آموزش, آموزش عکاسی دیجیتال

تنظیمات عکاسی از حیوانات خانگی: راهنمای نهایی

Dog outdoors

آیا به دنبال ثبت تصاویر زیبا از حیوانات خانگی هستید؟ پس باید به تنظیمات عکاسی حیوان خانگی خود تسلط داشته باشید. متأسفانه، انجام تنظیمات مربوط به حیوانات خانگی می تواند چالش برانگیز باشد، به همین دلیل است که برخی از عکاسان کسانی که برای یک چالش آماده نیستند! به شما می گوید “هرگز از حیوانات یا کودکان عکس نگیرید.” خوشبختانه، زمانی که شما صبور هستید و چند نکته ساده برای هدایت تصمیمات خود دارید، تنظیم تنظیمات خود چندان سخت نیست، و این همان چیزی است که این مقاله در مورد آن است.

در زیر، تمام تنظیمات کلیدی برای عکاسی از حیوانات خانگی، از جمله سرعت شاتر، دیافراگم و ISO را شرح می دهم. من توضیح می‌دهم که چگونه باید تنظیمات خود را برای عکس‌های واضح و با کیفیت بالا تنظیم کنید، و همچنین چندین نکته برای ارتقاء سطح عکس‌های حیوان خانگی شما ارائه می‌دهم.

چگونه تنظیمات عکاسی از حیوانات خانگی را مانند یک حرفه ای مدیریت کنیم

حیوانات خانگی ما بخشی از خانواده ما هستند. طبیعتاً ما می خواهیم عکس های دوست داشتنی از آنها داشته باشیم. اما برای گرفتن بهترین عکس ها، باید یاد بگیریم که تنظیمات مناسب را با دقت انتخاب کنیم! در این بخش نحوه انتخاب بهترین تنظیمات اولیه برای عکس حیوانات خانگی را توضیح می دهم. من به حرکت انجماد توجه ویژه ای می کنم – زیرا ثبت حرکت غیرقابل پیش بینی یک جنبه کلیدی عکاسی از حیوانات خانگی است (و جنبه ای که آن را بسیار چالش برانگیز می کند). تنظیم صحیح تنظیمات دوربین برای کنترل حرکت سریع و گرفتن عکس‌های با فوکوس واضح، تعداد فایل‌های قابل استفاده‌ای را که تولید می‌کنید به‌طور چشمگیری افزایش می‌دهد.

البته تنظیمات مناسب به حیوانات خانگی شما نیز بستگی دارد. عکاسی از برخی حیوانات خانگی بسیار چالش برانگیزتر از سایرین است اما حیوانات خانگی چالش برانگیزتر نیز می توانند شگفت انگیزترین عکس ها را ایجاد کنند. گرفتن چند عکس مناسب از یک لاک پشت خانگی بسیار آسان است. اما در حالی که یک توله سگ جست و خیز میکند برای عکاسی به تلاش بسیار بیشتری نیاز دارد، نتایج می تواند بسیار مفیدتر باشد.

1. در حالت دستی عکس بگیرید

بهترین راه برای مدیریت تنظیمات دوربین برای عکاسی از حیوانات خانگی، استفاده از حالت دستی است. من عکس‌هایم را اینگونه می‌گیرم، زیرا وقتی از حالت دستی استفاده می‌کنم، از هر یک از تنظیمات نوردهی (یعنی مثلث نوردهی) آگاه می‌مانم. از این گذشته، با انتخاب حالت دستی، باید به صورت دستی سرعت شاتر، دیافراگم و ISO را شماره گیری کنید.

حالت دستی از شما می‌خواهد که به دقت در مورد سرعت شاتر خود فکر کنید و با انتخاب صحیح سرعت شاتر، می‌توانید مطمئن شوید که شاتر دوربین شما به سرعت روشن می‌شود و هنگامی که سوژه شما حرکت می‌کند هیچ تاری حرکتی مشاهده نمی‌کنید. حالت دستی همچنین از شما می‌خواهد در مورد دیافراگم خود فکر کنید، که عمق میدان تصویر را تعیین می‌کند (یعنی چقدر از عکس در فوکوس است). دیافراگم همچنین به شما کمک می کند نور بیشتری وارد کنید، بنابراین سرعت شاتر سریع تر (و عکس های واضح تر) را ممکن می کند. و حالت دستی از شما می خواهد که در مورد تنظیم ISO خود فکر کنید، که هم بر نوردهی تصویر و هم بر کیفیت تصویر تأثیر می گذارد.

dog closeup

Nikon D800 | 35mm | f/4 | 1/400s | ISO 800

2. یک سرعت شاتر سریع برای ثابت کردن حرکت حیوانات خانگی انتخاب کنید

سرعت شاتر یک تنظیمات عکاسی از حیوانات خانگی است که باید درست انجام دهید. بسیاری از حیوانات خانگی حرکت می کنند و می توانند سریع و در زمان های غیرقابل پیش بینی حرکت کنند. اگر سرعت شاتر شما به اندازه کافی سریع باشد، حرکت حیوانات را متوقف می کند، اما اگر خیلی کند باشد، یک عکس تار (خراب شده!) دریافت خواهید کرد. اکنون، هرچه سرعت شاتر بیشتر باشد، شانس بیشتری برای جلوگیری از تاری حرکت خواهید داشت، حتی اگر حیوان خانگی شما حرکت کند. در تجربه من، 1/250s کندترین سرعت شاتر “ایمن” است. آهسته تر حرکت کنید و حیوان خانگی در حال حرکت احتمالا تصویر را محو می کند.

با این حال، اگر حیوان خانگی شما بسیار سریع در حال حرکت است، باید سرعت شاتر خود را بیش از 1/250 ثانیه افزایش دهید. به عنوان مثال، هنگام عکاسی از این کبوتر، از سرعت شاتر 1/5000 ثانیه برای ثابت کردن حرکت بال استفاده کردم:

dove

Nikon D700 | 105mm | f/2.5 | 1/5000s | ISO 200

حتی حیوانات در حال استراحت یا نشستن نیز می توانند به طور غیرقابل پیش بینی حرکت کنند (معمولاً زمانی که شما نمی خواهید!). این عملکرد، زمانی که به درستی ثابت شود، می تواند عکس های فوق العاده ای ایجاد کند، اما باید سرعت شاتر خود را به اندازه کافی بالا نگه دارید تا لحظه را ثبت کنید. به هر حال، سرعت شاتر فقط به وضوح تصویر نیست. این امر بر نوردهی تصویر نیز تأثیر می‌گذارد هر چه سرعت شاتر بیشتر باشد، تصویر تیره‌تر می‌شود بنابراین باید سرعت شاتر خود را در رابطه با دیافراگم و تنظیمات ISO تنظیم کنید تا عکس‌هایی با نوردهی خوب بگیرید.

Dog outdoors

Nikon D800 | 105mm | f/4 | 1/500s | ISO 400

3. دیافراگم خود را برای عمق میدان مناسب تنظیم کنید

هنگام انجام عکاسی از حیوانات خانگی، توصیه می کنم با تنظیم سرعت شاتر شروع کنید و سپس فوراً دیافراگم را انتخاب کنید. همانطور که در بالا اشاره کردم، دیافراگم بر دو عنصر اصلی تصویر تأثیر می گذارد:

  1. عمق میدان یا مقداری که سوژه در فوکوس است.
  2. نوردهی تصویر

ابتدا، اجازه دهید به عمق میدان بپردازیم: هرچه دیافراگم بازتر باشد، عمق میدان کم‌تر است. با دیافراگم باز (به عنوان مثال، f/2.8)، شما کمتر بر حیوان خانگی خود فوکوس می‌کنید، که می‌تواند مشکل‌ساز باشد اگرچه بسته به اثری که دنبال می‌کنید می‌تواند زیبا به نظر برسد. توجه داشته باشید که با نزدیک‌تر شدن به حیوان خانگی، عمق میدان به‌طور پیوسته باریک‌تر می‌شود. بنابراین اگر از دیافراگم باز استفاده کنید و از یک حیوان خانگی از نمای نزدیک عکس بگیرید، عمق میدان بسیار کم خواهد بود. به نحوه محو شدن پس‌زمینه در تصویر زیر توجه کنید:

blue eyed cat

Nikon D700 | 65mm | f/3.5 | 1/1250s | ISO 500

تأثیر دیافراگم بر نوردهی تصویر

هرچه دیافراگم بازتر باشد، نور بیشتری به سنسور برخورد می‌کند و تصویر روشن‌تر می‌شود. اگر به سرعت شاتر سریع نیاز دارید، می توانید از آن به نفع خود استفاده کنید. به سادگی دیافراگم خود را باز کنید، سپس سرعت شاتر را بدون نگرانی در مورد نوردهی زیاد کم کنید. متأسفانه، گستردگی دیافراگم نامحدود نیست. هر لنز دارای حداکثر دیافراگم است که نمی تواند از آن عبور کند. لنز کیت همراه دوربین شما ممکن است حداکثر دیافراگم f/3.5 داشته باشد اما لنزهای پرایم و لنزهای زوم گران‌تر دارای دیافراگم‌های بازتری هستند که به شما امکان می‌دهند از سرعت شاتر سریع‌تر حتی در نور کم استفاده کنید. اگر نیاز به استفاده از سرعت شاتر سریع‌تری دارید اما نمی‌توانید دیافراگم خود را بیشتر باز کنید، گزینه دیگری دارید، همانطور که در بخش بعدی به آن اشاره می‌کنم.

4. ISO خود را تا حد امکان پایین نگه دارید

ISO اغلب به عنوان حساسیت دوربین شما به نور نامیده می شود، و اگرچه این کاملاً درست نیست، اما تقریب خوبی از اثرات آن است. هر چه ISO بالاتر باشد، نوردهی روشن‌تر است اگرچه ISOهای بالاتر جلوه‌های نویز تصویری ناخوشایندی ایجاد می‌کنند که به راحتی می‌تواند تصاویر شما را خراب کند. بنابراین، توصیه می کنم از ISO به عنوان پایه تنظیمات عکاسی از حیوانات خانگی خود استفاده کنید. کمترین ISO بومی ارائه شده توسط دوربین خود را انتخاب کنید و آن را تنظیم نکنید مگر اینکه نور به میزان قابل توجهی تغییر کند.

اگر نور کم باشد، ممکن است متوجه شوید که سرعت شاتر بالا و دیافراگم عالی به شما یک عکس با نوردهی کم می دهد. در چنین مواردی، برای نوردهی بهتر باید ISO خود را تقویت کنید، و این اشکالی ندارد. فقط به یاد داشته باشید که ISO بالاتر نویز بیشتری تولید می کند، بنابراین هرگز نباید ISO خود را بی جهت افزایش دهید. برای مثال، اگر در حال عکاسی از یک سگ هستید، می‌خواهید حداقل سرعت شاتر خود را در 1/250 ثانیه نگه دارید. اما در نور کم در ISO 100 با دیافراگم f/2.8 باز، ممکن است متوجه شوید که برای دریافت نوردهی خوب به سرعت شاتر 1/60 ثانیه نیاز دارید. پس چیکار میکنی؟

می توانید سرعت شاتر خود را روی 1/60 ثانیه بگذارید، اما این بسیار خطرناک است. اگر سگ شما حتی کمی حرکت کند، تصویر تار می شود. با این حال، با افزایش ISO خود به 400، می توانید با خیال راحت سرعت شاتر خود را به 1/250 ثانیه افزایش دهید و همان نوردهی را حفظ کنید. و اگر نوردهی را به ISO 800 تغییر دهید، می توانید از سرعت شاتر 1/500 ثانیه استفاده کنید که حتی ایمن تر است. در پایان روز، تصمیم با شماست و به سوژه، تجهیزات دوربین و موقعیت شما بستگی دارد. اما در حالی که خوب است ISO خود را تا حد امکان پایین نگه دارید، از تقویت آن در صورت لزوم نترسید!

flying dove

Nikon D700 | 105mm | f/8 | 1/500s | ISO 200

نکات تنظیمات عکاسی از حیوانات خانگی

در این بخش، چند نکته سریع برای بهترین تنظیمات عکاسی از حیوانات خانگی ارائه می‌دهم که با این موارد شروع می‌شود:

1. حالت فوکوس مناسب را انتخاب کنید

تمرکز حین عکاسی از حیوانات خانگی اغلب یک چالش بزرگ است. خوشبختانه، بسیاری از مدل‌های جدید دوربین دارای حالت فوکوس هستند که به طور خودکار چشم حیوانات را تشخیص می‌دهد، و اگر این گزینه برای شماست، توصیه می‌کنم آن را امتحان کنید. هنگام استفاده از فوکوس خودکار چشم حیوانات، دوربین سعی می‌کند روی چشم‌های حیوان خانگی شما فوکوس کند و نیازی نیست زمان زیادی را صرف فکر کردن در مورد فوکوس کنید. به عبارت دیگر، یک چیز کمتر برای مدیریت خواهید داشت!

اگر AF چشم حیوانات ندارید، چند گزینه دارید. هدف همیشه باید این باشد که چشم حیوان خانگی خود را در کانون توجه قرار دهید، اما کار با نقاط فوکوس متعدد ممکن است کمی ضربه بخورد. گاهی اوقات دوربین چشم را انتخاب می کند. مواقع دیگر ممکن است اینطور نباشد. استفاده از حالت فوکوس خودکار تک نقطه ای نیاز به تمرین دارد، اما کنترل دقیق تری بر نقطه فوکوس به شما می دهد، بنابراین ارزش توجه دارد. در واقع، اگر دوربین شما فوکوس خودکار تشخیص چشم را ارائه نمی دهد، من به شما توصیه می کنم که به سادگی با سایر حالت های آن آزمایش کنید تا زمانی که حالت مناسب را پیدا کنید.

snake

Nikon D800 | 105mm | f/11 | 1/200s | ISO 400

2. از استفاده از نور مصنوعی نترسید

مطمئناً، می‌توانید عکس‌های فوق‌العاده‌ای از حیوانات در نور طبیعی بگیرید اما زمانی که نور کافی وجود ندارد، سعی کنید مقداری از آن را اضافه کنید! به نظر من، نورپردازی مداوم اغلب بهتر از فلاش است (ممکن است حیوان خانگی شما هنگام روشن شدن فلاش واکنش نامطلوبی نشان دهد، که نتیجه مورد نظر شما نیست). با اضافه کردن یک نور پیوسته شروع کنید و موقعیت های مختلف نور را آزمایش کنید (خاموش به کنار، در 45 درجه، مستقیماً پشت دوربین و غیره). توجه داشته باشید که نور اضافی به شما امکان می دهد از سرعت شاتر سریعتر و/یا تنظیم دیافراگم باریک استفاده کنید. به عبارت دیگر، نور مصنوعی انعطاف پذیری بیشتر را تضمین می کند!

3. از حالت عکاسی پیاپی برای ثبت لحظه های چند ثانیه ای استفاده کنید

من به شدت توصیه می کنم هنگام عکاسی از بیشتر حیوانات از حالت پشت سر هم استفاده کنید که به عنوان حالت عکاسی مداوم آن نیز شناخته می شود. با فعال بودن حالت پشت سر هم، وقتی دکمه شاتر را نگه می دارید، دوربین شما یک سری عکس با سرعت بالا می گیرد. به این ترتیب، می توانید بهترین لحظات را بدون زمان بندی کامل ثبت کنید.

بنابراین حالت پشت سر هم دوربین خود را انتخاب کنید، سپس هر زمان که حیوان خانگی شروع به انجام کار جالبی کرد به سادگی دکمه شاتر را نگه دارید و به عکس‌هایی از سریع‌ترین اقدام (و حتی عبارات زودگذر) نگاه کنید.

snake couple

Nikon D800 | 105mm | f/11 | 1/250s | ISO 400

البته، حواستان به تعداد عکس‌هایی باشد که می‌گیرید. به یاد داشته باشید که برای انتخاب بهترین ها باید همه آنها را بررسی کنید!

تنظیمات عکاسی از حیوانات خانگی: کلمات پایانی

field dog

Nikon D800 | 35mm | f/5 | 1/400 sec | ISO 800

اکنون که این مقاله را به پایان رساندید، بهترین تنظیمات برای عکاسی از حیوانات خانگی را می شناسید و می دانید که چگونه تنظیمات پیشرفته مناسب را برای به دست آوردن یک نتیجه درجه یک انتخاب کنید. به یاد داشته باشید: سرعت شاتر بسیار مهم است. اگر شاتر دوربین خیلی کند باشد، در معرض خطر خراب کردن عکس‌هایتان با تاری حرکت هستید بنابراین به مقدار سرعت شاتر دقت کنید! مهمتر از همه، با این حال، از آن لذت ببرید! اگر سرگرم بشوید، حیوان خانگی شما نیز به احتمال زیاد سرگرم می‌شود و عکس‌های فوق‌العاده‌ای می‌سازد!

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *