نقد و بررسی, نقد و بررسی لنز دوربین

بررسی لنز Sony 400-800mm f/6.3-8 G: یک قهرمان عکاسی حیات وحش

لنز Sony FE 400-800mm f/6.3-8 G OSS بسیاری از نقاط ضعف لنز محبوب Sony 200-600mm f/5.6-6.3 G OSS را برطرف کرده و یک لنز زوم تله‌فوتو عالی برای عکاسان حیات وحش ارائه می‌دهد.

از زمان عرضه در ژوئن 2019، لنز Sony FE 200-600mm f/5.6-6.3 G OSS به انتخاب اصلی عکاسان حیات وحش تبدیل شده است؛ کسانی که به‌طور منطقی از خرید یک لنز Sony 600mm f/4 G Master با قیمت ۱۳,۰۰۰ دلار اجتناب می‌کنند. با قیمت ۲,۰۰۰ دلار، این لنز ارزش قابل توجهی را ارائه می‌دهد، زیرا ساختار مستحکم، فوکوس خودکار قابل اعتماد و عملکرد اپتیکی مناسبی دارد.

من سال‌ها از 200-600mm f/5.6-6.3 به‌طور خوشحالانه استفاده کرده‌ام، به‌ویژه برای عکاسی حیات وحش، اما گاهی برای عکاسی از مناظر هم استفاده می‌کنم. در استفاده طولانی‌مدت، با نقاط قوت و به‌ویژه نقاط ضعف آن آشنا شده‌ام. یکی از نقاط ضعف لنز Sony 200-600mm در باز بودن دیافراگم در ۶۰۰ میلی‌متر، مقداری نرم بودن تصویر است و گاهی عملکرد فوکوس خودکار در فاصله‌های تله‌فوتو، به‌ویژه در انتهای لنز، ناپایدار است.

لنز Sony 400-800mm f/6.3-8 G OSS وعده داده است که این نقاط ضعف را برطرف کند و به‌علاوه ۲۰۰ میلی‌متر به طول کانونی تله‌فوتو اضافه کند، که باعث می‌شود این لنز، طولانی‌ترین لنز زوم تله‌فوتو سونی تا به امروز باشد. اینکه آیا این لنز کاملاً به این وعده‌ها عمل می‌کند کمی پیچیده است، اما این لنز در بیشتر مواقع موفق بوده و انتخاب بهتری برای عکاسان سونی است که به دنبال یک لنز زوم تله‌فوتو جدید هستند و همچنین گزینه‌ای معتبر برای کسانی است که از قبل لنز ۲۰۰-۶۰۰ میلی‌متر دارند.

طراحی و عملکرد Sony FE 400-800mm f/6.3-8 G OSS: لنزی قوی و با طراحی خوب

یک واکنش اولیه منطقی نسبت به لنز 400-800mm f/6.3-8 ممکن است این باشد که: «آیا این همان 200-600mm نیست؟» تفاوت‌های قابل توجهی وجود دارد، اما شباهت‌ها غیرقابل انکار هستند. لنز ۴۰۰-۸۰۰ میلی‌متر شبیه به برادری است که کمی بیشتر غذا خورده و به باشگاه رفته است.

لنز Sony FE 400-800mm f/6.3-8 G OSS حدود یک اینچ طولانی‌تر، تقریبا یک پوند سنگین‌تر و تقریباً یک‌سوم اینچ عریض‌تر از لنز Sony FE 200-600mm f/5.6-6.3 G OSS است.
وزن لنز 400-800mm ۲۴۷۵ گرم (۵.۵ پوند) است، در حالی که 200-600mm ۲۱۱۷ گرم (۴.۷ پوند) وزن دارد. این تفاوت چندان زیاد نیست و لنز ۴۰۰-۸۰۰ میلی‌متر تعادل خوبی دارد، اما آن را حس می‌کنید.

لنز زوم جدید ۴۰۰-۸۰۰ میلی‌متر کمی طولانی‌تر و ضخیم‌تر از 200-600mm است. طول لنز ۴۰۰-۸۰۰ میلی‌متر ۳۴۶ میلی‌متر (۱۳.۶ اینچ) است بدون درپوش لنز، در حالی که 200-600mm ۳۱۷ میلی‌متر (۱۲.۵ اینچ) طول دارد. درپوش‌های لنز هر دو به طول مشابه هستند، اگرچه در لنز 400-800mm طراحی پیچ‌دار فنی جای خود را به طراحی بهتر قفل‌شونده با دکمه داده است. ضخامت 200-600mm در ضخیم‌ترین نقطه ۱۱۱.۵ میلی‌متر (۴.۴ اینچ) است و فیلترهای جلویی ۹۵ میلی‌متری می‌پذیرد. ضخامت 400-800mm در جلوی لنز ۱۱۹.۸ میلی‌متر (۴.۷ اینچ) است و فیلترهای جلویی ۱۰۵ میلی‌متری گران‌قیمت را می‌پذیرد.

لنز 400-800mm f/6.3-8 دارای پنج سوئیچ روی بدنه خود است، از جمله یک سوئیچ DMF تمام‌وقت جدید.

تفاوت‌های جزئی دیگری نیز وجود دارد، از جمله سوئیچ جدید DMF که همراه با چهار سوئیچ دیگر برای کنترل حالت فوکوس خودکار (AF در مقابل MF)، فاصله فوکوس (تمام، ۱۰ متر به نزدیک یا ۸ متر تا بی‌نهایت)، OSS (روشن یا خاموش) و حالت OSS (۱، ۲ یا ۳) است. این لنز سه دکمه عملکرد قابل تنظیم و یک گردونه سه‌پایه چرخان دارد.

دو نکته در مورد پایه سه‌پایه

اولین نکته این است که، به‌طور ناخوشایند، پایه دیگر قابل جدا شدن نیست. از سوی دیگر، پایه دیگر ضخامت متغیر ندارد، بنابراین هنگام عکاسی راحت‌تر قابل نگهداری است. در هیچ‌کدام از این دو حالت، به‌عنوان ویژگی رایج لنزهای سونی، پایه با سیستم Arca-Swiss سازگار نیست، بنابراین مجبورم از صفحه سه‌پایه برای استفاده از لنز استفاده کنم. این همیشه برای من آزاردهنده است، اما متاسفانه.

لنز Sony FE 400-800mm f/6.3-8 G OSS بسیار مستحکم است و مقاوم در برابر گرد و غبار و رطوبت است، بنابراین آماده است تا فشارهای کار حرفه‌ای را که هیچ‌گاه متوقف نمی‌شود، حتی در شرایط بد آب و هوایی، تحمل کند. این لنز به راحتی از پس برف برآمد و من هیچ تردیدی در استفاده از آن در هر شرایط آب و هوایی ندارم.

در مجموع، طراحی Sony 400-800mm f/6.3-8 G OSS خوب است و استفاده از آن لذت‌بخش است. حلقه زوم دارای حرکت کوتاه ۹۰ درجه از ۴۰۰ میلی‌متر به ۸۰۰ میلی‌متر است که باعث می‌شود زوم کردن سریع و آسان باشد. حلقه فوکوس مقداری مقاومت دارد و احساس نمی‌شود که به طور غیرضروری شل و دست و پاگیر باشد، هرچند که فوکوس دستی در لنزی مانند این معمولاً امری رایج نیست. کاش این لنز کمی سبک‌تر بود، چون نگه داشتن آن به‌صورت دستی بعد از مدتی می‌تواند چالش‌برانگیز باشد، اما با یک لنز زوم تله‌فوتو فول‌فریم، هیچ چیز بی‌دردسر نیست.

لنز دست‌گرفتنش خیلی دشوار نیست، اما دقیقاً هم سبک نیست.

فوکوس خودکار Sony FE 400-800mm f/6.3-8 G OSS: سریع‌تر و دقیق‌تر

لنز Sony 400-800mm از دو موتور فوکوس خطی با سرعت بالا بهره می‌برد که عملکرد فوکوس خودکار سریع و دقیقی را در طول دامنه زوم خود وعده می‌دهند. خوشبختانه این لنز به این وعده عمل کرده و فوکوس خودکار آن قابل اعتماد و سریع است. اگرچه من لنز را با دوربین a9 III که قادر به تست آن در حالت ۱۲۰ فریم بر ثانیه نیستم آزمایش نکردم، اما این حالت انفجاری را به‌طور پیش‌فرض پشتیبانی می‌کند.

در دوربین‌های Sony a7 IV و a7R V که در اختیار داشتم، لنز ۴۰۰-۸۰۰ میلی‌متر فوق‌العاده سریع عمل کرد. فوکوس را به سرعت قفل کرد، آن را روی سوژه‌های در حال حرکت حفظ کرد و نرخ دقت قابل توجهی داشت.

800mm, f/8, 1/320s, ISO 640

دو شکایت نسبتاً جزئی دارم. اگرچه این لنز می‌تواند تا فاصله ۱.۷ متر (۵.۶ فوت) در ۴۰۰ میلی‌متر فوکوس کند، حداقل فاصله فوکوس آن در ۸۰۰ میلی‌متر، جایی که من و بسیاری از عکاسان دیگر بیشتر زمان خود را می‌گذرانیم، سه متر (کمتر از ۱۰ فوت) است. بیشینه بزرگ‌نمایی این لنز مشابه با لنز Sony 200-600mm و رقبا است، اما من به‌طور مداوم خودم را در تلاش برای نزدیک‌تر شدن بیشتر پیدا می‌کردم.

800mm, f/8, 1/800s, ISO 400
795mm, f/8, 1/500s, ISO 1250
509mm, f/7.1, 1/250s, ISO 12800
800mm، f/8، 1/800s، ISO 2000

نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که دقت فوکوس خودکار گاهی اوقات در هنگام عکاسی از اشیاء بسیار دور، قابل اعتماد نبود. این موضوع معمولاً برای عکاسی حیات‌وحش مشکل‌ساز نیست، چون شما معمولاً نمی‌خواهید عکسی از حیوانی که صدها متر از شما فاصله دارد بگیرید. اما برای عکاسی منظره، زمانی که طول کانونی تله فوتو می‌تواند ترکیب‌های منحصر به فردی از صحنه‌های دوردست ارائه دهد، من به طور معمول تصمیم می‌گرفتم که فوکوس را به صورت دستی تنظیم کنم تا اینکه ریسک کنم.

فوکوس خودکار در اکثر فواصل بسیار دقیق است، اما هنگام عکاسی از اشیاء در فاصله‌های بسیار دور، گاهی اوقات لنز فوکوس را از دست می‌دهد. این عکس کاملاً در فوکوس نیست. | 800mm، f/8، 1/500 ثانیه، ISO 250 این‌ها هر دو اشکالات جزئی هستند و تأثیر زیادی بر نظرات کلی من درباره عملکرد فوکوس خودکار لنز 400-800mm ندارند.

از سوی دیگر، وقتی لنز سونی 400-800mm f/6.3-8 را در کنار 200-600mm f/5.6-6.3 روی همان بدنه‌های دوربین مقایسه کردم، متوجه شدم که 400-800mm f/6.3-8 به طور قابل توجهی سریع‌تر است، هم در فواصل نزدیک و هم در فواصل متوسط‌تا-طولانی. لنز 400-800mm همچنین فوکوس را سریع‌تر از 200-600mm جابجا می‌کند. به طور غیررسمی، با توجه به تجربه زیاد من در عکاسی حیات‌وحش با 200-600mm در طول سال‌ها، لنز 400-800mm در استفاده دنیای واقعی بسیار قابل اعتمادتر و سریع‌تر به نظر می‌رسد و تعداد عکس‌های قابل نگهداری بیشتری را ارائه می‌دهد. در حالی که بدنه‌های دوربین تأثیر زیادی بر عملکرد فوکوس خودکار دارند، هیچ شکی وجود ندارد که لنز 400-800mm f/6.3-8 عملکرد بهتری نسبت به 200-600mm f/5.6-6.3 خواهد داشت، در صورتی که تمام عوامل دیگر یکسان باشند.

800mm, f/8, 1/640s, ISO 1000
498mm, f/7.1, 1/640s, ISO 3200
513mm, f/7.1, 1/250s, ISO 640
400mm, f/8, 1/500s, ISO 1000

کیفیت تصویر لنز سونی 400-800mm f/6.3-8 G OSS: کندتر، اما شارپ‌تر

کیفیت تصویر با لنز سونی 400-800mm f/6.3-8 به دلایل مختلف پیچیده است، اما به طور کلی خبر خوبی است.

از نظر مشخصات پایه، لنز 400-800mm شامل 27 المان در 19 گروه و شش المان ED برای کاهش انحرافات رنگی و حفظ شارپنس قوی در سراسر قاب است. لنز 200-600mm شامل 24 المان در 17 گروه و پنج المان ED است. این تفاوت زیاد نیست و به زودی این دو لنز را در کنار هم مقایسه خواهم کرد.

800mm, f/8, 1/640s, ISO 500

کیفیت تصویر لنز سونی 400-800mm f/6.3-8 G OSS: کندتر، اما شارپ‌تر

اما قبل از اینکه این کار را انجام دهم، بیایید نگاهی به لنز 400-800mm f/6.3-8 در شرایط مستقل بیاندازیم. از نظر شارپنس، این لنز در فواصل کانونی 400mm تا 800mm عملکرد بسیار خوبی دارد، حتی وقتی با دیافراگم کاملاً باز عکاسی می‌شود. لنز شارپ است و به طور مؤثری انحرافات رنگی را کنترل می‌کند، اگرچه ممکن است در شرایط چالش‌برانگیز با کمی حاشیه بنفش مواجه شوید.

اگرچه من عکس‌های شارپنس را در دیافراگم‌های کاملاً باز در زیر نشان می‌دهم، مجموعه‌ای جامع از تست‌ها در دیافراگم‌های مختلف در بخش اعضای PetaPixel در دسترس است، همراه با نسخه‌های RAW و JPEG با وضوح کامل از تمام عکس‌های واقعی من.

400mm

در 400mm، لنز سونی 400-800mm f/6.3-8 عملکرد بسیار خوبی دارد. هم شارپنس مرکز و هم گوشه‌ها هنگام عکاسی با دیافراگم f/6.3 بسیار خوب هستند. این لنز کنتراست خوبی دارد و کنترل خوبی بر انحرافات رنگی از خود نشان می‌دهد.

100% center crop | 400mm, f/6.3
100% corner crop | 400mm f/6.3

600mm (و 591mm)

در نقطه میانه، وضوح تصویر همچنان تحسین‌برانگیز است. من می‌توانم در بزرگنمایی 400% به خودم بقبولانم که لنز در 600mm کمی نرم‌تر از 400mm است، اما این فقط با بزرگنمایی بسیار بیشتر از آنچه که در حالت مشاهده معمولی انجام می‌شود، قابل تشخیص است.

100% corner crop | 600mm f/8

شما متوجه خواهید شد که لنز 400-800mm f/6.3-8 در 600mm به f/8 رسیده است. بنابراین به این فکر کردم که چرا لنز را در بلندترین فاصله کانونی قبل از رسیدن به f/8 تست نکنم؟ این وضعیت در 591mm اتفاق می‌افتد که در آن لنز در f/7.1 قرار دارد. برای مقایسه، لنز از f/6.3 به f/7.1 در 481mm تغییر می‌کند.

100% center crop | 591mm f/7.1

800mm

در 800mm، لنز سونی 400-800mm f/6.3-8 کمی نرم‌تر از 600mm است، اما برای تشخیص تفاوت کیفیت تصویر نیاز به بررسی دقیق پیکسل‌ها است. چیزی که راحت‌تر قابل مشاهده است، هرچند که به هیچ وجه زیاد نیست، این است که در 800mm، رگه‌های بنفش کمی بیشتر از فواصل کانونی کوتاه‌تر مشاهده می‌شود. اگر مشکلی ایجاد کند، به راحتی قابل اصلاح است، هرچند من هیچ‌وقت احساس نیاز به انجام این کار نکردم.

100% center crop | 800mm f/8
100% corner crop | 800mm f/8

مقایسه لنز سونی 400-800mm f/6.3-8 G OSS با سونی 200-600mm f/5.6-6.3 G OSS

بیشترین کنجکاوی من در مورد رقابت بین لنزهای تله‌فوتوی سونی بود. من همیشه از استفاده از لنز سونی 200-600mm f/5.6-6.3 لذت برده‌ام و در طول سال‌ها عکس‌های فوق‌العاده‌ای با آن گرفته‌ام، اما همیشه احساس می‌کردم که این لنز در 600mm کمی کمبود دارد، به‌ویژه وقتی که به صورت باز (f/6.3) عکاسی می‌کنم. زمانی که شرایط اجازه دهد، معمولاً با کاهش زوم یا بستن دیافراگم این نرمی محسوس را جبران می‌کنم.
سونی به من گفته بود که لنز 400-800mm f/6.3-8 در 800mm از 200-600mm در 600mm تیزتر است و باید بگویم که راست گفته بودند. با این حال، همیشه دوست داشتم ببینم که این دو لنز نه تنها در 800mm بلکه در فواصل کانونی دیگر مثل 600mm چگونه مقایسه می‌شوند و آیا لنز 400-800mm که در f/8 باز است، همچنان تیزتر از 200-600mm در 600mm است، زمانی که دیافراگم آن به f/8 بسته شود. در نهایت، لنز 400-800mm f/6.3-8 در 600mm به f/8 رسیده است.

یک نکته سریع: با اینکه از تنظیمات مشابه استفاده شد، دو لنز در فواصل کانونی معادل به طور کامل هم‌راستا نبودند. این موضوع تأثیری بر نتایج ندارد، چون موضوعات عکاسی به اندازه کافی مشابه هستند تا برش‌های معادل گرفته شوند.

در 200mm، لنز 200-600mm در سرتاسر قاب تیز است، هرچند که کمی رگه‌های رنگی جزئی وجود دارد.

100% center crop | Sony 200-600mm f/5.6-6.3 G OSS lens at 200mm, f/5.6

در 400mm، اولین فاصله کانونی مشترک، هر دو لنز در f/6.3 هستند. همان‌طور که در بالا دیدید، لنز 400-800mm در سرتاسر قاب بسیار خوب است. لنز 200-600mm در زیر نیز خوب است. تفاوت زیادی بین دو لنز وجود ندارد، هرچند که لنز 400-800mm کنتراست بیشتری دارد.

100% center crop | Sony 200-600mm f/5.6-6.3 G OSS lens at 200mm, f/5.6

در 600mm است که نتایج و مسائل عملی جالب‌تر می‌شوند. معمولاً لنزهای تله‌فوتو در نزدیک‌ترین فاصله کانونی به بیشترین فاصله کانونی خود استفاده می‌شوند؛ این طبیعت یک لنز تله‌فوتو است – شما می‌خواهید تا حد امکان قاب را پر کنید.

100% center crop | Sony 200-600mm f/5.6-6.3 G OSS lens at 600mm f/6.3

در 600mm f/6.3، لنز سونی 200-600mm f/6.3 به وضوح نرم‌تر از لنز 400-800mm در 600mm f/8 است، با کنتراست کمتر و رگه‌های بنفش بیشتر.

اما می‌دانم که این یک رقابت منصفانه نیست. در حالی که مقایسه در دیافراگم باز مربوطه جالب است، حقیقت این است که لنز 400-800mm در 600mm کندتر از لنز 200-600mm است. پس زمانی که دیافراگم به f/8 بسته می‌شود، آیا لنز 200-600mm تصویر بهتری نسبت به 400-800mm در 600mm f/8 ارائه می‌دهد؟ نه، و اصلاً نزدیک هم نیست.

100% center crop | Sony 200-600mm f/5.6-6.3 G OSS lens at 600mm f/8

و البته، لنز 400-800mm f/6.3-8 در 800mm f/8 بهتر از لنز 200-600mm f/5.6-6.3 در 600mm f/8 است، که این موضوع لنز 400-800mm f/6.3-8 را به عنوان برنده قطعی از نظر وضوح تصویر در فواصل کانونی تله‌فوتوی مختلف تثبیت می‌کند.

در نهایت، اگرچه عکس‌ها نیازی به تطابق پیکسل به پیکسل 1:1 با یکدیگر ندارند تا نکته مورد نظر ثابت شود، در اینجا یک سری عکس با تطابق پیکسل برای اطمینان بیشتر آورده شده است، جایی که برش‌ها از کمی خارج از مرکز گرفته شده‌اند.

100% crop | Sony 200-600mm f/5.6-6.3 G OSS lens at 600mm f/6.3
100% crop | Sony 200-600mm f/5.6-6.3 G OSS lens at 600mm f/8
100% crop | Sony 400-800mm f/6.3-8 G OSS lens at 600mm f/8

بوکه

بوکه کیفیت تصویر تنها به وضوح بستگی ندارد. در حالی که جزئیات بسیار مهم است، یک تصویر خوب باید پس‌زمینه‌ای دلپذیر هم داشته باشد. لنز 400-800mm f/6.3-8 دارای دیافراگم گرد 11 تیغه‌ای است، مشابه لنز 200-600mm، و بوکه‌ای خوشایند ایجاد می‌کند، اگرچه کاملاً بی‌نقص نیست. در این بررسی، من تصاویر زیادی از دنیای واقعی دارم که نحوه نمایش پس‌زمینه را نشان می‌دهند، اما کریس و جردن بهترین تست‌های بوکه را با عکس‌های اختصاصی خود انجام می‌دهند.

400mm, f/6.3
100% crop

همانطور که در این مثال می‌بینید، بوکه اثر حباب صابون دارد. همچنین حلقه‌های پیازی به وضوح دیده می‌شوند. من نگرانی زیادی درباره اثر چشم گربه ندارم، زیرا به ندرت حواس‌پرت‌کن است، اما لنز 400-800mm بوکه‌ای بسیار تمیز تولید نمی‌کند. در نهایت، این لنز از سری G Master نیست و هیچ‌گونه عناصری از نوع XA در آن استفاده نشده است.

Bokeh-riffic! | 800mm, f/8, 1/500s, ISO 12800
400mm, f/8, 1/500s, ISO 400

چیزی دیگری که باید در نظر گرفت، مربوط به جداسازی پس‌زمینه و بوکه است — دیافراگم نسبتا کند لنز 400-800mm f/6.3-8 سونی. من این موضوع را در بخش بعدی بیشتر توضیح خواهم داد، زیرا به شرایط عکاسی واقعی مربوط می‌شود، اما دیافراگم کندتر باعث می‌شود که گرفتن پس‌زمینه‌های نرم‌تر دشوارتر باشد.

اگر پس‌زمینه شما از سوژه دور باشد، می‌توانید پس‌زمینه‌های تار و دوست‌داشتنی را حتی با f/8 دریافت کنید. | 656mm، f/8، 1/640s، ISO 640

اگر پس‌زمینه از سوژه دور باشد، حتی با f/8 هم می‌توان پس‌زمینه‌های محو و زیبایی به دست آورد. | 656mm، f/8، 1/640 ثانیه، ISO 640 در حالی که لنزهای 400mm f/2.8 یا 600mm f/4 می‌توانند به راحتی پس‌زمینه‌ای مزاحم را محو کنند، لنز 400-800mm f/6.3-8 این امتیاز را ندارد. عکاسان باید با دقت بیشتری ترکیب‌بندی‌های خود را در دیافراگم‌های کندتر انجام دهند، زیرا شاخه‌ای که چند فوت پشت یک پرنده یا جنگلی که پشت یک پستاندار بزرگ قرار دارد، در دیافراگم‌های کندتر به سطح کانونی نزدیک‌تر خواهد بود.

اما اگر پس‌زمینه شلوغ و نزدیک به سوژه باشد، دیافراگم نسبتا کند می‌تواند مشکل‌ساز شود. | 400mm، f/6.3، 1/640 ثانیه، ISO 800 لنز 400-800mm f/6.3-8 G OSS سونی در میدان: یک لنز شگفت‌انگیز برای عکاسی حیات‌وحش با رویاهای ناکام در عکاسی منظره من یک مدافع عکاسی منظره با لنز تله‌فوتو هستم. در حالی که عکاسان برای بهترین لنز زوم اولتراواید برای عکاسی منظره بحث می‌کنند، من اینجا نشسته‌ام و فکر می‌کنم: «وای، یک لنز تله‌فوتو جدید؛ می‌خواهم ببینم چطور می‌توانم از آن برای عکاسی منظره استفاده کنم.» من به طور مرتب از لنز 200-600mm برای عکاسی منظره استفاده می‌کنم، به ویژه در بازه 200-300mm، زیرا این دامنه فوکوس برای عکاسی طبیعت و منظره به طور کامل دست‌کم گرفته شده است.

اما اگر پس زمینه بهم ریخته و نزدیک به سوژه باشد، دیافراگم نسبتا آهسته می تواند دشوار باشد. | 400mm، f/6.3، 1/640s، ISO 800

Sony 400-800mm f/6.3-8 G OSS در میدان: لنز شگفت‌انگیز حیات وحش با رویاهای منظره ناکام

لنز سونی 400-800mm f/6.3-8 G OSS در میدان: یک لنز شگفت‌انگیز برای عکاسی حیات‌وحش با رویاهای ناکام در عکاسی منظره من یک مدافع عکاسی منظره با لنز تله‌فوتو هستم. در حالی که عکاسان برای بهترین لنز زوم اولتراواید برای عکاسی منظره بحث می‌کنند، من اینجا نشسته‌ام و فکر می‌کنم: «وای، یک لنز تله‌فوتو جدید؛ می‌خواهم ببینم چطور می‌توانم از آن برای عکاسی منظره استفاده کنم.» من به طور مرتب از لنز 200-600mm برای عکاسی منظره استفاده می‌کنم، به ویژه در بازه 200-300mm، زیرا این دامنه فوکوس برای عکاسی طبیعت و منظره به طور کامل دست‌کم گرفته شده است.

800mm, f/8, 1/500s, ISO 640
“مناظر” در 750 میلی متر؟ من دارم به چی فکر میکنم | 745mm، f/9، 1/13s، ISO 100

چه دیگران درباره فواید لنزهای تله‌فوتو برای عکاسی منظره موافق باشند یا نه، واقعیت این است که من دوست دارم عکاسی منظره را با فواصل کانونی طولانی انجام دهم. با این حال، 400mm شاید کمی برای سلیقه من طولانی باشد. من از اینکه چقدر به فضای بیشتری برای بازی در سمت “عریض” لنز 400-800mm احتیاج داشتم، شگفت‌زده شدم.

400mm, f/8, 1/500s, ISO 800
556mm, f/8, 1/500s, ISO 400
800mm, f/8, 1/500s, ISO 1000

اما این یک مشکل کوچک است — لنز سونی 400-800mm f/6.3-8 G OSS واقعاً برای عکاسی حیات‌وحش ساخته شده و استفاده از آن در این زمینه بسیار لذت‌بخش است. به جز برخی موقعیت‌ها که دیافراگم کندتر برایم مشکل‌ساز شد، مانند شرایط ابری و کم‌نور صبح زود، من با این لنز عالی کار کردم.

800mm, f/8, 1/800s, ISO 2500

افزایش 200mm فاصله کانونی نسبت به لنز 200-600mm شاید چندان چشمگیر به نظر نرسد، اما واقعاً تفاوت ایجاد می‌کند و من از این قابلیت جدید به طور گسترده استفاده کردم. من از 200mm اضافی بیشتر از 200mm از دست رفته در انتهای عریض استفاده کردم.

800mm, f/8, 1/800s, ISO 400

مهم‌تر از همه، لنز سونی 400-800mm f/6.3-8 تیز است و فوکوس خودکار سریعی دارد. اگر لنز دارای دیافراگم کمی سریع‌تر در 800mm بود و نگه‌داشتن آن راحت‌تر بود، عالی می‌شد، اگرچه من می‌دانم که این دو خواسته مستقیماً در تضاد با یکدیگر هستند.

659mm, f/8, 1/640s, ISO 800

Sony 400-800mm f/6.3-8 G OSS بهترین انتخاب سونی برای عکاسان علاقه مند به حیات وحش است

لنز سونی 400-800mm f/6.3-8 G OSS بهترین گزینه سونی برای عکاسان حیات‌وحش علاقه‌مند با وجود کاستی‌های جزئی، لنز 400-800mm f/6.3-8 G OSS در مقایسه با لنز محبوب 200-600mm f/5.6-6.3 سونی که سال‌ها با آن کار کرده‌ام، بی‌تردید برتر است. لنز زوم تله‌فوتو جدید سونی بهترین لنز تله‌فوتو غیر از سری G Master این برند است و یک گزینه عالی برای عکاسی حیات‌وحش محسوب می‌شود.

دیافراگم نسبتاً کند آن برای برخی از عکاسی‌های ورزشی محدودیت ایجاد می‌کند — عکاسی ورزشی در محیط‌های داخلی کابوس خواهد بود — اما این مانع از این نمی‌شود که لنز 400-800mm f/6.3-8 برای عکاسان حیات‌وحش مانند من به شدت توصیه شود. این لنز همواره قابل اعتماد و لذت‌بخش برای استفاده است.

400mm, f/6.3, 1/800s, ISO 800
800mm, f/8, 1/640s, ISO 1250

آیا گزینه‌های دیگری هم وجود دارد؟ بله، گزینه‌های زیادی وجود دارد. علاوه بر لنز 200-600mm f/5.6-6.3 سونی که به طور کلی کیفیت کمتری دارد و 900 دلار ارزان‌تر از لنز 400-800mm f/6.3-8 جدید است، پیشنهادات شخص ثالثی نیز وجود دارد. در حالی که این لنزها هنگام استفاده از فوکوس خودکار پیوسته به 15 فریم در ثانیه محدود هستند، که با توجه به سرعت بیشتر دوربین‌های سونی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، گزینه‌های بسیار خوب و مقرون‌به‌صرفه‌ای در دسترس هستند، از جمله لنز سیگما 150-600mm f/6-6.3 DG DN OS (با قیمت 1499 دلار) و لنز تامرون 150-500mm f/5-6.7 Di III VC VXD (با قیمت 1399 دلار). اگرچه هیچ‌کدام از این‌ها به اندازه لنز سونی 400-800mm طولانی یا تیز نیستند، اما از نظر قیمت و اندازه بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر از لنز جدید سونی هستند.

اگر عکاسان به تنوع یک لنز زوم نیاز نداشته باشند، لنز سیگما 500mm f/5.6 DG DN OS Sports نیز تقریباً به همان قیمت (2950 دلار) موجود است. این لنز عالی است، اما شما 300mm از دست می‌دهید و انعطاف‌پذیری زوم را در ازای دیافراگم سریع‌تر و کیفیت اپتیکی لنز پرایم کنار می‌گذارید.

800mm, f/8, 1/500s, ISO 3200
800mm, f/8, 1/250s, ISO 500

آیا باید این لنز را بخرید؟

بله. من عاشق لنزهای زوم تله‌فوتو هستم و سال‌ها از لنزهای زیادی استفاده کرده‌ام. لنز سونی 400-800mm f/6.3-8 G OSS بهترین لنزی که از نظر اپتیک تجربه کرده‌ام نیست — هرچند نزدیک است — اما از جمله لذت‌بخش‌ترین‌ها به خاطر فاصله کانونی 800mm است. این لنز در زمینه عملکرد هم ضعیف عمل نمی‌کند، زیرا لنز 400-800mm f/6.3-8 تیزتر است و فوکوس بهتری نسبت به برادر 200-600mm خود ارائه می‌دهد که سال‌ها با آن خوشحال بوده‌ام.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *