آموزش عکاسی دیجیتال, اخبار دوربین دیجیتال, اخبار و مقالات

15 سبک عکاسی که باید آن ها آشنا شوید

انواع سبک های عکاسی

در کدام یک از سبک های عکاسی باید حرفه ای شویم؟ برای هر کسی که می خواهد در حرفه عکاسی فعالیت کند، این که کدام سبک از این حوزه را انتخاب کند، می تواند پر چالش ترین سوالش باشد. سبک های مختلفی در عکاسی وجود دارد که شما می توانید هر کدام که به آن علاقه دارید را انتخاب کنید. اما بهتر است قبل از انتخاب، در ارتباط با سبک های عکاسی مطالعه کنید و با آن ها آشنا شوید تا بتوانید در سبک ای که در آن استعداد دارید، فعالیت کنید.

از انواع سبک عکاسی می توان به عکاسی پرتره (Portrait Photography)، عکاسی از منظره (Landscape Photography)، عکاسی نجومی، عکاسی اجسام بی جان، عکاسی معماری Architectural Photography، عکاسی حیات وحش، عکاسی از حیوانات خانگی، عکاسی تبلیغاتی، عکاسی از طبیعت (طبیعت بی جان)، عکاسی ورزشی، عکاسی خیابانی، عکاسی مفهومی، عکاسی مستند،‌ عکاسی سیاه و سفید، عکاسی زیر آب، عکاسی انتزاعی، عکاسی مدلینگ (Fashion Photography)، عکاسی خبری، عکاسی ماکرو، عکاسی از جنگ، مینیمال و … اشاره نمود. ما در این مقاله 15 سبک معروف عکاسی را مورد بررسی قرر داده ایم. البته که سبک های عکاسی بیشتر از این ها 15 تا هستند.

انواع سبک های عکاسی

در ادامه با ما همراه باشید تا با انواع عکاسی ( ژانرها و سبک های مختلف ) مانند عکاسی نجومی، عکسهای ورزشی و … آشنا شوید

1 – عکاس عروسی

اولین سبک در انواع عکاسی، عکاسی از مراسم عروسی است. اکثر مردم برای مراسم عروسی خود با یک عکاس حرفه ای قرار داد می بندند.

عکاسی عروسی و مجالس

یک عکاس عروسی حرفه ای کسی است که بتواند در همان لحظه اول عکس خود را بگیرد. عکاس عروسی باید در عکس برداری سریع باشد و همچنین برای این که در هر کجا عکس برداری کند، اماده باشد. برای مثال برای عکس یرداری در هوای ازاد و افتابی (فضای باز) و یا برای عکس برداری از درون سالن نیز باید آماده باشند.عروس و داماد انتظار دارند که عکاس به آن ها بگوید که کجا و چگونه بایستند تا عکس بگیرد؛ پس عکاس باید با اعتماد به نفس باشد و رابطه خوبی با عروس و داماد داشته باشد. بهترین عکاس های عروسی آن دسته از افرادی هستند که عاشق کار خود هستند. اکثر افرادی که وارد این حوزه می شوند عاشق کارشون نیستند و تنها معتقد هستند که پول در عکاسی از عروس و داماد است. حرف آن ها زمانی درست است که آن ها عاشق شغلشان باشند زیرا اگر می خواهی یک عکاس عروسی موفق شوی باید با عشق کار کنی. همچنین این سبک یکی از محبوب‌ترین سبک ها در صنعت عکاسی می‌باشد.

2 – عکاس مجالس و رویدادها

عکاسی از مجلس ها هم نیز یکی از راه های سریع کسب در آمد از طریق دوربینتان است. این سبک عکاسی ترکیبی از فتوژورنالیست و مستند است. برخی از سازمان ها و یا شرکت ها از تصاویری که در مجالس از آن ها گرفته می شود را به عنوان عکس تبلیغاتی مورد استفاده قرار می دهند و بعضی افراد نیز عکسی که در مجلس ها از آن ها گرفته می شود را فقط به عنوان عکس یادگاری نگه می دارند.

3 – عکاسی پرتره

عکاسی پرتره

این سبک از عکاسی یکی از معمول ترین سبک های است. آن دسته از تصاویری که با سبک پرتره گرفته شده اند، هیجان انگیز هستند. این نوع عکاسی شامل عکس خانوادگی، عکس مدرسه، عکس فارق التحصیلی از دانشگاه و عکس قدم نو رسیده یک نوزاد می شود، در اصل میتوان گفت که عکاسی مد هم به نوعی هم خانواده پرتره می‌باشد. به عنوان یک عکاس، سبک پرتره می تواند شروع خوبی باشد. همچنین شما در این سبک می توانید یک رزومه خوب از عکس های با کیفیت خود ایجاد کنید که منجر به پیشرفت کسب و کارتان شود و یا منجر به این شوند که از خانواده های بیشتری عکس برداری کنید. این سبک عکاسی از محبوبت‌ترین سبک ها به شمار می‌آید.

4 – عکاسی محصول – عکاسی تبلیغاتی

عکاسی محصول - عکاسی صنعتی - عکاسی تجاری

به محصولاتی که اخیرا خریداری کرده اید فکر کنید، از تمامی محصولات باید عکس برداری شود. این عکس ها برای سایت های فروشگاه ها و کاتالوگ ها مورد استفاده قرار می گیرند. بیشتر عکس های محصولی که قوی بودند به خاطر استودیویی بوده که در آن عکس برداری شده اما اجاره یک استودیو خوب خیلی گران است و بهترین کار این است که استودیو خود را داشته باشید. شغل های زیادی در این سبک از عکاسی وجود دارد. یک رستوران برای درست کردن منو و تبلیغات نیاز دارد از وعده غذایی های خود عکس برداری کند. جواهرات یکی دیگر از شغل های محبوب در زمینه عکس برداری از محصولات است.

5 – عکاسی فاین آرت

عکاسی Fine Art

در تمامی سبک های عکاسی، این سبک عکاسی از تنها سبک‌هایی است که هیچ قانونی برای آن وجود ندارد. عکاس های فاین آرت هنر را می سازند. آن ها اثرات خود را در گالری ها به نمایش و برای فروش می گذارند. هدف قاین آرت ارتباط احساسی گرفتن با مخاطب است.

6 – عکاسی مد و فشن

کار پیدا کردن در حوزه عکاسی مد و فشن بسیار سخت، از عکس های مجله مد گرفته تا درست کردن لیستی از اخرین استایل های روز. از پر طرفدارترین سبک ها میتوان به عکاسی مد و فشن اشاره کرد، عکاس های مد و فشن معمولا در خارج از کشور در شهرهایی مانند نیویورک، پاریس و میلان فعالیت می کنند. در این نوع عکاسی عکس های کاتالوگ و مجله در مکان های مختلفی گرفته می شود، از ساحل ها گرفته تا ایستکاه مترو. در این عکاسی ها نور نقش به سزایی در عکس برداری دارد. این سبک شغلی است که تمرکز زیادی بر روی مدل می گذارد. در این سبک عکس ها توسط یک شخص انجام نمی شود و نتیجه همکاری یک تیم است. بضی مواقع عکاس در این سبک ترجیج میدهد عکس را سیاه و سفید بگیرد. عکاس فقط بخشی از این پروژه است.

7 – عکاسی معماری

عکاسی معماری

برخی از افراد معتقد هستند که عکس گرفتن از ساختمان ها یک سرگرمی است، این در حالی است که بعضی از عکاس ها عکاسی معماری را به عنوان شغل خود انتخاب کرده اند و از این راه کسب در آمد می کنند. عکاس های معماری در آژانس های معماری کار می کنند. تصاویر این حوزه شامل عکس از نمای داخلی و نمای خارجی و همین طور طراحی هایی که یک ساختمان را از دیگری متمایز می کند، می شود. در بازار امروز اکثر مردم قبل از این که تصمیم بگیرند به طور حضوری یک ساختمان را ببیند، اول ترجیح می دهند تصاویر آن را آنلاین مشاهده کنند و در این بازار عکس های معماری نقش مهمی دارند.

8 – عکاسی در سفر

شما می توانید در سفرتان به همراه دوربینتان خوش بگذرانید. عکاسی در مسافرت می تواند سبک های متفاوتی داشته باشد. ممکن است شما در یک سفر بر روی طرز زندگی مردم آن جا تمرکز کنید و در سفر دیگرتان بر روی منظره ها و جاذبه های طبیعی آن مکان تمرکز کنید. کار یک عکاس در مسافرت این است که همه مکان های جذابی را که می بیند به مخاطب خود نشان دهد.

9 – عکاسی برای تبلیغات یا عکاسی از سبک زندگی

در دنیای امروزی عکس ها هستند که حرف می زنند. شما عکس ها را در همه جا می بینید؛ بر روی بیلبورد ها، مجله ها و یا حتی در موبایل هایمان. عکس ها در دنیای تبلیغات نقش بسیار مهمی دارند و تا به امروز تقاضا برای تصاویر تبلیغاتی انقدر زیاد نبوده است. عکاسی تبلیغات سبک های متفاوتی دارد که شامل عکس های خیابانی، عکس های لایف استایل، عکس های مد و فشن و عکس های محصولات، می شود. عکاس های تبلیغات هم می توانند به صورت پروژه ای کار کنند و هم می توانند فقط با یک آژانس کار کنند.

10 – عکاسی خبری – فوتوژورنالیسم

این سبک شامل عکاسی از مناطق جنگی، جمع های سیاسی، بلا های طبیعی مثل زلزله، سیل، می شود. عکاس های این سبک عکس های اخبار را تهیه می کنند. تصاویر روز نامه، مجلات همه اثرات خبرنگار های عکاس است. سبک هایی مانند عکاسی خبری عکس ها اتفاقاتی را که در جهان می افتد را توصیف می کند.

11 – عکاسی حیوانات خانگی (پت)

اگر عاشق عکاسی از سگ و گربه هستید، این شغل قطعا مناسب شماست. این شغل بسیار شبیه به پرتره است با این تفاوت که مدل شما حیوان است. اگر عاشق حیوانات هستید هیچ شغلی بهتر از این نمی توانید پیدا کنید. با عکس گرفتن از حیوانات ارتباطی بینتان ایجاد می شود. بهترین راه برای شروع این است که داوطلبانه از گربه و یا سگ های ولگرد محله خود عکس بگیرید و با پخش کردن عکس ها، به حیوانات کمک کنید تا یک خونه همیشگی پیدا کنند.

12 – عکاسی ورزشی

اگر ورزش را دوست دارید، عکاس این حوزه بودن بسیار مناسب شما است. در این سبک عکاس های ورزشی از دوربین های سریع با لنز های بلندی استفاده می کنند تا بتوانند خیلی خوب بر روی اتفاقاتی که در بازی ها می افتد، زوم کنند و عکس با کیفیتی بگیرند. این عکس ها در تبلیغ برای تیم ها و روزنامه ها مورد استفاده قرار می گیرند.

13 – عکاسی هوایی

یکی از سبک هایی که عکاسی با تکنولوژی مدرن همراه است، عکاسی هوایی است. مطمئناً تصاویر هوایی از آن زمان که هواپیمای با سرنشین و دوربین وجود داشت بوده است، اما امروزه با استفاده از پهباد ها می توان زاویه های مختلف مناطق را عکس برداری کرد. در اکثر عکاسی ها از پهباد ها برای عکس برداری استفاده می شود از عکاسی معماری گرفته تا عکاسی در مجالس و عروسی ها. در ایالات متحده و اکثر کشورها و همینطور کشور خودمان (ایران) استفاده از پهپاد‌ها و هواپیماهای بدون سرنشین نیاز به مجوز دارد، دریافت مجوز برای پهپاد برای این نوع دستگاه‌ها نیاز است. امروزه که این هواپیماهای بدون سرنشین یا همان پهپادها تولید شده اند و از آن ها میتوان به عنوان یک دستگاه فوق العاده کارآمد استفاده کرد.

14 – عکاسی علمی یا تخصصی

برخی از دانشمندان و محققین شرکت ها، یک عکاس را استخدام می کنند تا از اکتشافات جدید عکس برداری کنند. بعضی از افراد برای مطالعه کردن بر روی موضوعات از این عکس ها استفاده می کنند. برای مثال در فلوریدا با استفاده از عکس های هوایی پرندگانی که در مناطق دور افتاده زندگی می کنند، بر روی سبک زندگی آن پرندگان مطالعه می کنند. برخی از شرکت ها هم عکاس های این سبک را استخدام می کنند تا از خانه و یا ساختمان ها عکس بگیرند و برای شرکت ارسال کنند تا شرکت با استفاده از آن عکس بتواند نواقص ساختمان ها را بررسی کند. این ها همه فقط چند مثال از عکاسی تخصصی بود، این عکاس ها هم می توانند با دولت کار کنند هم با شرکت های خصوصی.

15 – عکاسی استوک

شما می توانید در هر ژانری که در بالا به شما معرفی شد، فعالیت کنید و حق مالکیت عکس های خود را به فروش برسانید. به این نوع عکاسی، عکاسی استوک گفته می شود. عکس های استوک با قیمت زیادی خریدری نمی شوند اما این عکس در کاتالوگ ها قرار می گیرد که برای یک رزومه می تواند عالی باشد. نکته مثبت که این سبک از عکاسی دارد این است که هر مدل عکسی را که می خواهید را می توانید به فروش برسانید، عکس از حیوانات، عکس از خانه، از مردم و هر چیزی که دوست دارید. این عکس ها را بعضی از آژانس ها و سایت های کوچک خریداری می کنند.

کلام آخر

به طور کلی لیست کردن انواع عکاسی را که بتوان با فعالیت در آن درآمدزایی کرد، غیرممکن است زیرا سبک های بسیار زیادی در حوزه عکاسی وجود دارد. برخی از عکاس ها در سبک های مختلفی فعالیت کردند تا آخر توانستند آن سبک ای که به آن علاقه دارند را پیدا کنند.

سوالات متداول

کدام سبک از عکاسی بسیار محبوب است؟

عکاسی پرتره محبوب ترین سبک عکاسی است. عکاسی پرتره خود سبک های متفاوتی دارد مانند عکاسی از مجالس و عروسی ها، عکس های خانوادگی، عکس های مد و فشن، هکس های سیاه و سفید و …

کدام سبک از عکاسی بیشترین درآمد را دارد؟

عکاسی از مجالس عروسی می تواند یکی از پردرآمدترین ژانرهای عکاسی باشد. عروسی یک بار در زندگی هر شخصی اتفاق می افتد و اکثر عروس و داماد ها حاضر هستند مبلغ زیادی بابت عکاسی و فیلمبرداری خوب بپردازند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *