی باید – و نباید – آن را روشن کنید، ارائه داده شده است. HDR یا تصویربرداری با محدوده دینامیکی بالا مدتی است که یک ویژگی مشترک در آیفون و اندروید بوده است و قطعا می تواند به شما کمک کند عکس های بهتری بگیرید. اما، آیا این روش همیشه بهترین گزینه است؟

در زیر، همه چیزهایی را که باید در مورد نحوه و زمان استفاده از HDR در مجموعه عکاسی خود بدانید، را مورد بررسی قرار می دهیم.

HDR مخفف عبارت High Dynamic Range imaging است، این یک روش عکاسی قدیمی است که چند سال پیش در دوربین‌های تلفنی مانند آیفون و برخی از دستگاه‌های اندرویدی معرفی شد (که اکنون با استفاده از برنامه‌های ویژه در دسترس است). این روش قرار است تصاویر شما را بهتر جلوه دهد، اما نتایج شما به زمان استفاده از آن بستگی دارد. در اینجا یک پرایمر سریع در مورد نحوه عملکرد HDR و اینکه چه زمانی باید – و نباید – آن را روشن کنید، آورده شده است.

HDR چگونه کار می کند

HDR، همانطور که از نامش پیداست، روشی است که هدف آن افزودن «محدوده دینامیکی» بیشتر به عکس‌ها است – که در آن محدوده داینامیکی نسبت نور به تاریکی در یک عکس است. به جای گرفتن یک عکس، HDR در واقع از سه عکس استفاده می کند که در نوردهی های مختلف گرفته شده اند. در دوران قدیم دوربین‌های D-SLR، از نرم‌افزار ویرایش تصویر برای کنار هم قرار دادن این سه تصویر و برجسته کردن بهترین قسمت‌های هر عکس استفاده می‌کردند.

مطلب پیشنهادی:  آموزش عکاسی با موبایل سامسونگ

اما هنگام استفاده از HDR در تلفن هوشمند، دستگاه شما تمام کارها را برای شما انجام می دهد – فقط عکس خود را بگیرید تا یک عکس معمولی و یک عکس HDR بیرون بیاید. نتیجه چیزی است که باید بیشتر شبیه چیزی باشد که چشمان شما می بیند تا آنچه دوربین شما می بیند.

au8dka5ps1yfmblt0azo

وقتی با روشن بودن حالت HDR عکس می گیرید، گوشی شما در واقع سه عکس می گیرد، نه فقط یک عکس. برای مثال تصویر بالا را بررسی کنید؛ این عکس با گوشی هوشمند گرفته نشده است، اما نمایش خوبی از آنچه که HDR می تواند انجام دهد است.

در چه زمانی باید از HDR استفاده کنید

همانطور که گفتیم، HDR برای کمک به گرفتن عکس هایی با ظاهر بهتر، به خصوص در شرایط خاص، طراحی شده است. در اینجا زمانی که باید از HDR استفاده کنید را می گوییم، در نظر داشته باشید که بسیاری از تلفن های جدید دارای حالت “HDR خودکار” هستند که در واقع می تواند تشخیص دهد که تلفن چه زمانی فکر می کند که عکاسی با HDR لازم است یا خیر.

صحنه‌های کم‌نور و نور پس‌زمینه (به بالا نگاه کنید): اگر عکس شما کمی تاریک به نظر می‌رسد – که اغلب در صورتی اتفاق می‌افتد که صحنه شما نور پس‌زمینه زیادی داشته باشد – HDR می‌تواند پیش‌زمینه را بدون پاک کردن قسمت‌های با نور خوب عکس شما روشن کند.

مناظر: عکس‌های منظره بزرگ معمولاً کنتراست زیادی بین آسمان و زمین دارند که تنها در یک عکس، تصویر خیلی شببیه تصویر در چشم ما نمی شود. با HDR، می‌توانید جزئیات آسمان را بدون اینکه زمین خیلی تاریک به نظر برسد، ثبت کنید و بالعکس.

مطلب پیشنهادی:  ژست عکاسی دخترانه

پرتره در نور خورشید: همه ما می دانیم که نور یکی از مهم ترین جنبه های یک عکس خوب است، اما نور بیش از حد روی صورت افراد – مانند نور شدید خورشید – می تواند باعث ایجاد سایه های تیره، تابش خیره کننده و سایر ویژگی های نامطلوب شود. HDR می تواند همه چیز را برطرف کند و سوژه شما را بهتر جلوه دهد.

در چه زمانی نباید از HDR استفاده کنید

البته، گاهی اوقات HDR در واقع تصاویر شما را بدتر می کند. در اینجا چند موقعیت وجود دارد که در آنها بهتر است HDR نادیده گرفته شود:

سوژه های در حال حرکت (به عکس بالا توجه کنید): اگر هر یک از سوژه‌های شما در حال حرکت هستند، HDR شانس تار شدن عکس را افزایش می‌دهد. به یاد داشته باشید که HDR سه عکس می گیرد، بنابراین اگر سوژه شما بین عکس اول و دوم حرکت کند، تصویر نهایی شما خیلی خوب به نظر نمی رسد.

صحنه‌های با کنتراست بالا: برخی عکس‌ها با کنتراست کامل بین قسمت‌های تاریک و روشن عکس بهتر به نظر می‌رسند، مثلاً اگر سایه تیره یا سایه‌ای دارید که می‌خواهید برجسته ترش کنید. HDR شدت این کار را کاهش می‌دهد و در نتیجه عکس جالب‌تری را به همراه خواهد داشت.

رنگ های واضح: اگر صحنه شما خیلی تاریک یا خیلی روشن است، HDR می تواند مقداری از رنگ را بازگرداند. با این حال، اگر با رنگ‌هایی سروکار دارید که در حال حاضر بسیار واضح هستند، HDR می‌تواند آنها را پاک کند.

خوشبختانه، اکثر دوربین های HDR دو تصویر به شما می دهند: یکی با HDR خاموش و دیگری با روشن. این بدان معناست که همیشه می‌توانید با استفاده از HDR عکس بگیرید و قبل از خاموش کردن کامل آن را مقایسه کنید.

مطلب پیشنهادی:  ریتم در عکاسی چیست؟ و چگونه از آن استفاده کنیم + 6 نکته کلیدی

چگونه حالت HDR را خاموش و یا روشن کنیم

روشن کردن HDR در تلفن هوشمند مزایایی دارد زیرا همانطور که در بالا ذکر شد، جدیدترین دوربین‌های تلفن، سیستم‌عامل‌ها و تراشه‌ها در تشخیص اینکه چه زمانی عکاسی در HDR مناسب است، دارند. اما اگر ترجیح می دهید کارها را به صورت دستی کنترل کنید، در اینجا نحوه انجام این کار را توضیح داده ایم.

iPhone (iOS 14)

در iOS 14، حالت «Smart HDR» به طور پیش‌فرض فعال است. اگر ترجیح می‌دهید کارها را به‌صورت دستی کنترل کنید، به برنامه تنظیمات خود بروید و بعد از آن به «دوربین» بروید. تا آخر به پایین بروید و کلیدی برای روشن یا خاموش کردن «Smart HDR» خواهید دید.

هنگامی که HDR خودکار را خاموش کردید، هر زمان که عکس می‌گیرید، کلیدی برای روشن یا خاموش کردن آن در گوشه سمت راست بالا قابل مشاهده است. فقط روی نماد HDR ضربه بزنید تا خاموش شود.

اندروید

مانند همیشه در مورد تلفن های اندرویدی، گزینه ها و تنظیمات از دستگاهی به دستگاه دیگر متفاوت است، اما باید بتوانید به صورت دستی HDR را در تنظیمات دوربین خود روشن و خاموش کنید. به عنوان مثال، اگر از یک دستگاه سامسونگ استفاده می‌کنید، باید برنامه دوربین را باز کنید، سپس نماد چرخ‌دنده را در گوشه سمت چپ بالا فشار دهید تا تنظیمات دوربین باز شود، سپس به دنبال کلید روشن یا خاموش کردن خودکار HDR باشید.

 

2 فکر در مورد “ چگونه از حالت HDR موقع عکس گرفتن استفاده کنیم

  1. ندا گفت:

    سلام.گوشی من سیزده پرومکس هست اما در ستینگ و کمرا گزینه اچ دی آر رو نمیبینم.برای ویدیو هست اما برای عکس نیست.باید چیکار کنم؟

    1. رسول گفت:

      درود بر شما، این حالت معمولا در آخرین نسخه های iOS بصورت پیش فرض هنگام عکسبرداری فعال هست، برای مشاهده تنظیمات فعلی از مسیر Settings / Camera و بعد گزینه Smart HDR میتونید این کار رو انجام بدین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *