اخبار و مقالات, اخبار گوناگون, امنیت, شبکه‌های اجتماعی

تحت تأثیر قرار گرفتن پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی از آغاز اجرای قانون خدمات دیجیتال اروپا

R 1

“تازه‌ترین گام از پیاده‌سازی قانون خدمات دیجیتال اروپا و تأثیرات آن بر بزرگترین شرکت‌های فناوری”

آنچه که آفلاین ممنوع است باید به صورت آنلاین ممنوع شود – پلتفرم های رسانه های اجتماعی با شروع بزرگترین تغییر قوانین دیجیتال اتحادیه اروپا در تاریخ مواجه شدند.

قانون خدمات دیجیتال (DSA) بخشی از مجموعه مقررات متمرکز بر فناوری است که توسط بلوک 27 کشوری تدوین شده است که برای ایمن نگه داشتن کاربران آنلاین و جلوگیری از انتشار محتوای مضر که غیرقانونی است یا شرایط خدمات یک پلتفرم را نقض می کند، طراحی شده است. مانند ترویج نسل کشی یا بی اشتهایی و …

همچنین به نظر می رسد از حقوق اساسی اروپایی ها مانند حریم خصوصی و آزادی بیان محافظت کند.

از روز جمعه، قانون خدمات دیجیتال اروپا، که به هدف ایجاد استانداردهای مشخص برای فعالیت‌های غول‌های دنیای فناوری ایجاد شده است، به عنوان یک گام مهم از پیاده‌سازی اجرایی شروع به کار کرده است.

شرکت‌های بزرگ فناوری از جمله گوگل، فیس‌بوک، تیک‌تاک و دیگران که در اروپا به فعالیت می‌پردازند، از امروز جمعه ۲۵ اوت (۳ شهریور) موظف به انطباق با قوانین جدیدی هستند که به عنوان پرچم‌دار ترین تلاش‌های اتحادیه اروپا در راستای حفاظت از حریم خصوصی شهروندان شناخته می‌شود.

این قوانین، که در مدت طولانی زمان به تهیه آنها پرداخته شده است، استانداردهایی را برای جلوگیری از انتشار محتوای غیرقانونی مانند کلاهبرداری، تقلب، ترویج نفرت‌پراکنی یا ایجاد تنش‌های نژادی ارائه می‌دهد، همچنین به محافظت از حریم خصوصی و حق آزادی بیان کاربران می‌پردازد. در صورتی که پلتفرم‌های آنلاین این مقررات را نقض کنند، با جریمه‌هایی به میلیاردها دلار مواجه خواهند شد.

DSA تأثیر قابل توجهی بر تجربیاتی که اروپایی ها هنگام باز کردن تلفن های خود یا روشن کردن لپ تاپ های خود دارند، خواهد داشت. نیک کلگ رئیس متا در امور جهانی به اصطلاح پلتفرم‌های آنلاین بسیار بزرگ با بیش از ۴۵ میلیون کاربر فعال ماهانه، که شامل گوگل، فیس‌بوک، تیک تاک، آمازون، ایکس و یوتیوب می‌شود، در صورت عدم رعایت می‌توانند با میلیاردها جریمه روبرو شوند.

ایلان ماسک، مالک شرکت اکس (که پیشتر توییتر نام داشت)، در نخستین اظهارنظر پس از اجرای این قانون جدید اعلام کرده است که شرکت او از مقررات جدید اروپا پیروی خواهد کرد.

در پاسخ به ویدئویی از تیری برتون، کمیسر اروپا در امور بازارهای داخلی، وی در روز جمعه تأکید کرد که شرکت اکس “با تمام توان سخت کار می‌کند” تا به تطابق با قانون خدمات دیجیتال اروپا برسد.

ایلان ماسک نیز از اجرای مقررات جدید استقبال کرده و به آن رضایت دارد.

اما سوال اصلی اینجاست که قانون خدمات دیجیتال جدید اتحادیه اروپا به‌طور دقیق چه محتوایی دارد و چه تأثیراتی برای شرکت‌های بزرگ فناوری به همراه دارد؟

با توجه به قوانین جدید، پلتفرم‌ها مکلف هستند کانال‌های ارتباطی جدیدی را برای کاربران اروپایی ارائه دهند تا این امکان را داشته باشند که محتوای غیرقانونی و محصولات غیرقانونی را گزارش دهند و شرکت‌ها نیز موظف به حذف سریع این موارد شوند.

برای مثال، تیک تاک امکان اضافه کردن گزینه‌ای برای پرچم‌گذاری ویدیوها را فراهم کرده است که به کاربران اجازه می‌دهد مواردی مانند “تقلب یا کلاهبرداری” را گزارش دهند. همچنین کاربران در فیسبوک یا اینستاگرام قادر به خاموش کردن سیستم‌های خودکار توصیه ویدئو یا پست‌ها هستند.

قوانین جدید همچنین تبلیغات به دسته‌های آسیب‌پذیر از افراد را (از جمله کودکان) از طریق تبلیغات ممنوع اعلام می‌کنند و به عنوان مثال، تیک تاک نمی‌تواند به کاربران نوجوان خود تبلیغات هدفمند خاصی را نمایش دهد.

کدام پلتفرم‌ها تحت تأثیر قرار می‌گیرند؟

Schermata 2020 12 18 alle 12.19.05 1

در حال حاضر، ۱۹ پلتفرم بزرگ در دنیای اینترنت به این قوانین جدید مشمول هستند. در دسته رسانه‌های اجتماعی، هشت پلتفرم از جمله تیک تاک، فیس‌بوک، اکس (که سابقاً توییتر بود)، یوتیوب، اینستاگرام، لینکدین، پینترست، و اسنپ چت تحت پوشش این قوانین قرار خواهند گرفت.

علاوه بر این‌ها، پنج بازار آنلاین از جمله آمازون، بوکینگ، علی‌اکسپرس، و زلاندو نیز مکلف به تطبیق با این قوانین جدید هستند.

فروشگاه‌های برنامه‌های تلفن همراه از جمله گوگل پلی و اپل استور، همچنین موتورهای جستجوی گوگل و بینگ مایکروسافت به همراه گوگل مپ و ویکی‌پدیا نیز موظف به رعایت این مقررات جدید می‌شوند.

فهرست اتحادیه اروپا بر اساس اعداد ارائه شده توسط پلتفرم‌ها تهیه می‌شود. پلتفرم‌هایی که بیش از ۴۵ میلیون کاربر (معادل ۱۰ درصد از جمعیت اتحادیه اروپا) دارند، با سطح بالاتری از مقررات مواجه خواهند بود. هرچند برخی پلتفرم‌ها مانند ای‌بی، نتفلیکس و حتی پورن‌هاب در حال حاضر مشمول این قوانین نیستند، اما مقامات اتحادیه اروپا اشاره کرده‌اند که آنها نیز ممکن است در آینده به این فهرست اضافه شوند.

به طور کلی، هر کسب‌وکاری که خدمات دیجیتالی به شهروندان اروپایی ارائه می‌دهد، در نهایت موظف به پیروی از این قوانین خواهد بود. با این حال، کسب‌وکارهای کوچک‌تر مدت زمان بیشتری برای تطبیق با این شرایط جدید دارند و مهلت شش ماهه‌ای دیگری برای انجام این تطبیق وجود دارد.

چه چیزی در حال تغییر است؟

پلتفرم‌ها راه‌های جدیدی را برای کاربران اروپایی ارائه کرده‌اند تا محتوای آنلاین غیرقانونی و محصولات غیرقانونی را علامت‌گذاری کنند، که شرکت‌ها موظف به حذف سریع و عینی آن‌ها خواهند بود. نیک کلگ، رئیس امور جهانی متا در یک پست وبلاگی گفت: DSA «تأثیر قابل توجهی بر تجربیاتی که اروپایی‌ها هنگام باز کردن تلفن‌های خود یا روشن کردن لپ‌تاپ‌های خود دارند، خواهد داشت».

آشا آلن، از مرکز دموکراسی و فناوری، مدیر حمایت برای اروپا، بیان آنلاین و فضای مدنی، به یورونیوز گفت که DSA به کاربران کنترل بیشتری می دهد: “بنابراین به طور خاص، کاربران اکنون شفافیت بیشتری در مورد نحوه اتخاذ تصمیمات تعدیل محتوا خواهند داشت. کاربران در مورد محتوایی که در آن مشارکت می کنند، انتخاب بیشتری خواهند داشت.

بنابراین، برای مثال، می توانند از تبلیغات شخصی انصراف دهند یا می توانند تعیین کنند که محتوا آن‌ها می‌بینند که به‌جای تصمیم‌گیری‌های سیستم‌های توصیه‌گر که مبتنی بر حجم وسیعی از جمع‌آوری داده‌ها هستند، به ترتیب زمانی ارائه می‌شود. مکانیسم‌های بیشتری برای شکایات و مکانیسم‌هایی برای جبران خسارت برای کاربران فردی وجود خواهد داشت.

” دسترسی به ابزارهای موجود فیس بوک و اینستاگرام برای گزارش محتوا آسان تر خواهد بود. آمازون کانال جدیدی را برای گزارش کالاهای مشکوک افتتاح کرد. بر اساس برنامه شرکت مادر چینی ByteDance، TikTok به کاربران یک گزینه اضافی برای پرچم‌گذاری ویدیوها، مانند سخنان مشوق عداوت و آزار، یا کلاهبرداری و کلاهبرداری، داده است که توسط تیم دیگری از کارشناسان بررسی خواهد شد.

شرکت های معترض

از همین حالا، فروشگاه آنلاین زلاندو که در زمینه پوشاک فعالیت می‌کند، اعتراض خود را به دلیل اینکه در فهرست بزرگترین پلتفرم‌های آنلاین قرار گرفته است، اعلام کرده است.

اگرچه زلاندو در حال اجرای سیستم‌های پرچم‌گذاری محتوا برای وب‌سایت خود است، مسئولان آن اعتقاد دارند که محصولات آنها مانند لباس، کیف و کفش، تهدیدی سیستماتیک مشابه سایر پلتفرم‌ها ندارند و به نظر نمی‌رسد که واقعاً در همان دسته قرار گیرند.

همچنین، آمازون نیز شکایت مشابهی را به دادگاه عالی اتحادیه اروپا ارائه داده است.

تبعات عدم پیروی

اما اگر شرکت‌ها از این قوانین پیروی نکنند، تبعات آن می‌تواند جلب جریمه‌هایی به ارزش ۶ درصد از درآمد جهانی آنها باشد، که این رقم می‌تواند به میلیاردها دلار برسد، و یا حتی ممنوعیت‌های خاصی از جانب اتحادیه اروپا را به همراه داشته باشد.

با این حال، تخصصی‌ها تصور نمی‌کنند که جریمه‌های مرتبط با تخلف‌های جزئی از مقررات، مانند حذف یک ویدیوی خاص که ممکن است محتوای نفرت‌پراکنی داشته باشد، به صورت فوری اعمال شود. به طور عمده، این قوانین در این فاز به کار می‌روند تا مقامات بررسی کنند که آیا شرکت‌های فناوری اقدامات مناسبی برای کاهش آثار مخربی که از طریق الگوریتم‌های خود به کاربران وارد می‌شود، انجام می‌دهند یا خیر.

با این واقعیت، آنها باید به کارشناسان کمیسیون اروپا اجازه دهند تا روش کار الگوریتم‌های آنها را بررسی کنند. پلتفرم‌های بزرگ باید در این مدت ریسک‌هایی که ممکن است در سیستم‌هایشان به وجود آید را شناسایی کرده و در رفع یا کاهش آثار آن‌ها تلاش کنند. این ارزیابی‌ها تا پایان ماه اوت انجام می‌شوند و سپس به طور مستقل حسابرسی خواهند شد.

تأثیرات این قوانین در سطح جهانی چیست؟

قوانین جدید خدمات دیجیتال، اگرچه در ابتدا به مناطق اروپایی محدود می‌شوند، ممکن است تأثیرات جهانی داشته باشند.

یکی از تأثیرات این قوانین که می‌تواند جهانی باشد، مربوط به ویکی‌پدیا است. ویکی‌پدیا در حال اصلاح برخی از سیاست‌ها و شرایط استفاده خود برای “کاربران و محتوای مشکل‌ساز” در سراسر جهان است. بنیاد غیرانتفاعی ویکی‌مدیا، مالک ویکی‌پدیا، اعلام کرده که این تغییرات به اروپا محدود نمی‌شود و “در سطح جهانی اجرا خواهد شد.”

پلتفرم اسنپ چت نیز اقدامات مشابهی را در دستور کار خود قرار داده است.

بروتون میکوا، کارشناس قانونگذاری دیجیتال، در این خصوص توضیح می‌دهد: “مقررات مرتبط با شبکه‌هایی که در سطح جهانی عمل می‌کنند، به طور معمول قابل تفکیک جغرافیایی نیست. به عبارت دیگر، وقتی شما این نوع محدودیت‌ها را در یک منطقه اجرا می‌کنید، اثراتی موج‌دار ایجاد می‌شود که تأثیراتش به فراتر از مرزهای اروپا می‌رسد.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *