آموزش عکاسی موبایل

راهنمای عکاسی منظره و 12 نکته

Wheatfield e1696845045282

روزهایی که به یک دوربین حرفه‌ای نیاز داشتید تا چشم‌اندازهای دلنشین را به تصویر بکشید، به پایان رسیده است. با گوشی‌های هوشمند امروزی، به راحتی می‌توانید چشم‌اندازهای زیبا را به تصویر بکشید. کافیست گوشی خود را بیرون بیاورید و عکس بگیرید.

بله، دوربین‌ گوشی‌های هوشمند معایب خود را دارند، مانند حسگرهای کوچکتر و کنترل کمتر اما حتی با این معایب، گوشی‌های همراه به راحتی قادر به گرفتن عکس‌های زیبا هستند. من اغلب هنگام عکاسی در فضای باز از گوشی‌ استفاده می‌کنم و به شما هم پیشنهاد می‌کنم که همین کار را بکنید.

در پایان بهترین دوربین، دوربینی است که همراه خود دارید. دوربین حرفه‌ای از نوع DSLR یا mirrorless که ممکن است داشته باشید، کاملاً بی‌ارزش است اگر در خودرویتان، اتاق هتل یا خانه‌تان باشد و زمانی که فرصتی برای عکس‌گرفتن عالی پیش آمده باشد، در دسترس نباشد اما گوشی موبایل همیشه همراه شماست.

در ادامه به آموزش چگونگی عکاسی از مناظر با گوشی موبایل می پردازیم.

13 نکته برای عکاسی از مناظر زیبا با گوشی موبایل

عکاسی مناظر، ساختاری که با گوشی هوشمند یا دوربین برجسته‌ای از نوع mirrorless (بدون آینه) ثبت می‌شود، نیاز به صبر، انتخاب دقیق تنظیمات، مراقبت از نور و موارد دیگر دارد. در این بخش، چند نکته و ترفند را به اشتراک می‌گذارم تا نتایج عکاسی‌تان را بهبود بخشید.

1. عکس بگیرید، عکس فوری نگیرید

برای تبدیل شدن به یک عکاس بهتر، باید از ایده اینکه شما (عکس می‌گیرید) فراتر بروید. آنسل آدامز به طور مختصر گفت: (شما عکس نمی‌گیرید، شما آن را می‌سازید.)

تفاوت چیست؟ شما باید درباره این که سعی دارید چه پیامی را با عکس خود منتقل کنید فکر کنید، سپس همه تلاش خود را بکنید تا آن را در عکس خود جای دهید. یک روش دیگر برای توصیف این موضوع این است: عکس‌های سریعی توسط افرادی گرفته می‌شوند که فقط دوربین را به سمت موضوع برده و عکس می‌گیرند. اما عکس‌ها توسط هنرمندانی ساخته می‌شوند که به دقت به تصویری که در حال ایجاد آن هستند، فکر می‌کنند.

digicenter.ir007 e1696846472553

در نهایت، اهمیتی ندارد که از چه وسیله‌ای استفاده می‌کنید، گوشی هوشمند یا دوربین دیجیتال حرفه‌ای. افکار شما اهمیت دارد. عموماً نیازی به عکاسی منظره با عجله نیست، بنابراین آهسته عکس بگیرید و به آنچه که در حال انجام آن هستید فکر کنید.

اگر فقط یک نکته از این مقاله را انتخاب می‌کنید، اطمینان حاصل کنید که این نکته باشد. عکاسی مناظر با گوشی هوشمند شما به شدت جلوتر از سایر افرادی خواهد بود که فقط دوربین را به سمت سوژه می برند و عکس می‌گیرند.

2. ترکیبی مناسب انتخاب کنید

ترکیب تصویر، در عکاسی حتی با دوربین‌های مختلف، اهمیت بسیاری دارد.

بنابراین، تکنیک‌های ترکیبی مانند قانون یک سوم را مطالعه کنید. (border patrol) عکس خود را بررسی کنید و عواملی که در لبه‌های فریم ممکن است حواس‌پرتی ایجاد کنند را جستجو کنید.

در نظر داشته باشید که باید از حالت عمودی یا افقی برای عکس خود استفاده کنید. فقط به این دلیل که معمولاً گوشی خود را عمودی نگه می‌دارید، به این معنا نیست که همیشه باید عکس‌ها را به این شکل بگیرید. در واقع، اغلب تصاویر مناظر از ترکیب حالت افقی بهره‌مند می‌شوند.

digicenter.ir006 e1696846599116

بدون شک، در برخی مواقع حالت عمودی برای یک عکس مناسب‌تر است. به لطف حسگرهای کوچک و لنزهای گسترده، گوشی‌های هوشمند دارای عمق میدان عالی هستند که می‌تواند تصاویر زیبایی ایجاد کند که از نزدیک تا دور (با تمامی اجزای تصویر از جلو تا افق) به صورت واضح و روشن نمایش داده شود.

توجه داشته باشید که ایجاد چنین عمق میدان گسترده‌ای نیاز به دیافراگم بسیار باریک یا حتی اجرای ترکیب فوکوس در یک دوربین DSLR دارد. اما در دوربین گوشی هوشمند، هیچ نیازی به هیچ اقدام اضافی‌ای نیست.

3. دنبال نور باشید

از آنجایی که اکثر زمان گوشی‌های هوشمندمان را همراه داریم، می‌توانیم هر زمان که بخواهیم عکس بگیریم. اما تصاویر در آفتاب نیمه‌روز معمولاً بدون توجه به دوربینی که استفاده می‌کنید، زیبا به نظر نمی‌آیند. نور مناسب همیشه باعث ایجاد عکس‌های بهتر می‌شود.

digicenter.ir008 1 e1696846727795

پس اگر بتوانید عکاسی مناظر با گوشی هوشمند خود را در صبح زود یاعصرگاه (ساعت‌های جادویی) انجام دهید، تقریباً همیشه با تصاویری جذابتر مواجه خواهید شد. دوربین‌های هوشمند مدرن نیز در عکاسی در شرایط نور کم پیشرفت و ارتقا داشته اند، بنابراین عکاسی در شب را فراموش نکنید.

4. تنظیمات گوشی هوشمند خود را کنترل کنید

عکاسان مبتدی، حتی با دوربین‌های با کیفیت بالا، اغلب به سادگی حالت‌های خودکار را انتخاب می‌کنند و به دوربین اجازه می‌دهند تا فوکوس، دیافراگم، سرعت شاتر، ISO و بالانس سفید را تعیین کند.

اما در حالی که دوربین‌های اولیه گوشی‌های هوشمند هیچ گزینه‌ای برای کنترل دستی نداشتند، اکثر دوربین‌های هوشمند مدرن اکنون کنترل دستی کامل را برای تنظیمات دوربین ارائه می‌دهند. همچنین می‌توانید برنامه‌هایی را پیدا کنید که کنترل دوربین شما را گسترش می‌دهند، مانند ProCam X برای دستگاه‌های اندرویدی و Camera+ برای آیفون‌.

با کنترل تنظیمات دوربین خود، می‌توانید عکس‌های بهتری از مناظر ایجاد کنید بنابراین حتماً این گزینه‌ها را بررسی کنید، حتی اگر در حال حاضر از حالت خودکار گوشی هوشمندتان استفاده می کنید.

5. از تمام لنز های موجود استفاده کنید

قبلاً یکی از مزایای مشخص دوربین‌های استاندارد نسبت به دوربین‌های گوشی هوشمند، قابلیت تعویض لنز بود. گوشی هوشمند یک لنز با فاصله کانونی ثابت، بدون زوم اپتیکی و دیافراگم مشخص داشت.

اما به پشت یک گوشی هوشمند مدرن نگاه کنید، خواهید دید که چندین دوربین وجود دارد.iPhone 14 Pro Max دارای سه دوربین است، و این تعداد دوربین‌ها حتی شامل یک گزینه چهارم نیز می‌شود که از طریق استفاده از حسگر دوربین اصلی فعال می‌شود. همچنین دوربین سلفی در جلوی گوشی وجود دارد، اما از آن برای عکاسی مناظر استفاده نمی‌شود.

اگر لنز اضافی دارید، از آن‌ها بهره ببرید! از سوی دیگر، از زوم دیجیتال استفاده نکنید. البته ممکن است به نظر بیاید که با یک لمس ساده روی صفحه، به راحتی می‌توانید به ترکیب مورد نظر برسید و زوم کنید، اما در واقعیت شما فقط تصویر را برش داده و در فرآیند این کار، وضوح تصویر را از دست می‌دهید.

همچنین استفاده از لنزهای فرعی برای گوشی‌های هوشمند توصیه نمی‌شود. این لنزها همیشه کار را برای شما سخت می‌کنند و تقریباً هیچ وقت تصاویر با کیفیتی تحویل نمی‌دهند. پول خود را الکی دور نریزید. اگر نیاز به یک لنز چندکاره دارید ولی همچنان می‌خواهید چیزی جیبی داشته باشید، نگاهی به برخی از دوربین‌های کوچک و قابل حمل با زوم بزرگ و مشخصات خوب بیندازید.

6. از سه پایه گوشی استفاده کنید

بله، استفاده از لنز و تکنولوژی IBIS (ویژگی پایدارسازی تصویر) به ما امکانات زیادی داده است و اگر نور اجازه دهد، سرعت شاتر سریع ممکن است اهمیت سه پایه را از بین ببرد. اما باید بگویم که سه پایه در عکاسی مناظر با گوشی هوشمند جایگاه خاصی دارد. زمانی که نور کم است و سرعت شاتر بیشتر می‌شود، قدرت نگه داشتن دوربین در ثبات بین یک عکس مات و یک عکس بسیار واضح با اهمیت است.

اما یک نکته خوب وجود دارد شما به یک ترایپاد بزرگ برای گوشی هوشمند کوچکتان نیاز ندارید. ترایپاد‌های کوچک جیبی می‌توانند این کار را انجام دهند.

7. HDR را فعال کنید

حالت HDR یک قابلیت اصلی در گوشی‌های هوشمند مدرن است و به برای عکاسی مناظر بسیار مفید است. عملکرد HDR ساده اما موثر است، عکس‌های چندگانه با سطوح نوری متفاوت را گرفته و آن‌ها را به یک تصویر واحد و با نور مناسب تربدیل می‌کند.

اختصار (HDR) به معنای (High Dynamic Range) است. در عکاسی و فیلم‌برداری، HDR به ترکیب چند عکس با تنظیمات نوری مختلف به منظور بهبود کیفیت در ناحیه‌های با کنتراست بالا اشاره دارد.

digicenter.ir005 e1696846283892

عکاسی HDR به ویژه در مناظر با کنتراست بالا مانند آسمان‌های آبی آفتابی در پشت‌زمینه و سایه‌های تیره در جلوی تصویر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این به شما امکان می‌دهد تا تفاوت‌های نوری را به صورت واضحتری نمایش دهید و جزئیات بیشتری را در تصویر ثبت کنید.

HDR به طور کلی یک ویژگی خودکار است، که استفاده از آن حتی برای مبتدیان کاملاً آسان می‌کند. مطمئن شوید که این حالت فعال شده است، سپس به گوشی هوشمندتان اجازه دهید تعدادی عکس را برای ترکیب ثبت کند. (معمولاً این عمل به قدری سریع انجام می‌شود که شما حتی توجهی به آن نخواهید داشت!)

هدف استفاده از HDR ایجاد تصویری تعادل‌یافته است که شامل جزئیات زیبا (و حداقل نویز) از یک انتهای تصویر تا انتهای دیگر باشد. در عکاسی مناظر، تکنیک‌های HDR می‌توانند تفاوت بسیار زیادی ایجاد کنند!

8. Backup داشته باشید

در دوربین‌های استاندارد، معمولاً فایل‌های تصویر در یک کارت حافظه ذخیره می‌شوند. کارت را خارج کنید، فایل‌ها را به کامپیوتر منتقل کنید و یک نسخه پشتیبان تهیه کنید این گردش کار استاندارد است.

هنگام عکاسی با گوشی هوشمند، تصاویر در حافظه داخلی گوشی و گاهاً در یک کارت micro SD در داخل گوشی ذخیره می‌شوند. می‌توانید گوشی خود را به کامپیوتر وصل کنید یا کارت micro SD را وصل کنید،  بیشتر افراد فقط تصاویر را در گوشی خود باقی می‌گذارند. که این تا زمانی که گوشی شما خراب شود، حافظه آسیب ببیند یا گوشی خود را شکسته و از دست دهید، مشکلی نیست.

حالا فرض کنید عکس‌های شما در فضای cloud پشتیبانی شوند به محض عکاسی از آنها نه تنها شما یک نسخه پشتیبان خواهید داشت، بلکه تصاویر را در یک مکانی دارید که به راحتی می‌توانید آنها را به اشتراک بگذارید، ایمیل کنید یا هر کار دیگری که ترجیح می‌دهید انجام دهید. برنامه‌های زیادی وجود دارند که این کار را انجام می‌دهند، اما به عنوان یک کاربر اندرویدی، من به Google Photos اشاره می‌کنم. کاربران آیفون هم می‌توانند از Google Photos استفاده کنند، اما ممکن است به جای آن به iCloud رجوع کنند.

هر گزینه‌ای که انتخاب کنید، ایده این است که یک برنامه داشته باشید که تصاویر گوشی هوشمند شما را به طور فوری و خودکار به cloud منتقل کند تا برای پشتیبان‌گیری امن آنها را ذخیره کند.

9. از GPS برای ردیابی مکان عکس خود استفاده کنید

تقریباً تمام گوشی‌های هوشمند، مختصات GPS عکس را در داده‌های EXIF جای می‌دهند. یک عکس را انتخاب کنید و در بسیاری از برنامه‌ها، ممکن است بتوانید دقیقاً ببینید که عکس چه زمان و مکانی گرفته شده است. برخی از برنامه‌ها هم روی نقشه نمایش می‌دهند که کجا یک مجموعه از عکس‌ها گرفته شده است. اگر تصمیم بگیرید به آن مکان بروید، به راحتی می‌توانید آن را دوباره پیدا کنید.

digicenter.ir004

10. عکاسی با فرمت RAW را امتحان کنید

بسیاری از دوربین‌های هوشمند جدید اکنون قادر به عکاسی به فرمت RAW هستند. با این وجود، سختی که این کار دارد (با افزایش حجم فایل‌ها و مشکل ارسال آسان فرمت JPEG) باعث می‌شود عکاسی با فرمت RAW با گوشی هوشمند یک زحمت الکی باشد.

اگر گوشی هوشمند شما قادر به عکاسی با فرمت RAW است، این را تست کنید و ببینید چه نظری دارید. من معمولاً توصیه می‌کنم که به فرمت RAW عکاسی کنید، اما انتخاب با شماست و اینکه آیا این کار نتیجه مطلوبی برای شما دارد یا خیر.

digicenter.ir003 e1696846322966

11. چند عکس پانوراما بگیرید

اگر حتی با گستره‌ی گسترده‌ترین لنز گوشی هوشمندتان نمی‌توانید تمام صحنه را در یک قاب جا بگذارید. نگران نباشید؛ اکثر گوشی‌های هوشمند دارای حالت پانوراما داخلی هستند و وقتی می‌خواهید مناظر گسترده و بزرگ را ثبت کنید، می‌تواند بسیار موثر باشد.

digicenter.ir54465656 e1696846370835

عموماً حالت پانوراما را در برنامه دوربین می‌یابید، گاهی هم با آیکونی شبیه به یک رشته کوه نمایش داده می‌شود. بعد از فعال کردن امکان پانوراما، همه چیز در مورد استحکام دست و تمرکز است. گوشی هوشمند خود را با دقت نگه دارید، سپس دکمه شاتر را لمس کرده و با دقت گوشی خود را از یک طرف به طرف دیگر حرکت دهید. معمولاً گوشی شما با راهنمایی‌های روی صفحه نمایش شما را هدایت می‌کند تا اطمینان حاصل شود که تصویر خود را در حالت افقی نگه می‌دارید. وقتی کار تمام شد، تمام صحنه در یک تصویر ثبت شده است.

12. عکس هایی که ثبت کرده اید را ویرایش کنید

بعضی عکاسان معتقدند که باید تصویر را در دوربین به درستی ثبت کنید تا نیاز به ویرایش نداشته باشید. آنها از ویرایش عکس‌های خود بیزار هستند و ترجیح می‌دهند که هرگز عکس‌های خود را ویرایش نکنند. من با این موضوع مخالفم.

تقریباً هر تصویری با ویرایش بهتر می‌تواند شود. اغلب می‌خواهید تصویر را ببرید (crop)، تنظیمات نور را تغییر دهید و شاید حتی بیشتر اقدامات ویرایشی انجام دهید. خوشبختانه، برنامه‌های ویرایش عالی برای گوشی‌های هوشمند وجود دارند و اغلب رایگان هستند.

مورد مورد علاقه من Snapseed است. این برنامه برای هر دو سیستم عامل اندروید و آیفون موجود است و کاملاً رایگان است. یادگیری آن بسیار آسان است، دارای مجموعه ابزارهای خوبی است.

تعداد زیادی از برنامه‌های ویرایش عالی برای گوشی‌های هوشمند وجود دارند. Adobe Lightroom نسخه موبایلی دارد که بسیار خوب عمل می کند. برخی ممکن است ادعا کنند که کل ایده عکاسی با گوشی هوشمند (عکاسی سریع و آسان) است و به همین دلیل از ویرایش منصرف می شوند. من این موضوع را متوجه می‌شوم، اما همچنان فکر می‌کنم که تقریباً هر تصویری با تنظیمات دقیق می‌تواند بهتر شود.

digicenter.ir001

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *