آموزش عکاسی دیجیتال

موبایل گرافی – 11 نکته آموزش عکاسی با موبایل که باید بدانید

adb0e2c465ae2a4b7698a8901fdbb177

موبایل گرافی (عکاسی با موبایل)

همانطور که بارها در این مقاله به روش های مختلف عکاسی را معنی کردیم بار دیگر اشاره ای به این بخش داریم که عکاسی در واقع روش عکاسی و عکسبرداری است، عکاسی همان فتوگرافی است که در آن فتو به معنای نور و گرافی به معنی ثبت کردن است، عکاسی یعنی ثبت کردن یک قاب و عکس ایده آل با استفاده از نور که این نور می تواند مصنوعی یا طبیعی باشد.  عکاسی حرفه ای با استفاده از دوربین های حرفه ای انجام می شود، اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی برای استفاده های روزمره از موبایل نیز برای عکاسی استفاده می شود و عکاسی در این زمینه با پیشرفت بشر و ساخت موبایل های پیشرفته و دارای چند لنز رواج پیدا کرده است.

6ba5bc4fe4c3f704112d0ba94020f4c2

موبایل گرافی

امروزه با وجود موبایل هایی که دارای چند لنز واید و تله و نرمال هستند و تنظیمات پیشرفته دارند، عکاسی راحت تر است و بعضی از افراد این عقیده را دارند که دیگر نیازی به دوربین های حرفه ای نیست که البته مخالفان زیادی برای این تفکر وجود دارد. افراد زیادی هستند که دوربین در دست دارند یا موبایل دارند، اما آن چیزی که باعث می شود به یک نفر عکاس بگویند دید قوی و نگاه متفاوت او است که باعث خلق قاب های به یادماندنی می شود. برای ثبت یک عکس ایده آل باید به نکاتی مثل نقطه فوکوس، ترکیب بندی، نوردهی و … توجه کنیم، در ادامه نکاتی را مطرح می کنیم تا با مطالعه آن ها در این زمینه پیشرفت کنید.

84ca205fe6bc691c41c3bfe5a2820a15

1. قبل از شروع عکاسی باید لنز را پاک کنیم

ما در طول روز استفاده های زیادی از موبایل خود داریم، به همین خاطر ممکن است گرد و خاک، اثر انگشت، چربی، کثیفی و … به روی لنز باعث تاری و بی کیفیت شدن عکس بشود، بنابراین قبل از عکس گرفتن باید لنز خود را برسی کنیم، زیرا اگر کثیفی روی لنز باشد هر چه که برای کادربندی و گرفتن عکس وقت بگذاریم و عکس خوب بگیریم، اگر به این موضوع توجه نکنیم عکس های بی کیفیتی ثبت می کنیم، برای تمیز کردن لنز باید از دستمال های مخصوص لنز استفاده کنیم تا آسیبی به آن وارد نشود.

مطلب پیشنهادی:  آموزش عکاسی حرفه ای از طلا و جواهرات

5bbf4a75e68db03be98166f8f87acd4b

2. مطمئن باشید سوژه در فوکوس کامل است

مهم ترین نکته ای که در عکاسی حرفه ای و مبتدی باید به آن توجه کنیم فوکوس کامل عکس است، البته گاهی اوقات ما نیاز داریم سوژه اصلی در نقطه فوکوس قرار بگیرد و بقیه کادر فولو باشد، برای تعیین نقطه فوکوس در آیفون و سایر گوشی های اندروید با یک ذربه به روی صفحه ی نمایش می توانیم یک نقطه را برای فوکوس کامل انتخاب کنیم، ما می توانیم با استفاده از فوکوس و فولو عکس های ایده آلی را ثبت کنیم.

ac0071f018d6ac7568394853c44cef1f

3.نوردهی را به صورت دستی انجام دهیم

وقتی شما یک نقطه فوکوس را انتخاب می کنید نوردهی از آن نقطه انجام می شود و این ممکن است برای عکس خوب نباشد و بقیه نقاط کادر تاریک باشد یا خیلی روشن این اتفاق در صورتی می افتد که دوربین نورسنجی را به صورت خودکار انجام بدهد، بنابراین برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است که نورسنجی به صورت دستی و توسط خودمان کنترل بشود. در بیشتر موبایل ها این امکان وجود دارد که برای مثال ایزو، وایت بالانس، سرعت شاتر، دیافراگم و … را خودمان تنظیم کنیم و نوردهی مورد قبولی برای عکس انجام بدهیم، پس بهتر است همیشه از نورسنجی دستی استفاده کنیم.

4990974d150d0de5e6e15a1454fe6b0f

4.از زوم دیجیتال استفاده نکنیم

دوربین موبایل ها از قابلیت زومی برخوردارند که با باز و بسته کردن انگشتان دست بر روی صفحه ی نمایش زوم می شود، در بسیاری از موبایل ها این زوم ها دیجیتال است نه اپتیکال به همین دلیل با استفاده از این زوم عکس برش (Crop) می خورد، بنابراین هر چه که بیشتر زوم بشود مقدار بیشتری از عکس Crop می شود، پس بهتر است که در استفاده از دوربین موبایل از زوم استفاده نشود و به جای آن به سوژه نزدیک بشویم تا آسیبی به عکس وارد نشود، در صورتی که امکان آن وجود نداشت که به سوژه نزدیک بشویم می توانیم بعد از عکاسی با استفاده از برنامه های ویرایش تصویر آن را برش بزنیم تا کم تر آسیب ببیند.

5.موبایل را ثابت نگه داریم

هنگام عکاسی با دوربین یا موبایل مخصوصاً در نور کم یا شب نیاز است که موبایل یا دوربین در دست را کاملاً ثابت نگه داریم، این کار از تار و بی کیفیت شدن عکس جلوگیری می کند، زیرا وقتی نور کم باشد نیاز است از سرعت شاتر پایین تری استفاده بشود، بنابراین دست عکاس تکان می خورد و امکان تار افتادن عکس خیلی بیشتر می شود، پس هنگام عکاسی با موبایل یا دوربین سعی کنید از کوچک ترین لرزش در دست جلوگیری کنید، همچنین سه پایه های بسیاری برای ثابت نگه داشتن موبایل وجود دارد که می توان از آن ها استفاده کرد، پیشنهاد می شود در هنگام استفاده از سه پایه موبایل را روی تایمر 3 ثانیه ای قرار بدهید و از موبایل خود فاصله بگیرید که تماسی با آن نداشته باشید و کوچک ترین لرزشی در موبایل خود ایجاد نکنید، تا بتوان عکس های با کیفیتی ثبت کرد.

مطلب پیشنهادی:  13 نکته برای عکاسی پرتره

6.استفاده از قانون یک سوم

علاوه بر فوکوس و نوردهی ترکیب بندی صحیح برای گرفتن عکس های ایده آل از اهمیت زیادی برخورداراست، یکی از مواردی که برای تهیه یک عکس قابل قبول به ما کمک می کند استفاده از قانون یک سوم است که باعث می شود عکس هایی متعادل و جذب کننده ای ثبت کرد. برای استفاده از قانون یک سوم باید کادر را به صورت فرضی با دو خط افقی و عمودی به سه قسمت از افق و سه قسمت از عمود تقسیم کرد، که البته بسیاری از موبایل ها این قابلیت را دارند که این تقسیم بندی را در دوربین آن ها مشاهده کنیم. اگر سوژه مهمی که می خواهیم در کادر خود بگنجانیم روی محل تقاطع خط ها یا روی خطوط آن قرار بدهیم باعث می شود که عکس ایده آلی از لحاظ کادربندی داشته باشیم.

8e5e15c4e6d09c8333a17843461041a9

7.از خطوط بهره بگیرید

استفاده از خطوط باعث می شود که یک کادر قابل قبول داشته باشیم، اما این اتفاق زمانی می افتد که ما به طور صحیح از این خطوط استفاده کنیم، ما باید به گونه ای از خط های عمودی و افقی استفاده کنیم و آن ها را در تصویرمان بگنجانیم و که آن ها چشم بیننده را به یک نقطه هدایت کنند یا به عبارتی دیگر راهنما کنند، به همین خاطر است که به این خطوط خطوط راهنما می گویند.

8.از زاویه دید های مختلفی عکس بگیریم

برای عکاسی از یک سوژه باید تمام زوایا را در نظر داشته باشیم و همه ی آن ها را تجربه کنیم تا به یک زاویه مورد قبول برسیم، برای مثال هم به صورت ایستاده عکس بگیریم، هم نشسته و هم از زاویه پایین، انجام این کار با استفاده از موبایل خیلی راحت تر است و این به دلیل وزن کم و ابعادش است.

مطلب پیشنهادی:  رازهای عکاسی پرتره‌های ماندگار

9.تعداد زیادی عکس بگیریم

برای رسیدن به عکس مورد قبول و ایده آل نیاز به تمرین خیلی زیادی دارید و تنها تمرینی که برای کار عکاسی می توان انجام داد زیاد عکس گرفتن است، شما باید عکسی که گرفتید را برای خود نقد کنید و عیب و ایراد های آن را کشف و تلاش برای از بین بردن آن ها بکنید و در عکس بعدی سعی کنید ایرادات عکس قبل را نداشته باشید و همین طور ادامه بدهید تا به یک عکاس حرفه ای تبدیل شوید.

2b16a44bb65751bb0ebe5d8b42644bc4

10.استفاده از حالت پانوراما

با استفاده از حالت پانوراما می توان از یک فضای گستره عکاسی کرد و زاویه دید وسیعی داشت تا جایی که می توان به صورت 360 درجه عکاسی کرد، برای این کار اکثراً موبایل را به صورت افقی نگه می دارند و پس از فشار دادن دکمه شاتر موبایل را می چرخانند و پس از رسیدن به انتهای مدنظر دوباره دکمه شاتر را فشار می دهند.

11.عکس های خود را بیش از حد ویرایش نکنید

ویرایش یک عکس برای این است که ایرادات عکس از بین برود ولی بسیاری از عکاسان تازه کار با این تفکر که می توانند با استفاده از ویرایش یک عکس بد را به یک عکس خوب تبدیل کنند در این کار زیاده روی می کنند و بیش از حد از ویرایش استفاده می کنند، درواقع ویرایش برای تقویت یک عکس خوب است، که هر کسی با گذشت زمان و حرفه ای شدن به این نتیجه خواهد رسید، بنابراین قبل از حرفه ای شدن در هنگام ویرایش تنها کافی است کمی رنگ و نور عکس را تنظیم کنید.

bd6fd20524553da5f0504d31e4134500

با توجه به نکاتی که گفته شد شما می توانید قبل از اینکه عکاسی را به صورت حرفه ای شروع کنید با استفاده از موبایل عکاسی کنید و ایرادات خود را بر طرف کنید و بعد از آن اقدام به خرید دوربین کنید و عکاسی را به صورت حرفه ای آغاز کنید، همچنین شما می توانید با بکارگیری نکاتی که گفته شد در زمینه موبایل گرافی عکس های ایده آلی را ثبت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *