آموزش, آموزش عکاسی دیجیتال

عکاسی منشوری: راهنمای گام به گام

lazy

به دنبال ایجاد عکس های خیره کننده با استفاده از منشور هستید؟ شما جای درست آمده اید. در این مقاله، همه چیزهایی که باید در مورد عکاسی منشوری بدانید را توضیح می دهم، از جمله:

  • اثر منشور چگونه کار می کند
  • تجهیزاتی که برای تصاویر منشوری نیاز دارید
  • دستورالعمل های گام به گام ساده برای گرفتن عکس های خلاقانه از منشور

زمانی که مطالعه را تمام کردید، می‌دانید که چگونه از منشورها مانند یک حرفه‌ای استفاده کنید، بنابراین بیایید با این موارد شروع کنیم:

عکاسی منشوری چیست؟

عکاسی منشوری به هر تکنیک عکاسی اطلاق می شود که از یک منشور برای ایجاد رنگین کمان، شعله ور شدن و/یا جلوه های تاری استفاده می کند. بسیاری از عکاسان منشوری از منشورهای مثلثی استاندارد برای ایجاد تصاویر خود استفاده می کنند:

prism photography 02

اما می توانید از آفتابگیرها، اسباب بازی ها و سایر اقلام خلاقانه منشوری نیز استفاده کنید. توجه داشته باشید که عکاسی از منشور تمایل به استفاده از جلوه های منشوری دارد، اما به ندرت خود منشور را در تصویر نشان می دهد. به عنوان مثال، من این تصویر بعدی را با قرار دادن منشور آنقدر نزدیک به لنز در سمت راست کادر ایجاد کردم که تبدیل به یک تاری شد:

prism photography 00

همانطور که می بینید، اثر رنگین کمان ظاهر می شود، اما خود منشور واقعاً قابل توجه نیست. همانطور که گفته شد، می توانید با قرار دادن منشور در قاب، عکس های منشوری زیبایی ایجاد کنید. هیچ روش درست یا غلطی وجود ندارد؛ همه چیز در مورد آزمایش است!

عکاسی منشوری چگونه کار می کند؟

شما ممکن است با منشورهای مثلثی از نمایش های دبیرستانی در مورد ویژگی های نور آشنا باشید. فیزیک چیزی شبیه این است: وقتی یک پرتو نور (متشکل از امواج الکترومغناطیسی مختلف با طول موج‌های مختلف) مستقیماً به یک تکه شیشه برخورد می‌کند، نور درست از آن عبور می‌کند. اما اگر پرتو نور با یک سطح شیشه ای با زاویه تماس پیدا کند، امواج خم می شوند. این پدیده ای است به نام شکست. هنگامی که یک پرتو نور با زاویه به منشور برخورد می کند، امواج نور خم می شوند. سپس، هنگامی که پرتو از طرف دیگر منشور خارج می شود، امواج نور دوباره خم می شوند. مقداری که نور خم می شود به طول موج های موجود در پرتو نور بستگی دارد. قرمز در یک زاویه خم می شود، بنفش در زاویه دیگر، و غیره بنابراین هر رنگ به طور متفاوتی خم می شود و جلوه ای رنگین کمان ایجاد می کند.

prism photography 06

لنزهای استاندارد برای انکسار نور به یک الگوی رنگین کمان طراحی نشده اند. در عوض، آنها برای دقت و وضوح نوری ایجاد شده اند، و در بیشتر موارد، این کار بسیار خوب است. اما اگر می خواهید جلوه های منشوری را ثبت کنید، می توانید به سادگی یک منشور را در مقابل لنز خود نگه دارید. سپس، با تنظیم موقعیت و زاویه منشور، می‌توانید جلوه‌های خلاقانه‌ای به عکس‌های خود اضافه کنید، از جمله پاشیدن رنگ‌های شعله‌ور، تاری جالب و حتی حرکت عمدی دوربین:

prism photography 01

در این قسمت نحوه ایجاد عکس های منشوری زیبا از ابتدا تا انتها را توضیح می دهم.

مرحله 1: مواد خود را جمع آوری کنید

عکاسی منشوری به چند آیتم ساده نیاز دارد. همانطور که ممکن است انتظار داشته باشید، به نوعی منشور نیاز دارید، و من واقعاً توصیه می کنم یک منشور مثلثی استاندارد بخرید. چه اندازه منشور بهتر است؟ منشور را به اندازه‌ای کوچک نگه دارید که قابل کنترل باشد (زیرا باید آن را فقط با یک دست جلوی دوربین بگیرید). من شخصاً منشورهای کوچک 3×1 اینچ (8×2.5 سانتی متر) را دوست دارم، هرچند اگر می خواهید گزینه های خود را آزمایش کنید، می توانید چند منشور مختلف را خریداری کنید. من همچنین حمل یک پارچه لنز را توصیه می کنم. پس از کمی عکسبرداری، منشور شما با اثر انگشت پوشانده می شود و به روشی آسان برای پاک کردن سطوح آن نیاز دارید.

مرحله 2: یک سوژه زیبا (ایستا) پیدا کنید

شما می‌توانید با هر سوژه‌ای عکاسی از منشور انجام دهید، اما زمانی که تازه شروع به کار می‌کنید، توصیه می‌کنم از یک سوژه طبیعت ثابت و کلوزآپ عکاسی کنید (مانند گل یا برگ).

prism photography 11

به این ترتیب، زمان زیادی برای آزمایش موقعیت‌یابی منشور خواهید داشت گیاه فرار نمی‌کند یا بی‌صبر نمی‌شود! و اگر در فضای باز با نور خوب عکاسی می کنید، دیگر نگران استفاده از سه پایه نخواهید بود. سپس، با تجربه بیشتر، می توانید از افکت منشور در سوژه های زنده و در شرایط نوری مختلف استفاده کنید. به عنوان مثال، می توانید با عکاسی پرتره از منشور لذت زیادی ببرید. حتی ممکن است عکاسی از منشور سگ یا گربه را امتحان کنید، با این فرض که حیوان شما در موقعیتی که تمرکز می کنید و عکس می گیرید، باقی می ماند!

مرحله 3: منشور را در مقابل لنز قرار دهید

وقتی موضوعی را انتخاب کردید، نوبت به قرار دادن منشور می رسد. این جایی است که سرگرم کننده آغاز می شود؛ ایجاد افکت های جالب با منشور به کمی آزمون و خطا نیاز دارد، بنابراین باید صبور باشید. دوربین خود را روشن کنید، سپس منشور را چند اینچ جلوی لنز بگیرید. من توصیه می کنم لنز خود را به فوکوس دستی تغییر دهید (لنزها در فوکوس خودکار از طریق مواد شیشه ای کار خوبی انجام نمی دهند). سپس روی سوژه خود تمرکز کنید. منشور را بچرخانید و تنظیم کنید و با دقت مشاهده کنید تا رنگ ها ظاهر شوند. من استفاده از Live View را توصیه می کنم، که به شما حس دقیق تری از اثر منشور می دهد. همچنین توصیه می‌کنم دوربین خود را روی سه‌پایه قرار دهید، زیرا دستکاری دوربین در یک دست و منشور در دست دیگر می‌تواند خسته‌کننده باشد!

prism photography 04

توجه داشته باشید که زاویه دادن به منشور از لنز یا تغییر موقعیت خود نسبت به خورشید نیز می تواند جلوه های متفاوتی به آن اضافه کند. فاصله بین منشور و لنز دوربین را نیز آزمایش کنید. بعد از چند دقیقه یا چند لحظه، اگر خوش شانس باشید! اثرات منشوری را خواهید دید.

مرحله 4: چند عکس بگیرید!

هنگامی که اثری را که دوست دارید دریافت کردید، نوبت به عکاسی می رسد. اگر توصیه‌ای را که در بالا دادم دنبال کرده‌اید، لنز شما باید (به‌صورت دستی) روی سوژه اصلی‌تان فوکوس کند، اما آخرین بررسی را انجام دهید تا مطمئن شوید نقطه فوکوس را مشخص کرده‌اید.

prism photography 03

دیافراگم نسبتاً باز را انتخاب کنید می‌خواهید منشور را تا زمانی که خود شیشه قابل رویت نباشد محو کنید مطمئن شوید که سرعت شاتر شما به اندازه کافی برای یک تصویر واضح سریع است، سپس عکس بگیرید! البته قبل از ادامه، یک بررسی سریع از تصویر خود در LCD دوربین انجام دهید. از خود بپرسید: آیا اثر را دوست دارم؟ برای محو شدن بیشتر منشور، آن را به لنز نزدیک کنید یا دیافراگم را باز کنید. برای حضور بیشتر شیشه منشور، آن را به سوژه نزدیکتر کنید یا دیافراگم را باریک کنید.

prism photography 08

و هنگامی که بتوانید یک افکت منشور زیبا به طور مداوم ایجاد کنید، سعی کنید منشورها را تغییر دهید! من دائماً بین منشور مثلثی خود و درپوش شیشه ای که هنگام خرید پیدا کردم جابه جا می شوم. منشور آبگیر جلوه ای جالب به نظر می رسد، اما همچنین تمایل دارد تصویر را بیشتر تحریف کند بنابراین آزمایش کردن و دیدن اینکه چه چیزی بهترین کار را می کند سرگرم کننده است!

عکاسی منشوری: کلمات پایانی

prism photography 07

اکنون که این مقاله را به پایان رساندید، آماده هستید تا چند عکس منشوری زیبا از خودتان بگیرید! بنابراین یک منشور شیشه ای بردارید و آن را امتحان کنید. مهمتر از همه، از آن لذت ببرید!

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *