برنامه‌ها

انقلاب تماس‌های ویدیویی به پایان رسیده است

surface HJgaV1qjHS0 unsplash

تنها پیشرفت واقعی که داشتیم، بهبود بسیار کمی در چت تصویری بود.

سه سال پیش، مانند اینکه چت تصویری به عنوان یک نوآوری در روش کار ما راه یافته بود. اما در واقعیت، چیزی که به دست آورده بودیم، تغییرات کوچکی در چت تصویری بود.

با افزایش شیوع کووید، ارتباط ویدیویی به اهمیت بیشتری افزوده شد. وقتی که مردم ناگهان مجبور به استفاده از چت تصویری برای کار، تحصیل و حتی دیدار با خانواده شدند، علاقه زیادی به اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌هایی که تجربه نشستن در مقابل دوربین وب را جذاب‌تر کردند، به وجود آمد.

آیا به یاد دارید که برنامه‌های چت تصویری همه‌جا حضور داشتند؟

در طول زمان، شرکت‌های بسیاری راه‌هایی را برای تماشای ویدیوها به صورت گروهی ارائه دادند. متا با ارائه “اتاق‌های چت مسنجر” با ظرفیت ۵۰ نفر، این تجربه را به مردم ارائه کرد. اپلیکیشن‌های پیام‌رسان ویدیویی مانند Houseparty و Marco Polo تبدیل به پدیده‌هایی شدند که همگان در مورد آنها صحبت می‌کردند. Hopin نیز سعی کرد با تلاش خود، تجربه رویدادهای مجازی را به گونه‌ای طراحی کند که حس کنفرانس حضوری را برای شرکت‌کنندگان فراهم کند.

Mmhmm با ارائه انواع گزینه‌های سرگرم‌کننده و اثرات جذاب، تلاش کرد تا تماس‌های ویدیویی را به شکلی تغییر دهد که کاربران دیگر احساس نگاه مستقیم به پنجره‌های ویدیویی نداشته باشند. به عبارت دیگر، Snap Camera به عنوان یک ابزار محبوب برای افزودن فیلترها به تماس‌های ویدیویی شناخته شد.

در این بین، شرکت Verizon نیز به طور جدی به سرمایه‌گذاری در حوزه کنفرانس‌های ویدیویی پرداخت. آن‌ها با خرید BlueJeans با هزینه حدود 400 میلیون دلار، تأکید کردند که به زودی این پلتفرم را با فناوری 5G یکپارچه خواهند کرد. این نشان‌دهنده توجه و تمرکز آنها بر روی توسعه و بهبود تجربه کاربران در دنیای تماس‌های ویدیویی است.

اما آیا این همه تغییرات در واقعیت به نتایج مطلوب منجر شد؟

با وجود این تغییرات، تجربه چت تصویری هنوز ممکن است خسته‌کننده باشد. در حال حاضر که بسیاری از مردم به طور طبیعی به نرم‌افزار‌ها و ابزارهای قبل از همه‌گیری برگشته‌اند (حتی برخی شرکت‌ها به کارمندان خود اجازه داده‌اند که به دفتر برگردند)، بیشتر بازار توسط شرکت‌های تکنولوژی اداره می‌شود و تحولات جدید و جذاب به نسبت به قبل کمتر شده است. این پدیده در مورد بسیاری از تغییرات فنی که همه‌گیری ایجاد کرده است، صدق می‌کند، اما این نیز برای ویدیو صادق است که به عنوان یکی از تغییرات عمده مورد نظر قرار گرفته بود.

با اعلام شرکت Hopin، که به تازگی بخشی از RingCentral شد، پلتفرم‌های رویدادها و وبینارها تلاش می‌کنند تا در بازار حضور داشته باشند. اپلیکیشن Mmhmm هنوز هم وجود دارد، اما من با کسی که تا به حال از آن استفاده نکرده باشد، مواجه نشده‌ام. Houseparty، برنامه‌ای که از تیم سازنده Meerkat توسعه یافته بود، توسط شرکت Epic Games در سال ۲۰۱۹ خریداری شد و در سال ۲۰۲۱ تعطیل شد. اخیراً Verizon اعلام کرد که BlueJeans را تعطیل می‌کند. همچنین، اپلیکیشن Snapchat حتی دوربین ویدیویی خود را نیز غیرفعال کرد.

بنابراین، چه وضعیتی در حال حاضر وجود دارد؟

شرکت Zoom هنوز هم در بازار قدرتمند است. من خودم همچنان از این پلتفرم برای جلسات توجیهی و جلسات شرکتی استفاده می‌کنم، حتی اگر Vox Media به عنوان یک مثال از گزینه‌های دیگر استفاده کند. با این حال، حتی با اضافه شدن ویژگی‌های جدید مانند جلوه‌های چهره، آواتارها و هوش مصنوعی، هنوز هم تجربه Zoom به طور چشم‌گیری متفاوتی نسبت به آنچه در ابتدای همه‌گیری داشتیم، ندارد. Zoom در تلاش است که به علاوه از چت ویدیویی، به کسب‌وکارهای دیگری نیز پایگاه بدهد، اما به نظر می‌رسد که اکثر افراد هنوز از ابزارهای مانند چت تیمی مشابه Slack یا سرویس‌های ایمیل و تقویم استفاده می‌کنند. همچنین، شرکت Zoom حتی با همکاری با Meta (فیسبوک)، Zoom را به فضای کاری مجازی Meta Horizon Workrooms VR انتقال داد.

با این حال، حتی پس از تمام این تغییرات، تجربه واقعی چت تصویری ممکن است به صورت خسته‌کننده‌ای باقی بماند. هم اکنون که بسیاری از مردم به طور نسبی به شرایط قبل از همه‌گیری بازگشته‌اند (حتی برخی از شرکت‌ها به کارمندان خود اجازه داده‌اند که به دفتر برگردند)، بیشتر بازار توسط شرکت‌های تکنولوژی اداره می‌شود و تحولات جدید و جذاب کاهش یافته است. این مسئله به شدت درباره بسیاری از تغییرات فنی که به واسطه همه‌گیری به وجود آمده است، صدق می‌کند، اما این نیز در مورد ویدیو درست است که در گذشته مورد توجه قرار گرفته بود.

به نظر می‌رسد که دوران تبلیغات بیش از حد درباره برنامه‌های چت ویدیویی به پایان رسیده است. به طور کلی، Zoom، Google Meet و Microsoft Teams همگی عملکرد خوبی داشته‌اند. امکاناتی مانند پس‌زمینه‌های سفارشی و واکنش‌های شکلکی به صورت معمولی و به عنوان بخشی از تجربه استفاده‌کنندگان قرار گرفته‌اند. اما وقتی تماس ویدیویی برقرار می‌شود، همچنان به نوعی به دوربین و صفحه کامپیوتر فراخوانده می‌شوم و این برنامه‌ها تبدیل به ابزارهایی شده‌اند که به اندازه‌ی گذشته تحت تأثیر من نیستند.

به طور کلی، به نظر می‌رسد که ایده ویدیویی هنوز به طور کامل در تحول برنامه‌های چت به خود نشان نداده است. اما این نباید باعث ناامیدی شود، به این دلیل که آینده برنامه‌های چت ویدیویی هنوز به طور کامل شفاف نمی‌باشد.. اپل با ایده‌های جذاب خود در macOS Sonoma به این حوزه نوآوری وارد شده است. این ایده‌ها شامل نمایش چهره‌تان در یک حباب متحرک کوچک، امکان بزرگنمایی تا تمرکز بر روی شما و همچنین ایجاد واکنش‌های متحرک با استفاده از ژست‌های مختلف است. احتمالاً پس از عرضه Sonoma، این ویژگی‌ها به طور گسترده در پلتفرم‌های مختلف، به ویژه در Zoom، Microsoft Teams و Cisco Webex، مورد استفاده قرار خواهند گرفت. اما آیا اضافه کردن عناصر بازی‌آمیزی و متحرک واقعاً بهترین راه برای بهبود تجربه چت ویدیویی می‌باشد؟

برای ارتباط ویدیویی با دوستان، قابلیت Activities در Discord به شما اجازه می‌دهد تا فعالیت‌هایی مانند بازی کردن با دوستان یا تماشای ویدیوهای YouTube را با یکدیگر انجام دهید. اگر محیط کاری شما از Slack استفاده می‌کند، بهتر است برای مکالمات کوتاه، به جای تماس‌های ویدیویی از ویدیوهای Slack استفاده کنید.

در نهایت، به نظر می‌رسد که دورهٔ تبلیغات فزاینده درباره برنامه‌های چت تصویری به پایان رسیده است. در حقیقت، Zoom، Google Meet و Microsoft Teams همگی عملکرد خوبی دارند و مزیت‌های خود را دارند. اما آیا اضافه کردن ویژگی‌های جدید به تنهایی کافی است تا تجربه چت تصویری را جذاب‌تر کند؟ به نظر می‌رسد که تغییرات بزرگ‌تری مورد نیاز است تا این تکنولوژی به طور کامل از ابتدای همه‌گیری جدید بیافتد و این بخش از ارتباطات ما به یک مرحله جدید از تحول برسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *