آموزش, اخبار گوناگون, اخبار و مقالات

شگفتی های زیر آب: تصاویر شگفت انگیز از مسابقه عکاس زیر آب سال 2025

underwater photographer of the year winners 2025

برندگان مسابقه عکاس زیرآب سال ۲۰۲۵

عکاسان: عبدالعزیز آل صالح، انریک جنر، برایان اچ. بلوولت، روکوکا، آلوارو هررو (مکان)، جنی استاک، وویچک دوپی‌ارلا، برایانت تورفز و شونسوکه ناکانو / UPY 2025

برندگان مسابقه عکاس زیرآب سال ۲۰۲۵ اعلام شده‌اند و صحنه‌های شگفت‌انگیزی از دنیای زیرآب را به نمایش گذاشته‌اند. این مسابقه که در بریتانیا برگزار می‌شود، از سال ۱۹۶۵ آغاز شد، هرچند در شکل فعلی خود از سال ۲۰۱۴/۲۰۱۵ معرفی شد. این رویداد به آثار در ۱۳ دسته مختلف از جمله پرتره، رفتار، کشتی‌های غرق‌شده، صخره‌های مرجانی و ماکرو اختصاص دارد که سه دسته آن به عکس‌هایی که در آب‌های بریتانیا گرفته شده‌اند، اختصاص دارد.

امسال، این مسابقه ۶۷۵۰ ورودی داشت که عکاسان از ۲۸ کشور مختلف در آن شرکت کردند. پیتر رولندز، توبیاس فریدریش و دکتر الکساندر ماسترد MBE داوران امسال بودند. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاهده برندگان اضافی می‌توانید به وب‌سایت عکاس زیرآب سال مراجعه کنید.

عکاس زیرآب سال ۲۰۲۵: «پیوند تابناک»

101AlvaroHerrero Lopez Bletran

اعتبار: آلوارو هررو (مکان) / UPY 2025

ملیت: اسپانیا

شرح تصویر: پیوند تابناک

کشور محل عکاسی: پلی‌نزی فرانسه

مکان: مو’وره

دوربین: نیکون Z7 II

لنز: نیکور Z 14-24mm f/2.8 S

ISO: ۱۱۰۰

دیافراگم: f/8

سرعت شاتر: ۱/۶۴۰

منبع نور: نور طبیعی

محفظه دوربین: ایزوتا

پشت‌صحنه: یک نهنگ نر مادر با بچه‌اش به سطح آب می‌آید تا اولین نفس خود را بگیرد. بچه نهنگ چند حباب آزاد می‌کند در حالی که به سطح می‌آید، شاید به این دلیل که هنوز در حال یادگیری کنترل تنفس خود است یا صرفاً در حال آزمایش بدنش است.

هر سال، در طول زمستان جنوبی، به پلی‌نزی فرانسه سفر می‌کنم تا از این حیوانات باشکوه عکاسی کنم. بهترین زمان روز برای من صبح زود است، زیرا نور نرم و زاویه‌دار است و به من اجازه می‌دهد زاویه مناسب برای تعریف واضح شکل این حیوانات در آب‌های آبی را پیدا کنم. برای من، این عکس نمادی از عشق مادر به فرزندش است که هم شکنندگی و هم زیبایی اقیانوس‌های ما را به نمایش می‌گذارد و یکی از گونه‌های شگفت‌انگیزی را که در کنار آن‌ها زندگی می‌کنیم، فاش می‌کند.

عکاس زیرآب سال ۲۰۲۵: برنده بخش ماکرو

201PaoloBondaschi

اعتبار: پاولو بونداسکی / UPY 2025

ملیت: ایتالیا

شرح تصویر: نور پشت تابیده جادویی

کشور محل عکاسی: آنیلاو، فیلیپین

مکان: خلیج مخفی، آنیلاو

دوربین: کانن EOS R7

لنز: EF-S 60mm f/2.8 Macro USM + لنز وِت AOI UCL-90PRO

ISO: ۱۰۰

دیافراگم: f/16.0

سرعت شاتر: ۱/۲۰۰

منبع نور: بک‌اسکاتر MF-1 + بک‌اسکاتر اسنوت OS-1

محفظه دوربین: MARELUX MX-R7

پشت‌صحنه: در انتهای این شیرجه، متوجه شدم که چند عکاس زیرآب در حال عکاسی هستند و این باعث شد که کنجکاو شوم که ببینم از چه چیزی عکاسی می‌کنند. به راهنمای خود اشاره کردم تا بررسی کند که آنها در حال عکاسی از چه چیزی هستند. پس از اینکه فهمیدم سوژه یکی از محبوب‌ترین‌هایم، یعنی میگوهای مویی است، صبر کردم تا نوبتم فرا برسد و از این زمان برای برنامه‌ریزی و آماده‌سازی برای عکس استفاده کردم. تصمیم گرفتم آن را از نمای جانبی و با نور پس‌زمینه و استفاده از اسنوت عکاسی کنم. راهنمای من و هم‌تیمی‌ام نقش اساسی در مدیریت حرفه‌ای نور اسنوت داشتند. پس از چند شات آزمایشی برای تنظیم دقیق نور، بالاخره عکسی را که می‌خواستم گرفتم.

عکاس زیرآب سال ۲۰۲۵: برنده بخش خرابه‌ها

اعتبار: الکس داوسون / UPY 2025

ملیت: سوئد

شرح تصویر: خرابه عمیق

کشور محل عکاسی: مصر

مکان: خرابه ناوگان خلیج شماره ۳۱ در شابروهر ام قمر

دوربین: نیکون Z9

لنز: ۸-۱۵ فیش‌آی

ISO: ۸۰۰

دیافراگم: f/4.5

سرعت شاتر: ۱/۸۰

منبع نور: نور محیطی

محفظه دوربین: ناتیکام Z9

پشت‌صحنه: این خرابه در اعماق حدود ۱۰۴ متر روی صخره قرار دارد. وقتی غرق شد، بین دیوار صخره و یک صخره کوچک گیر کرد و به همین دلیل یک مسیر شناور از زیر خرابه وجود دارد. ما ۲۵ دقیقه زمان در عمق و حدود ۲ ساعت و نیم دکو برای گرفتن این تصویر گذراندیم.

عکاس زیرآب سال ۲۰۲۵: برنده بخش رفتار

401ShunsukeNakano

اعتبار: شونسوکه ناکانو / UPY 2025

ملیت: ژاپن

شرح تصویر: روبرو

کشور محل عکاسی: ژاپن

مکان: سادو، نیگاتا

دوربین: نیکون D850

لنز: اف نیکور ۲۸-۷۰ میلی‌متر f/3.5-4.5 D با ناتیکام WACP-1

ISO: ۲۰۰

دیافراگم: f/16

سرعت شاتر: ۱/۲۵۰

منبع نور: اینون Z330

محفظه دوربین: ناتیکام NA D850

پشت‌صحنه: این عکسی است از دو نر ماهی گوسفند آسیایی که در حال مبارزه هستند. فرم منحصر به فرد این گونه متعلق به نرها است که در فصل جفت‌گیری هارم‌ها را تشکیل می‌دهند و قلمروهایی را تصاحب می‌کنند. فردی که در سمت چپ عکس است، پادشاه هارم است که بیش از ۱۰ سال از قلمرو خود دفاع کرده و تخمین زده می‌شود بیش از ۳۰ سال سن داشته باشد، در حالی که فردی که در سمت راست است، یک رقیب جوان است.

با وجود برنامه‌ریزی دقیق برای گرفتن این تصاویر، فصل ۲۰۲۴ نسبت به معمول پیش‌بینی‌ناپذیرتر بود و با وجود اینکه یک هفته در فصل جفت‌گیری در آنجا ماندم، تنها توانستم این صحنه را یک بار مشاهده کنم، آن هم فقط به مدت ۱۰ ثانیه. و این تنها عکسی بود که توانستم بگیرم. مبارزه آن‌ها در لباس‌های سفید درخشانشان آن‌قدر باشکوه بود که هنوز هم به وضوح آن را به خاطر می‌آورم.

عکاس زیرآب سال ۲۰۲۵: برنده بخش پرتره

501AbdulazizAlSaleh

اعتبار: عبدالعزیز آل صالح / UPY 2025

ملیت: کویت

شرح تصویر: آبرسانی

کشور محل عکاسی: کویت

مکان: بیابان الوافره

دوربین: نیکون Z8

لنز: نیکور ۸-۱۵ میلی‌متر فیش‌آی

ISO: ۱۰۰

دیافراگم: F18

سرعت شاتر: ۱/۱۰۰

منبع نور: اینون Z330 (دوگانه)

محفظه دوربین: ناتیکام NA-Z8

پشت‌صحنه: ایده عکاسی از شترها در حال نوشیدن آب را حدود یک و نیم سال داشتم. می‌خواستم آن‌ها را از دیدگاه زیر آب عکاسی کنم چون هیچ تصویری از این زاویه ندیده بودم. شرایط آب و هوا بحرانی بود و چندین هفته طول کشید تا بهترین عکس‌ها را بگیرم. در هفته اول، شترها کمی مردد بودند تا زمانی که دوربین من زیر آب بود آب بنوشند و فقط چندتای آن‌ها جمع شدند تا بنوشند، که این چیزی نبود که من می‌خواستم. اما پس از چند روز، شترها به من و تجهیزاتم عادت کردند.

بعد از هفته اول عکاسی از شترها، به دلیل مشکلات، کابل‌های هم‌زمانی الکترونیکی را برای فلاش‌هایم به جای کابل‌های فیبر نوری تغییر دادم و در نهایت توانستم عکس‌هایی که می‌خواستم را بگیرم.

عکاس زیرآب سال ۲۰۲۵: برنده بخش مرجان‌ها

601CATHERINEHOLMES

اعتبار: کاترین هولمز / UPY 2025

ملیت: بریتانیا

شرح تصویر: دالان رنگ‌ها

کشور محل عکاسی: راجا آمپات، اندونزی

مکان: دالان گورگونی، جزیره وییل باتان، می‌سول

دوربین: نیکون D500

لنز: نیکون فیش‌آی ۸-۱۵ (۳.۵-۴.۵) @۱۲ میلی‌متر

ISO: ۳۲۰

دیافراگم: F11

سرعت شاتر: ۱/۱۶۰

منبع نور: فلاش‌های پرو رترا با دیفیوزر

محفظه دوربین: NA-D500. ناتیکام

پشت‌صحنه: راجا آمپات در اندونزی مقصدی جادویی است که رنگ، زیبایی، تنوع زیستی و زندگی پرجنب‌وجوش ماهی‌ها می‌تواند احساسات را اشباع کند – جشن زندگی سالم مرجانی. من شانس داشتم که شرایط مناسبی پیدا کنم، با آب شفاف و ماهی‌های طعمه در حال چرخش در میان دره‌های یک بوم میانه بزرگ که با مرجان‌های نرم سبز پوشیده شده بود.

هدف من ثبت زندگی و رنگ‌های پر جنب‌وجوش مرجان‌ها بود تا همگان را به حفاظت از این زیستگاه ارزشمند ترغیب کنم. در سراسر جهان، اقیانوس‌ها و به ویژه مرجان‌ها تحت تهدید هستند. آن‌ها زیستگاه حیاتی برای گونه‌های متنوعی که پشتیبانی می‌کنند و برای سلامت اقیانوس‌ها ضروری هستند. تغییرات اقلیمی، آلودگی، صید بیش از حد و روش‌های ماهیگیری مخرب، همگی این محیط را تهدید می‌کنند و پیامدهای ویرانگر آن‌ها در سراسر جهان با مرجان‌های سفید شده و در حال مرگ و کاهش زندگی ماهی‌ها مشاهده می‌شود. آگاهی برای حفاظت و پایداری این محیط‌های گرانبها برای آینده ضروری است.

عکاس زیرآب سال ۲۰۲۵: برنده بخش سیاه و سفید

701EnricAdrian Gener

اعتبار: انریک جنر / UPY 2025

ملیت: اسپانیا

شرح تصویر: دنبال کردن دلفین‌ها

کشور محل عکاسی: مصر

مکان: دریای سرخ

دوربین: کانن ۵D مارک IV

لنز: کانن EF 16-35mm 1:2.8 L III USM

ISO: ۱۶۰

دیافراگم: F4

سرعت شاتر: ۱/۵۰۰

منبع نور: بدون نورپردازی

محفظه دوربین: SeaCam

پشت‌صحنه: این تصویر در دریای سرخ شمالی در طول یک سفر فری‌دایوینگ برای جستجوی دلفین‌های bottlenose  گرفته شد. این لحظه یک مراسم جفت‌گیری صمیمی را نشان می‌دهد، جایی که چندین نر—چهار تای آن‌ها در تصویر قابل مشاهده هستند، اما دیگران نیز نزدیک بودند—در حال تعقیب بازیگوشانه یک ماده بودند. این نمایش داینامیک و آیینی بود، با نرها که در نبردهای دوستانه شرکت می‌کردند و گهگاهی با ماده جفت‌گیری می‌کردند، بدن‌های آن‌ها برای چند ثانیه به هم می‌چسبید. قابل توجه این است که ماده تلاش نمی‌کرد فرار کند؛ او به طور فعال شرکت می‌کرد، با آن‌ها بازی می‌کرد و منتظر آن‌ها می‌ماند. کل گروه به طور هماهنگ و با سرعتی آرام و عمدی شنا می‌کردند و یک صحنه زیرآب جذاب ایجاد می‌کردند

عکاس زیرآب سال ۲۰۲۵: برنده بخش تازه‌وارد

801JEUNGYULPARK

اعتبار: رورکا / UPY 2025

ملیت: کره

شرح تصویر: آسمان شمالی زیرآب

کشور محل عکاسی: مکزیک

مکان: کانکون

دوربین: نیکون Z8

لنز: نیکون Z 24-50mm F4 با محفظه WACP-1 از نوتیکام

ISO: ۸۰۰

دیافراگم: F9

سرعت شاتر: ۱/۶۰ ثانیه

منبع نور: نور طبیعی

محفظه دوربین: نوتیکام NA-Z8

پشت‌صحنه: من اولین بار دو سال پیش برای عکاسی به کانکون، مکزیک سفر کردم و از آن زمان تا حالا مجذوب زیبایی این مکان شده‌ام. این روزها، خیلی بیشتر از قبل به کانکون سفر می‌کنم. از جایی که زندگی می‌کنم، سفر به آنجا حدود ۲۴ ساعت با هواپیما طول می‌کشد، اما این مکان کاملاً با جهت‌گیری عکاسی من هم‌راستا است و فرصت‌های زیادی برای عکاسی ارائه می‌دهد. برای گرفتن این عکس خاص، در فصل تابستان بارانی به آنجا سفر کردم و با یک راهنمای کره‌ای محلی که به عنوان مدل من بود، همکاری کردم.

عکاس زیرآب سال ۲۰۲۵: برنده بخش کامپکت

901BryantTurffs

اعتبار: برایانت ترُفس / UPY 2025

ملیت: ایالات متحده

شرح تصویر: زیبایی باتلاق

کشور محل عکاسی: ایالات متحده

مکان: پارک ملی اورگلیدز

دوربین: گوپرو Hero 7 Black

لنز: لنز اولترا واید AOI 0.73x

ISO: ۷۹۱

دیافراگم: F2.8

سرعت شاتر: ۱/۱۸۰ ثانیه

منبع نور: ندارد – نور طبیعی

محفظه دوربین: GoPro Supersuit

پشت‌صحنه: این تصویر را در یکی از مکان‌های مورد علاقه‌ام در اکوسیستم اورگلیدز گرفتم. در گذشته، عمدتاً در آب‌های شور غواصی می‌کردم، اما این محیط ترسناک، با آب‌های شفاف، نورهایی که از میان درختان سرو می‌تابد و گونه‌های مختلف ماهی‌ها، چه بومی و چه وارداتی، مرا کاملاً مجذوب کرده است. بارها به این نقطه برگشتم تا سوژه‌ها و نور را به درستی ثبت کنم. سطح آب در فصول مختلف سال به‌طور قابل توجهی تغییر می‌کند و گاهی کاملاً خشک می‌شود. گونه‌های ماهی‌ها به طور مداوم در حال تغییر هستند و این مکان معمولاً تحت سلطه ماهی‌های غیر بومی است. به طور جالبی، در این بار، من خیلی به این موضوع فکر نکرده بودم و در حال لذت بردن از مناظر بودم که این ماهی فلوریدا گار در قاب دوربین گوپرو من خود را به‌طور کامل قرار داد.

عکاس زیرآب سال ۲۰۲۵: برنده بخش زاویه‌دید وسیع آب‌های بریتانیا

1001DavidAlpert

اعتبار: دیوید آلپرت / UPY 2025

ملیت: بریتانیا

شرح تصویر: شیر دریایی کنجکاو

کشور محل عکاسی: بریتانیا

مکان: جزیره لندی

دوربین: کانن 5D MKiii

لنز: Canon EF 16-35mm f/2.8L iii USM

ISO: ۲۰۰

دیافراگم: F8

سرعت شاتر: ۱/۲۰۰ ثانیه

منبع نور: ۲ عدد استروب Inon Z330

محفظه دوربین: ناتیکام

پشت‌صحنه: ساحل شمالی داون یکی از زیباترین سواحل بریتانیا است. صخره‌های بلند و تیز که توسط دریای بی‌رحم کوبیده می‌شوند. با دومین تغییرات بالای جزر و مد در دنیا، جریان آب رو به بیرون با امواج و بادهای شمال آتلانتیک در تقابل است. ایستاده و به این منظره شگفت‌انگیز نگاه کنید.

زمان‌های غواصی محدود است، بنابراین سال گذشته برای دو ماه در این منطقه اقامت داشتم و مکان‌های مختلف را کاوش کردم. این عکس یک شیر دریایی خاکستری را نشان می‌دهد که در کنار جزیره لندی، یک منطقه حفاظت‌شده دریایی از سال ۱۹۷۳ است. شیرهای دریایی موجودات بسیار کنجکاوی هستند و از هر گونه دیگری که در سراسر جهان با آنها غواصی کرده‌ام، تعامل بیشتری دارند. برای مدت کوتاهی، من یکی از معدود افرادی می‌شوم که به دنیای یک حیوان وحشی با شعور وارد می‌شود.

عکاس زیرآب سال ۲۰۲۵: برنده بخش ماکرو آب‌های بریتانیا

1101DanBolt

اعتبار: دن بولت / UPY 2025

ملیت: بریتانیا

شرح تصویر: سوارکار

کشور محل عکاسی: بریتانیا

مکان: اسکاتلند

دوربین: OM Systems OM-1

لنز: Panasonic 45mm macro

ISO: ۲۵۰

دیافراگم: F13

سرعت شاتر: ۱/۲۵۰ ثانیه

منبع نور: ۲ عدد استروب Sea & Sea YS-D3Duo

محفظه دوربین: AOI UH-OM1

پشت‌صحنه: گاهی اوقات در زمان غواصی‌ام، با این موجود ژلاتینی به نام «Neoturris pileata» در آب‌های آزاد مواجه شده‌ام اما هیچ‌گاه عکس مناسبی از آن نگرفته بودم. با این حال، در این بار من و همکارم به‌طور خاص در تلاش بودیم تا این موجودات را شکار کنیم و ایده فرصت‌های عکاسی «آب‌های سیاه» بریتانیا را کاوش کنیم. از میان بسیاری، بسیاری(!) از تصاویری که آن روز گرفتم، این تصویر یک لاروی سخت‌پوست را در داخل ناقوس این مدوسا نشان می‌دهد. قاب‌های قبل و بعد از این تصویر در واقع نشان می‌دهند که خرچنگ (یا خرچنگ دریایی) لاروی در خارج از ناقوس قرار دارد، اما در این لحظه به‌طور دقیق در طرف مقابل از من قرار داشت و به همین دلیل اثر درون بدن شفاف آن به نظر می‌رسد.

عکاس زیرآب سال ۲۰۲۵: برنده بخش زندگی مشترک آب‌های بریتانیا

1201DanBolt

اعتبار: دن بولت / UPY 2025

ملیت: بریتانیا

شرح تصویر: پناهگاه زنگ زده

کشور محل عکاسی: اسکاتلند

مکان: دریاچه کارون

دوربین: OM Systems OM-1

لنز: Olympus 14-42mm با Nautocam WWL-1

ISO: ۶۴۰

دیافراگم: F7.1

سرعت شاتر: ۱/۵۰ ثانیه

منبع نور: ۲ عدد استروب Sea & Sea YS-D3 Duo

محفظه دوربین: AOI UH-OM1

پشت‌صحنه: این تصویر نشان‌دهنده توانایی طبیعت در استفاده از شرایط بد است. بلوک آهنی و زنجیر سنگین در واقع یک بارج کوچک را در سطح آب نگه‌داشته‌اند، جایی که غواصان محلی مروارید برای نگهداری تجهیزات خود از آن استفاده می‌کنند. خود بارج یک سیستم مرجانی شناور است و بلوک‌های لنگر نیز بسیاری از گونه‌ها را جذب کرده‌اند.

در واقع، من در حال تمرین برای یک مسابقه عکاسی زیرآب دیگر بودم که این عکس را گرفتم. چند روز قبل از مسابقه «اسپلش این» که روز مسابقه برگزار می‌شد، این خرچنگ همیشه در این موقعیت یا خیلی نزدیک به آن بود. متأسفانه در روز مسابقه هیچ‌جایی برای دیدن آن نبود! خوشبختانه برای من، این به این معنا بود که من توانستم از عکس‌های تمرینی خود برای UPY استفاده کنم!

عکاس سال در بخش حفاظت از دریاها بنیاد “Save Our Seas”

9901RobertLehmann

اعتبار: روبرت مارک له‌من / UPY 2025

ملیت: آلمان

شرح تصویر: ۱ / ۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰

کشور محل عکاسی: اندونزی

دوربین: CANON R5

لنز: CANON EF 24mm f/1.4L II USM با مبدل EF به RF

ISO: ۱۰۰۰

دیافراگم: F5.6

سرعت شاتر: ۱/۶۴۰۰ ثانیه

منبع نور: ندارد

محفظه دوربین: ندارد

پشت‌صحنه: این کوسه ببر تنها یکی از حدود ۲۰۰ میلیون کوسه‌ای است که هر ساله به دست انسان‌ها جان خود را از دست می‌دهند.

از زمانی که شش ساله بودم (بیش از ۳۵ سال)، به‌طور فشرده در حال مطالعه درباره کوسه‌ها هستم. در این سال‌ها، تقریباً هیچ چیزی تغییر نکرده است و این موضوع بسیار ناامیدکننده است. کوسه‌ها با عملکرد زیست‌شناختی خود به‌عنوان “پلیس سلامت” از زیستگاه خود، دریا، محافظت می‌کنند. بیش از یک میلیارد نفر هر روز به دریا وابسته‌اند و همه ما اکسیژنی را تنفس می‌کنیم که عمدتاً در دریا تولید می‌شود. اگر به کشتار حیواناتی که از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین زیستگاه ما محافظت می‌کنند ادامه دهیم، در واقع روزی‌مان را از خود می‌گیریم. به همین دلیل من برای نشان دادن و درک کوسه‌ها از دیدگاه خودم مبارزه کرده‌ام. هر بار که عکسی مانند این می‌گیرم، درد می‌کشم، اما از طریق تصویر می‌توانم میلیون‌ها نفر را به درک وضعیت کوسه‌ها و وضعیت آنها ترغیب کنم و تفاوتی ایجاد کنم.

تجهیزات لازم برای عکاسی زیر آب

206

برای عکاسی زیر آب، انتخاب تجهیزات مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است. این تجهیزات باید توانایی کار در شرایط محیطی سخت، نظیر فشار آب و نور کم، را داشته باشند. در اینجا به برخی از مهم‌ترین تجهیزات و نکات برای انتخاب بهترین دوربین و لنز برای عکاسی زیر آب اشاره می‌کنیم:

1. دوربین مناسب:

  • دوربین‌های بدون آینه (Mirrorless) یا DSLR گزینه‌های محبوب برای عکاسی زیر آب هستند. این دوربین‌ها به دلیل کیفیت تصویر بالا، قابلیت تنظیمات دستی دقیق و گزینه‌های گسترده لنز، مناسب برای این نوع عکاسی هستند.
  • بهترین انتخاب‌ها در حال حاضر شامل:
    • Nikon Z7 II: این دوربین بدون آینه با رزولوشن بالا و ویژگی‌های پیشرفته، به‌ویژه برای عکاسی و فیلم‌برداری زیر آب، مناسب است.
  • Canon EOS R5: یکی از بهترین دوربین‌های بدون آینه، با قابلیت‌های ویدئویی عالی و عملکرد فوق‌العاده در نور کم.
  • Sony A7R IV: دوربینی با سنسور فول‌فریم که عکس‌های فوق‌العاده‌ای حتی در شرایط سخت زیر آب می‌گیرد.
  • Olympus OM-D E-M1 Mark III: برای کسانی که به دنبال دوربین‌های میکرو چهارسوم با قابلیت‌های عالی برای عکاسی زیر آب هستند.

2. لنز مناسب:

  • انتخاب لنز بستگی به نوع عکاسی شما (ماکرو، پرتره، منظره و غیره) دارد. برای عکاسی زیر آب معمولاً لنزهای زاویه باز و ماکرو بهترین انتخاب‌ها هستند.
  • لنزهای زاویه باز (Wide-Angle):
    • Nikkor Z 14-24mm f/2.8 S: برای دوربین‌های نیکون بدون آینه، این لنز زاویه باز کیفیت تصویری بسیار بالا در شرایط زیر آب دارد.
  • Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM: این لنز برای عکاسی پرتره و مناظر زیر آب بسیار مناسب است و به‌ویژه برای کار با دوربین‌های Canon استفاده می‌شود.
  • Sony FE 16-35mm f/2.8 GM: برای دوربین‌های سونی با سنسور فول‌فریم، این لنز بسیار عالی است.
  • لنزهای ماکرو:
    • Nikkor 105mm f/2.8G ED-IF AF-S VR: برای عکاسی از موجودات ریز زیر آب (ماکرو)، این لنز نیکون انتخابی عالی است.
  • Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM: یکی از بهترین لنزهای ماکرو برای دوربین‌های Canon است.
  • Olympus M.Zuiko Digital ED 60mm f/2.8 Macro: برای دوربین‌های Olympus، این لنز ماکرو بسیار مناسب است.

3. محفظه ضد آب (Underwater Housing):

  • برای استفاده از دوربین در زیر آب به یک محفظه ضد آب مناسب نیاز دارید. برندهایی مانند Nauticam و Ikelite محفظه‌هایی با کیفیت بالا برای دوربین‌های مختلف تولید می‌کنند که عملکرد عالی و ایمنی در عمق‌های مختلف دارند.

4. فلش و نورپردازی زیر آب:

  • استفاده از نور مناسب برای عکاسی زیر آب بسیار حیاتی است، زیرا نور در عمق‌های مختلف از بین می‌رود. فلاش‌های زیر آب مانند Inon Z330 یا Sea & Sea YS-D3 برای تأمین نور مناسب در عمق‌ها و شرایط نور کم بسیار مفید هستند.
  • همچنین، لوازم جانبی مانند دیفیوزرها برای نرم‌تر کردن نور و جلوگیری از انعکاس‌های شدید مفید هستند.

5. فیلتراسیون و لوازم جانبی:

  • فیلتراسیون‌های رنگی برای جبران افت رنگ‌ها در عمق‌های مختلف مورد نیاز است. فیلتری مانند Magenta Filter یا Red Filter به شما کمک می‌کند که رنگ‌های طبیعی را در عمق‌های مختلف حفظ کنید.
  • دستگیره‌ها و پشتیبان‌ها برای راحتی بیشتر در استفاده از دوربین در زیر آب و مدیریت بهتر فلاش‌ها و تجهیزات دیگر مفید هستند.

6. دوربین‌های GoPro و دوربین‌های کامپکت:

  • اگر به دنبال دوربینی سبک و قابل حمل برای عکاسی زیر آب هستید، دوربین‌های GoPro Hero یا Olympus Tough TG-6 انتخاب‌های عالی هستند. این دوربین‌ها مقاوم در برابر آب و ضربه هستند و برای عکاسی تفریحی و فیلم‌برداری زیر آب مناسب‌اند.

نکات کلیدی:

  • رزولوشن بالا و سرعت شاتر مناسب برای ثبت لحظات سریع و واضح در زیر آب مهم است.
  • مقاومت در برابر فشار و آب باید به‌دقت انتخاب شود، به‌ویژه اگر قصد غواصی در عمق‌های زیاد دارید.
  • گرفتن تصاویر با کیفیت در نور کم نیاز به نورپردازی مناسب و لنزهای با دیافراگم باز (کم f-stop) دارد.

این تجهیزات به شما کمک می‌کنند تا تصاویر با کیفیت بالا و حرفه‌ای از دنیای زیر آب به‌ثبت برسانید.

در زمان عکاسی زیر آب رعایت چه نکاتی ضروری است؟
2025 yearbook homepage

عکاسی زیر آب چالش‌های خاص خود را دارد و برای ثبت تصاویر باکیفیت و حرفه‌ای باید نکات مهمی را رعایت کنید. در ادامه، به برخی از مهم‌ترین نکات و تکنیک‌ها برای عکاسی زیر آب اشاره می‌کنیم:

۱. تنظیمات صحیح دوربین

🔹 ISO: در شرایط نور کم زیر آب، باید مقدار ISO را متناسب با شرایط نوری تنظیم کنید. معمولاً ISO 200 تا 800 برای جلوگیری از نویز مناسب است، اما در شرایط بسیار کم‌نور ممکن است نیاز به افزایش آن داشته باشید.
🔹 دیافراگم (Aperture): برای عکاسی ماکرو و پرتره، دیافراگم f/8 تا f/16 توصیه می‌شود تا عمق میدان بیشتری داشته باشید. برای عکاسی واید، می‌توان از f/4 تا f/8 استفاده کرد.
🔹 سرعت شاتر (Shutter Speed): برای جلوگیری از تاری ناشی از حرکت آب و سوژه‌ها، سرعت شاتر حداقل ۱/۱۲۵ ثانیه توصیه می‌شود. برای سوژه‌های متحرک سریع مانند ماهی‌ها، ۱/۲۵۰ یا بالاتر مناسب است.
🔹 وایت بالانس (White Balance): در زیر آب، رنگ‌ها به‌سرعت از بین می‌روند (قرمز در ۵ متر، نارنجی در ۱۰ متر و زرد در ۱۵ متر). تنظیم دستی وایت بالانس یا استفاده از فیلترهای رنگی (مثل فیلتر قرمز برای آب‌های آبی و فیلتر ماژنتا برای آب‌های سبز) ضروری است.

۲. نورپردازی و استفاده از فلاش

🔹 نور طبیعی: عکاسی در آب‌های کم‌عمق با نور طبیعی، رنگ‌های زنده‌تری را ارائه می‌دهد. عکاسی بین ۲ تا ۱۰ متر بهترین نور را دارد.
🔹 استفاده از فلاش (Strobe): در عمق‌های بیشتر، برای بازیابی رنگ‌ها و کاهش سایه‌های ناخواسته، استفاده از فلاش خارجی ضروری است.
🔹 زاویه مناسب فلاش: نور فلاش را مستقیماً روی سوژه نتابانید؛ بلکه با زاویه‌ی ۴۵ درجه از کناره‌ها استفاده کنید تا از بازتاب ذرات معلق در آب (Backscatter) جلوگیری شود.
🔹 دیفیوزر (Diffuser): برای نرم‌تر کردن نور فلاش و جلوگیری از ایجاد سایه‌های تند، حتماً از دیفیوزر استفاده کنید.

۳. ترکیب‌بندی و زاویه‌بندی صحیح

🔹 زاویه پایین (Low Angle): گرفتن عکس از زاویه‌ی پایین (به سمت بالا) باعث می‌شود سوژه‌ها درخشان‌تر و جذاب‌تر به نظر برسند.
🔹 استفاده از تکنیک “نگاه به بالا” (Look Up): قرار دادن سوژه در برابر سطح آب یا خورشید، جلوه‌ی بصری زیبایی ایجاد می‌کند.
🔹 قانون یک‌سوم: رعایت قانون یک‌سوم برای ترکیب‌بندی بهتر تصاویر، مثل عکاسی روی زمین، همچنان کاربرد دارد.
🔹 پس‌زمینه‌ی تمیز: سعی کنید پس‌زمینه‌ی ساده‌ای انتخاب کنید تا سوژه در عکس برجسته شود.

۴. مدیریت شناوری و پایداری در آب

🔹 تسلط بر کنترل شناوری (Buoyancy Control): برای ثبت عکس‌های واضح، باید بتوانید تعادل خود را در آب حفظ کنید و از تکان‌های ناگهانی دوری کنید.
🔹 حرکات آرام: حرکت سریع باعث ایجاد ذرات معلق و کدر شدن تصویر می‌شود. آرام حرکت کنید تا آب شفاف بماند.
🔹 تنفس کنترل‌شده: اگر از تجهیزات غواصی استفاده می‌کنید، تنفس آرام و عمیق به شما کمک می‌کند لرزش را کاهش دهید.

۵. انتخاب لنز مناسب

🔹 عکاسی واید (Wide-Angle): برای ثبت صحنه‌های وسیع از صخره‌های مرجانی، کوسه‌ها یا غواصان، لنزهای زاویه باز مانند 16-35mm یا 8-15mm Fisheye مناسب هستند.
🔹 عکاسی ماکرو: برای ثبت جزئیات شگفت‌انگیز از موجودات کوچک مانند اسب دریایی یا ماهی‌های رنگارنگ، از لنز 100mm یا 60mm ماکرو استفاده کنید.

۶. آگاهی از محیط زیست و حفظ اکوسیستم دریایی

🔹 به مرجان‌ها دست نزنید: لمس مرجان‌ها باعث آسیب جدی به آن‌ها می‌شود.
🔹 به حیات دریایی آسیب نرسانید: هرگز موجودات را جابجا نکنید یا برای گرفتن عکس آن‌ها را اذیت نکنید.
🔹 عدم ایجاد تلاطم در کف دریا: هنگام عکاسی نزدیک کف دریا، مراقب باشید که حرکت پای شما باعث بلند شدن شن و ماسه نشود که وضوح تصویر را کاهش می‌دهد.

۷. آماده‌سازی و نگهداری تجهیزات

🔹 بررسی محفظه ضدآب (Housing): قبل از ورود به آب، محفظه دوربین را بررسی کنید تا نشتی نداشته باشد.
🔹 استفاده از ضد بخار (Anti-fog Inserts): برای جلوگیری از بخار گرفتن داخل محفظه دوربین.
🔹 شست‌وشوی تجهیزات با آب شیرین: بعد از هر بار عکاسی در آب شور، تجهیزات را با آب شیرین بشویید تا از خوردگی و آسیب جلوگیری شود.

۸. برنامه‌ریزی برای شرایط محیطی

🔹 زمان مناسب برای عکاسی: بهترین نور در صبح زود و اواخر بعدازظهر است.
🔹 بررسی وضعیت جزر و مد و جریان آب: جریان‌های قوی می‌توانند باعث مشکلاتی در شناوری و ترکیب‌بندی شوند.
🔹 انتخاب بهترین عمق: عکاسی در عمق‌های کمتر از ۱۵ متر رنگ‌های بهتری ارائه می‌دهد.

مسابقه عکاس زیر آب سال (Underwater Photographer of the Year – UPY)

این مسابقه یکی از معتبرترین رقابت‌های بین‌المللی در زمینه‌ی عکاسی زیر آب است که هر سال برگزار می‌شود. این مسابقه در بریتانیا برگزار شده و عکاسان از سراسر جهان می‌توانند در آن شرکت کنند.

زمان‌بندی UPY 2025:

  • شروع ثبت‌نام: معمولاً از مهر یا آبان (اکتبر) آغاز می‌شود.
  • مهلت ارسال آثار: تا دی یا بهمن (ژانویه) سال بعد ادامه دارد.
  • اعلام نتایج: برندگان در اسفند (فوریه) معرفی می‌شوند.

دسته‌بندی‌های مسابقه:

مسابقه UPY شامل چندین بخش مختلف است که هرکدام سبک خاصی از عکاسی زیر آب را پوشش می‌دهند، مانند:
زاویه باز (Wide Angle) – مناظر گسترده‌ی زیر آب، کشتی‌های غرق‌شده و موجودات دریایی بزرگ
ماکرو (Macro) – ثبت جزئیات کوچک و شگفت‌انگیز حیات دریایی
رفتار (Behavior) – نمایش رفتارهای خاص و جالب حیوانات زیر آب
پرتره (Portrait) – تصاویر جذاب و خلاقانه از موجودات دریایی
سیاه و سفید (Black & White) – عکس‌های تک‌رنگ از دنیای زیر آب
عکاسی با دوربین کامپکت (Compact Camera) – برای شرکت‌کنندگانی که از دوربین‌های غیرحرفه‌ای یا کامپکت استفاده می‌کنند
عکاسی بریتانیا (British Waters Categories) – ویژه‌ی تصاویری که در آب‌های بریتانیا گرفته شده‌اند
محافظت از دریاها (Marine Conservation) – عکس‌هایی که به اهمیت حفاظت از حیات دریایی اشاره دارند

قوانین کلی مسابقه UPY:

  • ویرایش مجاز است، اما در حدی که تصویر دستکاری نشود.
  • عکس‌ها باید زیر آب گرفته شوند (جز در برخی دسته‌ها مثل پرتره که امکان ترکیب سطح و زیر آب وجود دارد).
  • ارسال توضیحات درباره‌ی عکس ضروری است، از جمله تنظیمات دوربین و داستان پشت تصویر.
  • عکاسی در محیط‌هایی که به حیات وحش آسیب می‌زند، رد می‌شود.
  • همه‌ی شرکت‌کنندگان باید حقوق کامل عکس‌های خود را داشته باشند.

حرف آخر

awardsceremony

عکاسی زیر آب ترکیبی از مهارت‌های فنی، کنترل غواصی و درک محیط است. با تمرین و رعایت این نکات، می‌توانید تصاویر خیره‌کننده‌ای از دنیای شگفت‌انگیز زیر آب ثبت کنید شاید برنده ی بعدی شما بودید. 🎥🌊🐠

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *